1. Sword Art Online: Fatal Bullet review – niet geschoten is altijd mis

Sword Art Online: Fatal Bullet review – niet geschoten is altijd mis

Wie de Sword Art Online (SAO)-animatieserie waardeert, begrijpt het fantastische gevoel bij het betreden van een grote fantasiewereld waar alles mooi is en waar kansen gelijk zijn. Zelfs jij als gewoon mens kan in een digitale fantasiewereld over geweldige krachten beschikken en een groot leider worden. Je hoeft er alleen maar je tijd en energie in te steken en de wereld is van jou. Kirito, de hoofdpersoon van de animatieserie en tevens alle voorgaande SAO-games, is vanaf het begin van de serie een personificatie geweest van dat gevoel.

In Fatal Bullet is er echter duidelijk voor gekozen om eens van het oude bekende af te stappen. Weg met Kirito en weg met de bekende natuurgebieden en indrukwekkende zwaardgevechten. In deze game creëer jij je eigen avatar en speel je als niemand anders dan jezelf (wat het overigens ook mogelijk maakt een vrouwelijk personage te spelen). Je treedt de wereld binnen van Gun Gale Online: een frisse mmorpg binnen de wereld van SAO, waarin voor het eerst het geweer centraal staat. Het is tegelijkertijd een welkome vernieuwing en een bitter afscheid van het oude.

Slapend populair

Al snel wordt duidelijk dat menig speler binnen deze mmo veel moeite moet doen om op te vallen. Voor jou geldt dat niet, want door toevallige omstandigheden en jouw bijzondere, unieke persoonlijkheid kom jij in je eerste toernooitje op level 1 een super zeldzame, nooit eerder vertoonde Arfa-system Type X tegen die jou als haar meester beschouwt. Aangezien dit item en tegelijkertijd AI-assistente eigenlijk officieel niet uitgebracht is, ben jij al snel the talk of the town. Doordat jij deze Type X onder Kirito’s neus vandaan gestolen hebt wil hij terstond vrienden met je worden. Dat geldt ook voor alle twintig vrienden en de gehele harem van Kirito. Zonder moeite heb jij op level 1 een uitgebreide vriendengroep van ervaren spelers die maar dolgraag op level 20-30 met jou in een party willen vechten. Zij zijn de bijen, jij bent de honing.

Hoewel menig persoon de willing suspension of disbelief hier moeilijk vast kan houden is het leuk voor de SAO-fan om toch nog Kirito, Asuna en andere bekende personages uit de serie terug te zien in een nieuwe setting. Zo hoef je in de frisse setting toch niet helemaal afscheid te nemen van het oude bekende van SAO. Wanneer je de ellenlange introductie hebt doorgezeten van uitleg en vriendschappelijke bijeenkomsten kan het spel echt beginnen. Het is tijd om de ladder te beklimmen in deze mmo-simulatie, maar dan wel met 10KM voorsprong op alle anderen.

Meer, meer, meer

Eenmaal aan het schieten in de mecha-omgevingen van Gun Gale Online is het moeilijk om te stoppen. Het levelsysteem is belonend en je staat tijdens missies geen moment stil. Rollend en bukkend baan je je een weg naar je bestemming. Opvallend is dat aim assist in eerste instantie aanstaat en dat het erg makkelijk is je doelwit uit de losse pols te raken. Als je echter het vizier gebruikt om zogenaamd beter te kunnen mikken, merk je dat deze aim assist niet meer van toepassing is. Grappig genoeg is het daardoor moeilijker een tegenstander te raken als je inzoomt. Wel kun je op deze manier preciezer op de zwakke plekken van een vijand mikken, zodat je er toch nog wat aan hebt.

Het leukste aan deze hectische maar vermakelijke gameplay is wat je er allemaal voor terugkrijgt: je maakt snel progressie en verzamelt een hele hoop interessante loot, zoals veel verschillende wapens en handige gadgets die je net die extra vaardigheid geven voor wanneer je wat extra kracht nodig hebt. Fatal Bullet weet op dit punt op bevredigende wijze de rpg- en shooter-genres samen te voegen en daar scoort de game punten mee.

Een vies nasmaakje

De normale vijanden knal je bij bosjes neer terwijl bazen sterk genoeg zijn om nog een beetje uitdaging te bieden in de game, zeker wanneer je meerekent dat je teamgenoten te dom zijn om te poepen. Je groepsgenoten hebben de kracht om je nieuw leven in te blazen wanneer je K.O. bent. Reken er echter maar niet op dat je virtuele vrienden zich geroepen voelen om jou te komen helpen. Ze hebben wel wat beters te doen, zoals doelloos over het slagveld rennen en aan flarden geschoten worden door vijanden, omdat aanvallen ontwijken te ingewikkeld voor ze is. Dan lig je daar gewoon op de grond, wachtende en hopende op hulp. Helaas, vaak zijn ze te laat en ben je gedwongen terug te gaan naar je laatste checkpoint. Niet dat dat erg is, want je bent zo weer waar je was. De vraag is: wie heeft vijanden nodig met vrienden als deze?

Als je daarbij de regelmatige framedrops, vele laadschermen, het gebrek aan variatie in omgevingen en de slecht werkende PvP en co-op meetelt heeft de solide offline gameplay wel heel veel goed te maken. Zo is het bijna onmogelijk om een online match te vinden, evenmin om je vrienden zover te krijgen om met je mee te gaan spelen. Om nog maar te zwijgen over de oninteressante verhaallijn die als een excuus wordt gebruikt om een simulatie van een openwereld-mmorpg lineair te maken. Zo is Sword Art Online: Fatal Bullet eigenlijk niet veel meer dan een matige, traditionele jrpg met een zwakke illusie van de vrijheid die een echte mmorpg te bieden heeft.

Sword Art Online Fatal Bullet

Sword Art Online: Fatal Bullet brengt de nodige vernieuwing naar de serie zonder hierbij menig fan van de serie tegen de borst te stuiten. Zo zien we Kirito terugkomen als één van je beste vrienden en gaat de essentie van het leven in een geavanceerde virtuele omgeving ook in deze game niet verloren. Vijanden kapotschieten en loot verzamelen is bevredigend en smaakt altijd naar meer. Ondanks de interessante gameplay heeft het spel last van een zwakke plot, oerdomme AI en repetitieve omgevingen. Daardoor heeft Fatal Bullet toch vies nasmaakje.
6,5
65
Score: 65