1. Wat je moet weten om de wirwar van Kingdom Hearts 3 te begrijpen

Wat je moet weten om de wirwar van Kingdom Hearts 3 te begrijpen

De ingewikkelde fantasy franchise krijgt eindelijk een conclusie

Aan het begin van het nieuwe millennium was er een idee binnen Square Enix om het succes van Nintendo’s Super Mario 64 te evenaren. Het plan was om een eigen openwereldgame te maken met Final Fantasy-personages in de hoofdrol. Square Enix-producer Shinji Hashimoto wisselde dit idee uit met Final Fantasy-bedenker Hironobu Sakaguchi, maar er miste nog een derde speler. Met een toevallige elevator-pitch (letterlijk, de ontmoeting vond plaats in een lift) sloeg Square Enix uiteindelijk met niemand minder dan Disney de handen in één, om zo een nieuwe fantasy-game te creëren. Met zowel Final Fantasy- als Disney-personages in de hoofdrol was daar Kingdom Hearts.

Na zeventien jaar wachten wordt dit afsluitende derde deel de grote finale waar de Kingdom Hearts-fans al jaren op wachten. Maar waar gaat Kingdom Hearts nou eigenlijk over? Zelfs voor Tetsuya Nomura, de regisseur van Kingdom Hearts, is het weleens onduidelijk wie nou wie heeft ontmoet in de serie. Laten we om ieders geheugen op te frissen eens terugblikken op het succes en vooral het verhaal van Kingdom Hearts.

kingdom hearts

Kingdom Hearts – 2002

Over het algemeen hanteert elke Kingdom Hearts-game hetzelfde concept. Donald Duck, Goofy en de held van het verhaal, Sora, worden op pad gestuurd om meerdere Disney-werelden te redden van de duisternis en monsters genaamd ‘Heartless’. In het eerste deel van de serie gaan de drie helden op reis om Sora’s verloren vrienden Riku en Kairi te vinden. Onderweg krijgen ze het aan de stok met bekende Disney-slechteriken als Kapitein Haak, Jafar en de heks Malafide. Om elke wereld te redden moet Sora met zijn befaamde grote sleutel, de Keyblade, elke wereld weer veilig afsluiten - door letterlijk een sleutel in een slot te steken - zodat de werelden niet verloren gaan in ultieme duisternis.

Dat Kingdom Hearts zo’n succes is geworden, mag deels worden toegeschreven aan Disney. Voor iedere Disney-fan kwam een droom uit, waarbij Disneyhelden als Hercules, Tarzan en Jack Skellington meespeelden in een uitdagende rpg- en avontuur-game. Het idee dat je door meerdere Disneywerelden kon reizen en magie kon leren, maakt het een onvergetelijke ervaring voor zowel kind als volwassene. Het was simpelweg Disneyland in een game.

Kingdom Hearts

Het startschot van de spin-off verwarring

Hoewel niemand binnen Square Enix vooraf wist of de game een succes werd, is de ontwikkelaar wel alvast begonnen aan een vervolg. Ook het open einde van Kingdom Hearts zorgt ervoor dat het verhaal dan ook nog (lang) niet afgelopen is. De volgende Kingdom Hearts in de serie heet Chain of Memories en komt in 2004 uit voor de Game Boy Advance. Het verhaal krijgt een logisch vervolg, maar Chain of Memories is het startpunt dat de gehele franchise onduidelijk wordt. Meerdere personages en motieven worden geïntroduceerd zonder verdere duidelijke uitleg. Spelers gingen zich afragen waar Kingdom Hearts nou eigenlijk over gaat. Iets met harten en duisternis toch? Ondanks dat zet Chain of Memories wel de serieuze toon voor Kingdom Hearts 2, dat twee jaar na deze Game Boy Advance-game uitkomt.

Kingdom Hearts

Kingdom Hearts 2 - 2006

Het verhaal in Kingdom Hearts 2 volgt wederom Sora, Donald en Goofy die in de nasleep van Chain of Memories opnieuw op pad worden gestuurd om de duisternis te verslaan. Kingdom Hearts 2 is tot nu toe ongetwijfeld de beste Kingdom Hearts-game in de serie. Gemaakte keuzes uit eerdere games

krijgen hier een vervolg waardoor de game spannender en emotioneler wordt. De game lijkt wederom een logisch verhaal te hebben van start tot eind, maar net als in Chain of Memories komen er alleen maar nog meer personages bij. Wie is wie ook alweer en wat is ieders doel in het spel?

Aan het eind van Kingdom Hearts 2 lijkt elk verhaallijntje gek genoeg toch aan elkaar geknoopt te worden. Desondanks hebben we met alle uitkomsten en personages die nu belangrijk zijn geworden om te kennen, behoefte aan meer uitleg. Square Enix geeft ons enkele jaren ons gelukkig een prequel-game waarin we kennismaken met het meesterbrein achter alle ellende in het Kingdom Hearts-universum.

Kingdom Hearts

Kingdom Hearts: Birth By Sleep - 2010

Waar komt het merendeel van personages in Kingdom Hearts vandaan en wat is hun achtergrondverhaal? Het is een belangrijk aspect in het verhaal waar we dankzij Birth By Sleep achterkomen. Birth By Sleep speelt zich tien jaar af voor de gebeurtenissen van Kingdom Hearts. Drie nieuwe speelbare helden vertellen ons via hun eigen avontuur de voorgeschiedenis en de lore van de franshise. In dit voorafgaande hoofdstuk in de serie ontmoeten we het meesterbrein, namelijk Xehanort. Hij wil de duisternis overal verspreiden en harten verzamelen voor om een heuse Keyblade-oorlog te ontketenen. Meerdere verhaallijnen, zoals het ontstaan van Organization 13, worden duidelijk dankzij de plannen van Xehanort. Zonder Birth By Sleep had Kingdom Hearts misschien wel niet het succes gekend zoals dat nu het geval is. Zonder voorgeschiedenis bleef Kingdom Hearts een groot raadsel. Het enige dat nu nog mist, is een laatste hoofdstuk.

Kingdom Hearts

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance – 2012

Om het tienjarige bestaan van Kingdom Hearts te vieren komt Square Enix in 2012 met een Nintendo 3DS-game, Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance. De plannen van Xehanort worden nog wat duidelijker terwijl je in een tweedelige singleplayer als Riku en Sora examen moet doen om Meester van de Keyblade te worden. Met de terugkeer van Sora en Riku is Dream Drop Distance een leuk verhaal, waar dankzij de spannende eindscènes de serieuze toon wordt gezet voor Kingdom Hearts 3, dat vervolgens wel nog zeven jaar op zich laat wachten.

Kingdom Hearts

Hype voor Kingdom Hearts 3 - 2019

Met nog een paar dagen te gaan is het aftellen tot we Kingdom Hearts 3 kunnen spelen. Het gehele Kingdom Hearts-universum is voor ons uitgedacht en het enige dat nog mist is de ultieme face-off tussen Sora en Xehanort. In meerdere trailers van Kingdom Hearts 3 zien we al hoe de emoties en vriendschappen tussen de helden een grote rol gaan spelen. Wie gaat overwinnen, het licht of toch de duisternis? De game heeft er in ieder geval nog nooit zo kleurrijk en ‘fantasty-tisch’ uitgezien. Nieuwe werelden als de Toy Box van Toy Story, San Fransokyo van Big Hero 6 en Arendelle van Frozen gaan hopelijk schitteren in Kingdom Hearts 3 om deze gehele franchise een passend einde te geven.

Kingdom Hearts 3

Kingdom Hearts 3 is vanaf 29 januari verkrijgbaar voor de Xbox One en PlayStation 4

Dit artikel delen

Over de auteur

Geert de Wekker Redacteur bij Insidegamer.nl en Gamer.nl. Volgt vanaf de start de hele Pokémon-franchise van Game Boy tot Nintendo Switch. Maar is ook een grote fan van games als WWE, Kingdom Hearts en de Batman Arkham series.

Reacties

  • Kijk de uitleg op cinnemasscre. Lach me dood over hoeveel er is te begrijpen over dit spel
  • @Sp1krislay3r

    Idd een aanrader!
  • Ik heb de game bij bol.com besteld. Had ‘m vandaag al binnen.
  • Ik vind persoonlijk de titel niet echt bij het stuk passen. Er wordt geïmpliceerd dat er een soort van samenvatting gegeven wordt. Naar mijn idee wordt er meer beschreven hoe de chaos is ontstaan in de serie en hoe dat is opgelost. Maar ik heb nu nog steeds geen idee hoe kingdom hearts 1 en 2 aan deel 3 zijn geknoopt. Jammer…
  • @aupslegend Ik snap je probleem, het is sluit inderdaad niet goed op elkaar aan. Wilde ook niet echt verhaalspoilers gaan vertellen, maar een andere titel was beter geweest.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren