1. Uitstel van Cyberpunk 2077 wordt uitgelegd

Uitstel van Cyberpunk 2077 wordt uitgelegd

'Een game is ontzettend lelijk tot het niet meer lelijk is'

Philipp Weber, hoofd quest-ontwerper bij CD Projekt Red geeft een toelichting op het nieuws dat Cyberpunk 2077 wordt uitgesteld.

Toen eerder deze maand bekend werd dat Cyberpunk 2077 een aantal maanden uitgesteld was, kwam dat gepaard met geruchten, zoals dit vaker gaat. Cory Barlog, creatief hoofd bij SIE Santa Monica Studio, deelt via Twitter zijn perspectief op één zo’n gerucht. Hij reageert op een nieuwsartikel van Push Square, die het gerucht deelt dat het uitstel komt omdat de game nog niet goed draait op consoles. Barlog zegt vervolgens dat iedere game slecht draait tot deze geoptimaliseerd is.

Hij gaat verder door te zeggen dat games heel, heel erg lelijk zijn tot ze dat niet meer zijn en dat het optimaliseren van een game veel tijd kost omdat games tegenwoordig ontzettend complex zijn. “Voor mij is er NIETS schandelijk of beschamends dat de game niet goed loopt tijdens de ontwikkeling. We willen natuurlijk allemaal de soepelste/meest bug-vrije ervaring die menselijk mogelijk is uitgeven. Soms slagen we (meestal). Soms doen we dat niet. Maar het is NOOIT omdat we het niet hebben geprobeerd,” aldus Barlog.

Via Reddit gaat Philipp Weber, hoofd van quest-design bij CD Projekt Red, door op hetgeen dat Barlog is gestart. Hij zegt dat Barlog precies goed zat en dat ze nog actief bezig zijn met het optimaliseren van de game, “want dat is wat je doet in het laatste stadium van een game,” meldt Weber. Hij zegt dat veel elementen nog niet zijn geoptimaliseerd, omdat er constant dingen veranderen of nog niet af zijn.

De reden voor deze vertraging is volgens Weber altijd meerdere dingen, er is nooit maar één reden. Zo zijn ze ook nog bezig met het repareren van bugs en het perfectioneren van de game. “Geen geheime agenda, we zijn alleen bezig om de game beter te maken,” zo eindigt het bericht van Weber.

cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 komt op 21 september uit voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel delen

Over de auteur

Dagmar De Groot Stagiaire op de redactie van InsideGamer en Gamer.nl. Grote Final Fantasy- en Tomb Raider-fanaat. Ook anime- en manga-obsessed, basically a tiny-lil'-5-foot-4-inches-nerd. Sword Art Online-boeken, -serie en -games zijn fantastisch, don't @ me ;)

Reacties

  • Ik heb nog enorm veel games liggen die ik moet spelen. Neem de tijd CD Projekt Red, als het uiteindelijk maar fantastisch is!
  • @Silverwolf Precies!
  • Toch straf dat sommige studio's met uitstelgedrag uiteindelijk een meesterwerk leveren en zo bejubeld worden. Ondanks de steeds terugkerende teleurstelling door de veel te vroege aankondiging en de zoveelste vertraging.

    Rockstar, Naughty Dog en CD Projekt kunnen dit toch wel permitteren.

    De enige kritiek die ze dan krijgen, is van een publiek die eerder de concurrentie prefereert of de game niet eens kan spelen omwille van de exclusiviteit.
  • @Don Carpaccio

    En alle drie de studio's hebben een hoop problemen met…ja…games maken.
    Naughty Dog is letterlijk een studio waarbij mensen als een kip zonder kop werk verrichten, omdat ze daar geen producers hebben. Rockstar is vaak te ambitieus en gierig. CDPR is gewoon onervaren en te ambitieus.
    Bethesda Game Studios valt hier bijvoorbeeld ook onder.
    Tegenovergestelde hiervan is iets als Ubisoft, wat zeer georganiseerd te werk gaat waardoor nieuwe ideeën er vaak niet doorheen kunnen komen.

    De kritiek die zij krijgen, komt voornamelijk vanuit de hoek van game developers of fans die te lang moeten wachten (of een product krijgen wat onder verwachting is). Omdat het werk wat zij verrichten vaak gewoon te ambitieus of te chaotisch is. Het is mooi werk, maar de stress maakt het voor velen ondragelijk.
    Naughty Dog heeft hier minder last van, omdat ze oneindig veel geld krijgen van Sony, lmao.
  • @Ardyn

    Naughty Dogg als een kip zonder kop? Drm dat ze steeds pareltjes uitbrengen?
  • @Ardyn

    Ben het niet helemaal eens, maar dat stukje van Ubisoft is de nagel op de kop!

    Ubisoft brengt ook zijn games vrij snel na aankondiging uit.
    Je hebt dan inderdaad wel het gevoel dat het allemaal wat minder is dan bij de grote drie.
  • @Ardyn

    Snap niet goed wat je bedoelt met heel die eerste alinea.

    Naughty Dog levert puik werk. Ik kan geen enkele titel opnoemen die heeft gefaald als afgeleverd product naar de consument toe. Welke firma zal er geen geld pompen in een succespaardje?

    R* games heeft ons getoond dat ze het maximum uit een console kunnen halen. Ze hebben een verschrikkelijke cashcow gemaakt van het hele online gebeuren wat ik natuurlijk niet goedpraat, maar dat is eerder de schuld van de geldwolven van 2K. Ik zal niet zeggen dat hen geen schuld treft, maar er zijn zoveel studio's waar je niet wilt weten wat er achter de schermen gebeurt. Dan koop je zelfs geen tandpasta meer in de winkel.

    CDPR onervaren noemen is een lachertje, maar bon, smaken kunnen verschillen. Geef mij maar om de zoveel jaar een "te ambitieuze" rpg van hen, dan een zoveelste Assassin's Creed of Call of Duty waar menig smaakloze fanboy op zit te wachten. Vergeet ook niet dat ze echt heel goed zijn in het optimaliseren van games. The Witcher 3 draaide op mijn PC vlotjes op 124fps. Ik denk dat een game uitstellen bij deze ontwikkelaars enkel goed nieuws kan zijn, zij doen tenminste nog moeite om een afgewerkt product te leveren.

    Ubisoft mag dan wel veel games maken, maar de kwaliteit komt nog niet in de buurt van de bovenstaande vermelde developers. Assassin's Creed Odyssey voelde aan als een te ambitieus gekweekte olijf met een bittere nasmaak van onervarenheid.
  • Ik snap niet waarom CD Projekt Red zo makkelijk weg komt hiermee. Eerst via de eigen officiële kanalen leugenachtige verklaringen verspreiden. Om dan nu langzaam een deel van de waarheid te tonen, maar pas nadat dit allang was uitgelekt.

    En er speelt natuurlijk nog veel meer. Begin december weigerde ze nog de release datum te verplaatsen nadat investeerders dit hadden gevraagd. Door dit te weigeren kom je op vreemde voet te staan met je eigen investeerders. En dan vervolgens een maand later toch de datum te vertragen, eerst om zogenaamd te polijsten?

    Nu blijkt het spel totaal nog niet eens speelbaar te zijn, en ze nog maanden nodig hebben om het te optimaliseren. Ook zijn er inmiddels alweer verhalen naar buitengekomen dat ze toch weer de medewerkers extreem veel overuren laten werken, iets waarvan ze plichtig belooft hadden dat dit niet meer zou gebeuren na Witcher 3.

    En dan dit:
    "Sometimes we (mostly) succeed. Sometimes we don't.
    But it is NEVER because we did not try."

    Dat is wel het laatste wat je wil horen van een developer nog VOOR het spel moet uitkomen. Met deze teksten lijken ze zich al voor te bereiden op een shitload aan kritiek wanneer het spel daadwerkelijk uitkomt.
  • @Buts
    wat stel je voor? Een lijfstraf?
  • @Buts

    Je snapt dat het een quote is van Cory Barlog die niet eens werkt bij CDPR…toch?
    En het is altijd pas vanaf de laatste maand ongeveer dat een game speelbaar wordt op consoles, normaalste zaak van de wereld, omdat het optimaliseren voor consoles gewoon een hoop moeite kost en vaak ook onderschat wordt.
    Zeker voor een game als Cyberpunk 2077, omdat het een sandbox is. Verreweg het moeilijkste genre om te ontwikkelen(Samen met MMOs door andere redenen).

    En ja, crunch is rot. Maar iedere developer die aan The Witcher 3 werkte, zei dat CDPR zich echt niet zal beteren, het was al kletspraat vanaf het begin.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren