1. Super Smash Bros. Ultimate preview - World of Light

Super Smash Bros. Ultimate preview - World of Light

Een eerste blik op World of Light, spirits en Classic

Sinds de onthulling begin dit jaar verliep alles omtrent Super Smash Bros. Ultimate goed. Tijdens de E3 draaide het om het feit dat elk personage uit de voorgaande games terug is en de Nintendo Direct die daarop volgde toonde een sloot aan informatie over modi en nieuwe personages. De meest recente Direct was daarentegen een deceptie. Niet zozeer omdat er minder personages zijn aangekondigd dan gehoopt, maar vooral de wijze waarop alles is getoond. Ellelang geklets over spirits, veel te gedetailleerde uitleg en bedenkelijke singleplayer-content.

Toen we vorige week dan ook een uitnodiging kregen van Nintendo om Smash Ultimate alvast te mogen proberen konden we dat niet afslaan. Zeker toen ze vertelde dat we drie modi naast de gebruikelijke potjes smash gingen spelen: World of Light, Classic en Spirit Board. Elke modus hebben we ongeveer twintig minuten gespeeld, waardoor we een globale indruk hebben gekregen, maar nog steeds met enorm veel vragen zitten.

Super Smash Bros.

Adventure Mode = World of Light

World of Light begint met een fantastisch filmpje gevolgd door een zoektocht naar de rest van de Smash cast. Om nog onbekende reden zijn alle personages (op Kirby na) gevangengenomen en dien jij ze te bevrijden. Dat gebeurt door de tegenstander in een gevecht te verslaan. Niet alleen de bekende personages zijn gevangen genomen, ook onbekende in de vorm van spirits. Spirits kunnen vrijwel iedereen zijn. Van een vijand uit Kid Icarus tot een van de meer dan achthonderd Pokémon.

Een van de eerste spirits die we tegenkomen is Eevee. Door het gevecht aan te gaan met een rode (Flareon), blauwe (Vaporeon) en gele (Jolteon) Yoshi kun je de Eevee-spirit bevrijden – een leuk detail voor een Pokémon-fan. Elk van de gevechten in World of Light heeft zo’n verwijzing. Zo ook het gevecht tegen Tron Bonne. In haar serie loopt ze rond in een robot en beschikt ze over diverse robothandlangers. Het Smash-equivalent hiervan is een knokpartij tegen Wendy (Bowser Jr.) en een drietal R.O.B.-robots.

Super Smash Bros. Ultimate

Na het vrijspelen zijn de spirits te equippen aan je vechter. Ze vallen daarvoor in twee groepen: primary of support. Primary spirits geven verbeterde stats en support-spirits zorgen voor speciale vaardigheden. Denk hierbij aan het starten van het gevecht met een item of immuniteit voor slaapaanvallen. Primary spirits zijn te levelen, waardoor de stats-upgrades die ze geven nog beter worden.

Support-spirits zijn dan weer op te delen in vier subgroepen: attack, defense, grab en neutral. De eerste drie zijn vertegenwoordigd in een wapendriehoek, zo zijn attack spirits beter dan grab, grab beter dan defense en defense wint het weer van attack. Neutral heeft nergens een zwakte in, maar is ook nergens extra goed tegen. Er is nog veel meer mogelijk met spirits, maar dat hebben we niet kunnen testen. Desalniettemin laat de korte demo zien dat er veel variatie is door het gebruik van spirits, wat onze aanvankelijke angst enigszins wegneemt dat de gevechten in World of Light te simpel zouden zijn. De vraag is nu hoe groot de impact is van spirits op de gevechten en hoe lang alles leuk blijft.

Super Smash Bros. Ultimate

Melee 2.0?

Het is daarnaast nog te vroeg om precies aan te geven hoe de gameplay van het gebruikelijke Smashen is veranderd. Ultimate is sneller dan de Wii U-versie en komt op dat vlak dus dicht in de buurt van het o zo geliefde Melee op de Gamecube. Daar houdt de vergelijking met Melee echter niet op. Wat we tot op heden hebben gezien van Spirit Board komt namelijk aardig overeen met Event Mode uit Melee. Op dat bord kun jij kiezen met wie je het gevecht wilt aangaan. Elk gevecht heeft een andere insteek. Vecht tegen een vijftal kleine Pichu waarbij de vloer elektrisch geladen is, of probeer je tegenstander te verslaan terwijl wind constant blaast. Win je het gevecht dan maak je kans om de betreffende spirit vrij te spelen en deze kun je vervolgens weer equippen om jezelf sterker te maken.

