1. The Legend of Zelda: Link’s Awakening review – Sterke remake met enkele gebreken

The Legend of Zelda: Link’s Awakening review – Sterke remake met enkele gebreken

Voor veel oudgedienden hangt er een zweem van nostalgie rondom Zelda: Link’s Awakening. Ook ondergetekende speelde het spel in de jaren 90 fanatiek op zijn Game Boy. Een remake meer dan twee decennia later is dus absoluut welkom. Toch vallen er enkele minpuntjes op wanneer je die nostalgische bril afzet.
zelda links awakening

Link’s Awakening is op het eerste gezicht een vreemde eend in de bijt: het spel speelt zich eens niet af in Hyrule, maar op Koholint Island. Link lijdt schipbreuk en spoelt aan op dit mysterieuze eiland, waar hij acht instrumenten moet verzamelen uit diverse kerkers om de zogenaamde Wind Fish te wekken en weer van het eiland af te komen.

En er is wel meer vreemd aan Koholint Island. Zo lopen er diverse personages en vijanden rond die we normaliter alleen zien in andere Nintendo-games. Ook opmerkelijk: ga je onder de grond, dan verandert het spel kort in een tweedimensionale platformer. Met Link over Goombas springen, een blaffende Chomp-Omp achter je aan hebben hollen of personages ontmoeten die wel érg veel weghebben van Mario en Luigi: het is een vreemde gewaarwording in een Zelda-game, maar het geeft Link’s Awakening een eigen gezicht en staat ook nog eens prima in dienst van het mysterieuze plot.

zelda links awakening

Overbekende kost

Esthetisch mogen deze elementen dan opvallen, in de praktijk lijkt Link’s Awakening als twee druppels water op die andere top down Zelda-game die in de jaren 90 hoge ogen gooide: A Link to the Past. Net als in die klassieker verzamel je gedurende je avontuur items om nieuwe plekken en kerkers te bereiken. Ook de locaties zijn, ondanks dat het hier om een eiland gaat, erg herkenbaar. Je bezoekt wederom een pittoresk dorpje, doolhofachtige bossen, gebergten, een meer en een woestijn… het is inmiddels overbekende kost voor Zelda-spelers.

Dit riedeltje is niet voor niets jarenlang de structuur van nagenoeg elke Zelda-game geweest. Puzzels in een nieuw gebied oplossen, toegang krijgen tot een kerker en daar een nieuw item vinden om dit trucje nog een keer of acht te herhalen, geeft nog evenveel voldoening als altijd. Toch is het concept inmiddels al zo oud als de franchise zelf. Recentelijk verschenen Zelda-games als Breath of the Wild en Cadence of Hyrule namen deze gameplayloop juist zo sterk op de schop, waardoor Link’s Awakening soms als een stap terug voelt. Het is geen wereldramp, maar voor oudgedienden als ondergetekende laat het de game op bepaalde momenten routinematig aanvoelen.

zelda links awakening

Speelgoeddoos

Dat doet verder niets af aan de uiterst charmante presentatie van deze remake. De prachtige graphics toveren Kohilint Island om tot een levendige speelgoeddoos. Het is werkelijk adembenemend om een spelwereld die je wellicht in je kindertijd eindeloos hebt verkend op zo’n magische wijze naar het heden vertaald te zien worden. Hetzelfde kan gezegd worden van de schitterende herinterpretaties van de toch al pakkende deuntjes uit het origineel.

Het enige nadeel van de verder puike audiovisuele presentatie is dat de framerate bij het betreden van een nieuw gebied zo nu en dan een paar seconden hapert. Dat zijn we niet gewend van het normaliter zo perfectionistische Nintendo en het haalt je dan ook kort uit de sprookjesachtige ervaring. Wellicht zorgt een day one-patch voor soelaas, maar daar was tijdens het schrijven van deze recensie geen sprake van. De haperingen zijn gelukkig van zo’n korte duur dat ze de gameplay niet beïnvloeden.

zelda links awakening

Kleine toevoegingen

Buiten de graphics en audio heeft Nintendo niet zo gek veel veranderd aan het origineel. Alle gebieden en puzzels zijn hetzelfde gebleven. Wel nieuw is de aanwezigheid van doodgraver Dampé. Gedurende het spel verzamel je kamers uit kerkers, waarmee je bij Dampé je eigen kerkers kunt samenstellen die andere spelers kunnen doorlopen. Een geinige toevoeging, maar verder niet heel diepgaand. Je kunt immers niet zelf bepalen wat er allemaal in elke kamer te vinden is; het gaat puur om de indeling van verschillende kamers. Ook is er een nieuwe minigame aan de plaatselijke grijpmachine toegevoegd, waarbij je kleine figurines verzamelt om die in de huizen van de bewoners van het eiland te plaatsen.

Dat er nagenoeg niets aan de spelwereld is veranderd, is een keuze die puristen alleen maar zullen toejuichen. Toch had Nintendo er goed aan gedaan enkele gameplay-elementen te moderniseren. Zo kun je buiten een specifieke knop voor je zwaard maar twee andere items toewijzen aan de actieknoppen. Dat is meer dan één item in het origineel (één van de twee actieknoppen op de Game Boy had je immers voor je zwaard nodig), maar gevoelsmatig nog altijd te weinig. Aangezien je bijna altijd de veer nodig hebt om sprongen te kunnen maken, hou je maar één knop over voor een ander item. Dat betekent dat je regelmatig naar het menu schakelt om van items te wisselen. Een bizarre keuze, want er zitten genoeg knoppen op de controller om een derde item toe te kunnen wijzen. Dat had zeker in kerkers, waar je vaak meerdere items in een kort tijdsbestek moet gebruiken, lichte irritaties voorkomen.

Het zijn kleine kritiekpunten die extra opvallen omdat Link’s Awakening verder van uitzonderlijke kwaliteit is. Dit is een Zelda-avontuur pur sang, vol met toffe puzzels, leuke eindbaasgevechten en charmante personages en locaties. Mensen die het origineel hebben gespeeld kunnen 26 jaar na dato een heerlijke trip down memory lane maken, en voor nieuwkomers is het nauwelijks merkbaar dat het om een oude game in een nieuw jasje gaat. Een paar verbeteringen hadden van deze remake echter een uitzonderlijke ervaring kunnen maken.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening is vanaf 20 september verkrijgbaar voor de Nintendo Switch.

Conclusie en beoordeling

The Legend of Zelda: Link’s Awakening

Link’s Awakening is qua gameplay nog nagenoeg hetzelfde als het origineel, wat boekdelen spreekt over de kwaliteit die 26 jaar geleden al aanwezig was. De grote verbetering is natuurlijk de wervelende audiovisuele presentatie. Nintendo had er echter goed aan gedaan nog een extra actieknop toe te kennen voor het gebruik van items, en ook de framerate had stabieler mogen zijn. Na Link’s Awakening is ook eens te meer duidelijk dat de reeks toe is aan de vernieuwde structuur die met Breath of the Wild is ingezet. Ondanks dat is dit een erg mooie remake waar je je gemakkelijk een uur of vijftien mee vermaakt.
8
Score
80
Score: 80
  • Pluspunten
  • Bestuurt als een droom…
  • Audiovisueel prachtig…
  • Een magische spelwereld om te verkennen…
  • Minpunten
  • …al had nog een extra knop voor een item niet misstaan
  • …maar de framerate stottert af en toe
  • …maar de typische Zelda-structuur kennen we nu wel

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Goede review! Zelf had ik geschat dat de game zou eindigen tussen een 8.5 en een 9.2, dus ik ben benieuwd wat andere sites voor cijfers geven.

    Goed om te lezen dat de de korte framerate haperingen de gameplay niet beïnvloeden (terecht minpunt)!

    Daarnaast zijn er 2 groepen Zelda liefhebbers:
    - Degenen die meer van de oude(/originele) Zelda formule houden;
    - Degenen die verknocht zijn aan de BotW formule.
    Michel hoort, zo te lezen, bij de laatste groep. Ikzelf houd van beide. Een beetje afwisseling kan geen kwaad! :)


    Al met al, kan ik niet wachten tot morgen! <3
  • @Piet S. Nouja, om eerlijk te zijn heb ik nooit problemen gehad met de 'oude' Zelda-structuur. Het is meer dat na games als Breath of the Wild en Cadence of Hyrule, dit een beetje 'ouderwets' aanvoelt. Het weegt het minst zwaar mee bij het eindcijfer overigens, want ik kan het Nintendo niet kwalijk nemen dat ze dezelfde structuur als het origineel aanhouden. Maar toch wilde ik het niet onbenoemd laten; het ging door mijn hoofd tijdens het spelen.
  • @MichelMusters

    O, ik snap het he. Voor de 1 is dit wel een "probleem" en voor de ander niet. Persoonlijk dingetje! :)
  • @Piet S.

    Haha cijfers schatten voor games die nog niet uitgekomen zijn.

    Voor mij, buiten die knop, geen minpunten waar ik van wakker lig. Die game ga ik wel aanschaffen. Dit weekend echter nog niet. Moet nog een halve Astral Chain.
  • @Luigi1985

    Is niet zo raar hoor. Als ik naar een game uitkijk, dan vraag ik me natuurlijk ook af wat anderen ervan (gaan) vinden, dus dan maak ik een schatting van beoordelingen van anderen, oftwel: cijfers.

    Geen van de minpunten vind ik echt storend, dus ik ben blij dat dit het is.
  • @Piet S.
    'Ikzelf houd van beide' dan zijn er dus 3 groepen Pietje ;) ik ben onderdeel van jouw groep btw
  • @benjaminben

    Haha, true!
  • Zondag Dam tot Damloop, dus ik begin er maandag maar aan. Toch wel zin in, ondanks ik het origineel en de dx versie hier al heb liggen. Ik ga vooral genieten van de omgevingen.
  • Goede review, maar wel met een persoonlijke tintje. Bepaalde minpunten zijn voor mij alleen maar pluspunten. Zoals "de typische Zelda-structuur kennen we nu wel", ben ik juist blij mee. Dat maakt Zelda zo leuk voor mij, en buiten dat BOTW echt een topgame is, moest ik erg wennen aan de andere opzet en had meer tekortkomingen waarvan ik hoop dat ze die in de sequel weer terug stoppen.
  • @Monojaxx Ik moet de eerste review ter wereld nog lezen ZONDER een persoonlijk tintje ;)
  • @MichelMusters

    Ja da's ook wel weer zo🤣🤙
  • @Monojaxx Ik begrijp wat je bedoelt hoor. Zoals ik hierboven al meldt aan Piet, is het wel het minst zwaar wegende minpunt en heeft het weinig invloed gehad op het eindcijfer.
  • @Monojaxx

    Dat is inderdaad iets persoonlijks, maar daar is verder niets mis mee, haha.
  • @Piet S.

    Beste zou natuurlijk zijn om de game door meerdere redacteuren te laten spelen en daar een gemiddelde van te nemen. Ik vind het eindcijfer best laag eigelijk, had ook hoger verwacht. Maar goed, we gaan het meemaken morgen. Heb de hele vrijdag vrij gehouden. Nou nog hopen dat ie op tijd binnenkomt. Heb hem via de Mediamarkt besteld.
  • @Monojaxx Tja, meerdere redacteuren een spel laten recenseren… Het kán hoor (kijk bijvoorbeeld naar Famitsu en EGM) maar echt handig is het niet. Meerdere redacteuren voor nodig, en natuurlijk ook meerdere codes van uitgevers.
  • @Monojaxx

    Met welke insteek? Een accurater cijfer te krijgen? Die zijn namelijk sowieso al subjectief dus dat zou het ook niet veel beter maken.

    Het lijkt mij belangrijker dat de game gewoon goed wordt uitgelicht en dat je weet wat de goede en de slechte kanten zijn.

    Als je meer cijfers wilt zien kun je altijd terecht op Metacritic.
  • @Shuckles

    Ach, het gaat er ook helemaal niet om welk cijfer wordt toegewezen door welke website dan ook. Het gaat erom hoe jij de game zelf ervaart. Alleen wanneer je gevoelig bent voor game recensies / reviews, kan dat natuurlijk wel je keuze bepalen of je de game gaat aanschaffen.
  • @Monojaxx

    Het is sowieso gewoon goed om een review te lezen. Dit minpunt is wel degelijk iets waar een game om beoordeeld moet worden. Call of duty of FIFA krijgen ook vaak de kritiek dat t steeds t zelfde is en weinig vernieuwend. Zelda dus ook. Ligt aan de gamer of ie dat wil accepteren of niet. In geval van Zelda accepteer ik dat wel, omdat die formule mij nog niet weet te vervelen.

    Dit bedoel ik overigens als een aanvulling op diverse reacties hierboven en niet perse richting de laatste reactie.
  • Morgen de limited edition op mijn deurmat. Zonder het gespeeld te hebben komt de review wel overeen met mijn verwachtingen.

    Ondertussen voor de 1000000ste keer lttp aan het spelen sloft deze in bezit is.
  • @Newgamessuck

    Yes! Mijn LE komt morgen ook binnen!
    ALttP heb ik toevallig een aantal dagen geleden ge-100%'ed op de Switch! :D

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren