1. Verschillende studio's delen mening over Rockstar-crunch

Verschillende studio's delen mening over Rockstar-crunch

Ethisch dilemma over keuzes voor kopen van de games.

Onlangs is er veel kritiek en discussie geweest over de werkervaringen en regels bij Rockstar Studios. Werknemers moeten daar minstens tachtig uur werken inclusief in de weekenden. Na tegenstrijdige verhalen te hebben gehoord van meerdere werknemers, delen nu ook meerdere studio's hun mening over de discussie en hoe zij staan tegenover de werkcultuur die Rockstar vereist van hun werknemers.

Zowel huidige als voormalige werknemers hebben hun mening gedeeld en er zijn duidelijk twee kanten van het verhaal. Waypoint vroeg aan meerdere studio's hoe zij hier tegen aan kijken en wat mensen moeten doen. Met de verschillende verhalen van (oud-)werknemers wordt nu namelijk door fans de vraag gesteld of zij nog de game moeten kopen of niet.

Red Dead Redemption 2

Wanneer wordt gevraagd aan mensen wat ze moeten doen om Rockstar Studios te boycotten met hun werkcultuur van tachtig uur per week werken, wordt al snel gezegd, 'koop de games niet meer.' Zo makkelijk is het alleen niet, want de mensen die die tachtig uur moeten werken krijgen juist (extra) betaald van het financiële succes van de games. Voormalig medewerker van Telltale Games en mede-oprichter van Campo Santo, Sean Vanaman vindt dat het goed is dat mensen deelnemen om te pleiten voor verbetering aan een kapot systeem. Hij zou er wellicht anders naar kijken als hij bij Telltale Games tot het einde was gebleven.

Volgens Iron Galaxy CEO Dave Lang, moeten de fans gewoon het spel kopen en plezier eruit halen. "Ik denk niet dat het niet kopen van de games helpt als protest. Als ik mijzelf verplaats in de gameontwikkelaars, beeld ik mij in dat ik mensen zie genieten van de games die ik maak, ook al waren de werkomstandigheden slecht."

Red Dead Redemption 2

Ook game designer van The End is Nigh, Tyler Glaiel vindt, dat fans vragen om een spel niet te spelen wat ze eigenlijk wel heel graag willen spelen niet gaat werken als protest. "Je kan de fans wel overtuigen om spellen te kopen van andere bedrijven die niet zo'n werkcultuur bieden en daar dan de volle prijs voor betalen in plaats van wachten tot het in de uitverkoop komt. Zo stimuleer je de bedrijven die wel goed met hun mensen omgaan."

Overkill designer Miodrag Von Kovachevic voegt hieraan toe dat als mensen willen helpen dit soort werkculturen te voorkomen, zoek dan contact op met andere bedrijven en mensen hogerop om dit te melden en doe dit alstublieft net zo ijverig als dat mensen enthousiast zijn om Season Passes en dlc-uitbreidingen te kopen.

Red Dead Redemption 2

Er is geen duidelijk antwoord om een probleem als zo'n werkcultuur aan te pakken, dat kan alleen vanuit Rockstar Studios zelf komen. Bij het kopen van de games, wordt men aangeraden om dit te doen met de achterliggende gedachten over waar het vandaan komt.

Dit artikel delen

Over de auteur

Geert de Wekker Redacteur bij Insidegamer.nl en Gamer.nl. Volgt vanaf de start de hele Pokémon-franchise van Game Boy tot Nintendo Switch. Maar is ook een grote fan van games als WWE, Kingdom Hearts en de Batman Arkham series.

Reacties

  • Werknemers moeten daar minstens tachtig uur werken inclusief in de weekenden.

    Dit was toch eigen wil? De passie die een aantal medewerkers hadden voor de game?
  • @Kanuzo Zo simpel is dat niet, de passie is er (mogelijk) snel uit als je keihard moet zwoegen voor dat ene dingetje in een game waar honderden mensen aan werken, en als daarmee jouw work-life balance compleet uit balans wordt gehaald. Game development is sowieso half niet zo leuk en romantisch als menig gamer denkt dat het is. Wij spelen vooral het eindexemplaar zonder veel te weten over de ontwikkelingscyclus en het leven van een ontwikkelaar.
  • > Er is geen duidelijk antwoord om een probleem als zo'n werkcultuur aan te pakken

    kuch vakbond voor ontwikkelaars oprichten (en strenger reguleren) kuch
  • Ik laat mij niet uitbuiten hoor.
    Als dit daadwerkelijk de cultuur is dan ga je toch weg?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren