1. The Division 2 review – Super Massive

The Division 2 review – Super Massive

De nieuwe standaard voor het genre

Weinig games hebben na de lancering zó veel liefde van hun maker ontvangen als The Division. Die game begon aardig, maar groeide uit tot een dijk van een game. En nu is daar deel twee. Is het vervolg beter? Yep. Zo goed als The Division 2 is, en dat bij launch, dat maak je niet meer zo vaak mee. Zeker niet binnen het games-as-a-service-genre. Geniet er daarom maar goed van. Gelukkig gaat dat bijzonder gemakkelijk in deze heerlijk actiefilm met jou als hoofdrolspeler en regisseur.

De game speelt zich af zeven maanden nadat een gefabriceerde ziekte, The Green Poison, werd losgelaten tijdens Black Friday en de samenleving totaal ontwrichtte. Ditmaal speelt de game zich niet af in het besneeuwde New York, maar in een half verwoest en zonnige Washington DC. Het weer is misschien een stuk beter, de ellende is erger. Verschillende facties strijden om territorium en voorraden. Weerloze burgers hebben zich op hun beurt verenigd in kleine milities die zichzelf met hand en tand verdedigen. Al kunnen ze zeker wel je hulp gebruiken. En zoals een looter-shooter betaamt, komt die hulp vooral in de vorm van het afschieten van de vele, vele vijanden.

The Division 2

Prachtige dystopie

Wie denkt dat één stad geen gevarieerde gebieden kan opleveren, zal raar opkijken van The Division 2. Van door natuur overwoekerde stedelijke gebieden, tot moerassen en alles daar tussenin. Het uiterlijk van The Division 2 is veel meer divers dan van de voorganger, en ook functioneler. Zo klinkt een fikse portie regen met onweer niet alleen geweldig, het heeft ook een impact op hoe je de game speelt omdat je veel minder ziet en dichterbij de vijand kan komen. Dezelfde gebieden voelen soms totaal verschillend aan tijdens stortregen, in de nacht of wanneer het zonnetje schijnt met prachtige bijbehorende lichteffecten.

Naast de prachtige open-wereld gebieden, verdienen ook de interieurs een compliment. De missies zijn daardoor bijna allemaal memorabel, met prachtige kleurrijke omgevingen, effecten en gebeurtenissen. Nooit zal de actie over-the-top aanvoelen als een Call of Duty van weleer, maar de levels zijn veel meer dynamisch en gelaagd dan in deel één. Meerdere keren heb ik missies nogmaals gespeeld, puur om nog een keer te genieten van de omgevingen en de sfeer. Het rondlopen in de omgevingen vol iconische monumenten gaat niet snel vervelen.

Monumenten plunderen

Maar sfeer alleen is niet genoeg voor een goede looter-shooter: de spelwereld moet ook interessant zijn. Gelukkig nodigt Washington DC uit om verkend te worden, want in elke hoekje en gaatje is wat te vinden. Overal zijn geheime ruimtes, schilderijen, voice-recorders, schatkisten en ingrediënten voor het uitgebreide crafting-systeem te vinden. Elke kleine rugzak kan een goed item bevatten of, nog beter, een kek petje of coole zonnebril. Het openen van alles wat te openen valt voelt belangrijk omdat het daadwerkelijk wat nuttigs kan bevatten. Bovendien vind je door simpelweg rond te lopen in de spelwereld tal van missies en opdrachten.

The Division 2

De manier waarop The Division 2 omgaat met loot is erg goed. Uitrusting oogt cool, wapens klinken geweldig en hebben allemaal een duidelijke rol. De ene situatie is de ander niet, en daarom kun je maar beter een divers wapenarsenaal meenemen zodat je tijdens het spelen soepel wisselt van sneaky sluipschutter naar overmoedige shotgunner. Wat echt heel erg tof is, is dat loot vanaf de start van de game relevant is. Ook items van de laagste levels kunnen set-bonussen opleveren wanneer je meerdere items van dezelfde maker gebruikt. En dat kan zo maar eens een betere bonus opleveren dan een zeldzaam item van een hoger level. Alle uitrusting verdient continu je aandacht omdat een goede samenstelling het verschil kan maken, ook voor een beginnende speler. Mocht je wapen of holster toch net dat ene statistiekje missen dat je graag wilt hebben, dan kun je jouw uitrusting ook aanpassen op basis van eigenschappen van soortgelijke uitrusting in je bezit.

Zwart-wit

Er is meer dan genoeg content te vinden om al je gevonden en gemaakte schietijzers op los te laten. De wereld zit vol met hoofd- en zijmissies, kleine en grote opdrachten. De hoeveelheid content is soms wat overrompelend omdat je kaart, die overigens erg goed werkt, helemaal wordt volgegooid met icoontjes en vraagtekens. Op elke hoek van de straat is iets te vinden. Maar met name de zijmissies zijn dit keer wel echt heel tof. Niet alleen door de schitterende omgevingen, maar ook omdat het allemaal wel leuke verhalen zijn.

Verwacht geen hoogstaande verhaalvertelling, maar leuke verhalen waar Hollywood een prima actiefilm van zou kunnen maken. Het overkoepelende verhaal is prima, maar blijft wel redelijk op de oppervlakte. Wellicht dat komende dlc daar nog wat meer aan toevoegt, maar op dit moment blijven veel vragen uit deel één onbeantwoord. Ook het introductiefilmpje is wat misleidend, want de game doet niks met de vragen die het stelt over onze samenleven en de problemen daarbinnen, zoals wapenbezit. Dat is een gemiste kans, want de wereld van The Division 2 lijkt uitermate geschikt om je pittige morele keuzes voor te schotelen, of in ieder geval te prikkelen. Het verhaal is echter behoorlijk zwart-wit, met duidelijke helden en schurken.

The Division 2
The Division 2
The Division 2

Schitterende repetitie

Het verslaan van die schurken gebeurt vaak op dezelfde wijze. De omgevingen van de missies variëren enorm, maar het komt er altijd op neer dat je een x aantal ruimtes moet ontdoen van vijanden, waarna een zwaar bepantserde vijand verschijnt die als baas fungeert. Daar had ik graag dezelfde creativiteit gezien die ontwikkelaar Massive wel op de omgevingen heeft losgelaten. De vijanden zelf zijn zeer divers en allemaal zijn ze gevaarlijk, ook in de best mogelijke uitrusting. Let je even niet op, dan is de kans groot dat die ene shotgunner die net nog ver voor je stond nu bijna achter je staat of dat die sluipschutter een goede positie heeft ingenomen. Vijanden reageren goed op je aanwezigheid en zullen actief dekking zoeken en je proberen te flankeren. Af en toe maken ze domme keuzes, maar veel vaker zullen vijanden het je flink moeilijk maken.

Het is daarom van levensbelang dat je goed oplet, in beweging blijft en dekking zoekt. De game biedt je de mogelijkheid om van de ene naar de andere schuilplaats te sprinten en dat werkt goed. Het is tevens belangrijk om goed gebruik te maken van je zeer diverse skills en granaten, want vijanden gaan niet standaard met één kogel in het hoofd neer. Sommige vijanden vereisen flink wat lood om te verslaan. The Division 2 is dan ook veel meer een rpg, dan een traditionele shooter.

Super Ghouls ’n Ghosts, maar dan beter

Zodra je de game uitspeelt, begin je weer opnieuw. Maar niet op een goedkope manier. Zodra je de Hyena’s, Outcasts en True Sons hebt uitgeschakeld, verschijnt er een vierde factie op het strijdtoneel: de Black Tusk. Deze mannen en vrouwen brengen heel wat vuurkracht (en sexy robots) met zich mee en vormen de endgame van The Division 2. Ze trekken de stad in en nemen missies en controlepunten over, die je dan weer opnieuw moet veroveren. Hetzelfde geldt voor de overblijfselen van de verslagen facties, die ook proberen op te krabbelen. Het toffe is dat dit allemaal nog in het verhaal past. De endgame missies voegen wat toe aan het verhaal en zijn niet simpelweg moeilijkere varianten van eerdere missies, ze voelen echt anders aan.

The Division 2

Daarnaast krijg je de beschikking over een specialisme met bijpassend wapen en zeer uitgebreide skilltree die daarbij past. Het blijft bovendien belangrijk om continu op zoek te gaan naar nieuwe en betere uitrusting om zo je gearscore te verhogen. De Black Tusk biedt namelijk echt flinke tegenstand en kunnen je behoorlijk snel afschieten wanneer je niet een goede uitrusting gebruikt. Mocht het op een gegeven moment toch wat makkelijk gaan, dan kent The Division 2, net als het vorige deel, zogeheten World Tiers waardoor alle content moeilijker wordt, maar ook meer oplevert.

Duistere gebieden

Er zit zo veel verhalende content in de game, waar je zo ontzettend veel tijd in kunt steken, dat je bijna zou vergeten dat The Division 2 nog twee andere modi kent. De game bevat een vrij interessante player-versus-player modus die vooral voor teamspelers erg leuk kan zijn. Wanneer je je als goed samenwerkend team over het strijdveld beweegt, voelt het fantastisch om andere spelers uit te schakelen. Het is wel even wennen om de cover-based gameplay toe te passen, maar ook in de pvp-modus geldt dat wie niet schuilt, vrij snel het loodje legt.

De afwezigheid van medkits die in één klap een stuk genezen, heeft niet alleen een impact op de solo content maar ook op pvp, en dat in zeer positieve zin. Niet langer zie je mensen als kikkers rondspringen en wegduiken terwijl de ene medkit na de andere gebruikt wordt. Dat zorgde er nog weleens voor dat gevechten raar aanvoelden en te lang duurden. De pvp content in deel twee voelt veel strategischer dan in deel één.

Omdat de statistieken van ieders uitrusting gelijk wordt getrokken, heeft iedereen, in theorie, een kans op de overwinning. In de praktijk is het vaak zo dat vooraf samengestelde teams alle willekeurig bij elkaar geplaatste spelers verslaan, en dat is best jammer. Het maakt de pvp voor de solo speler vrij ontoegankelijk. Een betere matchmaking zou hier heel fijn zijn, op niveau en teamsamenstelling.

The Division 2

De Dark Zone is ook vooral leuk wanneer je als goed communicerend team speelt, maar ook voor solisten is Dark Zone best tof. De Dark Zones (drie in totaal) zijn de voor de buitenwereld afgeschermde gebieden waar iedereen tegen iedereen kan strijden. Je kunt met medespelers de sterke vijanden verslaan voor erg fijne loot, maar je kunt ook met elkaar de strijd aangaan om hun vergaarde buit te stelen. Het is een ontzettend spannende modus omdat je niemand kan vertrouwen. In twee van de drie Dark Zones wordt uitrusting voor iedereen gelijk getrokken, wat ervoor zorgt dat je niet zo snel overhoop wordt geknald zoals dat in deel één gebeurde. De Dark Zones voelen eerlijker aan, zonder dat het allemaal te tam wordt of de spanning verdwijnt.

Bijna te mooi

The Division 2 biedt zo veel goede content, dat het bijna niet te geloven is dat de game nog maar net uit is. Nu al kun je met gemak een uur of 30 steken in de initiële content, en nog veel meer in de endgame content, op zoek naar de beste uitrusting. Daarnaast bieden ook de pvp- en Dark Zone modus vele uren aan plezier. En dan te bedenken dat de game binnenkort ook nog raids krijgt en alle daarna te verschijnen content het eerste jaar helemaal gratis is.

De game is zeker nog niet perfect. De baasgevechten kunnen veel beter; het Witte Huis, je hoofdkwartier, is vrij saai en sfeerloos; het uitrustingsscherm is nog steeds niet heel handig; de personages waar je mee spreekt zien er veelal raar en robotachtig uit. En hoewel ik niet één keer last hebt gehad van een disconnect, liggen de servers momenteel wel vaak plat voor het doorvoeren van een patch.

The Division 2

Toch is het meer dan indrukwekkend, wat Massive heeft neergezet met The Division 2. Niet alleen is de game mooier, sfeervoller en gevarieerder dan het vorige deel, de game heeft ook ontzettend veel dingen uit het origineel verbeterd. Je start de game op en zodra je rondloopt liggen alle opties open. Er zitten vrijwel geen onderbrekingen in je speelsessie, je kan door en door en door. Zo zuigt The Division 2 je in de wereld en alle mogelijkheden die het biedt, en laat de game je pas los wanneer je van vermoeidheid bijna van je stoel valt. Zodat je de volgende ochtend met een brak hoofd tevreden terugdenkt aan wat je hebt beleefd, maar vooral aan wat je nog wilt doen.

The Division 2 is nu beschikbaar voor Xbox One, PlayStation 4 en pc. Voor deze recensie is de game op een pc gespeeld.

The Division 2

Het is meer dan indrukwekkend wat Massive heeft neergezet met The Division 2. Niet alleen is de game mooier, sfeervoller en gevarieerder dan het vorige deel, de game heeft ook ontzettend veel dingen uit het origineel verbeterd. The Division 2 is een droompakket voor fans van de serie en looter-shooter liefhebbers in het algemeen.
8,5
85
Score: 85