1. https://gamer.nl/artikelen/nieuws/volledige-productie-cyberpunk-2077-begon-pas-in-2019/

https://gamer.nl/artikelen/nieuws/volledige-productie-cyberpunk-2077-begon-pas-in-2019/

Werknemer vertelt over de crunch bij CD Projekt Red

Een anonieme werknemer van CD Projekt Red is uit de school geklapt over de turbulente ontwikkeling van Cyberpunk 2077. Zo zouden werknemers sinds mei vorig jaar moeten crunchen.

Het bericht van de anonieme ontwikkelaar verscheen als reactie op de Reddit-thread van journalist Jason Schreier over de crunch-problemen bij CD Projekt Red. Schreier heeft de werknemer inmiddels aan de telefoon gesproken en kan bevestigen dat de bron betrouwbaar is. Kort daarna gaf gerenommeerd journalist Jim Sterling aan dat de informatie overeenkomt met wat hij heeft gehoord van CD Projekt Red-werknemers.

"Ik kan melden dat de ontwikkelaars sinds mei 2019 non-stop aan het crunchen zijn, toen het management zoiets had van, 'o shit, we moeten een game maken en opschieten'. We hadden toen nog maar net een alfaversie afgemaakt, ook al hadden de meeste ontwikkelaars al aangegeven dat het onmogelijk was om bijna de gehele game in een jaar te maken", zo vertelt de werknemer op Reddit. "Mensen keken tegen de onvermijdelijke, twee jaar durende dodentocht op nog voordat de crunch daadwerkelijk begon, aangezien dat gewoon is hoe het bij CD Projekt Red werkt: eeuwig rondklooien tijdens pre-productie en dan ontwikkelaars tot op het bot door laten werken om de verloren tijd in te halen."

In het bericht valt te lezen dat in 2019 ontwikkelaars al overuren draaiden. Daarna werd de game twee maanden en nogmaals zes maanden uitgesteld. Veel ontwikkelaars bij CD Projekt zouden via social media het uitstel hebben vernomen, in plaats van intern. Veel ontwikkelaars zouden sinds juni 2019 elk weekend en zo'n zestien uur per dag werken.

Eerder dit jaar kwamen er al berichten naar buiten over crunch-periodes bij CD Projekt Red. Eind september werd officieel naar buiten gebracht dat werknemers op dit moment zes dagen per week werken. Het studiohoofd gaf toen aan dat het een tijdelijk, noodzakelijk kwaad was en dat werknemers worden gecompenseerd. Volgens de anonieme ontwikkelaar gaat het echter om relatief kleine compensaties, terwijl het management grote bonussen ontvangt.

Begin deze maand werd aangekondigd dat de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 is afgerond, al moet er hoogstwaarschijnlijk nog gewerkt worden aan patches die op en na de lancering van de game beschikbaar komen. Ook komt er in de loop van volgend jaar een next-gen update uit voor de game.Cyberpunk 2077 moet op 19 november verschijnen voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Het spel is dan via backward compatibility ook speelbaar op PlayStation 5 en Xbox Series X/S.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Dat klinkt niet best. Ook echt bizar dat de volledige productie van een game die in 2012 is aangekondigd pas vorig jaar begonnen is. Je werknemers voor zo een lange tijd 16 uur per dag laten werken kan natuurlijk echt niet. Hoop dat daar toch eindelijk iets aan gedaan word bij een volgende game.
  • @Real13

    Er zullen vast waarheden in dit verhaal zitten. Maar we hebben voor mei 2019 toch genoeg gezien om te kunnen oordelen dat het onmogelijk is dat de game vanaf dat moment 'almost from scratch' is gemaakt?

    Ik weet niets van game development trouwens.
  • @Silverwolf Klopt zeker niet from scratch nee maar om de volledige productie van zo een grote game een kleine anderhalf jaar voor de release te starten leek mij wat laat aangezien de dev hier zegt dat de Alpha toen nauwelijks klaar was. Ben het verder zeker met je eens hoor, we kregen tijdens E3 2018 al een demo te zien vgm dus dan moet er al wat werk verricht zijn.
  • Ik verwacht een hoop bugs en glitches. Beter even afwachten.
  • Had zo de hoop dat CD hierin toch anders was dan andere ontwikkelaars. Jammer ..
  • Boycotten die game
  • Apart verhaal vraag me af of dat klopt gezien de beelden al van vorig jaar.

    @insidegamer check ff te titel dit ziet er ook uit beetje gekkig uit
  • Waarom is de titel van dit nieuwsbericht https://gamer.nl/artikelen/nieuws/volledige-productie-cyberpunk-2077-begon-pas-in-2019/

    Zo wordt wel weer duidelijk wat een copy paste website insidegamer aan het worden is, trouwens.
  • @barton

    Eens. Ook zie je maar weer hoe goed de teksten en titels worden gecontroleerd alvorens het geplaatst wordt.
  • @Rahl

    Ik zei het de vorige keer al .. mag hopen dat die niet dubbel betaald krijgt voor dat ondermaatse werk rofl

    Echt onprofessioneel dit
  • @Rahl

    Ja en zodra het geplaatst is wordt er ook niet meer naar omgekeken. In een van de nieuwtjes gisteren zat ook een behoorlijke fout in de titel. Daar heb ik op gewezen, maar die is nog immer niet aangepast.
  • Het kan bijna niet anders dan dat deze game gaat falen… Zolang, zoveel druk op het ontwikkelteam om alles zo snel al mogelijk af te maken… Dat kan niet bevorderlijk zijn voor de kwaliteit van de game (en ook niet voor het welzijn van het ontwikkelteam). Waar te snel gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Wel zou het heel treurig zijn voor het ontwikkelteam als deze game faalt… Al helemaal omdat ze er zo hard en lang aan gewerkt hebben. Aan de andere kant… Voor het management zou het heerlijk zijn! Dan zien ze tenminste in waarin crunch resulteert.

    O en IG… Fuseer IG.nl en Gamer.nl a.u.b. gewoon. Alles wordt toch letterlijk gekopieerd en geplakt, zoals aan de "titel" van dit artikel te zien is. Dan hebben we ook weer reviews, een site die op technisch vlak fatsoenlijk werkt en andere voordelen… Kom op zeg…
    Of geef ons op z'n minst een update! Die radiostilte slaat echt helemaal nergens meer op…
  • @PietS.

    Ik vraag mij ook sterk af hoe het eindproduct wordt. Het respect dat ze met de release van The Witcher 3 hebben vergaard raken ze zo langzaam kwijt.

    Goede bewoording en ben het roerend eens. Absurd hoe InsideGamer steeds meer het ondergeschoven kindje is geworden.
  • Ik zal misschien wel als een botte lul overkomen, maar dit soort toestanden zullen er nooit voor zorgen dat ik er game niet koop en ik ga er ook niet minder plezier aan beleven door de slechte toestanden bij een devs. En ik zal vast wel de antagonist zijn in dit verhaal maar ik kan mij heel makkelijk afsluiten voor dit soort toestanden.
  • @Meta_coola

    Daar ben je geen botte lul voor hoor. Dat is hetzelfde dat je ook gewoon vlees blijft eten, wetende dat de dieren in schrijnende leefomstandigheden hebben gezeten. Ja, het zou beter moeten/kunnen, maar toch sluit je je hier inderdaad voor af.
  • @Rahl

    Het verschil met het vlees is dat het hier gaat om mensen met verstand en theoretisch gezien een keuze.

    Als ik een maand crunchtijd achter de rug zou hebben, zou ik verhaal gaan halen hogerop. Verandert t niet na een maand, dan zou ik of een evenredige salarisverhoging eisen of weggaan.

    Ik kan me moeilijk voorstellen dat zo’n grote studio iedereen een jaar lang bijna 100 uur per week laat werken en dat niemand er wat aan doet. Maargoed ik ken de werkcultuur in Polen niet.

    Als ik de baas was, zou ik gewoon een paar Polen in dienst nemen. O wacht…
    In ieder geval paar extra poppetjes want 8 mensen die 8 uur werken doen meer dan 4 mensen die 16 uur werken.

    Anyway ik zou de game er niet om boycotten.

    Ben benieuwd wat het wordt straks.
  • Als(!) ook maar iets hiervan waard is, ben ik benieuwd wat voor wurgcontracten CDP-werknemers hebben dat ze dit tolereren.
  • Goede titel!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren