1. Unpopular Opinions

Unpopular Opinions

Unpopular Opinions: een nieuwe rubriek, gewoon omdat je soms even wil ventileren. Tegen alle gebruikelijke meningen in. Drie boute stellingen. Soms gerelateerd aan actuele nieuwtjes, soms volledig willekeurig, altijd een beetje gechargeerd. En misschien blijken de opinions helemaal niet zo unpopular en zijn er genoeg medestanders. Hoe dan ook, de eerste drie die van mijn hart moeten, zijn de volgenden:

The Witcher 3 is niet zo'n mooie game

There, I said it. Ik heb genoeg uren rondgelopen in Novigrad, Gwent gespeeld in een taverne en op Roach door Skellige gereden. Dat leverde mooie verhalen op en encouters met indrukwekkende monsters, maar één ding steekt mij nog altijd een beetje. Ik vind de game grafisch niet zo mooi.
De grote open wereld komt niet zonder concessies en die zijn dus ook zichtbaar, helemaal op consoles. Waar ik maar niet doorheen kon kijken was voornamelijk de natuur van de Northern Realms . Weinig detail in bomen en planten en de bewegingen die de wind moesten voorstellen, lijken eerder op spasmen. Maar ook aan een flink aantal npc’s is merkbaar minder aandacht besteed, net als de (onder)watereffecten die ondermaats zijn.

Met de Xbox Series X en PlayStation 5 in aantocht en de recente opleving van remasters, remakes en oppoetsbeurten lees je allerlei suggesties welke games mensen wel opnieuw zouden willen spelen met een nieuwe lik verf. Mijn onpopulaire suggestie: The Witcher 3 Wild Hunt. Want hoewel een goeie zonsondergang in White Orchard best de moeite waard is, heb ik niet het gevoel dat we in de buurt zijn gekomen van de pracht in de eerste trailers.

De volgende game van Rockstar moet niet GTA 6 zijn

Na twee megalomane projecten in de vorm van GTA 5 en Red Dead Redemption 2, sijpelen voorzichtig de eerste berichten naar buiten dat Rockstar nu werkt aan het vervolg van hun Grand Theft Auto serie. En daar baal ik van. Persoonlijk ben ik namelijk veel meer fan van het Rockstar gedurende de PS360-generatie. Meer kleinere, lineaire games als Max Payne 3 en LA Noire waren het summum van verhaalvertelling. Innovatief op het gebied van gamedesign, prachtig in beeld gebracht en verteld door meesters van de storytelling.

Die kwaliteiten zijn ook heus aanwezig in hun open werelden, maar hier wordt het constant onderbroken door oeverloos heen en weer reizen tussen A en B, talloze vraagtekentjes die je afgaat op de minimap en zij-activiteiten die aanvoelen als werk. Als je bovendien zit te hopen op een mooie uitbreiding van het verhaal, raak je snel teleurgesteld. De complete focus is post-launch namelijk alleen nog maar gegaan naar het door microtransacties geïnfesteerde online gedeelte.
Natuurlijk, werk lekker aan die enorme nieuwe titel. Maar laat het niet ten koste gaan van de compactere ervaringen die de vele studio’s van Rockstar Games als geen ander kan maken. Sandbox-games zijn er in overvloed, maar na een paar ervan te spelen, slaat bij mij de moeheid toe. Ik heb meer behoefte aan verhalende singleplayers op het hoogste niveau. En tot ik een PlayStation heb aangeschaft, is mijn hoop gevestigd op Rockstar. Kom maar door met Max Payne 4 en Seattle Noire.

We gaan de E3 nog keihard missen

Bevalt het jullie al, het E3-loze jaar? Mij niet. De daadwerkelijke beurs die 25 jaar geleden voor het eerst werd georganiseerd, is vooral een gemis voor de pers. Maar misschien ook dat niet eens, aangezien al jaren geklaag te horen is dat het concept verouderd is. Wat het jaarlijkse gamespektakel wél altijd voor elkaar kreeg was het centraliseren van één week in het begin van juni waarin alles draait om de nabije toekomst van onze favoriete hobby. En ook al stonden steeds meer partijen in een eigen theater of gewoon buiten het Convention Center op de parkeerplaats, het bleef voor de kijkers thuis een week vol spraakmakende onthullingen en nieuwtjes.

Wat we daarvoor in de plaats hebben zijn dagelijkse geruchten op de hoeveelste juni Sony eindelijk meer gaat vertellen over hun nieuwe console. Een klungelige show van Microsoft zonder beloofde gameplay, maar mét de slechtst denkbare webcams. En een complete radiostilte van Nintendo, die hun grote Direct-stream waar we normaal van genieten tijdens E3 maar helemaal niet meer lijkt te willen doen.

Aan goedbedoelde alternatieven is geen gebrek. Geoff Keighley zag meteen zijn kans om maar weer eens de held uit te hangen en kwam met Summer Game Fest. EA en Ubisoft gaan gewoon hun eigen showtje streamen en andere third parties als Bethesda en Warner Bros zullen vast ook een persberichtje eruit doen als ze eindelijk besluiten Starfield en de nieuwe Batman game te willen laten zien. Maar zo’n uitgesmeerde zomer met toevallig tot stand gekomen reveals gaat het nooit halen bij waar E3 voor stond: kerst in juni. Nachtjes doorhalen met persconferenties van een paar uur, een uitbarsting van nieuwe games en hype. Die E3 was zo slecht nog niet.

Dit artikel delen

Over de auteur

COSMIC_TSAR Enthousiaste gamer met Xbox als main platform sinds de 360. Altijd open voor een goeie discussie, maar altijd met nuance en respect voor andere platformen. Bijna geen enkel genre sla ik over, maar over het algemeen speel ik het liefst Westerse consolegames. Tot mijn all-time favorieten behoren Patapon, Mass Effect, Portal, Batman Arkham, Borderlands, Ori en de games van Remedy.

Reacties

  • Met de witcher 3 ben ik het erg mee eens, the northern realms vond ik erg eentonig en leek veel op elkaar. Skellige was ook echt een verademing na Velen en Novigrad.
    Van mij mag GTA 6 ook een langetermijn project zijn, en dat ze ondertussen kleine games maken.
    Wat betreft E3, ik mis het ook, vooral ook omdat er toch niets gebeurd in deze tijden.
    Ik kan dus wel zeggen jou unpopular opinions zijn voor mij populair opinions.
  • @jo_joost
    Hè kut, dat is niet de bedoeling! Dit moet juist allemaal lekker kwaaie reacties opleveren 😜

    Nee, dit artikeltje is een beetje een experiment. Hopelijk is het leuk om te lezen, dan kan het misschien wel een terugkerend rubriekje worden. Ik nodig ook alle andere members uit om zelf mee te doen door een artikel te plaatsen met een aantal stellingen. Maar misschien zijn er sowieso altijd verrassend veel mensen het eigenlijk wel met elkaar eens. Misschien een volgende keer met een nog iets gestrekter been erin haha.

    In ieder geval bedankt voor het lezen en je reactie Joost!
  • @That Mr Awesome
    haha, snap dat het bij de gros onpopulair is maar in elk stukje las ik wel een argument waar ik mee eens was. En tuurlijk iedereen wil zo snel mogelijk een GTA 6. Maar als dat ten koste gaat van de kleinere maar o zo leuke spelletje is dat zonde.
  • @That Mr Awesome
    En ik ga ook is werken aan zo'n artikel. Weet wel een paar ijzersterke..
  • @jo_joost
    Ja, doen! :D
  • @jo_joost Eentonige omgevingen hebben net zo min met graphics te maken als physics.
  • @Heer Mida
    Misschien niet, maar voor mij wel een spelbreker hoe mooi een omgeving kan zijn. Unpopulair opinion denk ik..
  • Leuk artikel. Over The Witcher kan ik niets zeggen. Ik heb de game namelijk nooit gespeeld.

    E3 kan ik me wel in vinden. Toch leuk zoveel nieuwe dingen in een keer.

    GTA 6: ik heb het vaker vermeld, maar ik vind de games van Rockstar die ik speelde helemaal niet zo vet als het gros van de mensen lijkt het. GTA5 was wel erg tof, maar er zijn heel veel games die ik veel vetter vond. Dat geldt ook voor de eerdere GTA-delen, RDR, Bully en etc.

    Dat sandboxpunt dat je maakt daar sluit ik me ook bij aan. Ik word in openwereldgames ook altijd een beetje onrustig voordat ik begin vanwege de vele zijmissies en optionele zaken. Daar moet ik altijd even doorheen en dat voelt soms wel als werken. Het ontdekken daarbij heeft dna wel weer wat vind ik.
  • @Luigi1985
    Voor mij geldt dat vooral voor GTA, is gewoon niet mijn type game. Snap wel wat anderen er vet aan vinden, maar zelf haak ik altijd na een paar uur af. Ben aan deel 5 wel drie of vier keer opnieuw begonnen, maar hoe het in elkaar zit werkt gewoon niet voor mij.
  • Oe oe, mijn beurt.

    De Mass Effect-serie ging bergafwaarts na Mass Effect (1).

    Oh, en de BioShock-serie is overgewaardeerd.
  • @Heer Mida
    Juuuist, dit soort klinkklare onzin willen we horen! Schrijf er een artikel over, lijkt me leuk om te lezen.
  • @That Mr Awesome Nah, ik hoef niet echt interessant te doen zonder reden. En ik zou nooit aan jouw onzin kunnen tippen.
  • @Heer Mida
    Hmm, denk dat jij of bijvoorbeeld Barton uitstekend een dergelijk artikel kunnen schrijven met jullie scherpe stijl. Maar moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Anyway, thanks voor het lezen van deze.
  • @That Mr Awesome Ach, misschien neem ik ooit de ME-serie serieus onder de loep. Maar geen beloftes.
  • Eerlijk gezegd nee, ik mis de E3 vooralsnog niet. Mag van mij weg blijven.
  • @Meta_coola
    Benieuwd of je er na de zomer nog hetzelfde over denkt, in ieder geval qua uitspreiding van alle events. Bedankt voor het lezen :)
  • haha, wat mij heel erg stoorde aan the Witcher (grafisch) was idd de grauwe onderwaterwereld (deze lijkt van bovenaf gezien heerlijk verfrissend en kleurrijk, maar eenmaal in het water is het een grijze wasteland van dooie zwaterplanten. Wat mij verder trouwens enorm opviel was idd het hergebruik van assets, en dan met name de bomen. Ze hebben namelijk wat bomen ontworpen die bepaalde takken hadden die een bijzondere vorm hadden (bepaalde buiging of afgezaagd). Het valt meer dan eens letterlijk op dat ze met deze bomen een copy-paste bos aangelegd hebben. Dit soort shit haalt mij echt uit de immersie.

    Maar toch qua sfeer en uitstraling is deze game we echt geweldig hoor. Ik blijf het prachtig vinden om te zien (ook al lijkt het alsof er constant een helicopter boven je hoofd vliegt). Ik hou van storm en wind, dus deze game biedt mij precies het weertype waar ik van geniet.

    Eigen onpopulaire mening :

    TLOU:

    The Last of Us vind ik overrated. Het verhaal is prima, grafisch is de game prima, qua gameplay is de game prima, maar nergens wist de game met gigantisch te overtuigen. Ik vond de gameplay repetitief, het aantal toevallig geplaatste ladders, rode vaten en pallets lachwekkend in een game die zich zo serieus neerzet en ook de variatie in vijanden vond ik ver te zoeken. Prima game, maar voor mij niet de topper die het had kunnen zijn.

    Zelda TP:

    Een niet al te beste Zelda, dit komt voor mij persoonlijk omdat de wereld leeg voelt. De Dungeons zijn geweldig, maar daar speel ik Zelda niet voor. De overworld, daar gaat het mij om. Deze overworld is groot maar ook echt absent van leven. Nergens heb ik het gevoel mij in een ademende wereld te begeven. Alle locaties zijn aanwezig ; Zora's domain, Kakariko en ook Death Mountain. Toch voelen deze aan als steriele locaties gevuld met weinig zeggende 3D modellen van karakters. De game voelt kil en leeg. En dat gevoel maakt dat ik niet zo genoten heb van deze game als ik gewild had. Ik zie zoveel potentie, maar helaas heeft de game deze niet aangegrepen.

    Zelda SS:

    naar mijn mening de slechtste 3D Zelda die wij hebben. Vele malen slechter dan TP. Deze Zelda is irritant, te makkelijk, kent oninteressante locaties en is één brok gemiste potentie. Het is een grote tutorial die je hand nooit loslaat, Een game die alles maar dan ook alles uitlegt en opnieuw uitlegt, je keer op keer dezelfde uitgedroogde en ongeïnspireerde omgevingen laat bezoeken, een onbenutte overworld heeft, het hele Zelda verhaal op een hele stanaart wijze uitkauwt en die wederom veel en veel te makkelijk is. Ik vond het een taak om dit spel uit te spelen en ik zal hem ook niet snel opnieuw oppakken. BotW is het beste wat Zelda na SS had kunnen overkomen. De motion-controls vond ik wel vet trouwens.

    Fable:

    overrated en niet zo leuk meer om te spelen. De keuzes die je maakt hebben niet zoveel impact als de game je doet geloven, de wereld oogt groot maar is kleinschalig, weinig gear, gevechtssysteem repetitief, het verhaal is 13 in een dozijn, de wereld en de game zelf kennen weinig diepgang voor 'de beste RPG ooit!'. Gothic 2 deed veel dingen die Fable als paradepaardje had (keuzes, je eigen pad bewandelen, een open-wereld etc.) veel beter. De game zelf was technisch erg brak, maar keek je daar doorheen dan hield je een pracht van een game over. Gothic 2 is voor mij wat Fable had moeten zijn.

    Tof artikel! Lokt uit dat je mee wilt praten ;) Goed gedaan!
  • @benjaminben
    Thanks voor zo'n uitgebreide reactie, had bijna ook een eigen artikel kunnen zijn! Ik zocht een beetje naar hoe veel stellingen ik erin zou gooien en hoe diep ik daarop in ga. Maar aan de reacties te zien valt het in de smaak.

    De zichtbare herhaling in The Witcher 3 is inderdaad ook absoluut een aspect wat meeweegt bij mij! En verder heb je natuurlijk gelijk, het is een klein smetje op een geweldige game, die ook absoluut niet lelijk is. Maar af en toe lijkt het alsof de game als perfect wordt gezien, dus vond m wel goed voor deze rubriek.

    De games die je zelf aanhaalt heb ik precies niet gespeeld, daar kan ik helaas dus weinig over zeggen…
  • @That Mr Awesome

    Ik ben nog van plan tw3 erdoor te halen. De game is tof, maar is niet perfect. Ik stoor mij nog wel aan meer zaken ;)
  • Ik moet The Witcher 3 recent weer eens verder gaan speler vanwege de uitbreidingen die ik wel bezit maar niet getest heb. Wel hetzelfde als jij dat open wereld games mij een beetje tegenstaan maar een GTA 6 zie ik wel dolgraag komen. Momenteel struggle ik me echter soms met tegenzin door de weliswaar wonderschone wereld van RDR2 heen. Maar het te lage langdradige gedoe beperkt de spelvreugde bij mij. zit nu in chapter 6.

    Overigens vroeg ik me wel af op welk systeem je de Witcher 3 speelde want op de One X heb ik m destijds met de 4k update even gestart en vond ik t er weldegelijk fraai uitzien. Als je nu nog op een normale One/ps4 speelt, tja dan zal t zeker wat gedateerder kunnen aanvoelen. Zeker ivm een rdr2 oid.

    oh en de E3 mis ik ook nu al!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren