1. Zes redenen om uit te kijken naar Shadow of the Tomb Raider

Zes redenen om uit te kijken naar Shadow of the Tomb Raider

Groter en beter

Volgende week verschijnt het derde en laatste deel van de nieuwe Tomb Raider-trilogie. Shadow of the Tomb Raider betreft het slotstuk van Lara’s transformatie naar de Tomb Raider die we kennen uit het eerste deel, maar afgaande op de eerste impressies heeft de game veel meer omhanden. Daarom zetten we hieronder zes redenen op een rij om uit te kijken naar Shadow of the Tomb Raider.

Duister verhaal

Te beginnen met het verhaal. In Tomb Raider uit 2013 zette de nieuwe Lara Croft haar eerste stapjes als overlever en in het vervolg zet ze dit voort om haar familienaam in ere te herstellen. Shadow of the Tomb Raider confronteert Lara met de gevolgen van haar drang om Richard Croft te wreken, wanneer ze een Maya-apocalyps in gang zet. Voor het eerst sleept de jonge overlever anderen mee in haar lust voor avontuur, waardoor het verhaal draait om deze tweestrijd en hoe ver ze bereid is te gaan om haar doel te bereiken. We zijn benieuwd hoe deze insteek voor het verhaal gaat uitpakken en op wat voor manier de mysterieuze organisatie Trinity hierin een rol speelt.

Shadow of the Tomb Raider

Stealth

Qua gameplay staat de Tomb Raider-serie bekend om een mix tussen het kruipen door smerige tombes, platformpuzzels oplossen en schieten op mensen en andere wezens. De voorgaande twee games introduceerden ook stealth-gameplay, waarbij Lara vijanden stilletjes kan uitschakelen met haar pijl en boog. Shadow of the Tomb Raider breidt deze stealth-gameplay flink uit door spelers meer opties te geven om te schuilen en vijanden geruisloos af te maken. Zo kan Lara zichzelf als een ware Rambo insmeren met modder om ongezien te blijven rondom donkere bomen en vijanden op brute wijze van bovenaf ophangen. Uiteraard krijgen spelers nog steeds de keuze om al schietend en granaten werpend vijanden te lijf te gaan, maar voor stealth-fanaten wordt de game vermoedelijk uitgebreider dan ooit.

Dynamische moeilijkheidsgraad

Door de mix van verschillende gameplayelementen, bevat Shadow of the Tomb Raider gesegmenteerde moeilijkheidsgraden. Dit houdt in dat spelers de moeilijkheidsgraden van exploratie, gevechten en puzzels afzonderlijk van elkaar in kunnen stellen. Exploratie betreft het aantal hints dat spelers krijgt naar het volgende doel, maar ook in hoeverre belangrijke objecten oplichten in de wereld. Daarnaast bepaalt de gevechtsmoeilijkheid de intelligentie en gezondheid van tegenstanders, en de moeilijkheidsgraad van puzzels hoe nauwkeurig spelers sprongen moeten timen en hoeveel hints ze krijgen voor de oplossing. Deze dynamische moeilijkheidsgraad is ideaal als je als doorgewinterde Tomb Raider naar wat extra uitdaging snakt bij een van de onderdelen.

Terug naar de jungle

Het moge duidelijk zijn dat de huidige Tomb Raider-trilogie zich richt op overleven in de wildernis. Daarom is het een zeer interessant gegeven dat de game terugkeert naar de jungle, ditmaal de wildernis van Peru. Uit de trailers blijkt dan ook dat handlangers van Trinity lang niet Lara’s enige vijanden zijn, want verschillende gevaarlijke beesten liggen ook op de loer. De spelwereld wordt daarnaast groter, met de stad Paititi als centrale omgeving. Van hieruit kunnen spelers missies starten, op zoek gaan naar tombes of andere zijactiviteiten doen. Een interessant feitje is dat de onderwateromgevingen van de game zijn uitgebreid, dus hopelijk heeft Lara haar zwemvliezen ingepakt.

New Game Plus

Shadow of the Tomb Raider bevat een robuuste New Game Plus-optie. Hierbij nemen spelers hun verkregen wapens, outfits, vaardigheden en uitrusting mee naar een tweede speelsessie. Los daarvan bevat New Game Plus drie nieuwe paden met vaardigheden, namelijk Path of the Serpent, Path of the Jaguar en Path of the Eagle. De Serpent-stijl draait om ongezien blijven, de Jaguar-stijl om vechten en de Eagle-stijl om grondstoffen verzamelen en klimmen. Elk pad beloont spelers ook met een nieuwe bijpassende outfit, waardoor New Game Plus in Shadow of the Tomb Raider voor verzamelaars absoluut de moeite waard is.

Grafische opties

Rise of the Tomb Raider wordt nog steeds gebruikt om grafische kaarten op de proef te stellen en vermoedelijk neemt het vervolg dit stokje over. De pc-versie maakt namelijk gebruik van de nieuwste grafische opties van Nvidia, waaronder verbeterde anti-aliasing, complexere geometrische details en RTX Ray Tracing. Deze laatste optie simuleert licht als een fysiek object, zodat het extra realistisch oogt. De PlayStation 4 Pro- en Xbox One X-versies krijgen ook extra grafische opties, zoals de keuze tussen 4K en 30fps, en 1080p en 60fps. Zowel op pc als consoles staat de serie garant voor prachtige beelden en Shadow of the Tomb Raider wordt wederom een toonbeeld van grafische vooruitgang.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Square Enix. De inhoud van het artikel is volledig bepaald door de redactie.

Shadow of the Tomb Raider verschijnt op 14 september voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Dit artikel delen

Over de auteur

Jack O Redacteur bij InsideGamer en Gamer.nl. Helemaal gek van The Witcher 3, Pokémon, God of War en Uncharted. Zwak voor egels en andere beestjes.

Reacties

  • Vind het langzamerhand een beetje schimmig worden, zoveel semi-gesponsorde ("mede mogelijk gemaakt door Square Enix"), quasi-onafhankelijke artikelen ("De inhoud van dit artikel is volledig bepaald door de redactie") in aanloop van deze game.

    Daarnaast valt me steeds meer op dat de verschillen tussen IG en Gamer.nl echt minimaal aan het worden zijn. Steeds meer artikelen verschijnen gewoon op beide sites, zij het soms op een andere datum.
  • @barton Dit artikel is honderd procent onafhankelijk geschreven, dat kan ik garanderen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Evolutie van Lara Croft en Bijzondere Tomb Raider-schatten, dan zijn dat artikelen die ik ook geschreven zou hebben als het niet gesponsord was. Dit is dan een artikel over redenen om naar de game uit te kijken, waarvan ik de inhoud heb bedacht omdat ik er daadwerkelijk heel veel zin in heb.

    Daarnaast worden artikelen soms inderdaad doorgeplaatst naar Gamer.nl, maar ik weet niet wat de criteria daarvoor zijn.
  • Hoeveel kregen jullie betaald hiervoor?
  • @Heer Mida Zie mijn reactie op Barton.
  • @Jack O
    Zo weinig, hè?

    Ach, toch complimenten dat je er een cent uit hebt gehaald voor iets wat je 'sowieso' zou doen.
  • Ga wachten tot dat ik een one X en oled heb voor deze game
  • Er is m.i. niks mis met sponsoring als hierdoor goede content gratis kan worden aangeboden en de objectiviteit nergens ondet vuur komt te liggen. M.i. is het verstandig als een uitgeverij op deze manier ruimte inkoopt en daarbij vrijheid geeft i.p.v. een x-cijfer verwachten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren