1. Forum
  2. De RTS sterft uit

Re: De RTS sterft uit

Hmmz. Waren er vroeger dan zoveel RTS games? Volgens mij niet.
  • Hmmz. Waren er vroeger dan zoveel RTS games? Volgens mij niet.
  • Sega heeft gelijk, RTS games die klassiek enkel op PC releasen zijn commercieel vrij gevaarlijk omdat de download cijfers erg hoog liggen en RTS games zo niet meer winstgevend zijn.

    De oplossing die RTS ontwikkelaars nu gebruiken is A) multiplatform gaan(Halo Wars, Universe at War, Red Alert 3,C&C 3 End War, Demigod).

    B) De nadruk leggen op multiplayer, moeilijk tot niet speelbaar met gekraakte versies, controle mogelijk voor de ontwikkelaar. Demigod dacht eerst zelfs geen single player aan te bieden en bij Warhammer Dawn of War II zal de nadruk ook op veel grotere toegankelijkheid en multiplayer liggen.

    Bij Battleforge zijn de multiplayer en singleplayer gemixt door elkaar en speel je soms alleen maar meestal in co-op met 2-4 spelers. Ik zit in de beta van deze game en het is een vrij vernieuwend concept dat zeker succes kan hebben. Dat het juist EA is die zich waagt aan deze redelijk vernieuwend game is typerend voor de nieuwe weg die ze genomen hebben. Innoverende titels krijgen nu gewoon hun kans maar dat is een ander verhaal. Red Alert 3 een andere titel van EA biedt tevens ook co-op single player.

    Multiplayer wordt het belangrijkst focus punt voor ontwikkelaars van RTS games, een game als Total War richt zich op een erg sterke singleplayer die voor veel mensen voldoende biedt, er is ook een geweldig multiplayer luik maar de single player is zo uitgebreid dat Empire Total War geheid slachtoffer gaat worden van massale downloads.

    Erg jammer want in plaats dan beloond te worden voor hun inspanningen om een enorm uitgebreide game te serveren worden ze genadeloos afgeslacht.

    Je zou voor minder FPS shootertjes van 8uur op de console gaan afleveren. Respect voor de bedrijven die nog steeds moeite doen voor genre's die tegenwoordig minder geapprecieerd worden.

    Enkele nadelen die de nieuwe benadering van RTS games zouden kunnen opleveren:
    -Kortere, minder diepgaande campagne's(Negatief imo)

    -snellere gameplay die voor iedereen makkelijk toegankelijk is, meer actiegericht ook met inmenging van andere genre's zoals FPS, RPG om meer verslavende elementen in de gameplay te kunnen steken.(Niet noodzakelijk negatief)

    -verschil tussen noobs en goede spelers gaat veel kleiner worden(denk bijvoorbeeld aan COD 4 waar het als noob erg makkelijk is om veel betere spelers te killen), dit is wel iets overdreven maar toch is het zo. Dit wordt voornamelijk gedaan om het genre veel toegankelijker te maken.(Niet noodzakelijk negatief)

    -Betalen voor ingame items, upgrades, double exp. kaartjes, etc…(Battleforge is dit van plan dmv het kopen van extra kaarten die je dan op het veld kan inzetten.)(Negatief imo)

    -Episodes: Starcraft II, need I say more?(Negatief omdat: Het gaat je meer geld kosten, toch voornamelijk Positief omdat: Starcraft II belooft elk van de 3 campagne's erg uitgebreid te maken, kansen om de game bij te sturen aan de hand van de criticasters)

    -Abonnementskosten: Al verschillende games hebben dit geprobeerd en Company of Heroes online is een nieuw experiment op dit vlak.(Negatief imo)

    Dat de multiplayers beter zullen worden is niet gezegd volgens mij, de ontwikkelaars gaan waarschijnlijk kiezen voor een meer casual insteek die zoveel mogelijk mensen aanspreekt en zeker niemand afschrikt omdat het zo uitgebreid en gedetailleerd is. De multiplayer matches waar ze naar streven zijn eenvoudig, kort, snel en vol actie.
    Voor sommige mensen is dit een zeer leuke evolutie voor andere mensen is dit heel wat minder leuk.

    Het genre evolueert duidelijk, dat zag je al met Company of Heroes en World in Conflict. Beide games brachten wel een erg sterke single player campagne en kwamen vernieuwend uit de hoek. Company of Heroes was succesvol, WiC was dat op financieel vlak heel wat minder en ook Supreme Commander deed het niet goed genoeg op financieel vlak. Het zijn ook telkens nieuwe franchises waarmee men iets uitprobeert, de oude sterke franchises Command&Conquer, Red Alert, Starcraft en hopelijk ook Age of Empires blijven gewoon overeind, mede door hun naam en het nog steeds trouwe publiek van deze games.

    Het RTS genre staat eigenlijk nooit stil en verandert constant, er waren wel enkele jaren dat heel veel games de succesformule van Age of Empires en Warcraft overnamen maar die heeft nu toch wat afgedaan blijkbaar.

    Met Halo Wars, Demigod en Battleforge komen er nieuwe franchises op de markt die ik interessant vind. Warhammer Dawn of War II slaagt een nieuwe weg in en Starcraft II en Empire Total War blijven trouw aan hun gekende gameplay.
  • Uitsterven zal dit genre niet, maar voorzie wel problemen op de PC met het downloaden van dit soort shit, wordt het voor ontwikkelaars steeds moeilijker de keuze te maken om het wel of niet voor de PC te ontwikkelen. Het is ook niet zo raar natuurlijk dat PC games steeds minder worden verkocht bijna overal en dat ligt niet aan de games of aan het systeem, maar omdat het zo makkelijk te downloaden is. Hierdoor worden ontwikkelaars steeds voorzichtiger met het uitbrengen van een PC game, omdat ze toch behoorlijk wat inkomsten mis lopen.
  • wel, ik denk dat er veel minder van die games gaan komen op de pc en meer op de consoles omdat de consoles altijd maar meer en meer kunnen t.o.v. de pc blijft, die nog steeds dezelfde
  • Je vergeet de beste van allemaal: de Total War serie (iig mijn mening). IS een game die niet op de consoles hoort.
  • Zo'n vaart neemt het allemaal niet, het RTS genre maakt nog steeds vooruitgang maar de geëffende paden worden stilaan verlaten. Het is wel een feit dat de verkoopscijfers vaak tegenvallen en piraterij vooral dit genre hard treft. Minder uitgevers wagen zich nog aan RTS games. RTS games als World in Conflict, Company of Heroes en in mindere maten Supreme Commander zijn op verschillende vlakken revolutionair en stuk voor stuk topgames die tonen dat het RTS platform nog enorme vooruitgang kan boeken, alleen de verkopen moeten wel even mee willen natuurlijk. Ik vind dat hier van toepassing is dont blame the dev's blame the public. Er is gewoon niet genoeg interesse om de games effectief te kopen. Ze worden wel massaal gedownd natuurlijk. Andere games zijn prioritair geworden, RTS daalt op de ladders van most wanted games. Een hele klus om die negatieve spiraal om te buigen.

    Voorts geef ik de topicstarter gelijk dat het mainstream publiek, al dan niet casual gamer totaal geen interesse heeft voor het genre. RTS games zijn zeker niet meer de hippe games die het vroeger waren ten tijde van Age of Empires. Toen waren RTS games nog van die games waar iedereen over sprak nu zijn dat de Call of Duty's, Fifa's en Guitar Hero's. Deze genres blinken uit in toegankelijkheid, pick and play en dat is wat de meeste mensen willen. De jongste generatie heeft eigenlijk ook weinig interesse in het RTS genre, een jammerlijke ontwikkeling. Het genre heeft de stempel saai en tijdrovend mee gekregen de laatste jaren. RTS fanaten weten echter wel beter natuurlijk.

    Boompje opzetten over RTS games in 2009 en waarom het genre nog niet dood en begraven is
    RTS games richten zich zoals trouwens de meeste genres (omwille van de enorme piraterij) steeds meer op multiplayer. Ik heb hier ergens de bedenking bij: Ja het genre kan er populairder door worden, MAAR neen het genre kan niet populairder worden dan andere multiplayergames.

    Kan het voldoende interesse wekken om multiplayer only RTS games te ontwikkelen? Kunnen deze games voldoende verkopen? Gaan uitgevers die richting uit en krijgen we als resultaat half bakken single players met bot matches zoals bij Battlefield? Time will tell maar er zijn steeds meer impulsen naar die richting. RTS games gaan dan voornamelijk beoordeelt worden op het multiplayerluik!

    Terwijl het single player luik voor een dev makkelijker is om te balanceren is dit bij het multiplayerluik meestal een hels karwei(eindeloze hoeveelheid patches volgt). Als dit gebeurt kan het RTS genre nog meer populariteit verliezen. Voor mezelf trek ik de conclusie dat een ijzersterke campagne deel uitmaakt van een RTS game.

    Momenteel zijn er toch 2 vrij experimentele RTS games in ontwikkeling bij 2 gerenomeerde studios. Niet echt gekend bij het grote publiek maar zeker wel bij de RTS freaks: Demigod(ook op 360) en Battleforge, 2 games die het genre een nieuw leven kunnen inblazen, 2 games die gericht zijn op multiplayer fun. Demigod lijkt mij bijzonder interessant voor het fast action, quick play, shooter publiek. De game richt zich op snelle harde potjes die veel spektakel bieden, dit gemixt met allerlei RPG elementen die je als perks kan gebruiken. Normaal had deze game zelfs geen single player maar omdat Stardock(uitgever) heeft aangedrongen wordt er een single player ingestoken. Demigod zou wel eens zo'n halfbakken single player kunnen hebben denk ik dan bij mezelf.

    Dan komt er ook nog Warhammer Dawn of War II die uiteraard ook slachtoffer gaat worden van piraterij. Ik hoop dat dit een enorm succes gaat worden want Dawn of War is een echt RTSvlaggenschip geworden en zeer belangrijk voor toekomstige RTS games die niet volledig op multiplayer mikken. Met andere woorden kan een typische top RTS game op pc nog succesvol genoeg zijn? Dit zijn van die games waar je enorm van kan genieten maar als er nu nog eens blijkt dat big budget RTS games met een lange ontwikkelingstijd het commercieel moeilijk hebben zou het wel eens een doodsteek kunnen worden voor de klassieke RTS game. Het is toch wel met spanning afwachten hoe met name Starcraft II en Dawn of War II het gaan doen qua verkoopscijfers, reviewscores zijn bij dit soort games meestal erg hoog en terecht ook natuurlijk maar de verkoopscijfers zijn uiteindelijk het enige wat telt voor de uitgevers.

    Verder krijgen we ook nog Empire Total War de volgende game in de succesvolle Total War reeks, voor mij is deze game nu niet de grote revolutie al zal het ongetwijfeld de beste game in de serie zijn. Het turnbased gedeelte lijkt mij niet voldoende aangepast, al moet ik zeggen dat de battles met meer realistische AI en boatfights wel erg interessant lijken.

    Ten slotte is het ook interessant hoe een ijzersterke Franchise zich gaat ontwikkelen op de Xbox 360, Halo Wars heeft de mogelijkheden om de beste RTS game(en meest verkochte) ooit op console te worden. Niet alleen ziet de gameplay er erg vlot bij wat toch vooral erg belangrijk is op console ook heeft de naam Halo een enorme invloed op het koopgedrag van 360 gamers. Vele mensen, ook niet RTS'ers gaan dit wel eens proberen. Zelf vind ik dit voorlopig een eerder negatieve evolutie als RTS gamer omdat er op console veel van de diepgang van RTS games verloren gaat, aan Halo Wars en de toekomstige RTS games op console om het tegendeel te bewijzen en de kracht van RTS gaming naar Console te vertalen.

    En dan is er nog Starcraft II,…nee het RTS platform is nog niet naar de pieren, verre van zelf. 2009 zou wel eens een topjaar voor het platform kunnen worden.

    Ik zou hier nog een paar bladzijden kunnen vol foeteren over piraterij, systeemeisen en de gamende jeugd van tegenwoordig(ze moesten zich schamen) en de rol die EA met zijn franchises speelt(BFME, C&C) maar ik laat het hier bij…voorlopig dan, hopelijk komen er nog interessante reacties in dit topic.
  • RTS games zoals AoE blinken idd vooral uit in oneindig speelbare skirmishes
  • Ik vermaak me de aankomende 10 jaar wel met SC2.
  • Stelling: RTS games sterven een stille dood.
    RTS games in 2011, is er nog toekomst? Recap 2010.
    In 2010 kregen we als verwacht een hoop RTS games op ons bord gesmeten. Command and Conquer 4 en Napoleon TW werden matig onthaald. Supreme Commander 2 en R.U.S.E konden op redelijk wat lof rekenen en Starcraft 2 is de topper geworden waarop alle RTS fans hoopten. Een vrij succesvol jaar, al blijft er een gebrek aan nieuwe franchises die succesvol zijn. Lionheart kan net als King Arthur weer niet overtuigen door de gebrekkige combat.

    Voor 2011 is het vrij rustig qua big budget games, Dawn of War 3 en de uitbreidingen van Starcraft 2 zijn in ontwikkeling. Waarschijnlijk zullen we die games pas in 2012 kunnen spelen.
    Grootste aangekondigde RTS titel is Shogun 2 Total War, die in maart zou moeten uitkomen. Creative Assembly gaat snoeien in de gameplay en overbodige zaken trachten weg te halen. Ik kan dit alleen maar toejuichen, Shogun 2 is een erg veelbelovende RTS game. Hopelijk blijft de hoeveelheid bugs wat binnen de perken.

    Voor de rest heb je nog wat kleinere projecten als Kings and Castles. Dit wordt wellicht de fantasy tegenhanger van Supreme Commander - ook door GPG ontwikkeld. De schaal zal alvast even groot zijn. Dawn of Fantasy moet ook nog steeds uitkomen, weinig gehoord over deze game in 2010, behalve dat ze in de derde closed bèta fase zitten. Recentelijk werd Northern crusades aangekondigd door het Russische 1C. Het doet me heel erg aan Total War en nog meer aan Warhammer: Mark of Chaos denken. De eerste beelden zien er vrij indrukwekkend uit, afwachten of de game in de buurt kan komen van Shogun 2. Stronghold 3 komt er ook nog aan, gaat al meer naar het city builder-sim-rts genre. Benieuwd of ze eindelijk nog eens de kwaliteit halen van Crusader. Hopelijk terug wat vooruitgang voor de serie, na een hoop B-games.

    De casual versie van Age of Empires lijkt mij een experiment naar de toekomst toe, volledig op online gameplay gericht. Het is jammer maar de massale piraterij waar het RTS genre erg kwetsbaar voor is, veroorzaakt dit soort maatregelen. End of Nations is een gelijkaardig project van Petroglyph, de zoveelste poging tot het uitbouwen van een succesvolle MMORTS.

    Conluderend: In 2011 komen er voornamelijk kleinere projecten op de markt en rts games die enkel een multiplayer omvatten. De enige echt grote titel is Shogun 2. Natuurlijk zijn er nog de naweeën van Starcraft 2, die veel goed maken. Die game gaat nog jaren aan een stuk gespeeld worden en wint nog aan populariteit. Kings and Castles heeft veel potentieel en kan voor een verrassing zorgen. Hopelijk komen er wat aankondigingen, geruchten gaan dat er een nieuwe C&C zit aan te komen. Al dan niet een RTS game dat wordt afwachten.
  • Company of Heroes is een van de weinige RTS games die ik echt vet vond, vooral omdat het iets kleinschaliger was dan de rest, sindsdien ook geen een game meer gezien die deze heeft overtroffen
  • En Maniac zijn uitspraak is nog maar enkele maanden oud en voilà daar is er een aankondiging van een Age of Empires. naar de trant van alles online ligt de focus ook nu daar, meer het is puur online als ik me niet vergis. Low budget jammer genoeg.
  • Ensemble is misschien dood maar de franchise kan makkelijk overgenomen worden.
  • behalve dat ensemble niet meer bestaat

    dus er komt geen nieuwe aoe.
  • Het genre RTS is nog lang niet uitgestorven imo :)

    een beetje offtopic, maar ben ik de enige die het een beetje gehad heeft met de total war reeks na 1 deel gespeeld te hebben ? Rome heb ik helemaal kapot gespeeld, medieval 2 veel minder en sindsdien interesseert het me niet zo meer. Ik vind het gewoon zo saai na een tijd.. Iets wat ik totaal niet heb met age of empires of het nog betere empire earth 1, wat ik nu nog altijd speel !

    Ze mogen trouwens wel is een nieuwe AOE aankondigen :P
  • :D Beetje grappig want er komen erg goede rtsen uit zoals mn voorganger al aangaf erg goede titels en veelbelovend ook.. Kijk er naar uit en kan niet wachten om o.a. sc2 te speeln ;]
  • We zijn weer een jaartje verder en ik naar aanleiding van deze weblog en een stukje uit het artikel over de ipad http://www.insidegamer.nl/members/60801/weblog/5405/?p=#reacties begon ik te mijmeren over de huidige staat van het RTS genre. Ik kopieer even de post die ik daar maakte omdat er voldoende inhoud instaat om de discussie eventueel terug op gang te trekken.

    Stelling: RTS games sterven een stille dood.
    Staat van het RTS-genre: 2010
    RTS is niet dood, het staat gewoon minder in de aandacht. Er is de laatste jaren een enorm publiek voor games bijgekomen. Het RTS genre wordt voornamelijk op pc gespeeld en het is op console(meeste nieuwe gamers spelen voornamelijk op console) zeer moeilijk/quasi onmogelijk om de kwaliteiten van een RTS game op de pc te evenaren. Gevolgen: Er zijn meer mensen die RTS spelen dan vroeger maar de andere genre's zijn qua populariteit veel harder gestegen(met name RPG, Action/Adventure, FPS, TPS, Fighters, Racers). Rond RTS games is het stiller dan vroeger omdat er minder aandacht naartoe gaat en een groter percentage gamer dan vroeger geen of nauwelijks RTS speelt(oorzaak=console die voor beperkte instroom van nieuwe RTS spelers op pc zorgt).

    Een probleem hierbij is dat de ontwikkelingskosten hoger liggen dan vroeger maar de games zijn niet duurder geworden+het publiek voor RTS games is niet explosief toegenomen zoals in andere genre's. Daarbij komt nog eens dat ontwikkelaars steeds meer met de handen in het haar zitten en volop voor online/co-op kiezen door piraterij die al een noemenswaardig aantal RTS games tot commerciële flop heeft gedoemd. RTS games focussen veel minder dan vroeger op single player tenzij ook de multiplayer veel aandacht krijgt. Ontwikkelaars kiezen vaak eieren voor hun geld en maken andere games.

    Volgens mij is het model dat Relic voor Dawn of War II hanteert een voorbeeld van hoe RTS er in de toekomst gaat uitzien: Online activatie op Steam/Games for Windows Live, een doordeweekse doch degelijke single player met mogelijkheid tot co-op en een grote focus op de multiplayer met regelmatig extra content en een uitbreiding tot het aantal spelers niet meer toeneemt. Het gaat jammer genoeg niet anders meer. Starcraft 2 gaat via een gelijkaardig model werken.

    Voor de rest staan er dit jaar met dit jaar erg veel grote titels klaar binnen het genre. Er zijn ook nog kleinere titels als Dawn of Fantasy en Lionheart, hun enige kans is tegenwoordig om met online providers als Steam of Impulse in zee te gaan. Gaat een dik jaar worden voor RTS, maar zonder franchise naam/veel poen voor publiciteit haal je het niet meer. Ik zie in de toekomst zoals het nu is enkel de grotere franchises overleven. De mening in het artikel van de Ipad was niet geweldig gefundeerd, maar het ging ook over een ander onderwerp. Het RTS genre heeft het al jaren moeilijk maar het overleeft of om het met een quote van Chris Taylor te zeggen: "Zolang er kinderen met soldaatjes in de zandbak spelen blijft het RTS genre bestaan".
  • @ Shakermaker: Van Battleforge speelde ik de Closed Beta, het is vernieuwend maar absoluut geen topgame. PvP multiplayer vond ik ronduit zwak, de co-op missies daarentegen zijn veel leuker en vaak erg uitdagend. Zoals het nu loopt gaat EA van het kaartensyteem een dure zaak maken.

    Hè jammer, weer geen geslaagde mmorts. Ben benieuwd of het ooit nog gaat lukken om een goede te maken. Dat kaartensysteem van Battleforge was voor mij ook de reden om de beta niet te downloaden trouwens. Spreekt me totaal niet aan.
  • Anderzijds pers Halo Wars met zijn besturing wel het maximaal uit het RTS genre op console. Als er een RTS goed speelbaar is op console dan is het Halo Wars.

    Tja RTS komt gewoon beter tot zijn recht op PC al heb je games als End War en World in Conflict misschien ook die wel vlot speelbaar moeten zijn op console, meestal gaat dit echter ten koste van diepgang en wordt er meer op fast paced, eenvoudige gameplay gericht.

    @ Shakermaker: Van Battleforge speelde ik de Closed Beta, het is vernieuwend maar absoluut geen topgame. PvP multiplayer vond ik ronduit zwak, de co-op missies daarentegen zijn veel leuker en vaak erg uitdagend. Zoals het nu loopt gaat EA van het kaartensyteem een dure zaak maken.
  • Ik heb vroeger bijna alleen maar rts op mijn pc gespeeld, en ik ben begonnen met Age of Empires 2, Daarna RA 1/2, en daarna warcraft III TFT. Ik heb Warcraft TFT 3 jaar online gespeeld, het spel verveelde nooit. In die tijd heb ik ook andere rts games geprobeerd, zoals Command & Conquer 3 Tiberium Wars en world in conflict. Ik vind het echt jammer dat C&C van ea is, omdat al die games afgeraffeld zijn en geheel uitbalans. Starcraft 2 is de enige game waar ik echt naar uit kijk en Empire Total War zou ik ook wel eens willen proberen. Halo Wars daarin tegen lijkt mij echte bagger, spelen met controller vind ik nog steeds brak.
  • Empire Total War is net uitgekomen. Prachtige game. Dawn of War II ligt een maand in de winkels. Niet echt mijn ding, maar in ieder geval een high budget titel. Deze maand komt de tweede uitbreiding voor Company of Heroes uit. Starcraft 2 zit eraan te komen. De open beta van de mmorts Battleforge is vandaag van start gegaan. Halo Wars, Red Alert en C&C op consoles, een platform waarvoor een paar jaar terug geen enkele rts werd uitgebracht. Nee, volgens mij is er niets aan de hand met het genre.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren