1. Total War: Arena Review – Total War als handig tussendoortje

Total War: Arena Review – Total War als handig tussendoortje

Het strategische Total War is al decennia een geliefd, vrijwel onaantastbaar icoon in de pc-wereld. Dat maker Creative Assembly ineens ging werken aan een free-to-playversie samen met de ontwikkelaar van het simplistische World of Tanks was dan ook onverwacht. Het resultaat Total War: Arena is echter best een geinige miniversie van de grote klassieker Rome: Total War.

Maar, Total War krijg je niet zomaar in chipzakformaat gepropt. De singleplayer-campagne met zijn gigantische landkaarten zit er dan ook uiteraard niet in, Arena draait puur en alleen om de bekende gevechten met duizenden krijgers op het slagveld. Deze zijn vrijwel een-op-een overgezet van Total War naar de World of Tanks-engine. Het is allemaal wat karteliger en lelijker, er ontbreken wat opties hier en daar, maar de besturing is zoals vanouds. Van de manier waarop je met de camera over het slagveld draait tot de strakke formaties waarin je je strijders via de rechtermuisknop laat lopen.

Het is best knap hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen, want World of Tanks en Total War zijn toch behoorlijk verschillende games en je ziet overduidelijk dat het in de World of Tanks-omgeving draait. Maar het voelt als Creative Assembly’s Total War en je krijgt niet het idee dat de makers de game naar een van Wargamings nevenstudio’s hebben afgescheept. De gevechten verlopen wel een stuk sneller dan gewend, want in vijftien minuten is ieder potje beslist. Doordat de vijand volledig is uitgeroeid, je zijn basis lang genoeg hebt bezet, of omdat je na een kwartier de meeste levende units hebt.

Asterix vs. Obelix vs. Caesar vs. Hannibal vs. SPARTAH! vs. …

Natuurlijk is dit niet de enige verandering. Het leger is niet meer alleen in jouw handen, je deelt het met negen anderen om te vechten tegen een ander team van tien mensen. Iedere speler heeft de controle over drie onafhankelijke units, dus in feite lopen er zestig groepjes over het slagveld. Om de formule nog ingewikkelder te maken heeft iedere speler één commandant tussen zijn troepen lopen die zijn eigen levensbalk heeft, maar meebeweegt met één van de drie teams.

Doordat je de directe controle hebt over drie groepjes, kun je bijvoorbeeld heel precies flankeren of snel een defensieve linie opgooien. Dit telt ook veel, veel meer dan in het ‘grote’ Total War. De cavalerie doet bijvoorbeeld weinig schade in lange gevechten, alleen in charges. Wil je met paarden een groep soldaten uitschakelen, dan zul je actief moeten omcirkelen, opstellen, chargeren, terugtrekken, et cetera. Wie enkel lui op aanvallen klikt en niets meer doet, zal in een langdurig gevecht verliezen. Maar als je goed, slim speelt kun je echt een impact op het slagveld hebben en langer overleven.

Het is dan ook belangrijk om van tevoren al een plan in je hoofd hebben, want de helft van je tactiek bepaal je vóór een potje begint met een slimme combinatie van commandant en troepen. Net als dat je in World of Tanks steeds sterkere tanks en artillerie koopt, kun je in Arena nieuwe commandanten en units unlocken. Deze zijn gebaseerd op bekende figuren als Galliër Vercingetorix, keizer Julius Caesar, Hannibal de Carthaag en Leonidas van Sparta. Iedere held heeft drie unieke supportkrachten die passen bij een bepaalde tactiek of speelstijl.

Wil je graag soepel met cavalerie over het slagveld racen om boogschutters in de flanken te naaien? Investeer dan in de Germaan Arminius, die een boost geeft als je op draf bent en je eenheden kan vermommen als de vijand. Meer een fan van infanterie? Neem dan Romein Germanicus die je soldaten in een groep tanks verandert en ze met de schildpadformatie beschermt tegen boogschutters. Kies je voor een andere held, dan is deze aanvalsstrategie niet mogelijk en zijn ze gatenkaas tegenover de pijlenregens. De commandanten maken dus echt een groot strategisch verschil.

Totaal Wars Van Samenwerking

Al jouw tactiek ten spijt ben je natuurlijk afhankelijk van negen mensen die strategisch mee moeten denken, een groot nadeel van het 10-tegen-10-systeem. Het gebeurt namelijk helaas te weinig. Er is voice-chat, ruimte om te typen en zelfs een geinig tekenbord waarmee je op de landkaart strepen en pijlen kunt kladden (of penissen, wat jij wil). Maar in praktijk houden de meeste spelers hun mond, gebruiken de chat om achteraf te schelden of lullen enkel in het Cyrillisch. De super simpele tekenoptie wordt zelfs amper aangeraakt. We hebben Arena getest op het niveau van newbies tot bij de veteranen; potjes met sociaal begaafde spelers zijn een zeldzaamheid.

In praktijk komt het er dus op neer dat iedereen maar wat doet. Dit heeft een merkbaar negatieve impact op de game: het gebrek aan coördinatie zorgt er voor dat artillerie, boogschutters en andere langeafstandstactieken bijzonder impopulair zijn, omdat ze in de chaos consistent friendly fire veroorzaken, met als gevolg weer scheldkanonnades in de chat . Hierdoor worden deze eenheden minder gebruikt, waardoor er vaak te veel cavalerie in de potjes ronddraaft. Uiteindelijk zit je dus met ongebalanceerde potjes; het omzetten van een singleplayer-forumule naar tien man vereist nieuwe oplossingen. De designers moeten er dus echt even voor gaan zitten hoe ze de samenwerking beter kunnen stimuleren, of de veroorzaakte chaos problemen oplossen. Bijvoorbeeld friendly fire verzwakken, of meer tijd geven om een strategie uit te tekenen.

De grote vraag voor veel lezers blijft uiteindelijk: hoe zit het met het free-to-playsysteem? Daar kunnen we kort over zijn: dat werkt precies hetzelfde als in World of Tanks, dus verwacht zeker een hoop grinden om verder te komen. Op een lager niveau kun je alles vrij goedkoop unlocken en dus alle speelstijlen uitproberen, maar op een gegeven moment moet je bij een bepaalde commandant en set units blijven hangen vanwege de hoge kosten.

Deze review is gebaseerd op de pc-versie, later komt de game wellicht naar console. De releasedatum is nog onbekend, maar deze open beta is volledig speelbaar.

Door Gillian de Nooijer.

Total War: Arena

Total War: Arena is een positieve verrassing. Het erft een aantal van de minpunten uit World of Tanks, maar in zijn totaal is het net zo’n boeiende tactische game als Total War, maar dan makkelijker speelbaar voor tussendoor.
8
80
  • Tactisch helemaal in orde