1. Wannahave Woensdag: Tesla Cybertruck en minireview Galaxy Note 10+

Wannahave Woensdag: Tesla Cybertruck en minireview Galaxy Note 10+

Deze Wannahave Woensdag proberen we iets nieuws uit. Naast het belangrijkste en tofste nieuws van de afgelopen twee weken hebben we ook een minireview van de Samsung Galaxy Note 10+. Twijfel je dus nog of je die grote smartphone wil hebben of niet, dan heb je nu een extra mening waar je rekening mee kunt houden.

Tesla Cybertruck

Tesla heeft officieel de ‘onverwoestbare’ Tesla Cybertruck gepresenteerd. De auto beschikt over opvallende elementen, zoals het design. De hoekige auto lijkt in de verste verte niet op een Model X, terwijl dat wel de verwachting was. Bovendien is de auto oersterk en onverwoestbaar. Tenminste, dat woord hebben we hierboven niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet. De auto kan grote hamers en naar verluidt ook kogels opvangen, maar de ramen kunnen helaas nog wel kapot. In onderstaande video van The Verge zie je hoe dit misgaat.

Tijdens de presentatie van de auto werd een metalen bal tegen de ruit van de Tesla gegooid, die dus brak. Elon Musk heeft na de presentatie gelukkig uitgelegd hoe dit heeft kunnen gebeuren. Doordat de deur eerst geramd werd met een sloophamer, werd de basis van het glas beschadigd. Dat is vrij vervelend als je een ‘onverwoestbare’ pick-up presenteert. Nu Tesla weet wat het probleem is, kan het probleem mogelijk nog worden aangepakt. Of dat je keuze beïnvloedt om zo’n truck te halen, maakt niet uit, want de eerste lading is al helemaal uitverkocht.

PlayStation 5-devkit

Als we ergens op zitten te wachten op de redactie van InsideGamer, dan is dat wel de volgende generatie consoles. PlayStation 5 of Xbox Scarlett, het maakt ons niets uit, zolang we maar vette nieuwe games kunnen spelen. Toen vorige week ineens de foto’s van de devkit van de PlayStation 5 op Twitter verscheen, ging ons hart dan ook sneller kloppen. Als er ook maar íets in de Wannahave past, dan is het wel een spelcomputer die nog niet verkrijgbaar is. Daarnaast is op de foto de nieuwe controller zonder lichtbalk te zien. Wees overigens niet bang dat de console er straks ook zo uit komt te zien; de reden dat de PS5 devkit deze V-vorm heeft, heeft te maken met warmtedistributie als er meerdere kits op elkaar gestapeld worden.

Veiling ouderwetse Star Wars-spullen

We hoeven niet uit te leggen waarom Star Wars zo cool is. Als je dat nu nog steeds niet weet, dan mag je heel snel wat films kijken, games spelen, comics lezen en series bingen. We wachten wel even.

Ah, je bent er weer, top. Dan is het nu tijd om enthousiast te worden van een wel heel bijzondere veiling. Namelijk eentje van oude Star Wars-spullen uit de eerste trilogie (voor sommige mensen nog steeds de enige trilogie). Allerlei verschillende dingen, zoals kunstwerken en klassiek speelgoed, gaan onder de hamer bij veilinghuis Sotheby’s. Denk dan aan bijvoorbeeld actiefiguren van Luke Skywalker, Han Solo en Princess Leia, in stijl van A New Hope, The Empire Strikes Back en Return of the Jedi. Ook is er een plastic prototype van de Stormtrooper-helm, die mogelijk 35.000 tot 70.000 Britse pond moet gaan opleveren. De veiling duurt tot en met 13 december.

Samsung PlayGalaxy Link

Gamestreaming is hot. Nvidia doet het, Sony doet het, Microsoft doet het, Google doet het en nu ook Samsung. Voorheen eerst alleen in de VS en Zuid-Korea, maar nu ook in andere landen, waaronder Nederland. Met de Samsung PlayGalaxy Link-app kun je je eigen pc games streamen vanaf je computer naar je Samsung-telefoon. Dat kan via wifi of 3G en 4G. Vooralsnog werkt PlayGalaxy Link alleen met de Note 10, maar binnenkort wordt de dienst ook uitgerold naar de Galaxy S9, Galaxy A90 en nieuwere telefoons.

Zelfs de Galaxy Fold kun je gebruiken, maar dan moet je daar wel eerst even rond de 2000 euro neerleggen. Vergeet ook niet om nog een bluetoothcontroller aan de telefoon te koppelen voor de maximale game-ervaring. Hoe dan ook, hoe meer mogelijkheden er komen om je eigen verzameling aan games te kunnen streamen naar apparaten die je (mogelijk) al hebt, hoe beter. Want hoe meer we kunnen gamen, hoe meer vreugd. Zo ging dat spreekwoord toch?

Ambient Mode op Google Assistent

Dit zal niet voor iedereen gelden, maar ondergetekende gebruikt Google Assistent thuis maar al te vaak. Snel nog even de btw laten berekenen van het bedrag op een factuur, zaken als lampen en verwarming regelen met stembediening of gewoon vragen om een grapje en dan jaloers worden op het resultaat, want waarom kon ik dat nou weer niet bedenken, Google? Hoe dan ook, de Assistent is één van de tofste producten van Google, dus worden nieuwe mogelijkheden verwelkomd.

Zoals de Ambient Mode, waarmee je in feite je smartphone omtovert tot een uitgebreider smart display (denk aan de Google Nest Hub). De modus wordt geactiveerd wanneer je telefoon aan de oplader ligt en toont informatie over je agenda, het weer, het verkeer en nog veel meer. Helaas is het niet zo dat deze modus op elke telefoon beschikbaar is. De twee telefoons die Google bevestigd heeft zijn de Nokia 6.2 en Nokia 7.2, maar Xiaomi-gebruikers hebben laten weten de optie ook al te hebben.

Minireview: Samsung Galaxy Note 10+

Door Jacco Peek

De Galaxy Note 10 en 10+ zijn al een tijdje uit, maar gezien we al een tijdje een exemplaar op de redactie hebben liggen, wilden we de telefoon toch even behandelen. De 10+ is bijna meer juweel dan gadget, met wellicht het meest indrukwekkende scherm in een smartphone tot op heden, een vernuftige glossy afwerking, een fantastische camera en zeer royale specificaties. Games als The Elder Scrolls Blades en Call of Duty Mobile draaien daarom simpelweg als een zonnetje en zijn nauwkeurig te monitoren met de Game Booster.

Deze nogal verstopte feature – je vindt Game Booster enkel in de navigatiebalk tijdens het spelen van een game – biedt oprecht handige features om de game-ervaring te verbeteren. Denk aan een temperatuurregelaar, een indicatie van je batterijduur tijdens het spelen van de game, de optie om notificaties en gebaren uit te schakelen en een iets minder handige screenshotfunctie. Game Booster bestudeert bovendien je gebruikspatronen en stemt daarop af of games in een zuinige stand, in balans of prestatiegericht draaien. Handig als je je batterij wil besparen. Een andere boeiende feature is momenteel nog in bèta, PlayGalaxy Link, waarmee je net als Steam Link pc-games naar je Note 10+ kunt streamen. Maar goed, dat heb je hierboven al gelezen.

samsung

Tot slot is er zoals vanouds een feature die de Note 10+ écht onderscheidt van andere smartphones, namelijk de S-Pen. Deze stylus is lang niet voor iedereen weggelegd, maar het biedt in ieder geval een hoop mogelijkheden. Denk aan een screenshot maken en schrijven op het scherm, even snel een notitie maken en die op magische wijze omzetten in digitale tekst, woorden vertalen door ernaar te wijzen en zeer nauwkeuig foto’s bewerken. Ook fungeert de S-Pen als een soort afstandsbediening, om bijvoorbeeld foto’s te maken of slides te wisselen door de telefoon met de DeX-app te koppelen aan het grote scherm. Het valt met name op dat schrijven enorm soepel aanvoelt door een minimale vertraging, dus wie de telefoon daarvoor wil gebruiken zit helemaal goed.

De Note 10+ is dus een specifatiemonster met een hoop features. Net als voorgaande telefoons heeft Samsung ook helaas een hoop onzinnige functies en apps toegevoegd die je eens of nooit zal gebruiken, maar wel de rest van de tijd tegenaan moet kijken. Maar goed, wie weleens een Samsung-telefoon heeft gehad, weet wat je kan verwachten. Je kan er in ieder geval niet omheen dat de Note 10+ een mooie telefoon is, voor een hoge prijs: rond de 1000 euro voor het 256GB-model.

Wesley Akkerman Freelance tech- en gamejournalist. Heeft Persona 5 hoog in het vaandel staan. Speelt voornamelijk (J)RPG's, maar kan ook genieten van LEGO- en puzzelgames.