1. Zo wordt Pokémon Let’s Go 2 beter dan het eerste deel

Zo wordt Pokémon Let’s Go 2 beter dan het eerste deel

Voor nieuwe én oude trainers

Met meer dan tien miljoen verkochte exemplaren van Pokémon Let’s Go Pikachu en Let’s Go Eevee kunnen we spreken van een succes voor de nieuwe soort Pokémon-spellen. De games brengen Pokémon naar een nieuwe doelgroep: mensen die Pokémon Go spelen en mensen die eigenlijk niet zo bekend zijn met de serie. Daarom zijn de games ook gemakkelijker – maar dat hoeft niet altijd ten koste van diepgang te gaan. Met deze features en ideeën wordt Pokémon Let’s Go 2 beter.

Sommige games groeien met je mee. Ondergetekende is inmiddels dertig en speelde helemaal terug in groep acht de game Pokémon Yellow uit. Inmiddels kijk ik uit naar Pokémon Sword en Shield, terwijl ik ondertussen minstens één game uit alle generaties (mainline) Pokémon-games uitgespeeld heb. In het begin hoorde daar nog een volle Pokédex bij, maar de digitale encyclopedieën van Fire Red en White tot en met X zijn allesbehalve vol. De Dex van Pokémon Sun is hier wel helemaal gevuld, maar dat komt doordat het niet verplicht is 800 monsters te vangen.

Ik ben er persoonlijk dan ook niet ontzettend heel rouwig om dat de National Dex straks niet beschikbaar is, maar dat is een discussie voor een ander artikel. Zal ik hier en daar een Pokémon missen? Natuurlijk, maar het motiveert niet echt de Dex te vullen als je duizend monsters moet vangen.

Pokemon lets go!

De Pokémon Let’s Go-serie

Eind vorig jaar kwamen zowel Pokémon Let’s Go: Pikachu als Let’s Go: Eevee uit. Hoewel het even wennen was, heb ik Pokémon Let’s Go Eevee eigenlijk met een hoop plezier uitgespeeld. Op een paar pokémon na heb ik wederom de Dex flink gevuld, totdat ik het zat was. Want hoe leuk en vooral toegankelijk het spel ook was, en hoe fijn het ook is om een Pokémon-rpg op de bank op het grote scherm te spelen, toch miste ik een aantal aspecten. Gameplayonderdelen en andere ideeën die een eventueel vervolg veel beter kan maken. Want laten we eerlijk zijn: we rekenen op een vervolg.

Mocht er een Pokémon Let’s Go 2 komen, wellicht in de vorm van Marill en Mareep, dan doet Game Freak er goed aan een hoop dingen hetzelfde te houden. Los van het idee of een game leuk is om te spelen of niet, moet je ook altijd met een doelgroep rekening houden. Dus bijvoorbeeld de stijl en vormgeving van Let’s Go zou wat mij betreft niet hoeven te veranderen. Ook mag het verhaal ietwat aangepast worden en zouden we het prima vinden als er onderdelen als Mega Evolution of zelfs regiovarianten aanwezig zijn. Dat zijn immers de sterke kanten van de Pokémon-serie, en dat snapte de eerste Pokémon Let’s Go.

Pokemon lets go!

Maar wat kan beter?

Maar er zijn genoeg dingen die beter kunnen, of op z’n minst anders. We begrijpen dat sommige elementen destijds achterwege zijn gelaten zodat er niet heel veel op nieuwe spelers afkomt, maar het vervolg kan die dingen natuurlijk prima introduceren. Neem bijvoorbeeld de abilities van die beesten. In Pokémon Let’s Go: Pikachu en Eevee zagen we wel natures voorbijkomen, die eveneens kunnen zorgen voor kopzorgen tijdens het spelen. Want wat zeggen die dingen nou? Dat is niet meteen duidelijk wanneer je de informatiepagina van een pokémon bekijkt.

Abilities, of op z’n oud-Hollands: vaardigheden, zijn wat dat betreft veel duidelijker. Naast de naam van een ability staat er ook gewoon een korte omschrijving bij van wat het is en wat voor effect het heeft op een pokémon. Geen gedoe met verborgen informatie dus, maar hapklare informatiebrokken. Game Freak kan gevechten zo veel diepgaander maken, en daardoor zo veel interessanter. Meestal kun je ook wel aan een pokémon zien waarom het een specifieke ability heeft; kortom: toevoegen die handel.

Pokemon lets go!

Geen gedoe, geen gewapper

Daarnaast zou het mooi zijn als Game Freak dat gewapper achterwege laat óf ons op z’n minst laat kiezen hoe we spelen. Om pokémon te vangen moeten we wapperen met een Joy-Con of Pokéball-accessoire, terwijl de handheldmodus een prima alternatief kan aanbieden (die dan weer niet beschikbaar is wanneer je op de tv speelt). Dit is een onderdeel dat we helaas niet snel zien veranderen, want voor zulke gameplay moet je bij de mainline games zijn.

Desondanks zou de optie voor een alternatieve manier van vangen prettig zijn, juist omdat het de enige manier is pokémon te trainen. Het zou daarom fijn zijn om ook in het wild tegen die beesten te kunnen vechten en niet alleen via trainergevechten. Maar misschien verwachten we dan te veel en wordt het dan een te traditionele Pokémon-game. Het maakt de gameplay er in elk geval niet minder moeilijk op – toegankelijkheid blijft immers belangrijk.

Pokemon lets go!

Zelf je starter kiezen

De kracht van de Pokémon-games zit hem ook in de digitale band die je hebt met je pokémon (en de voordelen die daar tegenwoordig aan hangen). In Pokémon Let’s Go: Pikachu en Eevee kreeg iedereen eigenlijk dezelfde starter-Pokémon, afhankelijk van de versie: Pikachu of Eevee. Het avontuur wordt een stuk persoonlijker als je gamers de keuze geeft uit een aantal starter-pokémon. Houd het bij de originele drie of – leuker nog – maak een nieuw trio!

We noemden net al even Marill en Mareep als voorbeeld, maar wat nu als we daar Phanpy aan toevoegen? Dan heb je al meer opties en kun je vanaf het begin met drie totaal verschillende pokémon aan de slag. Hopelijk kunnen we onze eerste monsters dan ook gewoon laten evolueren, want anders zou ik me wederom genoodzaakt voelen mijn starter-pokémon uit mijn team te halen en te gebruiken als een verkapte HM-slaaf – maar ook dit is waarschijnlijk te veel gevraagd.

pokemon lets go pikachu

Nog een Pokéball-accessoire?

Ook lijkt dit hét aangewezen moment om nog eens terug te grijpen naar Celebi en het verhaal omtrent de GS-bal. Daar werd in de anime jaren geleden flink wat aandacht aan besteed, terwijl we dat verhaal hier in Europa nooit hebben meegemaakt in Gold, Silver en Crystal. Later gelukkig wel in de Virtual Console-release van de spellen, maar dat weten misschien niet alle spelers. Zorg er in elk geval dat deze content speelbaar is in Europa dankzij Pokémon Let’s Go 2.

En als we dan toch bezig zijn, waarom niet meteen de game bundelen met een fysieke Pokéball-controller met het design van de GS-bal? Dat zou helemaal de kers op de slagroomtaart zijn. Hoe het ook mag zitten, we hopen in elk geval dat Nintendo en Game Freak in 2021 (volgens de laatste geruchten zou er drie jaar tussen de releases moeten zitten) Pokémon Let’s Go 2 aankondigt met de bovenstaande verbeteringen. Dan zorg je voor toegankelijke gameplay, terwijl je ook de fanbase van twintig jaar geleden op z’n wenken bedient. Een win-winsituatie, toch?

Welke drie starter-pokémon zou jij het liefst willen zien in Pokémon Let’s Go 2? En wat zijn dingen die jij miste in de eerste games? Laat het ons weten!

Dit artikel delen

Over de auteur

Wesley Akkerman Freelance tech- en gamejournalist. Heeft Persona 5 hoog in het vaandel staan. Speelt voornamelijk (J)RPG's, maar kan ook genieten van LEGO- en puzzelgames.

Reacties

  • Voor Pokémon lets Go lijkt het me logisch als Gen 2 de Pokémon Togepi en Phanpy krijgt. Marill is natuurlijk ook mogelijk, maar die heeft dat meisje uit je eigen dorp ook al, dus dat lijkt me niet logisch.

    Verder wel interessant dat je het over nieuwe starters hebt. Ik vind al erg lang dat ze (ook in de core games) eens af moeten durven stappen van de 3 standaard types. Ze hadden in gen 5 bijvoorbeeld de 3 final evolutie starters als nieuwe trend kunnen gebruiken; fighting, dark en psychic is wat mij betreft erg tof. Of ice-ground-rock bijvoorbeeld.
  • @blue_blade_3 dat is sowieso een interessant idee. Maar ik denk dat water - vuur - gras - water meteen te begrijpen is voor nieuwe spelers. Wat jij opnoemt is minder 'logisch' als je niet bekend bent met de voordelen en nadelen van types. Dus ik geef het voorlopig weinig kans.

    Maar ik zou het graag willen zien! Gelukkig doen ze steeds meer met secundaire types in de laatste evoluties, dus we houden hoop.
  • @Wesley Akkerman
    Heb je ook zeker gelijk in. Zou echter wel mooi zijn als de stage 2 evoluties omgekeerde types krijgen. Als grenonja bijvoorbeeld water-fight was en chesnaught grass-dark. Dan kan je rival in het begin makkelijk te verslaan zijn, maar aan het eind een neutrale battle.

    Ik ben in ieder geval blij dat ze met gen 7 veel nieuwe type combinaties heb en toegevoegd. Hopelijk zetten ze de trend voort.
  • @blue_blade_3 eens! Veel zin in de nieuwe games, maar dat kun je elders op de site lezen :-)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren