1. Tomb Raider (film) review - Gamefilmvloek wederom niet opgeheven

Tomb Raider (film) review - Gamefilmvloek wederom niet opgeheven

De ene na de andere remake schiet als een paddenstoel in Hollywood uit de grond waarvan sommige succesvol en goed zijn (IT, Jumanji) en andere simpelweg in de fik gestoken mogen worden (Flatliners, Totall Recall). En toch blijven die reboots maar komen: het is nu eenmaal een minder grote gok om bestaande en winstgevende IP nieuw leven in te blazen. Het zou dus van de zotte zijn als Square Enix en Warner Bros. niet ook de filmfranchise van Tomb Raider nieuw leven in zouden blazen. Dat is jammer genoeg niet bevlogen genoeg gebeurd om de gameverfilmingvloek op te heffen.

De eerste twee Tomb Raider-films zijn verre van perfect, maar als je veel gamers vraagt naar gameverfilmingen die enigszins te hachelen zijn, staat in ieder geval het eerste deel wel in het lijstje. Niet verwonderlijk want Tomb Raider uit 2001, geregisseerd door Simon West met Angelina Jolie in de hoofdrol, wist op z’n minst de essentie en het gevoel van de digitale avonturen van Lara Croft redelijk te benaderen. Jolie, sowieso al een sterke vrouw en toen nog met de reputatie van bad girl met een voorliefde voor messen, paste perfect in de rol van de sterke, excentrieke Britse schattenjager.

Make-over

Maar de gamefranchise heeft inmiddels een flinke make-over gekregen (meer richting de stijl van Uncharted en stukken minder occult en bizar... de T-Rex wordt nog altijd gemist). Het is dan ook niet verwonderlijk dat Warner Bros. en Square Enix hun kans schoon zagen om hetzelfde te doen met de filmfranchise. Het avonturenfilmgenre is tierende (mede dankzij de superheldenreleases) dus er zijn flink wat knaken te verdienen.

Dit keer trekt de getalenteerde Zweedse actrice Alicia Vikander het kloffie van Croft aan. En wederom draait de zoektocht om haar vader. Zeven jaar geleden is de beste man verdwenen op een mysterieus eiland in de buurt van Japan en Croft besluit uit te vissen wat er met hem is gebeurd. Ze vindt namelijk een puzzel die leidt naar een puzzel (in een absurde sneltreinvaart) en we gaan van start. Wat volgt is een middelmatige popcornsnack die je ook prima kan bewaren voor een druilerige zondagmiddag.

Deze nieuwe Tomb Raider-film leunt behoorlijk op de game uit 2013. Niet alleen qua look en feel, maar zelfs qua actiescènes die er gek genoeg uitzien als real life versies van cutscenes. De beelden lijken bijna letterlijk één op één overgenomen uit de game, wat overigens niet direct een punt van kritiek is, maar wel aangeeft dat glad ijs vermeden wordt.

Daarnaast doet regisseur Roar Uthaug ook niet echt moeite om het eerder genoemde puzzelaspect van Tomb Raider enige plek te geven. Raadsels die een prominente plek krijgen in films als Indiana Jones and the Last Crusade, of zélfs National Treasure en The Da Vince Code zouden alle ruimte moeten hebben in deze film, maar worden nu afgeraffeld en opgelost dankzij bijvoorbeeld een rijmpje in het Japans (dat blijkbaar óók rijmt als je het vertaalt naar het Engels). Zo cliché als maar kan.

De middelmatigheid ligt overigens niet aan het acteerwerk van Vikander. Ze zet een overtuigende Lara Croft neer en dat is absoluut een complimentje waard. Zoals Jolie de ‘oude’ Lara prima wist te vertolken, zo doet Vikander het ook uitmuntend als de nieuwe, maar heeft weinig ruimte en fatsoenlijk script om mee te werken.

De rest van de acteurs zetten echter personages neer die zo plat zijn als een dubbeltje. Een band tussen Croft en haar vader Richard, gespeeld door Dominic West (The Wire), krijgen we mee door middel van weinig bevlogen flashbacks. En hoewel je met acteur Walton Goggins een goede bad guy in huis hebt, doet hij verder niet veel meer dan gemeen grijnzen en emotieloos staren.

Netflix-pilot

Maar om Tomb Raider weg te zetten als ronduit slecht, gaat te ver. Een aantal actiescènes zijn bijvoorbeeld enorm spectaculair en ondanks het feit dat de film bijna twee uur duurt, vliegt de tijd voorbij. Toch weet ook deze Tomb Raider niet aan de vloek der gameverfilmingen te ontkomen door boven de rest uit te stijgen. Slechter dan de eerste (of vooral de tweede, Cradle Of Life) met Jolie? Zeker niet. Beter? Ook zeker niet.

Niet dat het Warner of Square Enix veel uitmaakt aangezien regisseur Uthaug alle ruimte laat voor een vervolg, al dan niet een hele serie. Of zoals een collega na de screening zo passend stelde: "Waarom moeten al dat soort films tegenwoordig eindigen als een pilot van een Netflix-serie?"

Dat is Tomb Raider: een eerste lange aflevering van een nieuwe Netflix-serie met potentie tot bingen. Dus stiekem kijken we toch uit naar poging nummer twee. Skip intro, next!

Tomb Raider

Ook deze Tomb Raider is helaas een middelmatige gameverfilming. Ondanks de hoop dat regisseur Roar Uthaug zou leren van voorgangers, weet ook deze reboot van de filmfranchise niet boven het niveau van de rest uit te stijgen.
6
60
Score: 60
  • Vikander is een veelbelovende Lara Croft
  • Spectaculaire 'gamey' actiescènes
  • Wemelt van de clichés
  • Slechts twee locaties
  • Tenenkrommende dialogen en one liners

Dennis Mons Contentcoördinator/hoofdredactie voor InsideGamer.nl en een beetje van alles en nog wat bij de rest van die game-apies hier op de redactie. Dol op action/adventure, arcaderacers, turn based strategy, stealthgames en Tetris. Metalhead maar ook liefhebber van folk, klassiek en blues. En speel verdomd veel pool (9-ball & 8-ball).