1. Vr op de Switch: Dit Labo-pakket kun je beter links laten liggen

Vr op de Switch: Dit Labo-pakket kun je beter links laten liggen

Labo-paradox

Virtual Reality is fantastisch, maar het past niet echt bij Nintendo. Nintendo wil ervaringen leveren waar het hele gezin van kan genieten. Vr zorgt ervoor dat je jezelf als speler moet afsluiten van de buitenwereld: het is een pure solo-ervaring en daardoor niet bepaald sociaal. Dat meende Shigeru Miyamoto ooit. En toch is er nu een vr-Labo-pakket. Heeft Nintendo vr dan nu toch sociaal weten te maken? Nee. Nintendo lijkt in te springen op de hype, en hoewel de VR-kit an sich best tof is, voelt het niet aan zoals de eerdere pakketten, die meer waar voor je geld bieden, zeker wanneer je juist die sociale ervaring zoekt.

Net als bij de andere Labo-pakketten is het onmogelijk om de kartonnen speeltjes, de Toy-Cons, van de vr-kit in elkaar te zetten zonder een enorme glimlach op je gezicht – dat is een wezenlijk onderdeel van het plezier dat de sets bieden. ‘Past dit echt in elkaar? Moet dit deel daar in? Hoe dan!? Dat kan toch nooit!’ uitroepen, om even later vol verbazing en bewondering voor de makers te constateren dat het wel degelijk kan en ook echt stevige speeltjes oplevert. Net als bij de andere pakketten neemt de software op de cartridge je bij de hand op een manier die jong en oud zal aanspreken, door de teksten vol grapjes en de vrolijke deuntjes en geluidjes.

Nintendo Labo VR

VR-kit zonder vr

Steeds wanneer je een kartonnen Toy-Con afmaakt, kun je de bijbehorende spelletjes spelen. Die zijn simpel van opzet, maar erg leuk. Er zijn veel kleine en een paar iets grotere spelletjes, die allemaal geschikt zijn voor korte sessies. Nintendo heeft heel goed gekeken naar wat er allemaal mogelijk is in vr, rekening houdend met de rekenkracht van de Switch. Het resultaat is verrassend goed. Hoewel de resolutie uiteraard niet heel hoog is (je blijft immers gebonden aan het scherm van de Switch), speelt alles heel soepel.

Wanneer je door de pixelige beelden heen kunt prikken, is de diepte-ervaring best goed. De framerate is bijzonder stabiel en het beeld draait heel soepel mee met hoofdbewegingen. Van misselijkheid heb ik niks gemerkt tijdens het spelen, net zomin als de anderen die de Toy-Cons hebben uitgeprobeerd. In alle eerlijkheid: ondergetekende dacht niet dat de Switch deze ervaring kon bieden.

Daarbij is er voor iedereen wel iets te vinden: van duiken in de zee om het zeeleven op de foto te zetten, tot hoog in de lucht vliegen om kleine vogeltjes te voorzien van eten, en van alles daar tussenin. Een hoogtepunt is het spelletje waarbij je met de grote gun op buitenaardse wezens moet schieten, waar zelfs een paar kleine eindbaasgevechten in zitten. Maar simpelweg wat gooien met boemerangs is ook erg vermakelijk.

Nintendo Labo VR

Verantwoord?

Mijn dochter heeft de vr-spelletjes nog niet geprobeerd, en dat heeft verschillende redenen. Bovenal om de vr zelf. Aanbieders van vr, zoals Samsung, Sony en Oculus, zetten de minimumleeftijd voor vr op minstens twaalf jaar. De negatieve effecten van vr op jonge ogen staan niet vast en sommige experts wijzen juist op de positieve kanten van vr, maar ik vind het lastig om de nog jonge en ontwikkelende ogen van mijn dochter bloot te stellen aan vr. Zeker omdat ik uit eigen ervaring weet dat vr best vermoeiend is voor je ogen. Ik ben dan ook benieuwd waarom Nintendo de leeftijd van zeven plus op de doos heeft gezet. Ik wil niet zeggen dat het niet klopt, maar ik ben benieuwd naar de verantwoording.

Daarnaast is het ontbreken van een hoofdband of iets dergelijks een minpunt. Wanneer mijn vriendin fanatiek vr-vissen op de kiek zet met de camera, vrees ik niet voor mijn Switch; zij houdt ‘m stevig vast. Maar bij jonge kinderen is dat toch een ander verhaal. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat kinderen nogal vaak dingen uit hun handen laten glippen, zeker wanneer ze enthousiast zijn. Bij de andere Labo-pakketten zit je switch in het dock, of in een stevig speeltje dat je op een tafel zet.

Dat je de Switch continu tegen je gezicht aan moet houden, is ook niet echt prettig. Met de geknutselde camera, vogel of geweer is dat niet zo’n probleem: die liggen goed in de hand en verdelen het gewicht. Maar bij sommige spelletjes moet je de Switch met één hand vasthouden, en dat is soms niet alleen lastig qua besturing, maar ook best vermoeiend voor je armen en schouders.

Labo

Miyamoto heeft altijd gelijk

Enfin, Miyamoto heeft gelijk wanneer hij zegt dat vr niet zo’n sociaal gebeuren is. Labo staat in mijn ogen voor het ultieme plezier van samenwerken en samen spelen. Eerst ga je samen een onderdeel in elkaar flansen en daarna gezamenlijk ontdekken wat het kan. Dit pakket biedt een flinke hoeveelheid kleine en geinige spelletjes voor wie vooral solo wil spelen. Tel daar bij op dat de Switch zelf best zwaar is om de hele tijd vast te houden en gemakkelijk uit een stel kinderhanden op de grond kan vallen. Dan kom je tot de conclusie dat, hoewel het wederom een feest om de kartonnen onderdelen in elkaar te zetten, dit vr-pakket niet aanvoelt zoals de andere Labo-pakketten.

Daarmee wil ik niet zeggen dat dit pakket de plank volledig misslaat, maar dat wanneer je een pakket zoekt om lekker met je kinderen mee te fröbelen en samen te spelen, je veel meer hebt aan eerdere Labo-pakketten, en met name de derde, de Vehicle Kit. Daarmee kun je niet alleen samen knutselen, maar ook echt samen spelen.

Labo

Dit artikel delen

Over de auteur

Bert de Vries speelt maffe games, games die wat anders doen dan andere games. Maar ook reguliere games. Dus eigenlijk alle games, zolang er geen bal in zit.

Reacties

  • Leuk om te lezen een mening en ervaring artikel. Alleen word ik niet veel wijzer over de games en opties zelf van Labo vr met zelf gemaakte games maken of met mario en zelda updates.
  • Inderdaad. Kijk daarom dit filmpje van GameXPlain even. Daarin wordt alles tot in detail besproken en uitgelegd.
  • @ShadowhunterrX er zijn ontzettend veel (+/- 50) mini-games. En dus per toycon grotere. Ik vond het belangrijk om vooral aan te geven dat deze labo-set anders aanvoelt. Het heeft minder die magie van het samen spelen als de andere pakketten. Daarom heb ik daar mee op ingezoomd.
  • @Bert de Vries

    Dit is de eerste VR ervaring op een Nintendo console sinds te virtual boy. Ook Mario en Zelda worden speelbaar in VR. Dat het samen spelen voor dit Labo pakket er niet in zit en dat jij je zorgen maakt VR aan te bieden aan jonge kinderen zijn goede punten en mag je zeker melden.

    Ik denk dat veel lezers deze punten idd moeten horen, maar uiteindelijk willen ze weten hoe de VR ervaring is. Werkt het? Is het cheap VR vol gimmick of komt het in de buurt van PS vr? Is het 40 euro waard voor de ervaringen die het biedt en krijgt (mario en zelda) etc of is de hardware te zwak en loopt het gewoon niet?…. Persoonlijk vind ik het jammer dat de review eigenlijk niks zegt over VR op de switch.

    Het is een beetje als een review lezen over sportschoenen en dat de focus op de kleur en geur ligt ipv of ze lekker lopen vergeleken met de nieuwe nikes.

    Excuses als dit negatief overkomt.
  • @Newgamessuck ik snap je punt hoor.

    Ik geef wel aan dat de vr heel soepel loopt, ver boven verwachting.

    Om alle spelletjes te bespreken, ging mij wat te ver.

    Ik ben wel vergeten te melden dat Zelda en Mario pas later speelbaar zijn. Misschien dat daar nog iets o er volgt.

    Ik heb dit pakket bekeken als zijnde een vader die met z'n dochter wil knutselen en spelen. Dan vind ik dit pakket minder geslaagd. Ik denk dat dit pakket vooral gereviewd wordt door mensen die dit checken als recensent, als solo speler.aar het gaat mij juist om de gezellige ervaring.
  • @Bert de Vries

    Het is dus niet echt een product review, maar meer een weerspiegeling van het product in een bepaalde persoonlijke situatie.

    Dan vind ik de titel: 'Vr op de Switch: Dit Labo-pakket kun je beter links laten liggen' wel zeer misleidend, aangezien veel mensen niet verder kijken (of eigenlijk lezen) dan hun neus lang is.

    Je geeft zelf aan dat de VR heel soepel loopt en boven verwachting werkt. DAT is nou juist wat mensen willen weten als ze iets opzoeken over deze VR kit.

    Een titel als: 'VR op de Switch: Functioneel boven verwachting, maar geen sociale aangelegenheid' o.i.d. was beter geweest.
  • @Piet S. Ik denk dat het sociale aspect een wezenlijk onderdeel (misschien wel het belangrijkste onderdeel) van Labo is. Ik denk dat veel mensen het ook precies daarvoor kopen.

    Daarom hecht ik daar zo veel waarde aan in mijn tekst.

    En ik zeg in de tekst dat alles soepel loopt hè :)

    Ik vind het alleen allemaal erg summier qua spelletjes. Maar ja, je kan iemand ook niet heel lang zo'n ding tegen z'n gezicht laten houden.
  • @Bert de Vries

    Ongeacht of het hier om Labo gaat of niet. Een product dient gereviewd te worden op de core-functies ervan. Van een VR-kit is dat… Heel gek… VR.

    Werkt dat goed/prima/zoals het hoort? Ja? Dan doet het product wat het moet doen en kan een "review" titel nooit negatief zijn.
  • @Bert de Vries

    Niks met jouw review verder te maken, maar best ironisch dat als inside gamer Yoshi reviewed ze NIET voor de papa met dochter kiezen. Dit staat verder los van jou, maar meld het omdat ik als papa van 3 kinderen met yoshi een ge-wel-dige ervaring heb en de reviewer daar een solo hardcore gamer zonder kids was en klaagt over dat het te makkelijk is en uitdaging mist..

    Jij als vader van een dochter die labo test vind ik dan wel weer een goede keuze van ig om dit product te testen. De punten die jij noemt kan ik mij ook zeker in vinden. Ik zou dit ook zeker niet snel mijn jongste kinderen lange sessies willen laten spelen (reden dat er geen straps out of the box inzitten). Ik vind je 'review' goed in dat opzicht wat je meldt over wat mist ivm vorige labo pakketten waar je met je dochter meer fun mee kunt hebben. Het had alleen ook imo iets meer in mogen gaan op de VR ervaring en sommige games en of het werkt. Positief of negatief is niet waar het om gaat. Maar ik zou dit mischien ook willen kopen voor mijn eigen ervaring niet aan mijn kids denkend. Maar om zelf wat te experimenteren met VR en Mario en Zelda misschien weer herbeleven op een andere manier.

    Ik haat altijd mensen die zeiken op reviewers en nu lijkt het erop dat ik het zelf ook doe. Niet mijn intentie als het zo overkomt.
  • @Newgamessuck haha, geeft helemaal niks hoor. Vind de interactie juist leuk :)

    Het verschilt natuurlijk per reviewer. Ik denk dat wanneer duidelijk is hoe iemand naar het product kijkt, dit ook alleen maar een verrijking is van het aanbod aan reviews.
  • @Newgamessuck

    Ik snap wat je bedoelt, maar een product dient toch gereviewd te worden op waar het voor bedoeld is? Leuk dat hij het sociale aspect belangrijk vindt, maar dat is totaal niet waar Nintendo dit product mee aanprijst.
    Het gaat om een eerste, goedkope, instap VR ervaring.

    En jouw Yoshi voorbeeld is inderdaad perfect.
  • @Piet S.

    Het is natuurlijk een beetje dubbel.

    a. Nintendo brengt dat als labo op de markt. Dan kan ik mij voorstellen dat Bert die met vorige labo pakketten een leuke tijd samen mijn zijn dochter had met het bouwen, spelen en ontdekken nu na het bouwen alle interactie met zijn dochter verliest. Als hij of zijn dochter speelt zie je elkaar niet eens en dan ook nog dat VR wss helemaal niet goed is voor haar ogen omdat ze nog jong is.

    b. Nintendo brengt dit als haar goedkope 40 euro VR ervaring op de markt.

    Het is als reviewer natuurlijk maar net hoe je erin staat. Bert staat erin als Labo. En in dat opzicht is het voor hem wat tegenvallend om zijn genoende punten. Snap ik..

    Een GameXplain bekijkt het meer vanuit een VR bril voor 40 euro standpunt.

    Beide hebben ze goede punten. Jij en ik hadden misschien gehoopt dat Bert iets meer inging op de b kant. Ik ben het wel met je eens dat de titel wat misleidend is, maar als je b vergeet en de focus puur op a is wel weer begrijpelijk,.
  • @Newgamessuck

    Ik snap wat je bedoelt, maar kant 'b' is inderdaad onderbelicht, waardoor de titel misleidend is (naar mijn mening).

    Maar goed… Het is ook zijn ervaring en geen officiële review.
    It's all good, haha! :)
  • @Piet S.

    Ik vind het wel een interessante discussie. Had ook liever wat meer de focus op het VR-gedeelte gezien.

    Het labo-gedeelte zie ik meer als iets overkoepelends en het mag best aangekaart worden dat dat aspect minder is, maar daar ligt nu wel erg de nadruk op.

    Het wordt nu vanuit een perspectief vand een doelgroep geschreven waar heel veel gamers niet toe behoren.
  • @Luigi1985

    Precies!
  • VR is zeker niet geschikt voor jonge kinderen, ikzelf heb een PS VR, en met momenten kun je er echt kots misselijk van worden. Ook krijg je er vermoeiende ogen door. Hoe lager de resolutie, hoe erger je dit zal ervaren. Als Nintendo een echte VR ervaring wilt creëren, dan moeten ze maar een iets duurdere toestel op de markt brengen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren