1. Super Smash Bros. Ultimate review – De meest ultieme Smash ooit

Super Smash Bros. Ultimate review – De meest ultieme Smash ooit

Het is moeilijk voor te stellen dat er binnenkort nog een game voorbijkomt die zijn subtitel zo goed waar weet te maken als Super Smash Bros. Ultimate. In vrijwel ieder opzicht voelt dit als de ultieme samensmelting van alles waar Smash voor staat. Een belachelijke hoeveelheid speelbare personages, een bizarre hoeveelheid opties en een ongehoorde hoeveelheid gamegeschiedenis.

Eerbetoon aan personages

Ultimate is een viering van Smash. Een soort greatest hits-album dat naast een berg klassiekers ook een heleboel nieuwe nummers bevat die net zulke onmiddellijke knallers zijn als het oude werk. Smash krijgt het voor elkaar door alle speelbare personages uit de vorige games terug te halen. Met 74 vechters bestaat de selectie uit direct herkenbare figuren zoals Mario, Link en Pikachu, maar ook uit obscuurdere figuren zoals Ice Climbers, R.O.B en Palutena.

super smash

De personages, hun karakteristieke aanvallen en alternatieve outfits zijn stuk voor stuk eerbetonen aan de games waaruit ze afkomstig zijn. Dat is ook goed te merken bij de nieuwkomers. Ridley heeft zijn herkenbare vuurspuwende adem en puntige staart waarmee hij zijn vijanden doorboort. De Splatkids bezitten over een breed arsenaal aan wapens uit Splatoon die natuurlijk bijgevuld moeten worden door in de inkt te duiken. Ondertussen kunnen Simon en Richter uit Castlevania hun ‘Vampire Killer’ na een zweepslag nog een beetje onhandig rondzwiepen. Een vechter in actie zien is een feest voor herkenning voor wie ook maar met een van de tientallen personages bekend is.

Mixtapes, remixes en nieuwe hits

Het fijne van deze Super Smash Bros. is dat het nog steeds allemaal net zo toegankelijk is als voorheen. Gevechten lijken aanvankelijk chaotische matpartijen maar zijn door de simpele knoppencombinaties best makkelijk te overzien. Items en transformerende levels kunnen bovendien naar wens uitgeschakeld worden. Het is ook weer mogelijk om ieder level helemaal in de platte Final Destination-vorm of met drie platformen in Battlefield-vorm te spelen.

De 103 levels graven nog verder in Nintendo’s gamegeschiedenis dan de selectie personages. Ze zijn ook allemaal voorzien van een behoorlijke selectie muziek. De originele deuntjes, oude remixes van klassiekers en compleet nieuwe versies van bekende soundtracks zijn aan de game toegevoegd. Het resultaat is een duizelingwekkende muziekbibliotheek met zoveel goede nummers dat het gewoon moeilijk wordt om te kiezen welke je wilt luisteren tijdens het vechten.

En dat vechten, het gewone multiplayer-‘Smashen’, is tot in de kleinste puntjes aan te passen met specifieke regels die op zijn te slaan voor later gebruik. Nieuwe speelstanden zijn er in de vorm van een tag battle waarin twee spelers het tegen elkaar opnemen en er een nieuw personage ingewisseld wordt zodra er eentje verslagen is. Ook leuk is Smashdown, waarin spelers een personage naar keuze kiezen en waarbij in iedere ronde de set gekozen vechters afvalt, waardoor de Smash-poel steeds kleiner wordt.

Unlockables

Bij het opstarten van Ultimate begin je maar met de originele zes vechtersbazen uit de eerste game. Weet je ze te verslaan in World of Light dan worden ze ook buiten deze modus speelbaar. Je hoeft echter niet de singleplayer helemaal te doorlopen om iedereen onder de knoppen te krijgen. Door genoeg reguliere potjes te spelen en tijd in de game door te brengen verschijnen ze vanzelf om je uit te dagen. Gezien de gigantische hoeveelheid vrij te spelen fighters is het misschien maar beter ook dat je niet alleen aan hele specifieke eisen hoeft te voldoen.

Verbeterde singleplayer

Speel je Smash daarentegen in je eentje – waar de reeks niet om bekendstaat – krijg je in Ultimate eindelijk weer een beetje aandacht, dankzij Classic Mode. Die modus bestaat nu uit een reeks gevechten speciaal samengesteld voor ieder personage. Luigi moet zijn grootste angsten verslaan (met Dracula uit Castlevania als eindbaas), terwijl Donkey Kong samen met Diddy moet afreizen naar de finale in New Donk City. Vlak voor het einde is er altijd een race naar de finish gevolgd door een eindbaas, maar voor de rest heeft ieders Classic Mode net een ander thema.

Super Smash

Het echte werk voor de speler die het liefst alleen ten strijde trekt zit hem echter in de Spirits. Deze afbeeldingen van figuren en objecten uit tientallen jaren gamegeschiedenis spelen de hoofdrol in de nieuwe verhaalmodus World of Light. Hierin draait het allemaal om het verzamelen van zoveel mogelijk verschillende Spirits in alle soorten en maten. Ze verhogen je kracht in gevechten en geven in de juiste combinatie allerlei handige bonussen mee.

Super Smash RPG

In World of Light doorkruis je een werkelijke gigantische wereldkaart die bezaaid is met allerlei uitdagingen en bijbehorende Spirits. Win je zo’n uitdaging dan mag je doorlopen en speel je de Spirit met de bijbehorende perks vrij. Een Spirit van Mach Rider zorgt bijvoorbeeld dat je sneller beweegt tijdens een gevecht. Er zijn bovendien ook nog secundaire versies vrij te spelen die nog meer bonussen opleveren. Met een Metroid Spirit krijg je gezondheid terug voor iedere tegenstander die je uit de arena gooit en met de Super Star Spirit begin je het gevecht met een tijdelijke onoverwinnelijkheid.

Die perks zijn meer dan alleen leuke bonussen – ze zijn cruciaal om sommige gevechten te winnen. Een Spirit die ervoor zorgt dat je zwaar genoeg bent om niet weg te waaien of eentje die ervoor zorgt dat je extra dodelijke luchtaanvallen kan uitvoeren tegen vliegende vijanden zijn onmisbaar.

Super Smash

Themagevechten

De uitdagingen waarin je de Spirits moet gebruiken zijn ongelofelijk creatief. Om de Spirit van Bullet Bill vrij te spelen neem je het op tegen een team van Captain Falcons die de hele match alleen maar Bullet Bill-items oprapen en op je afvuren. In het gevecht om de Spirit van Otacon uit Metal Gear Solid neem je het op tegen een wegrennende Dr. Mario die wordt beschermd door een R.O.B die een Metal Gear moet voorstellen.

Er zijn honderden van dit soort gevechten en de vindingrijkheid waarmee het bronmateriaal van de Spirit wordt gebruikt om een gevecht vorm te geven is niets minder dan indrukwekkend.

World of Light uitspelen kost je al snel een uur of twintig. De speelstand is in al die tijd van constant hoog niveau. Probeer je je er in een weekend doorheen te knokken dan gaat de lol er waarschijnlijk wat sneller vanaf. Zoals deze speelstand in elkaar steekt is het de ideale afwisseling voor het multiplayer-festijn dat Smash altijd al is geweest. World of Light daagt je uit om nieuwe speelstijlen, items en personages te proberen en het is daarmee een prima avontuur voor wie Smash nog niet zo onder de knie heeft.

Online en tiers

Op het moment van schrijven is het nog niet mogelijk om Super Smash Bros. Ultimate online te spelen. Dit gedeelte van de game heb ik daarom nog niet kunnen testen. Ik heb de game natuurlijk wel offline tegen vrienden gespeeld, maar aangezien wij geen pro’s zijn (hoezeer we dat ook denken) durf ik nog weinig over de balans en tierlists van beste personages te zeggen. Persoonlijke nieuwe favorieten deel ik desalniettemin graag. Van de nieuwkomers zijn King K. Rool en Ridley mijn voorlopige lievelingen. Bij de terugkerende personages ben ik erg te spreken over Donkey Kong en Link met zijn Breath of the Wild-arsenaal.

Super Smash

Bijna perfect

Dat World of Light zo goed uit de verf komt weet de afwezigheid van een paar andere uitstekende ontbrekende speelstanden net niet helemaal goed te maken. Home Run Contest ontbreekt (hoewel de bijbehorende zandzak nog steeds opduikt) en ook Break The Targets schittert in afwezigheid. De race naar de finish in Classic Mode is bovendien wel leuk, maar voor ieder personage hetzelfde en daardoor na een paar keer niet meer zo heel erg spannend.

Die minpunten voelen misschien een beetje als zoeken naar iets om over te klagen en dat is het eigenlijk ook. Super Smash Bros. Ultimate puilt uit van de kwaliteit. Het oog voor detail en de zorg die terugkerende personages hebben gekregen met nieuwe animaties en aanvallen maakt de gevechten leuker dan ooit. De wereld van Spirits lijkt aanvankelijk nodeloos complex met heel veel menu’s, statistieken, minigames en opties, maar is eigenlijk precies wat er nog ontbrak aan Smash.

Super Smash Bros. Ultimate is vanaf 7 december verkrijgbaar voor 59,99 voor de Nintendo Switch.

Super Smash Bros. Ultimate

Groot, groter, grootst! Super Smash Bros. Ultimate mag zich terecht de meest ultieme Smash Bros. ooit noemen. De hoeveelheid terugkerende figuren, aanpassingen aan veteranen en met liefde gerepresenteerde nieuwkomers is niets minder dan bewonderingswaardig. World of Light is ondertussen precies de gigantisch uitgebreide singleplayer die nog aan dit pakket ontbrak. Het is daardoor moeilijk te bedenken hoe deze game ooit nog door een vervolg overtroffen wordt.
9,5
95
Score: 95