Dat spirits een grote rol spelen in Ultimate lijkt al vrij zeker. Ze zijn zowel te vinden in World of Light als Spirit Board, maar of er een link is tussen beide modi is niet duidelijk. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je spirits in elke modi moet vrijspelen. Een ander mysterie in Smash Ultimate zijn de eindgevechten. Hier hebben we kort wat van gezien in de Direct na de E3. Destijds werd mysterieus gedaan over het feit dat deze gevechten niet altijd plaatsvinden. Inmiddels weten we dat deze gevechten een rol spelen in World of Light en hebben we gezien dat de eindbazen ook terug te vinden zijn in Classic Mode.

Super Smash. Bros Ultimate.

Classic Mode terug naar de roots

In deze bekende modus waarin je met één personage het opneemt tegen anderen, vecht je als laatste namelijk niet tegen Crazy/Master Hand, maar tegen Rathalos, Giga Bowser, Galleom en hoogstwaarschijnlijk anderen. Classic Mode is zoals altijd op moeilijkheidsgraad in te stellen en is voor elk personage anders. Zo hebben we met Wolf onder andere gevochten tegen Ice Climbers en mocht R.O.B. het opnemen tegen Wii Fit Trainer. Daarnaast weten we dat Ryu zijn gevechten volledig bestaan uit staminagevechten.

Al met al zijn we een klein beetje overdonderd na onze korte sessie met Smash Ultimate. Er zijn vragen beantwoord, maar er zijn ook meer vragen bovengekomen. Waar we in eerste instantie wat twijfels hadden over de singleplayer-content is die twijfel al voor een groot deel verdwenen. Er is meer dan genoeg te doen, de vraag is alleen hoe lang dit alles leuk blijft. Wij kunnen in ieder geval niet wachten tot het 7 december is.

Super Smash Bros. Ultimate verschijnt 7 december op de Nintendo Switch.

Dit artikel delen

Over de auteur

Wes Rijckaert Fan van games. In vrijwel elke vorm dan ook. Enorme zwakte voor alles wat zijn eigen naam kan uitspreken.

Reacties

  • Heb elke Smash bros gespeeld, de Nintendo 64 versie heb ik letterlijk kapot gespeeld. Maar erna is het bergafwaarts gegaan met de reeks. Leuk voor even maar erna heb je alles al gezien spijtig genoeg.
  • @CyberFl

    Ben benieuwd of veel mensen deze mening delen. Kijkend naar de sales.
  • @Newgamessuck
    Fightgames boeien mij niet zo zeer, wss dat het daardoor komt.
  • @CyberFl

    Ik heb vooral de Cube-versie veel gespeeld. De versie erna op de Wii bijna niet aangeraakt. Ik weet ook eigenlijk niet meer zo goed of ik het wel echt leuk vind.

    Weet daarom ook nog niet of deze titel in mijn collectie gaat komen. Als ik de beelden zie denk ik enerzijds dat het er wel leuk uit zien. Anderzijds ben ik bang dat het drie keer spelen en de kast in wordt.

    Ik weet het dus nog niet. Misschien de oude delen eens spelen en reviews afwachten.

    In ieder geval geen pre-order.
  • @Luigi1985
    Ik moet zeggen dat ik de WiiU versie ook wat minder heb gespeeld, maar deze haal ik wel. Kan ik online ook wat gebruik maken van de switch.
  • Ik heb hier stiekem toch wel veel zin in, vooral omdat het unlocken van characters weer belangrijk/uitgebreid is, Classic Mode weer is zoals het vroeger was en omdat er een Adventure Mode aanwezig is.

    Genoeg om te doen dus! :-D
  • @Piet S.
    Deze game is toch het leukst online of met vrienden? Omdat ik weet dat jij niet zo een multiplayer iemand bent, of heb ik het mis?
  • @CyberFl

    Ik heb SMASH games eigenlijk altijd (vanaf de N64) gespeeld voor de SP content. Na 1 online match heb ik het wel weer gezien. Ik heb daarom ook alle SP content van alle SMASH games (behalve van SMASH 4) helemaal uitgeput en dat waren flinke taken, kan ik je vertellen.

    Ik ben nu dus ook heel blij dat er zoveel SP content in Ultimate aanwezig is! :-D

    Uiteraard heeft het te maken met wat je voorkeur is: SP of MP.
  • Waarom zijn de gameplay screenshots genomen van de Wii U versie?
    Event mode in Melee had helemaal geen bord om op te spelen?
    Hoe gaat Classis Mode "terug naar de roots" als er zoveel veranderd is en deze mode al in elke Smash zat?

    Er zitten een handvol onnauwkeurigheden in dit artikel. Verder wel leuk om te lezen.
  • @Reksho Goed gezien, zijn nieuwe screenshots toegevoed thanks
  • @Reksho Melee had inderdaad geen board, maar de setting van een gemiddeld event in Spirit Board heeft veel weg van een Event uit Melee.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren