1. Tetris Effect review – Tetris voor een nieuwe generatie

Tetris Effect review – Tetris voor een nieuwe generatie

Een klassieker een nieuwe draai geven

Hoe moet je in hemelsnaam Tetris moderniseren? Een game die al zo goed als perfect is verbeteren is simpelweg onmogelijk, dus doet Tetris Effect iets anders. In plaats van de bekende formule van vallende blokken en zorgvuldig muurtjes bouwen aan te passen is er gekozen voor een andere richting. Het bijna meditatieve gevoel dat je hebt tijdens het spelen van een goed potje Tetris is deze keer het uitgangspunt.

Het zogenaamde Tetris Effect ervaar je wanneer je zoveel tijd en concentratie hebt gestopt in een spel zoals Tetris, dat je buiten de game ook de vormen en roterende blokken begint te zien. Deze gelijknamige game probeert dit effect verder te stimuleren door een gewoon potje Tetris om te toveren in een show van kleur en geluid. Uit sterrenstof bestaande walvissen vliegen op de achtergrond door de ruimte terwijl jij lijntjes maakt op de maat van de muziek.

Tetris Effect

Puzzelspektakel

De soundtrack werkt daarbij bijzonder opzwepend. Des te beter je speelt des te grootser worden de effecten en geluiden die horen bij het draaien van ieder blokje en het plaatsen van iedere lijn. Het vindt Tetris misschien niet opnieuw uit, maar onderschat vooral niet de waarde van deze zintuigenstimulering. En het blijft niet alleen bij buitenaardse zeedieren. Levels gebaseerd op de maanlanding (inclusief gekraak van de radio bij ieder draaiend blok) en een vurig offerfeest zijn een paar van de bijzonder creatieve invullingen. Je speelt nog steeds gewoon Tetris, een game die meer dan dertig jaar later nog steeds even geniaal als perfect is, maar al het spektakel eromheen verheft het naar een nieuw niveau.

In de Journey-modus worden de achtergronden en muziek na het behalen van 36 lijntjes automatisch afgewisseld voor een nieuw thema. De spelmodus voelt daardoor echt een beetje als een reis waarin je van de ene naar de andere droomwereld gaat. Op zijn best raak je in deze speelstand in een flow terecht waarin je nauwelijks na hoeft te denken over hoe je de Tetronimos plaatst. Dit gevoel is simpel gezegd fantastisch en de reden dat Tetris nog steeds zo’n geweldige game is. Uit die staat van bewustzijn haalt het spel je soms alleen op brute wijze door plotseling de snelheid van de vallende blokken te verhogen of te verlagen. Het voelt onnodig, abrupt en vooral ook niet in lijn met de chille sfeer rest van de game.

Tetris Effect

In the Zone

De manier om nog enigszins uit deze penibele situaties te komen is door Zone in te zetten. Hiermee vertragen de vallende blokken en verdwijnen gemaakte lijntjes pas als de tijd om is. Het maakt deze kracht ideaal om snel veel puin te ruimen of je scoren behoorlijk op te krikken. Een Tetris (vier lijnen in een keer) neerzetten is natuurlijk fijn, maar het driedubbele is helemaal genieten geblazen. Als het allemaal eventjes te veel wordt is Zone de perfecte ontsnapping.

Dat wil overigens niet zeggen dat Tetris op een hoog niveau niet gespeeld kan worden in deze game. Naast de Journey-modus is er met Effect nog een tweede optie in het menu die een heleboel verschillende speelstanden bevat. Denk aan een marathonsessie die pas voorbij is wanneer je blokkentoren de bovenkant bereikt, of een supersnelle variant van Tetris die vooral je uithoudingsvermogen test. Ook fijn zijn de playlists gebouwd rondom een specifiek thema zoals wind, water, of beweging, die bestaan uit een serie van verschillende achtergronden en geluidseffecten. Het sluit mooi aan bij de ietwat zweverige vormgeving van de rest van het spel.

Tetris Effect

Schitterend maar incompleet

De visuele pracht van Tetris Effect werkt overigens net zo goed op een tv als in combinatie met de PlayStation VR. Bij die laatste moet je alleen meer je hoofd bewegen om te zien welk blok je opgeslagen hebt en welke eraan komt. Daardoor is de game iets minder overzichtelijk, maar daar staat natuurlijk tegenover dat de thema’s met deze manier van spelen heel erg goed tot hun recht komen. Een echte Tetris-purist kiest er waarschijnlijk voor om gewoon op een tv te spelen, maar Effect in VR is een goede reden om je bril weer eens af te stoffen.

Waarschijnlijk kan de liefhebber niet aan het gevoel ontsnappen dat er nog een aantal dingen aan deze vorm van Tetris ontbreken. Creatieve speelstanden zijn zeker te vinden, maar de afwezigheid van multiplayer zorgt voor een grote leegte. Er zijn nu alleen maar leaderboards, wat het spelplezier van Tetris Effect op de lange termijn niet echt ten goede komt. Meer afwisseling en meer opties zouden zeer welkom zijn, want zoals het nu staat valt er naast in je eentje Tetris spelen weinig anders te doen.

Tetris Effect is verkrijgbaar op de PlayStation 4 voor 39,99.

Tetris Effect

Tetris Effect weet op indrukwekkende wijze een klassieker een nieuwe draai te geven. Niet zozeer door de gameplay te veranderen – die aanpassingen zijn minimaal – maar door de presentatie van het puzzelspel even schitterend als hypnotiserend te maken. Tetris Effect is daarmee misschien niet het meest complete Tetris-pakket, maar wel de mooiste en origineelste draai aan de game in jaren.
8,5
85
Score: 85