1. Yoshi’s Crafted World preview - heerlijk in elkaar geknutseld

Yoshi’s Crafted World preview - heerlijk in elkaar geknutseld

Met extra Yoshi-op-Yoshi-actie

Waar we in januari Yoshi nog als power-up in New Super Mario Deluxe U tegenkwamen, zien we de maat van Mario volgende maand terug in een nieuw avontuur, waarin hij zelf weer in de schijnwerpers staat. Tijdens een preview-speelsessie keken we alvast of de dinosaurus-achtige goedzak nieuwe trucjes heeft geleerd voor Yoshi’s Crafted World, of dat we een oude game in een nieuw jasje voorgeschoteld krijgen.

Hoewel de eerste game met Yoshi in de hoofdrol Super Mario World 2 werd genoemd, kan de spin-off-franchise zeker op eigen poten staan. Gooien met eieren, een zweverige double jump’ en een schattige artstyle zijn de belangrijkste pijlers, die ook in Yoshi’s Crafted World weer aanwezig zijn. De handgemaakte uitstraling, die begon met Kirby’s Epic Yarn en is voortgezet met Yoshi’s Woolly World, is er nog steeds en zorgt voor bergen charme in deze Switch-game. In plaats van heerlijk wollige levels en vijanden ziet Yoshi’s Crafted World er echter meer uit zoals de knutseltafel op je basisschool.

Yoshi's Crafted World

Deze frisse uitstraling van Crafted World is iets subtieler dan de overweldigende wollen vertoning van de Wii U-voorganger. Nu zijn de levels en objecten op slimme wijze vermomd als objecten van karton, vilt en plakband, zodat je vooral geniet van het effect wanneer je goed oplet. Het lijkt er gelukkig ook op alsof Nintendo voldoende variatie in de werelden doorvoert, wat we al konden waarderen in een schitterend door feodaal Japan geïnspireerd level. De handgemaakte spelwerelden komen daarbij vooral goed tot hun recht wanneer ze geflipt worden, een van de belangrijkste vernieuwingen in Crafted World.

Op verschillende momenten draait het perspectief 180 graden en aanschouw je de achterkant van levels. Dat gebeurt in sommige instanties nadat je een level hebt uitgespeeld en je vervolgens het level geflipt terug mag doorkruisen. Ook hebben we gezien dat de wereld tijdelijk gedraaid wordt wanneer je een collectable-minigame voor de kiezen krijgt. Niet alleen brengt dit weer ander leveldesign met nieuwe paden met zich mee, het is ontzettend leuk dat je een echt kijkje achter de schermen krijgt. Zo zie je bijvoorbeeld de achterkant van een huisje, wat eigenlijk een melkpak is met papier op de voorkant geplakt, of zie je soms een schaar of rolletje plakband liggen die eerder verborgen waren.

Yoshi's Crafted World

Meer dan een rechte lijn

Het doorlopen van de levels voelt herkenbaar, maar er valt gelukkig ook wat nieuws te beleven. In plaats van pure 2D-levels biedt de game namelijk 3D-levels met een 2D-camera. Dit betekent dat er een extra dimensie te gebruiken is in het level, waar ook de nodige geheimen te vinden zijn. Ook fris is de vaak voorkomende interactie met de achtergrond. Doordat het gooien van de eieren nu via een vrije cursor werkt in plaats van een vast ronddansend lijntje, kan je je eitjes naar allerlei objecten in de omgeving gooien. Zo werp je misschien je projectiel naar een bosje waar een Shy Guy met speciale muntjes achter verschuilt, of sloop je een kartonnen huisje om een bloemetje te verzamelen.

Het doorlopen van een level is in essentie geen moeilijke opgave, wat ook niet gek is gezien de jongere doelgroep. Pas wanneer je de drang hebt om alles te verzamelen, kom je (in ieder geval in deze eerste levels) pas echt de uitdaging tegen. Eén zo’n venijnig bloemetje was bijvoorbeeld bereikbaar via een gangetje dat akelig goed verstopt zat achter een nonchalant bosje. Het uitpluizen van deze geheimen zorgde voor een aangenaam moeilijk scenario, wat trouwens volkomen te omzeilen is als je het niet erg vindt om een level niet voor de volle honderd procent te voltooien.

Gezellige chaos

De game krijgt een hele andere wending wanneer je de co-op-modus aanzet. Net als bij multiplayer in de New Super Mario Bros.-serie wordt de actie stukken chaotischer en kan je dus minder precies te werk gaan. Daar komt nog eens bij kijken dat je elkaar schade aan kan doen door eitjes te gooien, wat een gezonde strijd oplevert. Voor de perfecte runs moet je deze game dus zeker niet met z’n tweeën spelen, maar voor een gezellige avond lijkt dit uitermate geschikt. Dat je als Yoshi op een andere Yoshi kan rijden is trouwens heerlijk bizar en kan bovendien een perfecte manier zijn voor ouders om met jongere kinderen toch progressie te boeken.

Yoshi’s Crafted World ziet er daarnaast prachtig uit en blinkt uit door de leuke stijl en de manier waarop de voor- en achtergrond worden geïntegreerd in de gameplay. Of er echt voldoende uitdaging in de levels aanwezig is, is nog even afwachten, maar voor verzamelaars is er hoogstwaarschijnlijk genoeg te doen. De ietwat chaotische maar gezellige coöperatieve modus is bovendien een kers op de taart en biedt een prima alternatief om met z’n tweeën te genieten van de lieflijke wereld die Nintendo voor Yoshi in elkaar heeft geknutseld.

Yoshi’s Crafted World is vanaf 29 maart verkrijgbaar voor Nintendo Switch

Lucas May Hoofdredacteur van Gamer.nl. Liefhebber van de gekheid die deze maffe industrie met zich meebrengt. Perfecter dan Spelunky en Tetris wordt het niet.