1. Wat Grand Theft Auto 6 kan leren van Red Dead Redemption 2

Wat Grand Theft Auto 6 kan leren van Red Dead Redemption 2

Met deze lessen kan GTA6 ons helemaal wegblazen

Red Dead Redemption 2 was zonder twijfel een van de hoogtepunten van het afgelopen gamejaar. We hopen dan ook dat Rockstar diverse elementen uit die game gebruikt en verder uitwerkt voor GTA 6. Er zijn zelfs een aantal dingen die wat ons betreft echt nog wel wat beter kunnen.

Dat Grand Theft Auto 6 in ontwikkeling is, heeft Rockstar nooit officieel bevestigd, maar lijkt onvermijdbaar. Er gaan diverse geruchten over het nieuwe deel in de openwereldreeks en Rockstar lijkt druk bezig te zijn met de ontwikkeling van een next-gen spel. Gezien het ongelooflijke succes van Grand Theft Auto 5 – het is het meest winstgevende entertainmentproduct ooit en er zijn verspreid over de vorige en deze generatie consoles en pc letterlijk tientallen miljoenen exemplaren van verkocht – zou Rockstar wel gek zijn om niet aan een nieuwe Grand Theft Auto te werken. Onderstaande lessen kan de ontwikkelaar wat ons betreft uit Red Dead Redemption 2 halen.

Maak de spelwereld minstens zo levendig als RDR2

Weinig spelers zullen weerleggen dat de spelwereld van Red Dead Redemption 2 levendiger aanvoelt dan menig andere openwereldgame. Elke actie die je onderneemt lijkt een reactie te veroorzaken bij omstanders. Mensen random aanvallen schrikt omstanders af, bouwt een (slechte) reputatie voor je personage op in dat gebied en zorgt er onherroepelijk voor dat de sterke arm der wet het op je gemunt heeft. Alleen maar wegvluchten helpt niet als je eenmaal gespot bent – je moet een bounty betalen om niet meer opgejaagd te worden.

Dit kan echter nog wel wat beter uitgewerkt worden. RDR2 was enorm inconsistent en niet altijd even realistisch op dit gebied. Wanneer je je goed vermomt – bijvoorbeeld met een masker – willen we ook daadwerkelijk onherkenbaar zijn. En wanneer een random personage een ruzie met ons start en we onszelf verdedigen, willen we niet net zo hard gestraft worden als wanneer we uit het niets een onschuldige voorbijganger neerschieten. Kortgezegd zien we de intelligentie van de politie graag toenemen. Een overval plegen met een masker en andere kleding – en die vermomming natuurlijk weer uittrekken wanneer niemand het ziet – moet ervoor zorgen dat we even zorgeloos als voorheen over straat kunnen lopen. Politiesterren verliezen door simpelweg de politie te snel af te zijn is ook niet altijd even realistisch. Laat ons er maar eens voor werken, bijvoorbeeld door regelmatig van vluchtvoertuig te wisselen en zo de wet te slim af te zijn.

Een andere manier waarop RDR2 de wereld levendig maakt, is de vele personages die je onderweg tegenkomt. Je redt een persoon van een slangenbeet en even later geeft diegene je korting in een winkel. Dan weer help je een simpele boer met het opbouwen van zijn huis, en gedurende het spel zie je hoe zijn boerderij steeds uitgebreider wordt. In vergelijking met de honderden details die je gedurende het spelen van RDR2 tegenkomt, voelen de straten van Los Santos in GTA5 maar levenloos aan. Graag dus meer van dit soort random events, en als het even kan met nog meer variatie. Tot slot vonden we de variatie in omgevingen – de verschillende gebieden, zeg maar – in zowel RDR2 als GTA5 al dik in orde, dus we hebben er alle vertrouwen in dat Rockstar dit in GTA6 voortzet, waar het spel zich ook gaat afspelen.

Red Dead Redemption 2

De juiste balans tussen een uitgewerkt personage en aanpassingsmogelijkheden

Rockstar lijkt met zijn games altijd een boeiend en emotioneel verhaal te willen vertellen. Een belangrijk onderdeel daarvan zijn goed uitgewerkte personages met uitgesproken persoonlijkheden. Zowel Grand Theft Auto 5 als Red Dead Redemption 2 hebben intrigerende speelbare personages. Het nadeel hiervan is dat je, op kleding en haar- en baardstijlen na, eigenlijk weinig invloed hebt op de manier waarop je personage zich gedraagt. In RDR2 had je hier iets meer invloed op middels het Outlaw-systeem, waarbij slechte daden een metertje lieten dalen en je zo een negatieve reputatie opbouwde. Maar eigenlijk had je daar maar weinig reden toe – een goede cowboy zijn leverde uiteindelijk veel meer op. Daarbij zag je, op de verschillende eindes na, eigenlijk niets van deze keuzes terug in het verhaal.

Het zou mooi zijn als Rockstar dit systeem verder uitwerkt en het verhaal een stuk vloeibaarder maakt. Het kost natuurlijk veel werk voor de ontwikkelaar, maar hoe tof zou het zijn als het verhaal compleet andere wendingen neemt afhankelijk van je gedrag binnen en buiten missies? Wat als het verhaal veel verschillende paden – elk met hun eigen missies – kent, afhankelijk van de persoonlijkheid van het hoofdpersonage die je zelf al spelenderwijs vormgeeft? Natuurlijk, Rockstar kan zich dan niet op één goed uitgewerkte persoonlijkheid richten, maar als het bedrijf ervoor zorgt dat al deze paden van kwalitatief hoogstaande missies en acteerwerk zijn voorzien, maakt dat helemaal niets uit en geeft het spelers het gevoel dat ze écht met hun eigen personage spelen. Een fikse uitdaging voor Rockstar is het zeker, maar de tijd is er rijp voor.

Red Dead Online

Vrijheid in missies

Misschien wel de belangrijkste les die uit Red Dead Redemption 2 gehaald kan worden, is dat spelers behoefte hebben aan meer vrijheid in missies. Het feit dat je niet kan afwijken van vooraf bepaalde paden en acties tijdens missies, staat haaks op het verder open karakter van de game. Als je tijdens een missie per ongeluk zelfs maar een stukje van het vooraf bepaalde pad afwijkt, krijg je een zwart scherm te zien en moet je opnieuw beginnen. Dat kon dan ook op flink wat kritiek rekenen.

Games als Red Dead Redemption en Grand Theft Auto zijn openwereldgames en zijn dus gemaakt om spelers een gevoel van enorme vrijheid te geven. De rigide manier waarop beide franchises spelers bij het handje houden tijdens missies past hier eigenlijk totaal niet bij. Daarom zien we in Grand Theft Auto 6 graag dat Rockstar ons eindelijk vrijlaat in het klaren van missies op de manier die ons het beste of simpelweg het leukst lijkt.

Stel: je moet een belangrijke gangsterbaas vermoorden. Je kunt linea recta zijn thuisbasis binnenstormen en hem overhoopschieten, maar bijvoorbeeld ook via zijn onderdanen contact leggen, hier en daar wat klusjes opknappen en zo langzaam maar zeker de groep infiltreren tot je alleen bent in een kamer met de baas. Misschien is het zelfs wel mogelijk om hem te vergiftigen, zodat niemand doorheeft dat jij de moordenaar bent, of wellicht kun je zijn hele crew manipuleren om ze in opstand te laten komen en ze voor jou te laten werken, zodat je zelf je handen schoon kunt houden en aan het einde van de rit een hele groep gangsters onder je hebt staan. Ook dit vergt veel meer werk voor Rockstar dan gebruikelijk, maar het eindresultaat zou zoveel meer voldoening geven dan de standaard missies in RDR2 en GTA5, waarbij je een vast pad aflegt en precies doet wat het spel je dicteert. Omarm échte openwereldgameplay!

Red Dead Online

Tijd voor een nieuwe engine met nieuwe besturing

Speel Red Dead Redemption 2 lang genoeg en het voelt geheel natuurlijk aan, maar laten we vooral niet vergeten dat heel veel spelers de eerste uren van het spel aan het vechten waren met de besturing. Na soepel spelende openwereldgames als Assassin’s Creed Odyssey en Zelda: Breath of the Wild voelt de besturing van RDR2 compleet onnatuurlijk aan. Wie is er niet tijdens de eerste paar hoofdstukken keihard van zijn of haar paard gedonderd, of huppelde in een slakkengang door de straten van een stadje om maar niet per ongeluk iemand aan te stoten en een prijs op het hoofd te krijgen? Ook de manier waarop de game heel kort spelelementen uitlegt met een klein, donker vakje in een hoek van het scherm, om daarna voorgoed te verdwijnen, is erg ouderwets.

Zeker nu het lijkt dat Grand Theft Auto 6 op een nieuwe generatie consoles gaat verschijnen, is het tijd voor een nieuwe engine of toch in ieder geval een flinke update voor de huidige engine. Sinds Grand Theft Auto 4 maakt Rockstar al gebruik van RAGE (Rockstar Advanced Game Engine). Het levert prachtige momenten op waarbij personages na een goed gemikte klap of schot als lappenpoppen van een trap vallen, maar het is de hoogste tijd voor een nieuwe versie die een stuk soepeler aanvoelt. We willen niet meer het gevoel hebben dat we met een tank rondlopen, een knop moeten indrukken om te rennen of allerlei knoppencombinaties moeten onthouden om een aantal simpele handelingen uit te voeren. GTA6 moet de besturing van Rockstar-games naar deze tijd brengen, met alle comfortabele quality-of-life-opties die daarbij horen.

GTA 6

Rockstar steekt altijd enorm veel tijd en moeite in zijn titels. Tijd en moeite die zich uitbetaalt in kwalitatief hoogstaande producten die ook nog eens als een trein verkopen. We hebben er dan ook alle vertrouwen in dat Grand Theft Auto 6, ook zonder dat Rockstar een blik werpt op onze tips, op zijn zachts gezegd een interessante game gaat worden. Maar als je ons vraagt wat de game alle verwachtingen te boven zou laten gaan, dan zouden bovenstaande aanpassingen al een heel eind helpen. Welke elementen uit RDR2 zie jij graag terugkomen – al dan niet verbeterd – in GTA6?

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Zeker eens qua besturing, ondanks het wel de signature besturing van rockstar is voelt het aardig oubollig aan. De auto-aim is in het bijzonder erg achterhaald en vrij ongebalanceerd.
    Betreft die vermomming vroeg ik mij hetzelfde af. Het zou natuurlijk super tof zijn als dat systeem werkt zoals beschreven alleen loop je dan niet vervolgens tegen het probleem aan van aangepaste wapens? Ik had tijdens de story van RDR2 namelijk twee zwarte revolvers met lichtgrijze gravering en parelwitte 'grips'. Dan kun je jezelf vermommen wat je wilt maar de kans dat je nog iemand met exact dezelfde wapens tegenkomt is natuurlijk vrij klein.
  • @AWESOMEDUDE3 Tja, of wat die geweren betreft moeten ze juist weer iets minder realisme implementeren, haha. Hoe dan ook vind ik het niet goed werken om jezelf te vermommen in RDR2, of dat nou de bedoeling is of niet.
  • @MichelMusters
    Klopt, ben het verder met je eens. Ik wilde high honor houden dus besloot een hele andere outfit incl. masker te nemen vanwege de bandiet challenges. Uiteindelijk als nog gezocht wegens m'n acties. Is dus idd erg nutteloos.
  • Kan me wel vinden in de punten. Ik zit zelf nog maar aan de start van chapter 3 omdat de game mij niet 100% bij de strot weet te grijpen. Ik vind het echt een prachtig gemaakte game maar het tempo is wel zo tergend traag en verhalenderwijs kabbelt het nu al een uur of 10 een beetje door zonder dat ik nog een echte leidraad heb waar we mee bezig zijn. Ondanks de grote kwaliteit die ik in de game zie en alle aandacht die er aan gegegevn is vind ik de game dan ook zeker geen random aanrader aan iemand die af en toe een game speelt met beperkt geduld. Hoeft ook niet maar van mij had er wel iets meer plot mogen zijn in de eerste 20 missies. Nu weet ik niet of ik hier alleen in sta maar toch.
    Qua besturing was het inderdaad wat onhandig her en der en de auto-aim heb ik direct uitgezet, wat ik in GTA ook deed. Dat komt de game qua voldoening in shootouts ook enorm ten goede.
  • @xevulutionx Wat de plot betreft, zou ik je aanraden verder te spelen. Persoonlijk vond ik die aan het einde van hoofdstuk 3 echt sterk worden.
  • @MichelMusters
    Ok dat is goed te horen. Ik heb sinds 2 weken een andere aanpak gekozen omdat ik veel games wil spelen. Dus speel nu 1 missie per dag.en mocht ik gegrepen worden schroef ik dat op. Ondertussen afwisselen met Celeste en FH4 nu.
  • @xevulutionx Het is mijn mening maar hoor, maar ik heb het van meer mensen gehoord. Later in het spel vind ik het weer even afzwakken, om daarna heerlijk te eindigen. Hoe dan ook is het sowieso de moeite waard er doorheen te spelen. En met een missie per dag is natuurlijk niets mis, als je op die manier het meest van de game geniet.
  • God asjeblieft niet.. Laat ze lekker verder gaan zoals gta.

    Dat is, als ze zich aan hun woord houden en geen gta 6 brengen zolang de trumpinator president is…
  • @san5324 Natuurlijk, als ze ongeveer dezelfde weg afleggen als met GTA 5 dan is dat ook al meer dan prima. Maar het kan geen kwaad een beetje te speculeren, toch? Zou jij niets veranderd willen zien dan?
  • Op geen enkele wijze heb ik RDR2 ervaren zoals Michel (of de rest van de enthousiaste game-pers). Ik heb mij er doorheen geworsteld en met 100% verhaal wordt het tijd het ding zo snel mogelijk door te verkopen en een leuke game aan te schaffen. Wat een teleurstelling en frustratie terwijl ik deel 1 zo leuk vond.
  • Ik denk dat GTA gewoon weer een gekke kant op gaat, zoals met GTA V.
    RDR is de meer serieuze franchise als het gaat om singleplayer.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren