1. Verbeteringen die we willen zien in The Division 2 – Leren van een turbulent traject

Verbeteringen die we willen zien in The Division 2 – Leren van een turbulent traject

De aankondiging van The Division 2 werd vorige maand gematigd enthousiast ontvangen. Gematigd omdat veel gamers een nare nasmaak hebben overgehouden aan de game, ook al verdient het na vele updates absoluut een tweede kans . The Division 2 moet daarom koste wat het kost de fouten van het eerste deel vermijden door voort te bouwen op wat er nu staat.

Ubisoft heeft het moeilijk gehad met The Division. Na een recordbrekende bèta, hoge verkoopcijfers en lovende recensies leek de nieuwe IP in 2015 een groot succes. Kort daarna werd de game geteisterd door allerlei mankement en tegenslagen, uiteenlopend van gamebrekende bugs tot een stormvloed aan valsspelers. Rond juni bereikte de ontevredenheid onder spelers een hoogtepunt, toen zelfs de uitstekende Undergrounds-dlc de honger naar end-game content niet wist te stillen. Uiteindelijk heeft ontwikkelaar Massive de game om weten te vormen tot de mmo-shooter die het bedrijf voor ogen had, maar het kostte bloed, zweet en tranen om dat punt te bereiken.

The Division

Iets meer persoonlijkheid

Vroeg of laat tijdens dit turbulente traject hebben veel spelers de game verlaten, dus het is lang geen slecht idee om te beginnen met een schone lei. Een van de kleine tegenvallers van het origineel is dat complete gebieden van New York City buiten beschouwing worden gelaten. Hoewel de besneeuwde straten van Manhattan bijzonder accuraat zijn nagemaakt, hopen we dat The Division 2 minstens uitbreidt naar Brooklyn of andere iconische districten. Anderzijds zou een andere stad ontwikkelen ook zeker geen slechte zet zijn, aangezien Manhattan toch wat variatie mist. Wat dacht je van de stad en de mistige bossen van Seattle, of het zonnige San Fransisco uit Watch_Dogs 2? Een frisse stad zou ook een mooi excuus zijn om al die dikke winterjassen te verruilen voor meer uiteenlopende outfits.

Een ander kritiekpunt van de eerste The Division is het gebrek aan verhaal tijdens de hoofdmissies. Begrijp dit niet verkeerd: de game bevat intrigerende audio-opnames die verspreid liggen over de wereld, maar er wordt niet eens een poging gedaan om spelers verder te betrekken bij het overkoepelende verhaal. Het liefst zien we daarom een kort maar krachtig verhaal dat spelers daadwerkelijk in aanraking brengt met de gevolgen van het moordende virus, of welk probleem zich dan ook voordoet in het vervolg. Een meer narratieve aanpak met veel tussenfilmpjes is niet alleen prettig voor spelers die graag solo de superagent uithangen, maar ook een goede oplossing voor wanneer de grind wat saai wordt.

The Division

Want ja, hoe lekker schieten ook werkt in The Division, magazijn na magazijn legen op vijanden wordt op den duur een behoorlijke sleur. Dit komt vooral omdat de meeste facties vrij vergelijkbaar zijn, een maniak met een vlammenwerper of schild daargelaten. Facties in The Division 2 moeten niet alleen zo strategisch en slim te werk gaan als de gevaarlijke Hunters uit de Underground-dlc, maar ook verschillende aanvalsplannen vereisen. Denk aan facties die snipen vanuit hoge gebouwen, vijanden die geheel immuun zijn voor kogels of ‘geïnfecteerde’ burgers die zich gedragen als zombies. Op deze manier wordt ieder gevecht een leuke uitdaging, in plaats van routinewerk voor loot.

Dark Zone en andere modi

De Dark Zone was tijdens de lancering van The Division een leuke twist op gangbare pvp-modi in andere mmo’s, maar toen spelers eenmaal klaar waren met de rest van de game sloeg de vermoeidheid flink toe. De ‘nieuwe’ Dark Zone moet daarom boeiender, gevarieerder en spannender worden. The Last Stand zette met de Domination- en Deathmatch-achtige modi al een goede eerste stap, maar er is nog genoeg ruimte voor andere variaties, zoals Free-For-All, Capture the Flag en wellicht een realistischere modus waarin spelers veel kwetsbaarder zijn. Wat The Last Stand ook heel goed doet is de statistieken van spelers gelijktrekken, zodat iedereen evenveel kans heeft om te winnen. Gezien de hoge drempel voor beginnende spelers voor het Wilde Westen dat de Dark Zone is, mag The Division 2 wat ons betreft het gat tussen beginners en ervaren agenten op deze manier vullen.

The Division

Wat andere end-game content betreft willen we gewoon meer zien van wat er al staat. Stop de razend spannende Survival-modus in de game, waarin spelers rekening moeten houden met kou, honger en dorst, en geef ons meer van de willekeurig gegenereerde levels uit Underground. Een onvermijdelijke twist op het battle royale-genre kan ook zeer goed uitpakken, want quads, helikopters, een flinke verzameling uitrusting en een enorm arsenaal wapens zijn ongetwijfeld toch al aanwezig.

Een eigen clubhuis

Waar Massive ook niet de volledige potentie heeft benut, is de Base of Operations. Vanaf de aanvang van The Division breidt de basis zich langzaam uit, maar op een gegeven moment stagneert de progressie en is er weinig reden meer om hier veel tijd door te brengen. Het vervolg kan natuurlijk helemaal losgaan met dit idee door spelers de vrijheid te geven om hun basis in te richten. Bijvoorbeeld met afdelingen waarin je geredde medewerkers kunt aanstellen om statistieken te verhogen en wapens te upgraden, fysieke kledingkasten met al je outfits en de mogelijkheid om alles te delen met vrienden. Ook is het belangrijk om de groei van de basis fysiek duidelijker in beeld te brengen, door in de loop van de game meer npc’s toe te laten, in plaats van altijd dezelfde knakkers die er rondhangen.

The Division

Het samenstellen van je personage zelf zit overigens wel goed in The Division, al hopen we in het vervolg op meer mogelijkheden. De winterse setting loslaten zou al een hoop mogelijkheden bieden voor meer zomerse uitrustingen, bij voorkeur duidelijker onderscheidend. Gooi er maar wat bizarre wapens in voor spelers om voor te werken, of nog meer kledingstukken uit populaire Ubisoft-games. Later in het ontwikkeltraject van het eerste deel voegde Ubisoft ook set-uitrustingen toe, die vrij specifieke speelstijlen toelaten. Meer van dit soort specifieke sets bij de lancering van The Division 2 als beloning maakt missies voltooien vele malen aantrekkelijker, zeker als ze in het vervolg op meerdere manieren verkrijgbaar zijn.

Feedback

Al deze wensen ten spijt weten we nog zeer weinig van The Division 2, behalve dat Massive er al een tijdje aan werkt. De studio zegt goed geluisterd te hebben naar de feedback van critici en spelers, waarmee we goede hoop hebben dan een aantal van onze wensen wordt ingewilligd. Tijdens de aankomende E3 wordt de game volledig uit de doeken gedaan, dus dan gaan we het zien.

Om alvast even in de stemming te komen: een top 5 Best Plays in the Dark Zone.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Het blijft dus echt meer een coop game, jammer.
  • Onwijs zin in deze game!

    De Dark Zone heb ik in deel 1 vrijwel volledig links laten liggen (op PC, op de PS4 moet ik 'm nog checken) door de hacks en cheats.

    Toch is het een heel tof concept waarvan ik hoop dat 'ie in deel twee verder en beter ontwikkeld wordt.
  • @Bert de Vries ik vind het ook tof hoe je andere mensen hoort praten. He hoort groepjes gewoon overleggen wat ze gaan doen, en dat bouwt ontzettend veel spanning op.
  • @Jack O Ja, dat is heel vet. Al moet ik wel zeggen dat ik zelf altijd op een eigen Discord zit ;) Het concept is heel erg cool, zeker op consoles waar je natuurlijk niet zo gemakkelijk terug kunt vallen op een andere dienst.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren