1. The Division 2 preview – Burgeroorlog met ruw randje

The Division 2 preview – Burgeroorlog met ruw randje

Bert dook diep in de 'private' bèta

Echt private was de private beta van The Division 2 niet. Iedereen die wilde kon genieten van vier dagen aan knalplezier. Een beta, dat was het wel. Verbindingsproblemen, wachtrijen, vage glitches en een hele hoop bugs probeerden de pret te drukken. De technische mankementen zijn reden tot zorg, maar de content en gameplay The Division 2 toonden dat het zeer waarschijnlijk een hele fijne voortzetting wordt van de serie.

Het New York van deel één is verruild voor Washington D.C, maar de ellende die je in The Big Apple tegenkwam is gewoon meeverhuisd naar deel twee. Sterker nog, gezien deel twee zich een klein jaar na de gebeurtenissen in New York afspeelt, heeft de ellende lekker kunnen sudderen. De maatschappij is verre van herstelt van de gevolgen van het uitbreken van The Dollar Flu die vele levens eiste en een machtsvacuüm creëerde. In Washington D.C. strijden niet alleen verschillende facties om territorium: ook moeder natuur eist terrein op.

The Division 2

Burgeroorlog

In tegenstelling tot in het eerste deel wachten de burgers niet af tot jij, als agent van The Division, daar wat aan gaat doen. Dit keer zijn ze een belangrijk onderdeel van de wederopbouw: ze bouwen forten en nemen actief deel aan de strijd. Als jij niet opschiet, dan pakken ze zelf de vijanden aan. Hierdoor voelt The Division 2 als een burgeroorlog, in een land dat veel meer is verloren dan de Verenigde Staten van deel één, waar je nog midden in de uitbraak van de ziekte zit en er nog wat hoop is dat alles weer goedkomt.

Dat klinkt als een sombere setting, maar gelukkig ziet de game er prachtig uit. Ik kan niet zeggen dat deel twee technisch veel mooier is dan de voorganger, maar het is in ieder geval veel sfeervoller en levendiger. De game laat een geloofwaardige wereld zien waar vergankelijkheid en wederopbouw hand in hand gaan. Waar deel één vaak duister aanvoelt, daar is The Division 2 veel kleurrijker. Het levert mooie plaatjes op van door planten overwoekerde stedelijke gebieden waar dieren voorzichtig rondscharrelen en gespuis met graffiti de boel heeft beklad.

The Division 2

Voorlopig genoeg content?

Schoonheid te over, maar is er ook genoeg content? Een bèta kan daar nooit een zeker antwoord op geven, maar als de hoeveelheid kwalitatieve content die tijdens de bèta beschikbaar was representatief is voor de rest van de game, dan durf ik te stellen dat het snor zit.

Je kunt bevriende groepen helpen door, onder andere, executies te voorkomen, belangrijke punten te veroveren, hen te bevoorraden en gedropte voedselpakketten te veroveren. Verder valt er ook nu weer van alles te verzamelen voor die persoonlijke kanten van het verhaal, zoals notities, telefoontjes en Echoes, de grafische reproducties van eerder gebeurde situaties.

De speelbare zijmissies zijn inhoudelijk veel sterker dan in deel één en vooral ook langer. Maar hoe interessant de missies ook zijn, in de bèta bleef het vooral bij het beproefde recept van golven van vijanden afknallen tot er een baas verschijnt. Hopelijk komt de uiteindelijke game met nieuwe ideeën op dit vlak.

the division 2

Knalfuif

Al is dat laatste niet direct een groot probleem, want The Division 2 knalt heerlijk weg. Wapens klinken en ogen gevaarlijk. Sommige vijanden, en dan met name de bazen, kunnen flink wat kogels opvangen. Het is dan ook goed om duidelijk te vermelden: The Division 2 is geen shooter. Het is een rpg die speelt als een shooter. Wie zich dat realiseert ergert zich ook niet zo snel aan de bullet sponges.

Jijzelf bent erg kwetsbaar, en het is daarom zeer belangrijk dat je goed dekking zoekt. Zeker wanneer de vijand over een granaatwerper of een minigun beschikt ben je razendsnel dood, als je niet oplet. Gelukkig gaat het verplaatsen van schuilplek naar schuilplek bijzonder soepel en loopt je personage ook uit zichzelf netjes om dingen heen, zodat je niet vast komt te zitten.

Als je in de aanval gaat, heb je legio manieren om de (al dan niet sponzige) vijanden om te leggen. Er zijn wapens in alle soorten en maten en ook heb je de beschikking over speciale vaardigheden zoals drones die bommen droppen, vijand opzoekende BB-8-achtige granaten, mortier-turrets en meer.

Daarnaast zijn er nog allerlei handigheidjes, de perks, te ontgrendelen, waardoor je bijvoorbeeld meer granaten bij je kunt dragen of meer ervaringspunten verdient met headshots. Ook je uitrusting kent wederom de nodige diepgang. Nieuw is dat ook gewone uitrusting nu set-bonussen kent op basis van producent. Het is allemaal heerlijk complex en diepgaand en zal genoeg te bieden hebben aan spelers die allerlei verschillende builds willen uitproberen. Minpunt: het inventarissysteem is vernieuwd, maar werkt nog steeds niet lekker. Ik heb samen met een maatje een kwartier gesteggeld om een wapen te modden, wat heel anders gaat dan in deel één en nog minder logisch is.

the division 2

Skill > gear

Veel meer dan in het origineel heb ik tijdens het spelen van The Division 2 het gevoel dat succes afhangt van kunde in plaats van de beste gear en wapens. Natuurlijk, goede uitrusting helpt enorm, maar ik merkte dat ik veel succesvoller was wanneer ik slim gebruik maakte van mijn speciale vaardigheden, granaten en wapens. Er lijken geen superwapens meer te bestaan die het altijd goed doen: elk wapen heeft z’n functie en dat maakt het verzamelen van verschillende goede wapens veel belangrijker. Ook je speciale vaardigheden worden beter door slim denkwerk.

Er zijn daarbij geen skills meer die je aanzet en vergeet. En ook geen superkrachten zoals de signature skills waardoor je tijdelijk praktisch onsterfelijk wordt. De speciale vaardigheden van The Division 2 bieden allemaal een basisfunctie, maar kunnen vaak ook op andere manieren gebruikt worden. Zo kun je de drone die boven je hoofd zoemt en je pantser herstelt, ook naar teamleden sturen en hen zo ondersteunen.

The divion 2

zwarte tand

Wanneer je alles hebt uitgespeeld en de bestaande facties hebt verslagen, verschijnt er een nieuwe ten tonele: The Black Tusk. Zij nemen onderdelen van de kaart over waardoor je die opnieuw moet veroveren. Groot verschil met de eerdere facties: The Black Tusk is een club elitetroepen die het jou flink zwaar kunnen maken met niet alleen goede a.i., maar ook met goed teamwerk en speciale vaardigheden zoals die van jou. Je kunt ze vergelijken met de Hunters uit de Underground-uitbreiding van The Division 1.

Soldaten van The Black Tusk hebben veel meer levenspunten en vaak een enorm sterk pantser. Ze voelen aan als een muur en dat vind ik eigenlijk wel fijn: wanneer de game erop zit, moet je echt je best doen om deze mannen en vrouwen te verslaan en nog meer letten op uitrusting. Zijn ze té sterk? Misschien. Maar ik heb liever endgame-content die misschien te moeilijk is, dan content waar ik doorheen fiets en daardoor de game weg leg. Feit is dat het level waar The Black Tusk aanwezig was, met vier man op moeilijkheidsgraad hard heel erg pittig was. En dat was met een karakter met endgame-uitrusting en een speciaal wapen dat je ontgrendelt wanneer je het maximale level hebt bereikt.

the division

Pvp en de Dark Zone

Naast flink wat pve-content, was er ook wat pvp- en pvpve- content (in de vorm van de Dark Zone) te spelen. Wat daarbij een enorm fijne verandering is, is dat je uitrusting binnen deze onderdelen genormaliseerd wordt. De Dark Zone is het gebied waar zelfs The Division geen controle over heeft en waar iedereen vecht tegen iedereen, inclusief spelers. Het gebied is besmet met de ziekte en veel, niet alles, wat je er vindt is eveneens besmet en moet via een op te roepen helikopter in veiligheid worden gebracht.

De Dark Zone is nog steeds een prachtig concept en de mogelijkheid dat iedereen zich op elke moment tegen je kan keren, blijft ontzettend spannend. Zeker omdat juist daar de beste uitrusting te vinden is en er veel op het spel staat. Omdat iedereen daardoor qua uitrusting op hetzelfde niveau speelt, is pvp en de Dark Zone veel meer gestoeld op kunde en goed communiceren. Iedereen kan meedoen, maar een goed samenwerkend team kan echt het verschil maken.

the division 2

blik op de toekomst

Er was ontzettend veel content in de beta te vinden, maar ook flink wat bugs. Zo zat ik regelmatig vast in open deuren, verdwenen wapens uit handen, had ik last van rare framedips, was het erg lastig om met vrienden een groep te starten en had ik last van de nodige audio-bugs. Verder waren niet alle animaties helemaal in orde, oogden sommige textures vaal en er was best veel pop-in. Ook werd ik soms meerdere keren achter elkaar uit de game gegooid.

Enkele van de bugs kom ik al sinds de lancering van deel één tegen, en dat mag natuurlijk niet. Op technisch vlak was de beta niet goed, en dat is jammer en zorgelijk.

Hopelijk worden al dit soort dingen opgelost voordat The Division 2 lanceert, maar met nog een kleine maand voor de boeg heb ik daar een hard hoofd in. Ontwikkelaar Massive heeft een goede naam als het gaat om het voortdurend platslaan van beestjes, maar ik heb liever dat ze er überhaupt niet zijn, zeker de hele oude bugs niet.

Ondanks dat alles heb ik enorm zin in The Division 2. Als ik kijk naar wat ik nu allemaal al heb gedaan, en hoeveel plezier ik eraan beleefd heb, dan kan ik niet wachten tot ik over een maandje aan de slag kan. Dr. Gordon Armherst heeft dan een doodzonde begaan door het loslaten van de door hem gemaakte ziekte, maar niet eerder zorgde genocide voor zo veel speelplezier.

Bert de Vries speelt maffe games, games die wat anders doen dan andere games. Maar ook reguliere games. Dus eigenlijk alle games, zolang er geen bal in zit.