1. Tekken World Tour Finals doorbreken hedendaags gamestigma

Tekken World Tour Finals doorbreken hedendaags gamestigma

Door: Yannick Hoppenbrouwer

Fighting games zijn sinds de release van Street Fighter 4 in 2009 uitgegroeid tot een ware e-sport. Het moderne schaakspel, waarbij twee spelers tegen elkaar vechten, gaat om mind-games, reactiesnelheid en het uitvoeren van combo’s. Tekken World Tour Finals laat zien hoe de toekomst van dit genre er uitziet, en waarom vechtspellen meer dan alleen games zijn.

In het weekend van 1 en 2 december vonden de Tekken World Tour Finals plaats, en nergens minder dan in onze eigen hoofdstad: Amsterdam. Alle ogen waren gericht op de twintig beste spelers van de wereld, waarbij uiteindelijk één iemand zich mocht kronen als King of Iron Fist 2018. Het afgelopen jaar hadden duizenden spelers wereldwijd deelgenomen aan verschillende pro circuit-evenementen in Azië, Amerika en Europa om een plek te bemachtigen in de ranglijst, zodat zij zich konden kwalificeren voor de Tekken World Tour Finals 2018. Met een prijzenpot van $25,000 speelden deelnemers niet alleen voor de felbegeerde titel, maar ook voor een mooie geldprijs.

Tekken

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: niemand had ooit verwacht dat Rangchu de wereldtitel ging winnen en dat nota bene met een personage dat gezien wordt als één van de zwakkere in Tekken 7, namelijk Panda. Toch is het niet de minste leunstoelninja: Rangchu (Hyeon-ho Jeong) stond dertiende op de ranglijst van de wereld, en dat haal je niet zomaar. Voordat het toernooi begon waren negentien van de twintig finalisten bekend. Omdat Bandai Namco om zijn spelers geeft, en dat in het gehele evenement terug te zien was, had het bedrijf op zaterdag een Last Chance Qualifier georganiseerd. In totaal deden 320 geregistreerde spelers mee voor een felbegeerde plek tijdens de finales op zondag.

De Tekken World Tour Last Chance Qualifier was slechts een voorproefje van de finales op zondag, maar dat deed niet onder aan het enthousiasme van de bezoekers ten opzichte van de top 8. De eerste dag was adembenemend spannend en smaakte naar meer mooie Tekken-potjes. Het gehele evenement werd onder andere gesponsord door Twitch. Kijk op het Twitch-kanaal van Tekken om alle wedstrijden op je gemak terug te kijken.

Last chance qualifier

Ghirlanda kwalificeert zich voor de TEKKEN World Tour Global Finals 2018

1. Exeed|Ghirlanda (Katarina)

2. WP|Double (Law)

3. EQNX|Dimeback (Asuka)

4. EQNX|Cuddle_core (Alisa)

5. RHD|DritonRama (Law)

5. AE|pekos (Geese)

7. Disrupt|Joonya_20z (Eliza, Katarina)

7. ELS|DougFromParis (Steve)

9. MnT|Trungy (Geese)

9. RIZE|GoukiAkuma (Akuma)

9. Konix|Gunni (Jack-7, Geese)

9. PG|Speedkicks (Hwoarang)

13. DISTRICT G|Asim (Geese)

13. Legion|Mawts (Nina)

13. UYU|P. Ling (Xiaoyu, Lei)

13. Frizen (Steve)

tekken

Na hard gestreden te hebben wist Exeed|Ghirlanda uit Italië de Last Chance Qualifier te winnen. Met 320 deelnemers, waaronder favorieten als EQNX|Dimeback, EQNC|Cuddle_Core, Speedkicks, UYU|P.Ling, UYU|YUYU en meer, was de Italiaan als grote underdog de overwinnaar. In de finale moest hij het opnemen tegen de Japanner WP|Double, waarbij Exeed|Ghirlanda vanuit de losers bracket twee sets moest winnen om als nummer één te eindigen. Dat alle aanwezige Europeanen - en kijkers thuis - voor hun continentgenoot juichten, daar kon niemand omheen. En terecht. Want wie had er ooit gedacht dat van alle deelnemers een Europeaan zou winnen?

2018 TEKKEN World Tour Finalisten

• ROX Dragons|Knee – South Korea

• UYU|JeonDDing – South Korea

• UYU|qudans – South Korea

• SAINT – South Korea

• kkokkoma – South Korea

• JDCR – South Korea

• CGG|Tissuemon – Italy

• Fursan|LowHigh – South Korea

• RB|Anakin – United States

• YAMASA|NOBI – Japan

• Book – Thailand

• UYU|Fergus – Ireland

• Fursan|Rangchu – South Korea

• EQNX|Joey Fury – United States

• CRaZY|Super Akouma – France

• ROX Dragons|CHANEL – South Korea

• YAMASA|TAKE – Japan

• COOAS|NOROMA – Japan

• jimmyjtran – United States

• Exeed|Ghirlanda – Italy

Uitsterven van arcadecultuur

Game-evenementen stonden niet altijd bekend vanwege hun flamboyante of professionele uitstraling. Vaak waren het kleine ruimtes, waarbij alles georganiseerd werd door de spelers zelf. Vechtspellen waren geen uitzondering en er bestond vaak zelfs maar één plek waar men hun competitieve vaardigheden kon trainen of tonen, namelijk de arcadehallen. Dit was in de jaren 90 dé plek voor vechtgamesliefhebbers en gamers om bij elkaar te komen, waarbij mensen met dezelfde passie voor dit genre verenigd werden onder één dak voor een avond gezonde, competitieve, tweedimensionale vechtpartijen.

tekken 4

Ongeveer twee decennia verder is het begrip arcadehal antiek te noemen en is het zelfs een onbekende gameterminologie voor veel nieuwe spelers. Sinds de komst van spelcomputers en de mogelijkheid om thuis via het internet met anderen te spelen, is de drijfveer en motivatie om naar buiten te gaan om met elkaar te spelen afgenomen. Thuis gamen voelt voor velen vertrouwd, is gemakkelijk en goedkoper, en gamers vermaken zich prima zonder daar de deur uit voor hoeven te gaan.

Tekken World Tour brengt gamers samen

De fighting game-community is altijd een buitenbeentje geweest ten opzichte van andere grote multiplayerspellen als first-person shooters, real-time strategygames of racegames. Het was altijd een relatief kleine, zeer gedreven, maar vooral competitieve gemeenschap met veel trashtalk en een hoogdrempelig imago. Anno 2018 zijn fighting games steeds meer aan het groeien en worden ze sinds een paar jaar officieel erkend als een serieuze e-sports-deelnemer. Met steeds meer offline evenementen en professionele kampioenschappen als Tekken World Tour, Evolution en Capcom Cup, zien we het genre jaarlijks groeien, zowel in spelersaantallen als in verkopen en professionele teams.

tekken

De Tekken World Tour is jaarlijks het middelpunt voor Tekken-fans en vond dit jaar plaats in Theater Amsterdam. Deze luxe locatie is gelegen aan het t’IJ in de Westelijke Houthavens van onze hoofdstad. In de 4200m2 grote theaterzaal kwamen meer dan 1100 spelers van over de hele wereld bij elkaar om hun gedeelde passie voor Tekken en fighting games te delen. Het eerste wat gelijk opviel was de aankleding, maar vooral de hoeveelheid liefde die de organisatie in het evenement had gestoken. Het imposante, halfronde projectiescherm van 50 bij 10 meter zorgde er voor dat je niks miste van alle wedstrijden en het creëerde een prachtige visuele ervaring. Daarnaast was het gehele evenement voorzien van aan Tekken gerelateerde aankleding. Vanaf het moment dat je voor het theater stond, tot aan de zaal waar de kampioenschappen zich afspeelden, werd je compleet meegenomen in de fighting gamewereld van Bandai Namco.

tekken

Tijdens het evenement viel er één ding op: iedereen is open en vriendelijk tegenover elkaar. Spelers die compleet onbekend zijn met Tekken, of normaal gesproken op sociale gelegenheden het lastig vinden om iemand aan te spreken, konden aan iedereen om advies of informatie vragen tijdens het evenement. Zelfs de beroemde professionele spelers, waarvan je zou denken dat ze als Vips worden behandeld, liepen vrij rond om een praatje te maken met de fans of op de foto te gaan.

