1. Wat is Google Stadia? - De volgende generatie gamen begint dit jaar

Wat is Google Stadia? - De volgende generatie gamen begint dit jaar

Alles over Google’s streamingdienst

Gisteren kondigde Google naar eigen zeggen de nieuwe generatie gamen aan. Google Stadia is Google’s eigen op cloud gebaseerde gamestreamingdienst die ergens dit jaar verschijnt en ‘gamen voor iedereen toegankelijk’ maakt. We begrijpen het als je nog vraagtekens hebt na de uitgebreide GDC-presentatie, dus leggen we hieronder uit wat Google Stadia precies inhoudt.

Stadia is geen fysieke console voor onder je tv, maar een platform in Google’s datacenter dat via de cloud toegankelijk is. Dat houdt in dat het platform games ontwikkelen, spelen en kijken samenbrengt. Ontwikkelaars maken hun games op afstand, games zijn overal toegankelijk en het kijken van games op YouTube-wordt naadloos geïntegreerd. En als je een video over een game hebt gezien, kan je die meteen spelen door de prominente Play Now-knop.

stadia

Altijd, overal

Het is misschien lastig te bevatten, maar Google wil games net zo eenvoudig toegankelijk maken als muziek en films. Het internet fungeert als ‘winkel’ en een Play Now-knop of een linkje op het internet biedt toegang tot games. Als je hierop klikt, start een game volgens het bedrijf binnen vijf seconden op. Downloads, updates en installaties zijn niet meer benodigd, waardoor je direct in de game zit. Ook wordt progressie opgeslagen in de cloud, dus klooien met savefiles als je op verschillende apparaten en plekken verder wilt spelen is verleden tijd. Games zijn beschikbaar op elk apparaat met een scherm en een Google Chrome browser, zoals laptops, desktops, tablets, smartphones en televisies (via een Google Chromecast).

De specificaties van Google Stadia zijn daarnaast veelbelovend. Met een internetsnelheid van 25 Mbit kunnen spelers volgens Google games streamen in 1080p en 60fps en voor 4K heb je minstens een 30 Mbit/s-verbinding nodig. In de toekomst zou streamen in 8K en 120fps zelfs mogelijk zijn, maar er wordt ook rekening gehouden met suboptimale scenario’s. Ontwikkelaars kunnen dit soort verbindingen testen om Stadia daadwerkelijk voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar te maken; wel zo fijn als je je op dit moment in Midden-Amerika bevindt.

stadia

Mogelijkheden voor ontwikkelaars

Over ontwikkelaars gesproken, Stadia biedt een aantal features voor ontwikkelaars die niet mogelijk zijn met de huidige consoles. Op dit moment moeten ontwikkelaars games optimaliseren voor de hardware van de Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One, maar Stadia is hierin veel flexibeler. Volgens Google kan de hardware schalen naar de behoefte van de ontwikkelaar en kunnen er zelfs meerdere hardwaresets gebruikt worden voor ‘ambitieuzere’ games. Google toonde het verschil tussen water gerenderd met een enkele GPU en meerdere GPU’s.

Voor gamers opent de flexibiliteit van Stadia nieuwe deuren. Google geeft als voorbeeld het vervagen van splitscreen co-op, omdat het voor consoles zwaar is om twee schermen tegelijkertijd te verwerken. Met Stadia kunnen ontwikkelaars in de vorm van Stream Connect meerdere eenheden van het datacenter beschikbaar maken en zo zonder enige moeite meerdere games naast elkaar draaien. In de demonstratie van Google’s eigen R&D-team wordt getoond hoe spelers zelfs de schermen van anderen in beeld kunnen brengen en een speler zelfs het overzicht kan houden en de wereld kan beïnvloeden. 

Specs

Wat houdt zo’n hardwareset (instantie) precies in? In feite is het een aantal componenten die een eenheid vormen waartoe spelers toegang tot krijgen. Hier en daar is Google wat vaag over de fabrikanten van Stadia’s onderdelen, maar we weten dat een instantie bestaat uit 2,7 GHz CPU, een samengestelde AMD-videokaart met 10,7 teraflops, 16GB RAM-geheugen en Terabytes aan SSD-opslag. 

stadia

Multiplayer

Online multiplayer-games zouden ook veranderen met Stadia, omdat verbindingen niet meer afhankelijk zijn van de speler met de langzaamste internetverbinding. Met Stadia maken spelers via hun internetprovider rechtstreeks verbinding met Google’s datacenter en servers, die in theorie duizenden spelers kunnen toelaten. Ook kunnen multiplayer-werelden zo complexer en destructiever worden, net zoals de multiplayer-modus van Crackdown 3.

Machine learning wordt ook een onderdeel van Stadia met Style Transfer. In feite kunnen ontwikkelaars experimenteren met verschillende art styles door afbeeldingen automatisch in games te stoppen en zichzelf zo te laten inspireren. In hoeverre het ook mooiere games oplevert is de vraag, maar volgens indie-ontwikkelaar Tequila Works scheelt het een hoop ontwikkeltijd.

Stadia Controller

Andere features van Stadia zijn geïntegreerd in de controller, die via wifi rechtstreeks met de game verbindt. De eerste is de capture-knop, waarmee spelers gameplay kunnen uitzenden en opslaan. Stadia slaat automatisch gameplay op in maximaal 4K en 60fps via YouTube, zodat je altijd beelden kunt terugkijken en delen. Ook bevat de controller een Google Assistant-knop, waarmee spelers om hulp kunnen vragen als ze vastzitten. Een leuk detail is overigens dat de Konami Code aan de onderkant staat.

Google Stadia
stadia
stadia

Voor contentmakers op YouTube belooft Stadia ook een hoop moois. Crowd Play bijvoorbeeld, waarbij kijkers van livestreams direct toe kunnen treden tot een potje. Het bedrijf gaf een potje NBA 2K19 als voorbeeld, waarbij spelers in een wachtrij komen te staan om mee te doen met de desbetreffende streamer. Ook kunnen streamers scenario’s opslaan en delen met State Share, waarmee spelers slechts op de link hoeven te klikken en direct onder dezelfde omstandigheden in hetzelfde level terechtkomen. In feite hoef je zo geen YouTube-video’s van toffe momenten te delen, maar kun je anderen het zelf laten ervaren.

Games

Over de games die Google Stadia gaat aanbieden is nog maar weinig bekend. Assassin’s Creed Odyssey was de enige titel die werd getoond tijdens de demonstratie, maar daaruit kunnen we wel opmaken dat Ubisoft de eerste grote uitgever is die games gaat ontwikkelen voor het platform. Ook was iD Software aanwezig met Doom Eternal en werken Tequila Works (Rime) en Q-Games (Pixeljunk) werken aan nieuwe projecten.

Daarnaast heeft Google Stadia Games en Entertainment opgericht, een studio die games ontwikkelt en samenwerkingen aangaat met indie-ontwikkelaars. Stadia Games en Entertainment werkt aan exclusieve Stadia-games en in een interview met Kotaku vertelt vicepresident Phil Harrison dat het overgrote deel van de samenwerkingen exclusief wordt.

stadia

Vraagtekens

Hoewel de presentatie een zee aan informatie bevatte, laat Google gamers achter met een hoop vragen over Stadia. Het platform lanceert in 2019, maar wanneer is nog niet bekend. Ook laat Google niets los over prijzen, laat staan of Stadia een abonnementsdienst wordt. Het bedrijf belooft deze zomer meer vragen te beantwoorden, wellicht tijdens Google IO in mei, maar uiteraard hopen we dat het bedrijf groots uitpakt tijdens E3 2019.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jacco Peek Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Informatief artikel. Hoewel ik qua gaming nog wel een beetje conservatief ben, ben ik toch wel erg benieuwd wat dit ons gaat brengen.

    Ik vind het bij series en films ongelofelijk vervelend dat er zoveel streamingdiensten zijn. Zowel Netflix, HBO, Amazon en Disney hebben bijvoorbeeld allemaal sterke series, maar ik vertik het om overal abonnee van te worden.

    Met de drie grote namen (MS, Nintendo en Sony) vind ik het eigenlijk al veel van het goede. Met zo'n Google erbij zal er misschien nog meer splitsing ontstaan. Enerzijds is dat natuurlijk goed, want de bedrijven moeten allemaal hard hun best doen om bij te blijven, anderzijds wordt het wel lastiger kiezen.

    Ik zou het bijvoorbeeld wel vet vinden als Google alles (Nintendo, Sony, MS) kan aanbieden in een pakket, maar dat zal vast niet gebeuren.

    Een nadeel met zo'n streaming vind ik wel dat je een soort overload hebt. Nu is het leuk om naar een game uit te kijken. Je legt er vervolgens zestig euro voor neer en je gaat er lekker mee aan de slag. Ik ben bang dat ik bij een grote bibliotheek aan games te snel afhaak en naar een andere game ga en dus heel veel games slechts half ga spelen. Dat had ik ook in de tijd van de PS1 die omgebouwd was en in mijn tijd als vrijwillig redacteur kwam ik ook om in de games en genoot ik er een stuk minder van.
  • @Luigi1985 ja, dat "oh shit, er ligt er nog eentje!" wanneer je die nieuwe topper uit de schappen pakt en thuis voorzichtig in je console stopt. (wel eerst even betalen)

    Maar goed, als je dan eerst 4 uur moet wachten op het installeren en er dan een gigantische day-one patch komt… Dan wil ik wel streamen ;)
  • @Luigi1985

    Zijn idd wel goede punten.

    Ik hou heel vaak van die niche indie games (celeste, baba is you). Ook benieuwd hoe die markt zich gaat ontwikkelen.

    Het is een grote overstap, maar aan de andere kant is dit bijna hetzelfde als ook met films en muziek is. Ik keek vroeger ook uit naar nieuwe albums om te kopen. Of een dvd te krijgen van een goede film.
  • @Luigi1985 Dat heb ik nu ook al met Steam. Ik heb zoveel toegang aan alle soorten games dat ik tevaak weer iets anders ga spelen en uiteindelijk maak ik nooit wat af.
  • Streamen lijkt mij helemaal top. Mits er geen gamebreaking inputlag is. Alleen het word dan weer kiezen welke van de 3 (MS, PS of Google) het gaat worden. Mijn hart ligt in ieder geval bij MS. Maar ben bang dat een Forza nooit goed gaat werken met inputlag.
  • @Grombeer Ik ben super benieuwd naar de impact van het feit dat de controller gekoppeld wordt aan de wifi. Dat dit misschien het eeuwige probleem van input lag (grotendeels) oplost.
  • @Grombeer

    Lanceren ze straks een nieuwe dienst, duizenden man-hours ingestopt, helemaal vergeten rekening te houden met input-lag, wat dom……
  • Potentie is er zeker.
    Ben benieuwd of dit platform mee is genomen in de risicoanalyse van AMD, Nvidia, MS, Sony, Nintendo, Steam etc.
    Mocht het een succes zijn, gaat het absoluut gevolgen hebben in de industrie.
  • @Bware
    Die bedrijven wisten allang dat Google hiermee bezig was, net als wij dit al heel lang weten. Daarnaast weet ik ook waar onze concurrenten mee komen in de branch waar ik in werk.
  • We gaan er helaas niet onder komen digitale games worden een feit, ben echt benieuwd hoe ms en sony ervoor gaan we zullen zien
  • Vet! Ik had paar maanden geleden een vraag gezet voor de redactieleden om te beantwoorden in een Q&A; over een nieuwe concurrent in de console industrie. Blijkbaar begint Cloud een dingetje te worden nu.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren