1. The Outer Worlds preview – De ruimte-Fallout die we verdienen

The Outer Worlds preview – De ruimte-Fallout die we verdienen

Met duizelingwekkend veel vrijheid

Ooit stonden Tim Cain en Leonard Boyarsky aan het roer van Fallout, een bijzonder complexe rpg met een hoop systemen, menu’s, statistieken en bovenal een zwartgallig gevoel voor humor. Dit najaar keert het duo terug met The Outer Worlds, een game die bovenstaande kenmerken op vernuftige wijze in een modern jasje lijkt te gieten.

Cain, Boyarsky en de rest van Obsidian Entertainment steken niet onder stoelen of banken dat The Outer Worlds is geïnspireerd door Fallout. De game kent een fantasierijke wereld met verschillende facties, een focus op looten en verkennen, dezelfde ingezoomde camera tijdens dialogen en zelfs een V.A.T.S-achtig schietsysteem. Zeker na de release van Fallout 76 hoor je ons niet klagen over deze ‘Fallout-game in de ruimte’ en gelukkig is het duizelingwekkende aantal opties voor je personage meer dan genoeg om enthousiast over te worden.

Liegen, overtuigen en intimideren

Waar je normaliter namelijk de held uithangt in dergelijke actie-rpg’s, is The Outer Worlds zich ervan bewust dat spelers ook weleens gewoon lol willen trappen. Daarom kun je zijn wie je wilt zijn en doen en laten wat je wilt. Heb je zin om tijdens je eerste missiebriefing je opdrachtgever in het gezicht schieten? Ga je gang. Wil je de heetste ruimtevaarder van de Melkweg worden? Het kan. Deze keuzes hangen allemaal af van hoe je skill-punten investeert, welke perks je instelt, welke kleding je draagt, welke modificaties je instelt en nog vele andere systemen. Het klinkt allemaal behoorlijk overweldigend, maar de tutorial die we voorgeschoteld krijgen legt het meeste vrij goed uit.

De belangrijkste statistieken zijn skills, die je tot een bepaald level in groepen kiest en daarna specifieker kunt uitbouwen. Zo kun je je bijvoorbeeld richten op dialogen in het algemeen, maar daarna ervoor kiezen beter te kunnen liegen, overtuigen of intimideren. Deze vaardigheden bepalen je opties tijdens gesprekken met npc’s, die mogelijk weer afhankelijk van je temperament- en charmestatistieken uiteenlopende reacties hebben op je uitspraken. In ons geval kiezen we er voor om als leugenaar door het leven te gaan en een opslagplaats binnen te dringen waar we iemand ontmoeten. Wie niet genoeg heeft geïnvesteerd in de Lie-vaardigheid had waarschijnlijk een andere ingang moeten zoeken, of tegen beter weten in alle zwaarbewapende bewakers neer moeten knallen.

The Outer Worlds

De essentie van role-playing

Andere skills keren weer terug tijdens gameplay, zoals precisie met geweren, mêlee-aanvallen, sluipen, hacken, repareren, enzovoorts. Los van deze al ogenschijnlijk uitgebreide opties om personages inhoudelijk vorm te geven zijn er verschillende aanvullende systemen die andere aspecten bepalen. Zo zijn er perks, die bonussen als extra health of meer Tactical Time Dialation-meter geven (daarover later meer). Ook zijn er bonussen in de vorm van verschillende zeldzame kledingstukken en wapens, die gemodificeerd kunnen worden met voorwerpen die je vindt.

The Outer Worlds begrijpt de essentie van role-playing en faciliteert daarom met al deze systemen zoveel mogelijk vrijheid. Wellicht het best voorbeeld hiervan zijn Flaws, zwaktes of fobieën die je ontdekt tijdens het spelen. Zo vond ons personage het absoluut niet tof om van een hoge rots te springen (toegegeven, we waren wat ongeduldig) en kunnen we accepteren dat hij hoogtevrees heeft in ruil voor een perk-punt. Hoogtevrees maakt spelers minder behendig en zenuwachtiger in de buurt van afgronden en is van de vele Flaws die je in de game kunt tegenkomen. Bovenal is het een fantastische manier om je personage extra persoonlijkheid te geven en een van de vele grappige details van de game.

The Outer Worlds

Compagnons

In The Outer Worlds speel je een groot gedeelte van de game met NPCs. Nadat we uit onze cryo-slaap worden gehaald door een gestoorde wetenschapper en los worden gelaten in de wereld, skippen we een stukje verder naar een later moment in de game met twee compagnons aan onze zijde. Parvati ontmoetten we eerder tijdens vrijwel de eerste missie en Nyoka is een nieuw personage.

Het is interessant hoe aanwezig beide personages zijn tijdens de game. Ze converseren met jou en elkaar tijdens het verkennen van de wereld – veelal verhalen over hun achtergrond of grappige anekdotes – en geven zo nu en dan hun mening tijdens gesprekken. Ook heeft Parvati bijvoorbeeld haar twijfels bij het feit dat we een aantal van haar oude vrienden moeten opruimen en laat dit weten als we even met z’n tweeën zijn. Obsidian vertelt ons zelfs dat metgezellen je kunnen verlaten wanneer je keuzes hen niet zinnen, en dat terwijl ze ook een grote rol spelen bij het samenstellen van je personage. Ze hebben eigen skills die jouw skills aanvullen, vergroten je draagcapaciteit en zijn wat tactischer in te zetten tijdens gevechten.

The Outer Worlds

Rechtdoorzee

Vechten in The Outer Worlds is vrij rechtdoorzee. Er is een verscheidenheid aan snipers, pistolen, lasergeweren en mêlee-wapens waarvan je er vier bij je kunt dragen. Een regen van schadecijfers geeft aan hoeveel schade je aanricht. Schieten voelt een stuk soepeler dan in bijvoorbeeld Fallout 4, maar is net niet dynamisch genoeg om zich te kunnen meten met moderne shooters. Daarbij reageren vijanden niet al te realistisch en ontbrak het een beetje aan variatie, met als resultaat dat gevechten soms wat simpel aanvoelen. Obsidian belooft echter een aantal maffe en soms op bugs gebaseerde Science-wapens in de game te stoppen, dus we hebben nog lang niet alles gezien.

Een boeiende remedie hiervoor is Tactical Time Dialation (TTD), een bijwerking van het zo lang bevroren zijn en een manier om de tijd te vertragen. In een kort tijdsbestek scan je vijanden om hun level, armorniveau, factie én favoriete eten te achterhalen, waarna je een lichaamsdeel kunt uitzoeken om het gewenste effect te bewerkstelligen. Een schot in het been maakt ze bijvoorbeeld immobiel en een schot in het gezicht vermindert hun visie. In de praktijk is het een handig middel om de eerste klap uit te delen, maar in onze ontmoetingen met monsters en bendeleden kregen we nog niet het gevoel dat TTD een bijster groot verschil maakt.

The Outer Worlds

Fantasierijke wereld

Gelukkig is het strijdtoneel van The Outer Worlds om van te smullen. Verschillende planeten en andere hemellichamen hangen in de lucht en vormen in combinatie met sporadische sterrenregens en astronomische winden een prachtig kleurenpalet. De semi-open wereld van de game is verdeeld in verschillende dorpjes, zoals het stadje Amber Heights waar de ‘vrije’ Iconiclads wonen. Wat ontzettend opvalt is hoe fantasierijk en coherent de wereld van de game in elkaar zit. Uit een gesprek met een patiënt in het ziekenhuis – geen idee wat we hier te zoeken hadden – blijkt hoe afhankelijk mensen zijn van bedrijven die de touwtjes in handen hebben. Ziek zijn is een zonde en inwoners zijn zó loyaal aan hun gekozen bedrijf dat ze geen producten van anderen willen of durven te consumeren.

Bovenal schijnt het gevoel voor humor van Cain Boyarksy overal door in de game. Personages hebben gevatte opmerkingen en we vinden memo’s die aanmoedigen een zo lang mogelijke meeting te organiseren met zo weinig mogelijk gespreksstof. We hadden zelfs een zeer verwarrend gesprek met een AI die ons duidelijk begreep, maar deed alsof ze geprogrammeerd was om specifiekere orders te krijgen. Wellicht het grappigste zijn domme antwoordopties, die je opzettelijk kunt geven om te kijken wat er gebeurt. Je kunt in The Outer Worlds belangrijke morele keuzes maken of iemand op slinkse wijze overtuigen, maar ook een emmer op je hoofd zetten en lekker dom doen.

Obsidian lijkt te werken aan een actie-rpg met revolutionaire keuzevrijheid in een geloofwaardige en komische wereld. Het actiegedeelte van de game overtuigt nog niet, maar vooralsnog kijken we absoluut uit naar The Outer Worlds.

The Outer Worlds

The Outer Worlds is vanaf 25 oktober verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Later verschijnt de Switch-versie.

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.