1. Watch Dogs Legion draait in 4k en 30 fps met ray-tracing op PS5 en Series X

Watch Dogs Legion draait in 4k en 30 fps met ray-tracing op PS5 en Series X

Game verschijnt op 29 oktober en op de next-gen lanceringen

Watch Dogs Legion draait op PlayStation 5 en Xbox Series X in een 4k-resolutie en 30 frames per seconde met ray-tracing.

Dat blijkt uit een Reddit AMA met Ubisoft-producent Lathieeshe Thillainathan. Ray-tracing, waarmee lichten op realistische wijze op oppervlakten reflecteren, moet voor een nog reëlere spelwereld zorgen. Eerder werd al bekendgemaakt dat de game ook op pc ray-tracing krijgt.

Het is nog niet bekend of gamers verschillende opties kunnen kiezen in de game - veel next-gen lanceringsgames laten spelers kiezen tussen een grafische modus of een modus met een stabiele framerate. Mogelijk dat ray tracing uit kan worden gezet om bijvoorbeeld 60 frames per seconde als framerate te ontgrendelen - maar dit heeft Ubisoft dus nog niet bevestigd.

Watch Dogs Legion verschijnt op 29 oktober voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Google Stadia. De game komt ook naar Xbox Series X en Series S op 10 november en PlayStation 5 op 19 november. Hieronder is een vorige week uitgekomen trailer van de game te zien.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Series s ook raystracing?
  • Ik mag hopen dat veel games de optie krijgen om te kiezen voor een 60fps/framerate modus. Televisies worden steeds beter en zullen steeds kortere responsetijden krijgen. Heel erg fijn en prachtig beeld, maar in "game modus" zonder beeldverbetering zorgt dat veel erg veel zogeheten stutter bij lage framerates, zoals 30 fps games. Het gaat je door het betere beeld gewoon opvallen dat de framerate laag is.

    Kijk bijvoorbeeld de review van de LG CX:
    https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled

    Alles scoort fantastisch, maar daardoor scoort "stutter" een 4,8/10. Dit is op te lossen door "OLED Motion" aan te zetten, maar dat wil je juist niet gebruiken als gamer vanwege de hogere inputlag. Met 60fps games zou je de stutter niet/amper moeten zien.
  • @Gaaiz

    De 60fps optie zal er wel veel zijn maar waarschijnlijk niet met 4K en raytracing.

    De komende generatie gaat draaien om constant concessies doen.

    Nou zal ik altijd een vloeiende ervaring kiezen boven pretty graphics. Wanneer er gestotter of ghosting is te zien is het altijd irritant en went het nooit.

    Mooie graphics zijn nice maar daar wen je aan en dat maakt het op den duur niet meer zo bijzonder. Je krijgt wellicht 1x een wow effect en daarna stelt het niks meer voor.
  • @Ramirez
    Het is inderdaad weer te veel of dit of dat en de consoles zijn nog niet eens uit…
    Ik zou bijna zeggen geef gamers ook de optie om consoles te upgraden als ze het kunnen betalen, waardoor de optie op max gezet kan worden. Dan heb ik het niet over PC like upgrades, maar de expension pack "plug and play" manier. Dit ruikt meteen al naar een PS5 pro en Series X X(?) over 2 jaar.
  • @SmartTies

    Die pro varianten komen sowieso. Daar kan je gif op innemen haha. Het is eigenlijk bijna verspilling van geld om een vanilla Xbox of ps5 te kopen met die wetenschap.

    Over de upgrades volg ik je. Echter was is vroeger veel kritiek dat het de markt in 2en splijt. Zie n64 bijvoorbeeld.

    Je zult echter meer moeten upgraden dan slechts het RAM. CPUen GPU zal je dan ook moeten doen.

    Voor die prijzen heb je dan ook weer een Pro model. Het zou wel nice zijn als ze een inruil optie geven. Dan kunnen ze de vanilla versies verkopen in arme landen oid.
  • @Ramirez

    Ik kan een oude console moeilijk weg doen. Ik heb de vanilla One en PS4 ook nog naast de Pro en One X (4x 360 consoles, 3x PS3, 4 x Snes etc. etc./collector) En eigenlijk vind ik de mid-gen consoles een heel vet iets, maar ja, 't is nu weer 2 jaar met de settings op lager dan de developers voor ogen hadden.
    Wat ik bij de One X merk is dat ik een hekel heb aan keuzes wanneer ik een nieuwe game opstart. "Frames per seconde of resolutie." En dan nu weer "raytracing of fps en/of resolutie?"

    Dat inruilen van je oude console; doet Gamemania dat niet aan het eind van het jaar om de cijfers op te krikken?
  • @SmartTies

    Ik heb die keuze eigenlijk liever ook niet. Ik verwacht dat een developer voor mij de sweetspot weet te vinden in games.

    Nu voelt het idd een beetje als kiezen tussen twee kwaden…

    Gamemania zal vast wel met inruilacties komen. Eigenlijk hou ik alleen Nintendo consoles vast vanwege hun nostalgie en waarde. De ps4 pro die ik nu heb ga ik waarschijnlijk gewoon inruilen voor een next gen console mocht die optie komen.
  • @Gaaiz

    Daarvoor is er de vrr techniek .. en ik kan je zeggen het helpt echt om de games vloeiender te laten lijken dan ze zijn
  • @Ichabod
    Dat is niet helemaal waar. VRR is niet gemaakt voor 30 fps games. De range van de meeste VRR/Freesync/Gsync toestellen zit dan ook tussen de 40-120 Hz.
    Het is heel handig bij 60 fps games die vaak "dippen" richting bijvoorbeeld 50 fps, maar bij 30 fps games zul je hier weinig aan hebben met de huidige generatie consoles.

    Dan zijn er nog wel technieken als LFC (Low Framerate Compensation) onder bijvoorbeeld Freesync Premium, maar voor die resultaten moeten we nog even op de volgende generatie wachten.
  • En dan 1080p op 60 fps met raytracing ? If so zal ik echt niet klagen.
  • @Meta_coola
    Dat zou ik ook kiezen als dat kan…
  • @Meta_coola

    Heeft geen enkel effect .. op 1080p zorg je er alleen voor dat de cpu niet de bottleneck is

    En die kan prima 4k60 aan
  • @Ichabod
    Dit heb je nou juist andersom. Hoe makkelijker de GPU frames eruit pompt hoe zwaarder het voor de CPU wordt om deze te verwerken en dus hoe sneller de CPU een bottleneck vormt.

    4K/60 is nu nog zo zwaar voor de GPU dat bij de meeste games de CPU de bottleneck kan vormen en de GPU dus de bottleneck is, omdat deze niet meer frames eruit kan pompen dan de CPU kan verwerken. Bij lagere resoluties wordt het eenvoudiger voor de GPU om frames eruit te pompen en zwaarder voor de CPU om ze te verwerken, dus gaat de CPU een bottleneck vormen.

    Er is dus alleen een bottleneck als de GPU meer frames eruit pompt dan de CPU kan verwerken. 4K/60 is nu vooral gelimiteerd aan GPU's. Dit betekent niet dat er geen enkele CPU zal bottlenecken op 4K/60, maar de kans is veel minder groot omdat 4K/60 games GPU bound zijn.

    Deze CPU's gaan absoluut niet bottlenecken op 1080p/1440p/4K en 60 fps.
  • Heb de game bij m'n RTX 3080 gekregen. DLSS met RT aan.. dat wordt genieten.
  • 1440P met upscale naar 4K met 60fps en raytracing zou cool zijn toch
  • @Jowy

    De gouden middenweg idd.
    Echter wederom niet wat ons beloofd is. Al kan je zo door die marketing gelul heen kijken.

    Toen ze meldden dat dat 4K60fps en raytracing de standaard zou worden moest ik al grinniken.

    Bij de vorige gen was het 1080p wat standaard zou zijn en dat was wederom ook niet altijd het geval. Vaak was de resolutie dynamisch met dips of gewoon 720p locked.

    Ze beloven van alles maar het kan gewoon niet met deze hardware voor deze “spotprijzen”. Of een game moet niet veeleisend zijn.
  • Hopelijk kan je voor een performancemodus kiezen met 60fps. Hoe sneu zou het zijn om wéér direct aan dat krakkemikkige 30fps vast te zitten. Als er één generatie beloofde korte metten met die 30 te maken, dan was het deze wel.

    Ik ben benieuwd of DLSS op consoles een grote rol van betekenis gaat spelen. Dat zou de saving grace kunnen zijn voor wat anders een lastige generatie belooft te worden. Voor native 4k met ray-tracing in goede framerates is deze hardware het standaard gewoon nog net niet… Maar met DLSS lijkt het me prima haalbaar allemaal.

    Mocht DLSS het niet worden, dan denk dat de Series S uiteindelijk veel in 1080p rendert en upscalet naar 1440p, met de X en PS5 veelal in 1440p upscaled naar 4k - maar dan wel met ray-tracing en 60fps, of de alternatieve graphics mode met de settings van WD Legion.

    Tijd zal het leren. Wie het echt boeit en dit gedoe allemaal niet wil, gaat wel voor pc.
  • I can still proudly say that my machine shows the best pictures.

    Phil Spencer.
  • @Phil-Spencer
    Kheb nog geen 1 grappige of 1 coole quote van jou gelezen…
  • @Jowy
    In het begin kon ik er af en toe om lachen, maar inmiddels is de grap er wel af ja..

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren