1. The Elder Scrolls: Blades is niet bepaald scherp

The Elder Scrolls: Blades is niet bepaald scherp

Early Access bewijst dat er werk aan de winkel is

De Elder Scrolls-games bestaan sinds het allereerste deel uit gigantische fantasiewerelden die je als speler mag doorkruisen. Hoe je dat precies doet en welke richting je oploopt na de eerste missie is helemaal aan jou. Je zou best kunnen zeggen dat dit een van de aantrekkelijkste dingen is van deze games. Een mobiele game waarin je helemaal niets van die vrijheid hebt lijkt daarom niet de meest logische nieuwe richting voor deze reeks.

The Elder Scrolls Blades is daarom echt een apart geval. Het is een gratis te downloaden app die op het eerste gezicht heel wat weg heeft van de gemiddelde Elder Scrolls-game. De spelwereld ziet er een beetje uit zoals Skyrim en zelfs de geluidseffecten zijn grotendeels hetzelfde. Het maakt dat je je meteen een beetje vertrouwt voelt wanneer je het spel voor het eerst opstart. Speel Blades wat langer en je ontdekt de ware aard van deze game.

Grind op timers

In dit spel draait het allemaal om het opnieuw opbouwen van je thuishaven. Dit dorp is door een mysterieuze explosie in puin veranderd. Alleen door een heleboel goud, grondstoffen en tijd in deze plek te steken herstel je het weer tot zijn voormalige glorie. Om dat te bereiken moet je quests voltooien, waardoor je weer in level stijgt en schatkisten vol kostbare bouwmaterialen vrijspeelt.

Geheel in stijl van een heleboel andere mobiele games springen die kisten niet zomaar open. Je moet er wat geduld voor hebben. Een houten kist is binnen vijf seconden gekraakt, eentje gemaakt van goud heeft zes uur nodig. In de tussentijd moet je wachten en daar lijkt Blades ook helemaal op gemaakt. Dit is geen avontuur waarin je jezelf dagenlang kan verliezen. Dit is de zoveelste mobiele game die om de zoveel uur om je aandacht vraagt totdat je weer kan wachten.

The Elder Scrolls: Blades

Betalen om niet te spelen

Het is veelzeggend dat het spel je er maar al te graag aan herinnert dat je kisten direct kan openen en ontbrekende grondstoffen snel kan aanvullen door geld neer te leggen. Nu is er in principe niets mis met een gratis game die via microtransacties wat van je bankrekening probeert te snoepen, maar Blades is hierin wel heel erg opzichtig. Je kunt maar één kist tegelijk openen en om iets nieuw te bouwen heb je van de juiste materialen vaak net niet genoeg. Het spel gaat echter verder. Je inventory is uit te breiden met gems en je kunt zelfs betalen om complete quests over te slaan met dit betaalmiddel.

Na een paar uur spelen is het niet zo gek dat je geneigd bent om voor deze optie te kiezen. Voortgang boeken in Blades gaat namelijk bijzonder traag en daarbij zijn de quests verschrikkelijk eentonig. Er is geen open wereld, maar een menu waarin je verschillende missies selecteert. Dezelfde gangen, kerkers en bossen worden hierbij eindeloos herhaald, inclusief dezelfde vijanden.

Elder Scrolls Blades

Dat zou nog niet zo erg zijn als er een beetje variatie zat in hoe je ieder gevecht kan aanpakken. In Skyrim is het bijvoorbeeld mogelijk om sluipend of met pijl en boog te werk te gaan. In Blades rennen vijanden altijd op je af en moet je in ieder gevecht louter je vinger op het scherm plaatsen en die op het juiste moment eraf halen. De combat van The Elder Scrolls was nooit echt het sterkste punt van de serie, maar deze uitvoering is een nieuw dieptepunt. Veel saaier en hersenlozer kan het bijna niet.

Als er iets is wat The Elder Scrolls: Blades goed doet is het de behoefte naar een nieuw deel in de reeks aanwakkeren. De sfeer van deze spellen is namelijk wel goed overgezet. Het ziet er allemaal prima uit en de muziek doet vooral de rest van het werk. Na een paar uur in deze game doorgebracht te hebben heb je zeer waarschijnlijk zomaar zin om Skyrim weer eens op te starten.

Blades is echter nog niet helemaal verloren. De ontwikkelaars hebben tot nu toe redelijk snel gereageerd op veelvoorkomende klachten over de game. Zo zijn de wachttijden voor het openen van zilveren kisten met twee uur verkort. Een echte draagbare Elder Scrolls wordt het waarschijnlijk nooit, maar het stemt hoopvol dat het spel na de Early Access-fase niet meer zo wanhopig om je geld loopt te bedelen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Thijs Barnhard Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Laat mij je uitleggen waarom Spelunky, Overwatch, Hollow Knight, Super Mario World en Burnout Paradise de beste games ooit zijn.

Reacties

  • Wat is dat geluid? ow dat is bethesda dying… FO76 MAJOR BALLS faal game, en nu dit weer.. beloofd wat voor de volgende games die ook nog is die MEGA oude bagger engine gebruiken
  • "Als er iets is wat The Elder Scrolls: Blades goed doet is het de behoefte naar een nieuw deel in de reeks aanwakkeren."

    Ja, want als iets alleen maar op je geld uit is en dan ook nog best kut is dan heb je echt wel zin in meer….

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren