1. Vijf dingen die MediEvil zo tof maken

Vijf dingen die MediEvil zo tof maken

En waarom we uitkijken naar de remake

Wist je dat het al ruim twintig jaar geleden is dat de game MediEvil verscheen? Het is een geliefde game waarvan de fans al jaren hoopten op een remake. Die komt er nu. Niet alleen geweldig voor de fans, maar ook voor gamers die Sir Daniel Fortesque nog niet kennen, of alleen kennen uit PlayStation All-Stars Battle Royale. Er zijn heel veel dingen die het terugkomende MediEvil voor zowel newbees als oude rotten een geweldige game maken.
MediEvil

Het is een originele hack and slash-game

Nu hebben we God of War en Bayonetta, maar er zijn maar weinig hack and slash-games waarmee MediEvil zich laat vergelijken. Juist omdat hij zo lang geleden verscheen, durfden niet veel studio’s het destijds aan om een soortgelijke game te maken. Wat MediEvil zo bijzonder maakt, dat komt zo aan de orde, maar dat het een hack and slash-game is, dat is al geweldig. De gameplay is enorm sterk met geweldige levels vol kleine raadseltjes om op te lossen. Daarnaast moet je vijanden afmaken voor Chalice of Souls waarmee je nieuwe wapens koopt én benodigd zijn om het einde van het level te halen.

Op zich niets nieuws, maar de wapens waarmee je de klus moet klaren, zijn stuk voor stuk fantastisch. Van een bijlenboemerang tot een hamer die golven creëert, er zijn allemaal vreemde wapens verzonnen die allemaal bijdragen aan de fun. Niet alleen om je vijanden een kopje kleiner te slaan, maar ook om bij geheime objecten te komen. Hoewel het spel allerlei handige en originele wapens naar je toegooit, is het niet een spel dat alles voorkauwt. Het is een hack and slash-game, dus er wordt wel verwacht dat je een beetje lef hebt. Vecht jezelf maar naar het einde van de tunnel, ook als je daarvoor letterlijk tegen grote demonen van glas-in-lood moet strijden.

MediEvil

Maar dan cartoonesk

MediEvil wordt dan ook vaak als horroravontuur omschreven, maar eigenlijk is het heel koddig. Dat komt vooral door het charmante en sarcastische hoofdpersonage, dat zich goed laat vergelijken met Jack Skellington uit The Nightmare Before Christmas (dat deze game sowieso schreeuwt qua stijl). De heldhaftig ingestelde Sir Daniel Fortesque krijgt de taak om zijn koninkrijk Gallowmere te redden van een magiër. Dat doet hij vol overgave, terwijl hij eigenlijk verre van een held is. Dat hij eigenlijk dood is, maakt het ook een beetje zielig: hij gebruikt zijn linkerarm als wapen, maar eigenlijk is die waardeloos.

Wat de game vooral koddig maakt, is dat hack and slash normaliter vrij gothic en duister is. Het cartooneske stijltje van de game steekt daar de draak mee. Dat begint al bij de verteller, die Daniel introduceert met de tekst: “Een echte held is nodig. Helaas is het enige wat we nu hebben een skeletridder met dubieuze heldhaftigheid. Maar moed en dwaasheid worden wel vaker door elkaar gehaald, dus het is Sir Daniel die opstaat.” Daniel kan eigenlijk ook niets speciaals: hij heeft geen magie, geen andere speciale krachten.

MediEvil

En heel erg grappig

Je kunt je vijanden met een soort drumstick in kippen veranderen. Dat zegt wel iets over de insteek van deze game, dat is namelijk vooral humor. Humor is in de geschiedenis van games altijd een heet hangijzer, want het is moeilijk om daarmee een grote groep aan te spreken, omdat het snel te veel wordt, maar MediEvil is gaat net niet over het randje. Het achtergrondverhaal van onze held die eigenlijk geen held is, en dan toch weer wel, terwijl hij slungelig in zijn maliënkolder door allerlei werelden marcheert: dat is al hilarisch. De humor wordt vaak vergeleken met die van Monty Python, waarin constant grappen worden gemaakt door personages die eigenlijk vooral op henzelf slaan.

Ook het gedrag van de slechterik Zarok draagt enorm bij aan het vermaak door zich niet groter op te stellen dan hij is, maar juist heel bescheiden te blijven. Dialogen in het spel zijn geweldig geschreven, maar ook hoe personages eruitzien is heel grappig: de lange ridder zonder onderkaak, het extreem lange gezicht van de schurk, feeën die er niet bepaald charmant uitzien en alles daartussenin: het is éénn groot karikatuur.

MediEvil

In een toffe setting

Waar de meeste games een held hebben, is onze Lancelot eigenlijk juist het tegenovergestelde. Hij betert in de game weliswaar zijn leven, maar in zijn leven voorafgaand aan de game was hij bepaald geen fijne man. Een interessante thema, dat in MediEvil gedurende de hele game een rol speelt. Dat gevoel een loser te zijn, maar toch uit jezelf te treden en het voor elkaar weten te boksen om de ene na de andere vijand een kopje kleiner te slaan plus puzzels op te lossen, zorgt ervoor dat je eigenlijk samen met Sir Dan groeit.

De setting is ook vet omdat het ergens toch een beetje Middeleeuws/gothic oogt, maar dan met een heftige cartoonsaus en een 3D-wereld, wat de ontwikkelaars van SCE Cambridge nooit eerder hadden gedaan. Je wandelt het ene moment over een kerkhof en dan weer binnen een mausoleum, het is elke keer weer een verrassing waar je eindigt. Meestal is het een locatie die normaliter heel duister is, maar op een grappige manier tot leven komt dankzij het cartooneske uiterlijk. De griezelige synthesizer-soundtrack die niet zou misstaan bij een Tim Burton-film maakt het plaatje helemaal af.

MediEvil

Dus hoera, er komt een remake aan

Mede daarom is het zo geweldig dat er een remake aankomt, waarin die wereld nog beter tot zijn recht komt. MediEvil wordt helemaal van de grond af - of volgens de ontwikkelaars ‘het graf’ - opnieuw gebouwd, klaar voor een 4K-resolutie. Verder lijkt de gameplay grotendeels hetzelfde te zijn als in 1998, waardoor het vooral een visuele upgrade is van de klassieker. Dat is echter niet het enige: er komt een nieuw camerasysteem om die mooie wereld te kunnen bekijken vanuit een door jou gewenste hoek. En er is een nieuwe vertelstem: in het origineel vertelde een man het verhaal, maar nu is het Lani Minella, die bekend is van onder andere Mortal Kombat en Borderlands. Voor mensen die het origineel hebben gespeeld zijn er bovendien allerlei extra’s toegevoegd in de vorm van ‘verrassingen’, heeft ontwikkelaar Other Ocean beloofd. 25 oktober weten we het, want dan verschijnt de MediEvil remake op PlayStation 4.

Dit artikel delen

Over de auteur

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.

Reacties

  • Aftellen tot deze game weer released. Heb hem sinds het bekend is in de pre-order
    Was toen ik het als kind nog speelde al een supergame!
  • Als kind vaak voorbij zien komen in reclames, vaak met plezier naar gekeken maar eigenlijk nooit gespeeld. Als het uitpakt zoals Spyro, dan komt het wel goed. Al zie ik deze game ook falen in het feit dat de formule erachter wellicht niet meer past in deze tijd. Ik laat mij graag verrassen, want DIT zijn games die een remaster of remake horen te krijgen. Niet spellen van de vorige generatie, die kunnen vaak nog prima mee (zo niet, dan was het destijds waarschijnlijk ook geen vuurwerk).

    Tof artikel Laura, het zijn dit soort artikelen waarvoor ik op IG kom. Niet voor het aantal abonnees van Ninja, niet om te horen hoeveel mensen Fortnite spelen en ook heb ik weinig behoefte aan verlate nieuwtjes omtrent GTA V.

    Het zijn dit soort artikelen die jullie passie voor games uitademen die het voor mij doen, met name de keuze voor wat 'minder besproken' titels vind ik des te interessanter. Keep it up, ik zie graag meer ;)
  • Hopelijk komt deze game ook naar andere consoles, want het origineel op de PS was top!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren