1. ‘We hebben voor Anthem een meeslepend verhaal geschreven’ – Interview

‘We hebben voor Anthem een meeslepend verhaal geschreven’ – Interview

Ben Irving, de lead producer van Anthem vertelt over de game

Wouter Brugge van zustersite Power Unlimited vloog vorige week naar Texas, om bij BioWare Austin Anthem uitgebreid te spelen. Ook sprak hij Ben Irving, de lead producer van de game, over onder andere de kern en het verhaal van Anthem.

Anthem is uiteraard een nieuwe IP van BioWare. Hoe zou je de kern van de game samenvatten?

Het belangrijkste waar we het over eens zijn is ‘superheldhaftige gevechten’. Wat houdt dat in? Onder andere dat spelers altijd voorwaarts bewegen. We maken geen cover-shooter, maar je bent altijd in een open omgeving en moet dus constant vooruit bewegen. Het tweede aspect is de bewegingsvrijheid zelf. Javelin-pakken geven je een soort van superkrachten, waardoor je op allerlei manieren kunt rennen, springen, vliegen en zwemmen. We willen spelers zo mobiel mogelijk maken en daarom hebben we de hele game rondom vliegen gebouwd.

Het derde aspect noemen we ‘uitrusting boven wapen’, oftewel: de nadruk ligt op de vaardigheden die je in gevechten gebruikt. Wapens zijn uiteraard zeer belangrijk, maar we hebben de game dusdanig gebouwd dat je uitrusting een grotere rol speelt dan in de meeste shooters. Op basis daarvan namen we beslissingen, zoals willen we een heal-mechaniek? Nee, want dan trek je je terug om te healen. Een betere oplossing is dat vijanden heal-items laten vallen, want dat past bij het principe van voorwaarts bewegen.

Anthem

Het is vast moeilijk om deze visie naar buiten te communiceren. Waar richten jullie je op qua marketing van Anthem?

We zijn erg blij met ons getalenteerde marketingteam, want een nieuwe IP uitbrengen is altijd lastig. Het is een nieuwe IP waar je misschien op het eerste oog iets specifieks van verwacht, omdat het van BioWare komt. Daarom willen we een hele transparante campagne voeren die heel duidelijk is over wat Anthem precies inhoudt en wat niet.

Het verhaal is belangrijk, dus je krijgt een goed verhaal, maar niet het soort verhaal dat je hebt gespeeld in Mass Effect. Waarom? Dat is wat we communiceren. Hetzelfde geldt voor gameplay en het feit dat de game altijd online is. Dit werkt in ons voordeel, want elke keer dat we iets over Anthem onthullen, vullen we via sociale media, livestreams en Reddit de details in. Zo blijft de community bij en kunnen zij nieuwe leden helpen begrijpen wat Anthem is.

Ik denk dat er een belangrijk verschil zit tussen een bericht dat zegt: ‘Kijk deze coole Javelins en wat ze allemaal kunnen!’ en antwoorden op diepgaandere vragen als: ‘Hoeveel Javelins zijn er en welke vaardigheden hebben ze precies?’ Mensen die door brede marketing geïnteresseerd zijn in de game en meer willen weten, kunnen op die manier toetreden tot de kern van de community.

Anthem

Veel hardcore spelers hebben hun twijfels over het verhaal en de personages, aangezien BioWare-fans daarvan houden. Waarom lijkt daar niet de focus op te liggen?

Wat ik tegen deze groep spelers zou zeggen is dat we een meeslepend verhaal hebben geschreven. De mechanieken om dit verhaal te vertellen zijn iets anders dan die in games die we in het verleden hebben gemaakt, maar anderzijds zijn ze vergelijkbaar met een game als The Old Republic. Het beste dat we kunnen doen is een aantal voorbeelden geven om spelers te overtuigen dat je een goede ervaring krijgt als je Anthem voor het verhaal speelt.

Ik denk dat de game zelfs vrij vooruitstrevend is in z’n motto: ‘Onze wereld, mijn verhaal.’ Onze wereld, omdat je met een groep van vier op pad gaat, en mijn verhaal, omdat je eigen verhaal verder gaat als je terugkeert naar Fort Tharsis. Het ene draait meer om de misses, het andere om het verhaal.

Veel mensen vergelijken Anthem met Warframe en Destiny. Is dat terecht?

Net zoals met films en series denk ik dat mensen games willen verklaren voordat ze ze hebben gespeeld. Bij games met coöperatieve gameplay, schietelementen en loot kom je al snel op die vergelijking. In onze ervaring verdwijnt dit meer en meer naarmate mensen de game spelen. Ik denk dat onze game vergelijkbaar is met veel andere titels, maar tegelijkertijd ook uniek is.

Anthem

Progressie is ongetwijfeld een van de belangrijke elementen in Anthem. Hoe blijven spelers zich ‘super’ voelen?

We proberen de progressie die je met verschillende Javelins maakt zo betekenisvol mogelijk te maken. Je begint met één wapen en twee stukken uitrusting, waarna je een tweede wapen vrijspeelt en meer diepgang krijgt in gevechten. Dan krijg je een derde stuk uitrusting dat gericht is op ondersteuning van je team. Daarna krijg je een hoop andere stukken met allerlei functies. Je begint Anthem met de game leren spelen, waarna je level 30 bereikt en vervolgens je favoriete pak uitbouwt door op zoek te gaan naar loot.

Uiteraard moeten spelers gemotiveerd blijven, en dat doen we op verschillende manieren. De eerste is content: missies op alle moeilijkheidsgraden voltooien en alles halen wat er te halen valt. De tweede is loot, oftewel op zoek gaan naar zo sterk mogelijke uitrusting. En de derde is de wereld ontdekken voor het verhaal en de achtergrond. Daarnaast is Anthem een dienst, dus we voegen constant nieuwe uitdagingen toe voor als spelers klaar zijn met alle mogelijkheden van de game. Dit stemmen we af met hoe mensen de game spelen en wat ze leuk vinden, zodat we weten wat we moeten toevoegen.

We hebben nog een hoop dingen waar we nu aan werken, die na de lancering pas komen. Nieuwe dingen, andere dingen, enzovoorts. We willen van Anthem echt een dienst maken die nog jaren rijk en belonend blijft.

Hoe verzamel je al die feedback?

Er zijn verschillende kanalen. Denk aan social media, reviews, fora en alle data die we zelf verzamelen. Menselijke feedback is vaak emotioneel, omdat ze niet helemaal begrijpen wat het probleem is. De meest vocale spelers zijn verontwaardigd over iets, zoals vaak het geval is bij dit soort games. Je belt niet je internetprovider om te vertellen dat je internet geweldig is, maar wel als er problemen zijn. Data geeft daarentegen neutrale informatie over alle spelers. We combineren en verwerken in elk geval die vormen van feedback.

Anthem

Er zijn vier verschillende Javelins, welke is je favoriet?

Deze vraag krijg ik regelmatig. Het is net alsof je iemand vraagt naar zijn of haar favoriete kind; je kunt het niet aan iemand vertellen. Om eerlijk te zijn probeer ik zelf altijd alle klassen uit in rpg’s, en ik vind alle Javelins in Anthem even tof. Ik verveel doorgaans me snel in games en daarom vind ik het fijn dat ze allemaal anders spelen.

Je kunt eenvoudig wisselen, wat overigens een bewuste designkeuze was: er is niets vervelender dan halverwege een game komen en het gevoel hebben dat je de verkeerde klasse hebt gekozen. In Anthem speel je Javelins op verschillende levels vrij en je bent altijd maar een paar uur verwijderd tot de volgende. En de metagame blijft ook veranderen, dus we vinden het fijn om de spelers de optie te geven om te wisselen.

Jullie zitten nu in de laatste fase van de ontwikkeling, wat doen jullie nu?

We hebben de game bijna af en het is soms lastig om in te schatten of dingen goed zijn. We doen nog wat kleine aanpassingen, lossen bugs op en verwerken feedback. De druk om te presteren is natuurlijk hoog, want je wilt altijd meer doen. Soms moet je dingen echter loslaten. Daarnaast is Anthem een dienst, dus na lancering is het nog niet voorbij. Spelers willen vaak al heel snel meer content, dus een deel van het team werkt momenteel daar aan, zodat we na lancering nog meer toffe nieuwe dingen hebben.

Anthem verschijnt op 22 februari voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Crew De redactie van InsideGamer.nl

Reacties

  • Vanavond eindelijk de VIP demo spelen en streamen! Zin an!
  • @Sjazie Nice, ik ook!
  • @Jack O Niiice. Speel je op PC of PS4? Ik waarschijnlijk primarily op PC. Maar heb ook een VIP code voor ps4
  • @Sjazie Xbox One X. Die extra teraflops jwz!
  • @Sjazie
    Me too
  • @CyberFl

    Voeg me maar toe op Origin als je wil (: Ik heet Crittion daar. Op PS4 ook. Iedereen die dit leest en Anthem samen wil spelen mag me toe voegen trouwens (;
  • @Sjazie

    Ik speel het al met 3 vrienden, sorry m8.
  • ik heb de alpha gespeeld, iemand die weet of ik dan ook toegang heb tot de VIP demo?
  • @Soon. Voor de VIP demo moest je de game preorderen om een code te krijgen. Een alternatief is, dit geldt alleen voor pc, is dat je EA Access Basic of Premier koopt. Daarmee krijg je ook toegang tot de demo, en kan je 15 februari al beginnen met de volledige game te spelen ipv 22 februari. Ik heb zelf Premier om die reden.

    Anders heb je volgende week ook nog de kans, dan is de demo voor iedereen gwn open.
  • @Sjazie
    Ik had het idee dat EA Acces ook werkt voor toegang op de xbox. Maar dat moet ik vanavond even checken.
  • @xevulutionx Hi, je hebt gelijk. Als je EA Access hebt op de Xbox heb je ook toegang (:

    https://www.polygon.com/2019/1/23/18194825/anthem-release-date-when-can-i-play-where-to-play-early-access-demo-pc-ps4-xbox-one
  • @Sjazie
    ja dat word dan volgende week… beetje verwarrend al die verschillende data.

    In mijn ogen hadden ze hem beter voor iedereen vandaag open gegooid, EA heeft niet zo heel veel krediet meer (bij veel gamers).
  • @Soon. Ik begrijp je sentiment, maar 't is gwn een business decision. Ik heb nu voor een maand EA Origin Access gekocht om eerder te kunnen spelen. Dus het lijkt te werken xD Haha
  • Ik geraak de server niet binnen op PS4 lol. EA toch…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren