1. Wetenschappers doen onderzoek naar 'inverted' besturing in games

Wetenschappers doen onderzoek naar 'inverted' besturing in games

Resultaten wellicht waardevol buiten games.

Wetenschappers van de Brunel University London doen een verkennend onderzoek naar spelers die hun besturing op 'inverted' zetten. Dat meldt The Guardian.

Bij een inverted besturing is de Y-as van de camera omgedraaid: bij het omhoog bewegen van de analoge stick kijken spelers naar beneden, en vice-versa.

Het onderzoek wordt uitgevoerd door Dr. Jennifer Corbett, co-hoofd van het Visual Perception and Attention Lab, Dr. Jaap Munneke en een aantal psychologiestudenten. De onderzoekers willen erachter komen wat visuele perceptuele vaardigheden voor invloed hebben op hoe mensen interactie hebben met echte of virtuele omgevingen.

"Over het algemeen meten we hoe snel en accuraat mensen mentaal volgen kunnen draaien, en in hoeverre ze leunen op verschillende contextuele hints bij het maken van ruimtelijke beslissingen", legt Corbett uit.

"Er zijn geen goede of slechte antwoorden bij de taak, we zijn gewoon geïnteresseerd in hoe mensen zich anders gedragen. We verzamelen een of twee gegevens, zoals de gemiddelde reactietijd of gemiddelde nauwkeurigheid - van elke participant in elk van de vier online experimenten - waarna we de gegeven correleren met een vragenlijst over gamegedrag.

Volgens de onderzoekers kunnen de resultaten waardevol kunnen zijn voor game-ontwikkelaars en andere 'visuele technologie'. Ook zou het in een bredere context beter kunnen voorspellen hoe mensen reageren op een omgeving vol informatie, en daarin de belangrijkste effectiever uitlichten.

Momenteel zijn de onderzoekers op zoek naar deelnemers voor het online onderzoek.

dualsense ps5

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Leuk onderzoek! Zelf speel ik altijd regulier behalve als ik in een vliegtuig oid zit dan moet het inverted zijn.
  • @HanTheMan
    Waarom dan wel? Oprechte interesse. Ik vind inverted altijd zo onlogisch namelijk.
  • @blue_blade_3 dit heb ik ook komt omdat het in een vliegtuig tog ook zo is als je die knuppel naar voren drukt dan gaat je vliegtuig omlaag. Ben ik zo gewend omdat de meeste games dat zo hebben eigenlijk.
  • @rpenning
    Nou ik vind het altijd verschrikkelijk. Ik weet niet of dit in GTA ook altijd was maar als je daar bij mij in een vliegtuig stapt kom je er niet levend uit.
  • @blue_blade_3
    Jij haalt het einde van de startbaan niet eens, brokkenpiloot!
  • @blue_blade_3
    Ik vind dat juist weer logisch. Heb beide veel gespeeld en ben uiteindelijk op inverted blijven hangen.
    Als je je nek naar achter doet kijk je namelijk ook naar boven!
  • @blue_blade_3 dan heb ik het idee dat ik een knuppel vast heb hahaha klinkt stom maar ik kan dat niet anders.
    Gek genoeg met shooters moet ik niet aan inverted denken
  • @HanTheMan

    Ik ook nooit in een echt vliegtuig gevlogen, maar toch voelt het natuurlijk.
  • @HanTheMan Same. Jets vliegen in Battlefield doe ik ook altijd met een inverted y-as.
  • Ik wissel dit ook vaak af eigenlijk. In veel games vind ik de normale stand goed, maar in bijvoorbeeld Monster Hunter moeten zowel X als Y op inverted. Vaak is het wel alleen Y tho. En ook dat gaat met fases, want je kan jezelf beide aanleren en ertussen switchen, naar mijn ervaring. Je geprefereerde stand is volgens mij vooral gewoon degene die je de laatste tijd het vaakst hebt gebruikt en op dat moment dus het meest gewend bent. Aangezien de meeste mensen die stand vervolgens om precies die reden ook blijven gebruiken, raken ze er alsmaar meer aan gewend en zien ze nooit meer aanleiding om dit nog te veranderen. Is er immers ook niet echt.

    Zeker een leuk en interessant onderzoek, maar het zou me verbazen als het echt iets zegt over je brein.
  • ik speel altijd met inverted Y-as.

    Was het niet zo dat golden eye dit standaard had? denk dat die game mij dan zo geconditioneerd heeft.
  • @Soon.
    Poeh.. Zou best weleens kunnen. Ik speel zelf ook inverted en heb Goldeneye 64 kapot gespeeld.
  • Ik weet niet waarom, maar alleen met vliegen gebruik ik inverted. Misschien omdat dit mij zo is aangeleerd in vroegere games.
  • Toen ik Starwing op de Super Nintendo kocht, was dat de standaard instelling. Sindsdien is de Y as op inverted instellen het eerste dat ik doe als ik een nieuw spel aanzet.
  • Ik moet de camera altijd op inverted hebben anders is het voor mij onspeelbaar.
    Zo zijn er wel eens games waarbij je niet kan kiezen en dat is voor mij dan niet te doen…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren