1. Trials Rising preview – Zeer meeslepende party-racer

Trials Rising preview – Zeer meeslepende party-racer

Veel content voor weinig geld

Ik moet iets bekennen: ik heb nog nooit een Trials-game gespeeld. Ik was onlangs echter toch op het kantoor van Ubisoft om Far Cry New Dawn te spelen, dus pakte ietwat terughouden Trials Rising mee. Ik ben enorm blij dat ik dat heb gedaan, want ik heb er mogelijk een nieuwe hobby bij.

2.5D-racer

Als nieuwkomer wist ik al wel ongeveer wat ik van Trials Rising kon verwachten. De Trials-games zijn 2.5D-games, waarin je tracks aflegt en zelf geen bochten maakt. Je kunt gassen, remmen en naar voren en achteren leunen op je motor. Het heeft daardoor meer weg van een auto-runner dan een racegame.

Trials

Toch komt er meer bij kijken, zo bleek al snel tijdens mijn speelsessie. De tracks balanceren – in ieder geval in Rising – tussen een realistische weergave van de wereld zoals we die kennen, en over-de-top actie. Ik bedoel, je moet wel gek zijn om met je motor de Himalaya te beklimmen of over smalle balken over de Grand Canyon te rijden, toch? De diversiteit in de levels viel mij in positieve zin op, en een track editor waarmee je je zelfgemaakte banen online kunt zetten zorgt hopelijk voor een oneindige stroom aan toffe tracks na release.

Trials is ook niet vies van humor. Hoewel het de bedoeling is om zo weinig mogelijk op je bek te gaan en daardoor dus een zo snel mogelijke tijd neer te zetten of je tegenstanders te verslaan, zorgen de physics voor erg grappige ongelukken. Sterker nog, als je over de finish rijdt word je sowieso getrakteerd op een ernstig ongeluk. Zo reed er nadat ik over de finish kwam een keer een ziekenwagen over mijn coureur. De game zit vol met gekke sprongen, explosies en stunts op duizelingwekkende hoogte. In de ruimte waar verschillende journalisten het spel speelden, werd er een hoop gelachen, geschreeuwd en gescholden - en dat is eigenlijk altijd een goed teken.

Trials

Michel versus Jelle

De essentie van de gameplay zit hem in het balanceren op je motor. Naar voren en naar achteren leunen (door de linker analoge stick naar rechts of links te duwen) is erg belangrijk, zeker wanneer je een heuvel oprijdt of weer neerkomt na een sprong. Doe je dit niet, dan loopt het bijna altijd slecht af. Tracks zijn verdeeld in de klassen beginner, easy, medium, hard en expert, en hoewel de lagere regionen voor iedereen behapbaar zijn, start je de moeilijkere tracks letterlijk honderden keren opnieuw op. Gelukkig zijn tracks rijkelijk bedeeld met checkpoints, maar dat voegt natuurlijk wel kostbare seconden toe aan je eindtijd.

Ubisoft ontgrendelde ter gelegenheid van onze speelsessie zelfs de allermoeilijkste track in de game, die je over wolkenkrabbers in Seoul laat springen. Hier heb je zo’n ongelooflijke controle over je bike voor nodig, dat dit echt alleen voor de allerbeste spelers weggelegd is. De aanhouder wint echter, en toen een zekere voormalige hoofdredacteur van InsideGamer (you know who!) na 250 pogingen als enige journalist het einde wist te halen, deed ik ook een poging. Ik was aardig op weg om zijn ‘record’ te verbreken, maar kwam vlak voor de finish vast te zitten bij een haast onmogelijke sprong, waar ik mijn motor over drie opeenvolgende gladde tonnen moest balanceren. Uiteindelijk wist ik het toch in ‘slechts’ 213 pogingen te behalen. Ha!

Trials

Daarna plozen we de vele andere opties van Trials Rising uit. Er is een online multiplayermodus voor maximaal acht spelers, waarbij je de andere speler als doorzichtige geesten op de baan ziet rijden. Je speelt drie tracks achter elkaar, waarna de punten bij elkaar worden opgeteld. Tussen de races door kan er gestemd worden op de tracks die gespeeld gaan worden. De Party modus is in feite de lokale multiplayermodus voor vier spelers, waarbij je elkaar te allen tijde op één scherm afgebeeld ziet. Ook is er een Tandem-modus, waarin je met een andere speler op één motor zit en samen moet gassen en balanceren. Deze probeerde ik uit samen met Graddus van zusteruitgave Power Unlimited. Het lukte ons voor geen meter en we faalden al bij de meest simpele sprongen. Volgens Graddus lag dat aan mijn skills, maar daar ben ik het natuurlijk volledig mee oneens.

Ook op Switch

Trials Rising komt op 26 februari uit op PlayStation 4, Xbox One, pc en Switch. Het is voor het eerst dat de franchise naar een Nintendo-console komt, en daarom wilde ik ook nog even de Switch-versie uitproberen op een aanwezige devkit. Ik speelde de game in de handheldmodus en dat zag er prima uit, al liep het spel iets minder soepel dan op de PlayStation 4. Desondanks merkte ik verder zeer weinig verschil met de andere versies – ook niet wat betreft graphics. Voor Switch-eigenaren is dit absoluut een titel om in de gaten te houden.

Met een zeer schappelijke prijs van 24,99 euro en een overdaad aan content lijkt Trials Rising een heerlijk tussendoortje te worden. De levensduur van de game valt of staat wel bij de hoeveelheid content die spelers via de track editor verzorgen, maar afgaande op die andere plezierige racer van Ubisoft, Trackmania Turbo, zit dat waarschijnlijk wel goed. Als complete n00b heb ik mij in ieder geval een paar uur kostelijk vermaakt met Trials Rising en sta ik te popelen om volgende maand met de volledige versie aan de slag te gaan.

Trials Rising verschijnt op 26 februari voor PlayStation, Xbox One, Switch en pc.

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.