1. Transference review - Intens voor al je zintuigen

Transference review - Intens voor al je zintuigen

Game speelt slim met je verwachtingen

Iemand bang maken kan op veel manieren. Bijvoorbeeld door pijnlijke herinneringen op te halen, door iemand op te sluiten, te begluren, of door gewoon heel hard ‘boe!’ te roepen. Transference doet het allemaal.

Transference vertelt het verhaal van een wetenschapper die erin is geslaagd herinneringen te digitaliseren. Of ja, geslaagd? De simulatie die je als speler test, is allesbehalve stabiel en zou zo het decor kunnen zijn voor de duisterste Black Mirror-aflevering.

transference

Oost west, thuis niet zo best

Je speelt namelijk niet de herinneringen van één persoon, maar die van drie verschillende mensen. De herinneringen van een vader, moeder en hun zoontje zijn met elkaar zijn versmolten, wat leidt tot een bizarre mix van perspectieven. Bovendien ontbreken sommige elementen in de simulatie, die dan worden vertoond als glitches. Daarnaast voel je je voortdurend bekeken en opgejaagd. Via full motion-videos leer je meer over de personages of word je geïnstrueerd, wat alleen maar versterkt dat je je afvraagt hoe alleen je bent in deze simulatie, en wat echt en nep is.

De hele game speelt zich af in het appartement van het gezin, wat een heel sterk spelmechanisme is. Ga je brutaal de trap op of af, dan kom je altijd terug in hetzelfde appartement. Je voelt je daardoor opgesloten, maar het appartement voelt ook snel bekend. Toch blijft de game met je verwachtingen spelen, want hoe het appartement er echt uitziet, verschilt iedere keer weer.

Zintuigen pushen

Via deze environmental storytelling wordt niet alleen verteld wat er met de drie gezinsleden is gebeurd, maar het speelt ook een belangrijke rol bij de puzzels die je moet oplossen om verder te komen. Slechts sporadisch vertelt de game je nou echt concreet wat je moet doen. Wel is zichtbaar dat bijvoorbeeld een geluidsbestand van de piano ontbreekt. Door de juiste melodie na te spelen, herstel je error en kun je weer verder. De oplossing ligt echter niet altijd voor het grijpen, want soms moet je op Silent Hill-achtige wijze middels een lichtknopje overschakelen naar een andere realiteit en een object meenemen. Dat zorgt er soms voor dat het ook erg onduidelijk is wat je nou precies moet doen, maar het houdt de game ook spannend. Je weet immers nooit helemaal zeker wat je aantreft op het moment dat je het knopje indrukt.

De uitmuntende geluidseffecten helpen hier ook bij. Tikkende klokken, hard schreeuwende of juist onaangenaam fluisterende stemmen, bespeelde muziekinstrumenten; Transference is een game die je zintuigen tot het uiterste drijft. Vooral in vr natuurlijk, al ligt door het glijdende voortbewegen misselijkheid erg op de loer. Wie de game echter met een beetje fatsoenlijk surround-geluid speelt, mag ook zonder vr-helm op het hoofd zwetende handjes verwachten. Klassieke jump scares voelen daardoor haast ordinair aan. Transference is al zenuwslopend genoeg en heeft dit goedkope schrikelement eigenlijk helemaal niet nodig om je de stuipen op het lijf te jagen.

transference

Transference is verkrijgbaar voor pc (HTC Vive, Oculus), PlayStation 4 (VR) en Xbox One. Voor deze review is gespeeld op een PlayStation 4 Pro.

Transference

Transference is confronterend en onbehagelijk. De game speelt slim met je verwachtingen door je juist in een ‘vertrouwde’ omgeving constant onveilig te laten voelen. Met name in vr, maar ook zonder resulteert dat in een zeer beklemmende sfeer. Maar Transference is niet domweg eng of griezelig, juist het indirect vertelde verhaal over het uiteengevallen gezin is wat bijblijft.
8
80
  • Uitmunted verhaal
  • Sterk verteld verhaal
  • Speelt goed met je verwachtingen
  • Intense sfeer
  • Kan misselijk maken in vr
  • Soms onduidelijk
  • Jump scares zijn onnodig

Lars Cornelis Heeft een grote liefde voor grootse virtuele avonturen. Hecht evenveel waarde aan environmental storytelling als aan lore en heeft thuis een kast vol gameboeken en comics. Steekt per saldo waarschijnlijk toch de meeste tijd in de Master League van PES.