1. The Crew 2 preview

The Crew 2 preview

We hebben weer een clubje opgericht voor mensen met een racegezicht

Je kan veel zeggen over Ubisoft, maar de laatste jaren doet de Franse game-uitgever het uitstekend als het om het langdurig ondersteunen van een game aankomt. Rainbow Six: Siege is daardoor nog steeds populair, For Honor doet het voor zo’n eigenzinnige game nog steeds goed en zelfs het ietwat mislukte The Crew uit 2014 heeft een soortgelijke behandeling gekregen. Er is geluisterd naar feedback en een paar maanden en wat patches later is er uiteindelijk een betere racegame uitgekomen.

Dat geeft hoop voor een vervolg dat nog verder op de goede ideeën voort kan bouwen. The Crew 2 doet dat vooral door het allemaal grootser en spectaculairder te maken. In de bèta die het vorige weekend te spelen was kon je maar een aantal races rijden, maar daarentegen lag heel Amerika voor je open. Het formaat van de kaart is indrukwekkend, want het is in deze game weer mogelijk om van de westkust naar de oostkust te rijden in een compacte versie van de Verenigde Staten.

The Crew 2

De paden af, het water in

Dat doe je deze keer niet alleen op vier wielen, maar ook met boten en vliegtuigen. Races, stunt-events en alles daartussenin speelt zich deze keer af met deze drie behoorlijk verschillende racebeesten. Wisselen tussen deze drie voertuigen gebeurt vrijwel direct, waardoor het mogelijk is om je auto te transformeren in een vliegtuig, op te stijgen en vervolgens ergens hoog in de lucht te veranderen naar een boot die na een vrije val honderden meters lager in het water plonst. Het is maf en compleet krankzinnig, maar jeetje wat blijft het leuk om dit te doen.

Voor de duidelijkheid: The Crew 2 is nog steeds een racegame en niet een vreemd stuntspel waarin je constant boten uit de lucht laat vallen. Afhankelijk van de locatie en het bijbehorende voertuig zijn dat netjes afgezette straatraces of off-road events waarin je met een buggy door de wildernis rijdt en zelf maar moet bekijken hoe je het snelst van punt A bij punt B komt. Races te water draaien juist weer om het tussen poortjes heen varen en in de lucht zijn er ringen waar je zo vlug mogelijk doorheen moet vliegen.

The Crew 2

Non-Wave Race

Afgaande op de bèta is er al een duidelijk verschil te ontdekken tussen deze races. Zo chaotisch en leuk als de races in auto’s kunnen zijn, zo doods voelt het vliegen en varen. Vooral bij die laatste wordt het maar nooit echt spannend, omdat elk wateroppervlak een beetje hetzelfde voelt. Of je nu op een rivier of in de oceaan dobbert, het water is altijd kalm, waardoor je nooit over golfen stuitert of worstelt met de stroming.

The Crew 2 doet ondertussen echt zijn best om het allemaal zo gelikt en spannend mogelijk te presenteren. De manier waarop je van de kaart overgaat naar het rijden zelf is niets minder dan extreem vloeiend en elegant gedaan. Ook de momenten waarop de wereld zich soms zoals in Inception lijkt op te vouwen is supergaaf gedaan. Echt effect op de gameplay heeft het niet, maar het ziet er enorm cool uit.

The Crew 2

Minder geslaagd zijn de (minimalistische) pogingen tot een verhaal met specifieke personages en rivalen. Een minuut na hun introductie ben je ze meestal weer vergeten. Een landelijk festival vol stunts en races is in dit vervolg de kapstok voor het spektakel, maar Forza Horizon doet dat al veel eerder en eigenlijk ook veel beter.

Niet realistisch, wel leuk

The Crew 2 moet het dus vooral van het racen zelf hebben en alleen kijkend naar de bèta zit dat gedeelte eigenlijk wel goed. Deze game doet zich niet voor als een realistische racesimulatie en dat is het dan ook totaal niet. Er zijn belachelijk geplaatste schansen, boosts en tussen het racen door word je aangemoedigd om foto’s te nemen van dieren en mooie uitzichten. Dat is best een leuke afwisseling, maar het moet ook gezegd worden dat de wereld juist als je op zoek gaat naar een wild zwijn om vast te leggen best flets en leeg voelt. The Crew 2 is geen lelijke game, maar de wereld voelt ondanks andere coureurs, voetgangers en zelfs wilde beesten best een beetje doods.

Hoeveel meer er nog valt te zien en doen in Amerika wordt ongetwijfeld duidelijk wanneer The Crew 2 in zijn compleetheid te spelen is. Dat is namelijk al op 29 juni. Als Ubisoft na de release deze game net zo trouw blijft ondersteunen als die eerdergenoemde andere titels, dan zijn die tekortkomingen uit de bèta binnen een paar maanden wellicht weggepoetst.

The Crew 2 is vanaf 29 juni verkrijgbaar voor de pc, Xbox One en PlayStation 4.

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.