Katsuhiro Harada, de grote man achter Tekken, was ook aanwezig tijdens het evenement en zorgde voor de nodige opwinding met nieuwe aankondigingen en onthullingen voor Tekken 7. Toen hij voor de finale het podium betrad, werd hij onthaald met een staande ovatie, waarbij fans stonden te popelen om nieuwe Tekken-content. Toen de nieuwe personages werden onthuld, ontplofte het publiek, waarbij de gedeelde passie mooi naar voren kwam. Ondanks dat de mogelijkheid bestond om het evenement thuis vanaf bank via Twitch te volgen, was het evenement binnen enkele dagen uitverkocht.

tekken

Fighting games zetten de toon voor de toekomst

Wanneer iemand een uitspraak doet over waarom een game het ‘beste’ of ‘mooiste’ is, dan komt dit vaak voort uit een positieve intentie. Men wil hun mooie ervaringen, die men met een bepaalde titel of franchise heeft gehad, overdragen aan andere spelers. Het meemaken van Tekken World Tour 2018 en andere fighting games-evenementen is wat ik graag wil delen met anderen. Tijdens het hele evenement voelde iedereen zich thuis, alsof iedereen behoorde tot één grote familie met dezelfde affiniteit en passie. Het enthousiasme tijdens de finales was te vergelijken met het WK of de Champions League-finale, waarbij mensen schreeuwend en juichend de tribunes doen laten trillen. Dat raakt je als liefhebber op de manier waarop je geraakt wil worden.

tekken

Een voorliefde voor vechtspellen was belangrijk, maar het concept van twee spelers die tegen elkaar knokken is overzichtelijk en begrijpelijk voor iedereen. Je kan prima een game niet spelen, maar toch genieten van een spannende pot. Naast dat de fighting game-community te omschrijven is als een smeltkroes van warmhartige, passievolle, liefdevolle en vriendelijke persoonlijkheden, zorgen de ontwikkelaars ook goed voor deze gemeenschap. Bandai Namco geeft met de Tekken World Tour haar fans en spelers een platform waar zij zich kunnen uiten en bij elkaar kunnen komen. Het goede contact tussen de ontwikkelaars en de fans zorgt er voor dat feedback continue verwerkt wordt vanuit de community. Op deze manier betrekken zij hun spelers in de ontwikkeling van hun games, zodat ze de best mogelijke titels leveren aan de fans. Deze synergie tussen spelers en ontwikkelaars zorgt voor een sterke groeikracht, waardoor het fighting game-genre waarschijnlijk de komende jaren steeds groter blijft worden.

tekken

Tekken World Tour Finals was een unieke ervaring, boordevol competitie, emoties, passie en vooral een gedeelde liefde voor fighting games. Bandai Namco laat zien, met de juiste organisatie en betrokkenheid, dat spelers meer dan bereid zijn om uit hun vertrouwde game-omgeving te stappen. Dit brengt gamers weer bij elkaar om samen offline te spelen. Dat het ouderwetse arcadehal concept niet meer werkt in dit tijdperk, dat is nu eenmaal iets wat we moeten incasseren en accepteren. Echter blijkt dat de cultuur die aan deze plekken gebonden is nog verre van uitsterven is. Al met al geeft dit een goed perspectief voor de toekomst met betrekking tot zowel fighting games-evenementen als andere competitieve spellen. De gehele ervaring is simpelweg als bijzonder te omschrijven met veel hype, en is voor iedere gameliefhebber een must om een keer meegemaakt te hebben.

tekken

Of je nou een League of Legends-, Overwatch-, Tekken 7-, Street Fighter 5-, Counter-Strike- of Call of Duty-fan bent, aan het einde van de dag houden we allemaal van gamen. Offline evenementen voor games zijn een unieke ervaring voor iedereen, waarbij voor ieder wat moois te zien of te ontdekken is. De ouderwetse arcadecultuur leeft voort in de hedendaagse fighting game community, de ontwikkelaars en de offline evenementen waarmee zij laten zien dat gamen draait om saamhorigheid en het delen van liefde voor de industrie en games.

Door Yannick Hoppenbrouwer

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Een mooi stuk!
  • Goed stuk inderdaad.
    Ben het ook helemaal eens met het einde van het artikel.
  • prima artikel,liefde voor fighting-games straalt van het artikel af.
    ga zo door
  • Awesome verslaggeving! Wat hou ik toch van ons stadje Amsterdam!
  • Vond het ook erg leuk om te lezen! En wat je zei over dat je dit prima kan kijken met de minste affiniteit met vechtgames klopt denk ik ook wel. Ik heb Tekken al een tijd, maar ik had het weer opgepakt toen iemand me attendeerde op Majin (Pro King speler) tijdens afgelopen EVO. Echt geweldige wedstrijden, en ik kreeg gelijk weer zin zelf te spelen ;p

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren