1. De psychologie achter jouw speelstijl. Wat ben jij?

Re: De psychologie achter jouw speelstijl. Wat ben jij?

Die commentaren na elke vraag zijn wel grappig :D Opzich klopt mijn uitslag ook wel. Exploration vind ik het leukste in grote open spel werelden. Ook het zoeken en vinden van geheimen en tactische informatie doe ik maar al te graag :P

  • Die commentaren na elke vraag zijn wel grappig :D Opzich klopt mijn uitslag ook wel. Exploration vind ik het leukste in grote open spel werelden. Ook het zoeken en vinden van geheimen en tactische informatie doe ik maar al te graag :P

  • Ik ben een proxyerror 502 bij vraag 22 blijkbaar.
    Uiteindelijk kwam dit naar voren:
    Voor mij is deze test vrij representatief voor mijn gedrag in online games (moba, MMO en nog enkele genre's). In Single Player games speel ik op een heel andere manier. Maar van zodra mijn competitiegeest wakker wordt, begint de fun pas echt online.

    Online win ik graag en kan ik behoorlijk slecht tegen mijn verlies. Alleen speel ik met erg veel risico, all or nothing zou mijn motto kunnen zijn. Soms ben je dan eens de held door enkele waanzinnige acties, maar vaak slaag je ook een mal figuur. In groep denk ik puur aan het belang van het collectief en probeer ik in functie daarvan te presteren. In PvE ben ik wel iemand die graag gebieden verkent en met mensen samenspeelt, fun staat vaak voorop, maar ergens wil ik ook zo ver mogelijk raken en ook daar net wat beter zijn dan de gemiddelde speler zonder echt ambitieus te zijn naar nerd-skills of online elitarisme. Als het wat uitdagender wordt, wordt het voor mij meestal ook intenser en ga ik meer van de game genieten.

    Achieven boeit me veel minder, daar dient het echte leven voor. Breinloze achievements sprokkelen vind ik zinloze tijdverspilling voor mezelf, tenzij de beloning echt de moeite waard is, wat quasi nooit het geval is. Ik verspil mijn tijd liever niet aan minderwaardige content of kunstmatige doelstellingen. Games 100% uitspelen boeit me dan ook geen zier en geeft me geen gevoel van voldoening. Het moet de moeite waard zijn, anders kan het me gestolen worden. Ik kan me in alle types wel wat herkennen, maar uiteindelijk past het killer profiel mij het beste. Om dat dan door te trekken naar gedrag op forums etc…, geen idee of dat echt representatief is en gelijkloopt met je gedrag in een MMO.
  • Als ik mijn eigen typologie mag gebruiken ben ik een completionist. Ik wil alles in een game gedaan hebben, een platinum trophy en de volledige ervaring. Games als Dragon Age of Mass Effect speel ik 6 keer door om alle mogelijke verhaallijnen (tot een bepaald punt) gezien te hebben. Ik wil een game helemaal uitspelen en dan leg ik hem op mijn uitgespeeld stapel. En daar haal ik dan mijn voldoening uit.

    Verder ben ik een verhaal-junkie. Dat trekt me in eerste instantie in een game, ik wil naar een andere wereld getransporteerd worden en dingen beleven die er toe doen. Een Call of Duty zou me nooit echt kunnen boeien wat dat betreft.

    High five! |||

    Of high three in het geval van verminkte IGF smilyfaces :S.



    Lid N.Frufo, ik vind bij alles lekker strak fijn! The Sims speel ik niet, maar waarschijnlijk wel als ik dat zou doen!
  • Lid Ubiytsa je maakt een heel mooi parel topic?
    En nu maak je zo een topic? ZIE:

    http://www.insidegamer.nl/forum/viewtop ... 61&t=79422
  • Wat-zou-je-doen vragen invullen is veel lastiger dan wat-doe-je-normaal vragen invullen.
    Plus de 'quiz' is wel erg traag….
  • Het is gericht op MMORPG's, net als het onderzoek zelf. Toch is al aangetoond dat het door te trekken is naar alle andere games. Het gaat erom wat je zou doen. Je kan het zelfs vertalen naar andere games. De test is daardoor natuurlijk niet 100% nauwkeurig, maar je kan er wel iets uit halen.

    Net zoals bij mij. Ik speel nooit MMORPG's, toch was het simpel om de test in te vullen en kwam eruit wat ik in andere games ook ben.

    @Tidow
    Een completionist is vrijwel gelijk aan een combinatie van een explorer en een achiever ;)
  • In de Sims Lid Gozert die speel je?
  • Full Explorer.
    Niks verrassends dus ^_^
    Idem, zowel in games als in realiteit. Wijsheid > macht. :P
  • Lid Tidow wat is een completionist?

    En Full Explorer?

    In de Sims Lid Gozert die speel je?
  • Full Explorer.
    Niks verrassends dus ^_^
  • Ik houd ook van lekker strak, Lid N.Frufo! Ik heb daar altijd een veel fijner gevoel bij.
  • Als ik mijn eigen typologie mag gebruiken ben ik een completionist. Ik wil alles in een game gedaan hebben, een platinum trophy en de volledige ervaring. Games als Dragon Age of Mass Effect speel ik 6 keer door om alle mogelijke verhaallijnen (tot een bepaald punt) gezien te hebben. Ik wil een game helemaal uitspelen en dan leg ik hem op mijn uitgespeeld stapel. En daar haal ik dan mijn voldoening uit.

    Verder ben ik een verhaal-junkie. Dat trekt me in eerste instantie in een game, ik wil naar een andere wereld getransporteerd worden en dingen beleven die er toe doen. Een Call of Duty zou me nooit echt kunnen boeien wat dat betreft.
  • Ja ik denk hetzelfde als Lid Supreme Stephan het is maar een spelletje

    Ik vind het wel leuk om tropies te behalen in de games Lid Koekiemonster
    Niet heel belangrijk ook weer niet

    In de Sims maakte ik meer huizen en hoe alles goed kon staan met veel deuren, ik was ooit bij een andere Sims gamer die minder strak was die dat niet kon die strakheid tonen

    Ik met wel goed lezen Lid Koekiemonster ik kan niet alles beegrijpen in lezen

    Wat vind jij Lid Koekimonster van jou zelf en hoe je vroeger was?

    We zitten op 1 lijn Lid Koekiemonster ik houd van snelheid
  • Ik ben de short bust gamer, de typische CoD gamer. Ik wil instant fun, ik wil een half uur optimaal vermaakt worden en dan ben ik uitermate tevreden. Moeilijkheidsgraad is voor mij funest. Zit ik ergens vast, dan stop ik met het spel. Mogelijk probeer ik het dan nog 1 a 2 keer en als het dan nog niet gelukt is, speel ik de game nooit meer.

    Daarnaast hou ik niet van lange filmpjes of laadtijden. Duurt het allemaal te lang, dan speel ik de game nooit meer. Een 'game' zoals Metal Gear nu geworden is zal dus nooit aan mij besteed zijn. Het is traag, niet interactief en stoot tegen al mijn verwachtingen in. Een verhaal moet ingame verteld kunnen worden. Non-interactie elementen geven alleen maar aan dat een game niet voldoende is uitgewerkt om het verhaal zelf te vertellen.

    Daarom ligt mijn voorkeur duidelijk bij Nintendo en handheld games. Deze games passen perfect in mijn stijl. Weinig laadtijden, instant fun en niet al te moeilijk, maar ook niet zo dom dat het niet meer leuk is.

    Nu de test uitgevoerd en…. de test is teveel gericht op het type game dat ik haat, namelijk een MMORPG. En gekapt bij vraag 18, dit is puur MMORPG gerelateerd en is niet invulbaar voor en gamer die geen MMORPGs speelt.
  • Socializer. Ik ben zo iemand die denkt: "Ach, uiteindelijk is het maar een spelletje."
  • Ik ben een achiever: hoogste, beste, meeste

    Klopt idd wel aardig, want high score games zoals Wario Ware vind ik echt geweldig om te doen. Aan de andere kant kwam er uit de test dat ik weinig competitieve aard zou hebben, wat een beetje vreemd is aangezien ik altijd graag wil winnen. Toch best een leuke test, al denk ik dat iedereen al van tevoren kan bedenken wat je bent.
  • Dag allemaal!
    Ik ben onlangs voor de lol begonnen met bloggen en ik wil af en toe eens gaan kijken of dat wat ik zeg overeen komt in de praktijk. Vandaag heb ik geschreven over de psychologie achter een speelstijl en vond het zelf een interessant onderwerp. Ik heb het forumdeel zelf doorgetrokken en benieuwd of jullie dit ook op deze manier zien.

    Mochten jullie onderstaande bericht interessant vinden, ik ben te vinden via de volgende link: http://ubiy.wordpress.com/.
    _________________________________________________________________________________
    IEDEREEN IS ANDERS. Zo'n cliché heeft geen extra uitleg nodig. De één vindt het behoorlijk vervelend om in hokjes geplaatst te worden, omdat hij of zij in chaos wil leven. De andere hecht veel waarde aan hokjes, omdat hij of zij juist structuur nodig heeft. Aangezien ik tot de tweede groep behoor, vind ik het erg leuk om aan jullie verschillende gamer profielen te introduceren. Deze zijn bedacht door psycholoog Richard Bartle in 1996 voor de voorganger van de MMO's: MUD (Multi User Dungeon). Het was vaak een text-based virtual world. De theorie kan gebruikt worden in het hedendaagse gamen en ik zie het zelfs terugkomen in fora. Heel duidelijk zelfs. Wat zal jij zijn?

    Het zit dus zo. Bartle onderscheidt vier profielen van elkaar door ze te analyseren op interactie vs. actie en spelers vs. de wereld. 'Interactie' houdt in dat de speler het belangrijk vindt om te praten over de game of allerlei andere zaken. 'Actie' houdt in dat het belangrijk is om daadwerkelijk iets te ondernemen. 'Spelers' houdt in dat de speler zich richt tot andere gamers. 'Wereld' houdt in dat de speler zich richt op alles wat in de game aanwezig is, behalve de spelers zelf. In een model ziet het er dan als volgt uit:

    Het model kent dus de actie op spelers als 'Killer'. De actie op de wereld is een 'Achiever'. De interactie met spelers is een 'Socialiser' en interactie met de wereld is een 'Explorer'.

    Killer: Iemand die gemotiveerd is door zowel kills als pesten van andere spelers. Dit kan je zien als een speler die graag andere gamers afmaakt in TDM of iemand die trollt op fora of in games, maar ook als iemand die The Sims speelt en er alles aan doet om de Sims te laten doodgaan.
    Achiever: Iemand die gemotiveerd is door het verkrijgen van punten, virtueel geld, zeldzame outfits, leveling. Dit zijn de spelers die in dure outfits lopen en pronken met hun hoge levels. Mensen die in Call of Duty pronken met prestiges en emblems.
    Socialiser: Iemand die gemotiveerd is door gesprekken met andere gamers. Deze spelers zien een game meer als een chatroom. Het zijn de spelers die bij een shooter meer praten dan spelen en mensen die goed hun weg kunnen vinden in games als Home.
    Explorer: Iemand die gemotiveerd is door het vinden van nieuwe plaatsen in de game wereld. Dit zijn spelers die heel veel geven om de achtergrond van het verhaal, meer dan het verhaal zelf. Ze spelen niet voor kills, maar voor het ontdekken van nieuwe dingen.

    Het is een interessante theorie en dit is beslissend voor game designers. Het zit namelijk zo: de profielen reageren nogal sterk op elkaar. Een killer heeft niets in een game te zoeken waar niemand gepest of gekilled kan worden, waar geen uitdaging is. Een killer geilt op het feit dat een achiever kwaad wordt als hij hem tijdens een belangrijke quest killed. Een explorer wil sowieso niet battlen en het probleem is alleen dat explorers er over het algemeen niet om geven en als ze terugvechten, kunnen ze nog wel eens voor verrassingen zorgen. Een explorer is de killer's grootste nachtmerrie. Killers spelen om te presteren en te irriteren en een explorer boeit het gewoon niet zoveel. Geen plezier dus. Socialisers spelen gewoon niet meer als er teveel killers in een game aanwezig zijn. Zo heeft ieder profiel een bepaald effect op de ander. De balans is hierin belangrijk. Wil de ontwikkelaar een killer game, dan moet hij het onaantrekkelijk maken voor explorers en enorm aantrekkelijk maken voor achievers. Veel quests, levels, zeldzame artikelen en vooral challenges én bijbehorende prijzen!

    Wat ben jij? Doe hier de test.
    De test kan je doen door op de volgende link te klikken: http://www.gamerdna.com/quizzes/bartle- ... psychology

    Zelf ben ik 100% killer en 67% achiever. Dat kan, want het staat als Killer vs. Socialiser (dus 100/0) en Achiever vs. Explorer (67/33). Ik merk het ook heel duidelijk en ik kon van tevoren wel aangeven dat killer verreweg het hoogste stond en dat er geen socialiser in mij zit. Al die sociale contacten in een online game zijn voor mij onnodig. Ik wil presteren, hoge levels halen en ik ben best gevoelig voor moeilijke challenges en zeldzame voorwerpen. Killer daarentegen is duidelijker. In iedere game die ik speel, pest ('treiteren' en provoceren) en kill ik. Wél moet ik hierbij zeggen dat ik bij een keuze altijd voor de goede kant kies (bijvoorbeeld inFamous). Op fora ben ik een lange tijd een troll geweest. Jammer. Leuk. Beide. Dat doe ik tegenwoordig (bijna) niet meer, maar de psychologie hierachter is fantastisch.
    Ik herken heel duidelijk op fora dat sommige mensen de échte killers zijn. Flinke sneren, provoceren, trollen en vooral er keihard op in gaan. De achievers zijn mensen die de badges willen halen, hoge berichtaantallen en alleen maar opscheppen over hun prestaties. De socialisers zijn de mensen die op ieder forum de 'kroeg', algemeen, off-topic of hoe het ook genoemd is, gebruiken om te praten over van alles en nog wat. De explorers zijn de mensen die overal heel diep op ingaan, grote topics aanmaken met veel nuttige informatie. Er is vaak enorm veel tijd in gestopt en ze zijn er dan ook blij mee dat anderen daar het nut van inzien en dat zij laten zien dat ze meer weten dan de rest. Erg grappig dus dat het zo door te trekken is.

    Als jullie de test doen zie ik graag de uitslagen in een reactie onder dit bericht, maar vooral ook hoe je jezelf erin herkent. Ik ben benieuwd…

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren