1. Waarom zijn er nog weinig traditionele game-ervaringen te vinden op de smartphone?

Waarom zijn er nog weinig traditionele game-ervaringen te vinden op de smartphone?

En gaat daar verandering in komen?

Er wordt al jaren geroepen dat smartphones ideaal zijn voor gamers, maar toch grijpen de meeste gamers voor de traditionele game-ervaringen nog steeds naar handhelds, consoles en de pc. Een groot gamebedrijf als Nintendo heeft nog geen grote game-ervaringen naar de mobiel gebracht, alleen een paar simpel ingestoken titels met korte levels. In de smartphonewereld worden inmiddels steeds meer gametelefoons ontwikkeld. Breekt de tijd aan dat game-ervaringen op telefoons zich echt kunnen meten met on-the-go game-apparaten?

Veel smartphonegames zijn korte spellen die je even een paar minuten tussendoor speelt om de tijd te doden. Enkele jaren geleden waren bijvoorbeeld Wordfeud, Flappy Bird en Candy Crush erg populair. Je kon het even snel tussendoor spelen en dat was prima. Datzelfde geldt voor het later uitgekomen Pokémon Go en Hearthstone, al moet je daar wat meer moeite insteken om het concept te begrijpen, en maakt een achtergrond in gaming of tenminste Pokémon of World of Warcraft de spellen een stuk leuker.

Smartphonegames in de huiskamer

Langzamerhand zijn we dus wel iets meer naar bekendere game-ervaringen op de smartphone aan het groeien. Het beste voorbeeld daarvan is Fortnite, dat natuurlijk ook op andere platformen beschikbaar is. Maar kan dat op tegen de game-ervaringen die on-the-go-apparaten zoals Switch, PS Vita en Nintendo (3)DS bieden? En sterker nog, kan het op tegen onze consoles die aan de televisie hangen? Zou je bij thuiskomst van werk of school in je woonkamer op je telefoon blijven gamen, in plaats van je Xbox One aan te slingeren?

Hoewel het inmiddels waarschijnlijk wel vaker gebeurt, is dat laatste nog niet echt het geval wanneer het gaat om traditionele games. Niet alleen omdat de traditionele gamewereld zelf nog erg gericht is op consoles (en pc), maar ook omdat liefhebbers van die spellen toch liever blijven spelen op een groot scherm met beter geluid. Vooral games waarin je grote werelden kunt verkennen en waarin je veel menu’s of dialogen aan het ontdekken bent, zijn prettiger om op het een groot scherm te spelen.

Dat klinkt logisch, maar hoe zit het dan met de consoles voor onderweg, de handhelds? Die schermen beginnen inmiddels ongeveer van eenzelfde grootte te zijn als onze smartphones, dus bieden die dan nog wel meerwaarde? Nintendo geeft inmiddels af en toe games uit op mobiel, maar op een 3DS of een Switch komen nog steeds de grote titels uit; je kunt geen Super Mario Odyssey spelen op je smartphone. Als je Nintendo-fan bent, dan is de smartphone qua game-aanbod aanzienlijk minder goed dan een Nintendo-console. Kijk je echter niet zozeer naar de games, maar naar wat het apparaat kan, dan hebben Nintendo’s consoles in veel gevallen geen streepje voor.

Smartphone versus Switch

Huawei bijvoorbeeld meent dat haar Mate 20 X nog krachtiger is dan de Switch. Dat komt mede dankzij zijn 7,2 inch scherm en resolutie van 1080p versus de Switch die een 6,2 inch scherm en 720p resolutie heeft. Er is voor deze smartphone een accessoire waardoor je je games met een controller kunt spelen en dat moet de weg openen voor echt gamen op de smartphone. En met een batterij die ruim twee keer zo lang meegaat (meer dan 6 uur), is het te begrijpen waarom Huawei zijn vizier richt op Nintendo’s console. De CPU van de gemiddelde telefoon is inmiddels veel beter dan die van Switch.

Aan de andere kant heeft Switch geen ingewikkelde, zware besturingssystemen die het moet draaien en is het voorzien van een actieve koeling. Dus de kracht die het apparaat heeft, gaat wel volledig naar de games in plaats van naar WhatsApp, Facebook, Spotify, en al die andere programma’s. Telefoons moeten het dan op de lange duur vaak afleggen tegen de Switch, omdat de hitte ze parten speelt en de kloksnelheid zwaar wordt beïnvloed. Bovendien hebben veel traditionele gamers moeite met de aanraakschermbesturing, omdat zij knoppen gewend zijn.

Kortom: in de race tussen telefoon en Switch zijn er voors en tegens voor beide kanten te bedenken, al is het voor traditionele gamers doorslaggevend waar de beste games te spelen zijn en in het geval van Nintendo-fans, blijft de Switch dan toch populairder. Maar de voor ons allen zo bekende games daargelaten: is de smartphone an sich een goed on-the-go gamesysteem? Als we niet kijken naar het aanbod aan games, maar naar de technische specificaties, dan is de smartphone dat zeker. De met Switch vergeleken Huawei-telefoon is daar een voorbeeld van, maar het gaat verder dan dat.

Telefoonindustrie in de startblokken

Zo is er een ROG Phone van Asus die met een eigen ventilator komt om oververhitting tegen te gaan. Hierdoor blijft de kloktijd goed en je game-ervaring ook. Je kunt de telefoon in een soort gameboost-modus gebruiken, waarbij hij tijdelijk al zijn kracht naar de game stuurt en dus niet naar allerlei apps die in de achtergrond draaien. Bovendien kun je ook op veel moderne smartphones een gamemodus aanzetten, waardoor je niet allerlei meldingschermpjes krijgt. Zo word je tijdens het gamen niet gestoord door WhatsApp-berichtjes.

Een smartphone is iets dat de meeste mensen altijd bij zich dragen, terwijl je er bij een handheld bewuster aan moet denken hem op te laden en mee te nemen. Fotocamera’s zijn voor een groot deel vervangen voor smartphones; je kunt met de smartphonecamera ook perfecte kiekjes schieten, dus er zijn weinig mensen die nog een fotocamera kopen, tenzij je het hebt over spiegelreflex-exemplaren. In traditionele gaming zal er ook niet zomaar een gamebedrijf over de kop gaan als gamen op smartphone echt de overhand begint te nemen, maar het is wel duidelijk dat fotografie nu al goed is doorontwikkeld en telefoonmakers kijken naar de enorme business die uit gaming te halen valt. Zouden traditionele gamemakers dat ook meer gaan doen?

foto maken smartphone

Je kunt je afvragen of die diepere game-ervaringen per se op de smartphone zouden moeten verschijnen: we hebben niet voor niets consoles en handhelds. Toch zou het handig zijn als dat apparaat dat we toch al zoveel gebruiken, nog multifunctioneler werd. Dat we niet twee elektrische apparaten mee moeten dragen en op moeten laden, en dat je op één plek al je games bij elkaar hebt, inclusief je high scores, je eventuele trophies, enzovoorts.

Het lijkt er nu op dat mensen die op hun telefoon gamen graag de spellen spelen die specifiek voor de telefoon zijn gemaakt: de besturing gaat makkelijk via het touchscreen en het zijn vaak games met korte levels die je eventjes onderweg kunt spelen. Bovendien zijn de spellen vaak (nagenoeg) gratis: de concurrentie op de markt is moordend. Er zijn immers veel mensen met een telefoon en je moet zijn waar je publiek is.

Bovendien hoef je voor telefoonspellen over het algemeen geen ingewikkelde werelden te bouwen, waardoor er minder mankracht nodig is om een spel te maken. Kijk maar naar Flappy Bird of Ridiculous Fishing. Dat zijn zijn in de basis simpele spellen die maar door één of twee mensen zijn gemaakt. Dat is bij een Super Mario Odyssey, Assassin’s Creed of Call of Duty ondenkbaar. Sowieso is het moeilijk om games die voor zo’n groot scherm gemaakt zijn, klein en visueel mooi te maken voor een smartphone.

Assassin's Creed

Misschien moeten we daarom helemaal niet willen dat Nintendo meer gaat ontwikkelen voor de smartphone: laat die liever grotere game-ervaringen bieden op Switch. Dan kunnen de smartphonespecialisten, dus de gamemakers die spellen creëren voor de mobiele telefoon, zich blijven richten op waarin zij gespecialiseerd zijn en wat het publiek ook maar blijft aanschaffen: de kleinere game-ervaringen.

Qua specs lijkt het er op dat smartphones heel goede on-the-go-systemen kunnen zijn, maar op dit moment valt het game-aanbod van de gevestigde orde in gaming tegen: die blijven ontwikkelen op hun consoles en handhelds en traditionele gamers zullen daarop hun games blijven kopen. Op de smartphone moet je het nu nog voornamelijk hebben van specifieke smartphonegamestudio’sen mini-versies van de “echte” AAA-consolegames.

Er is genoeg leuks te spelen, maar de game-industrie zelf lijkt langzaam of niet om te gaan naar het specifiek ontwikkelen voor smartphones. Het is de vraag of streaming deze trend vooruit zal gaan, of dat de traditionele gamewereld (mogelijk gepusht door telefoonfabrikanten die tegenwoordig hoog inzetten op gaming) zelf toch meer voor telefoons zal ontwikkelen. De smartphone is er echt wel klaar voor, maar zowel de traditionele gamemakers als gamespelers lijken daarin, bijvoorbeeld door de gelimiteerde besturingsopties en het moeten schalen van de graphics, weinig geïnteresseerd.

Dit artikel delen

Over de auteur

Laura Kempenaar Roots in Nintendo-games, als puber veel uren in PC-spellen gestoken en nu kan ze niet kiezen welke console haar favoriet is. Haar favo game wel: Super Mario World, hoewel ze altijd openstaat voor een nieuwe nummer 1. Praat veel, maar tikt nog liever. Als het niet over games gaat, dan over films en tech. Schattige dierenplaatjes zijn altijd welkom.

Reacties

  • Because it suuuuuccccckkksss
  • Omdat touchscreens kutter zijn dan controllers?
    Omdat het scherm te klein is?
    Omdat het geluid bagger is?
    Omdat je kramp in je nek krijgt van het lang naar beneden kijken?
    Omdat de batterij na 2 uur leeg is?
    Omdat een telefoon 3 keer zo duur is als een console?

    …en ik zou er vast nog wel een paar kunnen verzinnen.
  • @CyberMaranoid Bijna al je vragen worden in dit artikel beantwoord en tegengesproken.

    Desondanks sta ik ook niet per se te springen. Ik vind bepaalde mobile games best prima, maar ik hoef niet de avonturen die ik op mijn PS4 of Switch speel.
  • Het voordeel van het goede geluid en het grotere beeld is volgens mij de hoofdreden. Daarnaast vind ik de Switch echt wel aanzienlijk groter dan de gemiddelde telefoon en heeft een telefoon geen knoppen.

    Pas met een controller en de mogelijkheid de games op TV te spelen, zie ik een kansje voor de mobiel.

    Ik sta er in elk geval niet op te wachten. En ja, Nintendo maakt mobiele games, want dat is easy money, want iedereen (gamer of niet gamer) speelt wel eens een simpel spelletje op de telefoon.
  • Alleen Heartstone is geweldig op mobile, maar verder laat ik elk ander spel liggen!

    Een game speel je op een console en niet op mobile!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren