1. Europa onrechtstreeks marktleider games?

Re: Europa onrechtstreeks marktleider games?

Wat recensenten zeggen is geen end all mening. De mening van gamers telt net zo hard mee, en laten we wel wezen, zelfs op dit forum vindt je voor- en tegenstanders van zowel CoD als Battlefield, om verschillende redenen ;)
  • Wat recensenten zeggen is geen end all mening. De mening van gamers telt net zo hard mee, en laten we wel wezen, zelfs op dit forum vindt je voor- en tegenstanders van zowel CoD als Battlefield, om verschillende redenen ;)
  • Als ik kijk naar mijn favoriete spellen, en naar de spellen die me de afgelopen tijd het meeste interesseren, is Europa toch veruit het beste vertegenwoordigd. Let wel dat het hier niet om de echt grote (qua geld, marketing, etc.) titels gaat, maar meer om een zich steeds beter ontwikkelende nichemarkt die vooral in het voormalige Oostblok al regelmatige wonderbaarlijke dingen heeft geleid.

    Kijk ik bijvoorbeeld naar de first person shooter, toch mijn favoriete genre, gooien bij mij titels/series als ArmA (Tsjechië), Crysis (Duitsland), Iron Front (Duitsland/Rusland?), Cryostasis (Oekraïne), Stalker (Oekraïne) en Metro (wederom Oekraïne) toch hoge ogen. Dit zijn dan niet allemaal de echt bekende titels die ook op Gamerankings en Metacritic het snelst naar boven komen, maar het zijn wat mij betreft wel spellen die het genre echt fris hebben weten te houden in de afgelopen paar jaar. Natuurlijk komen ook uit Noord-Amerika nog zeer degelijke shooters met titels als Red Orchestra 2 en wellicht de nieuwe Far Cry, maar ik heb toch het idee dat daar de boel in creatief opzicht een beetje aan het stagneren is, al zijn ze puur qua marktaandeel waarschijnlijk nog wel marktleider (al is het alleen maar omdat Call of Duty er vandaan komt.

    Het bovenstaande slaat dan op shooters, maar ik denk dat er ook in andere genres de laatste tijd veel te vinden is in Europa. Blockbusters als GTA (Schotland), Battlefield (Zweden) en Burnout (Engeland) zijn bekend, maar met series als Europa Universalis (Zweden) en Test Drive (Frankrijk), of nieuwe spellen als Magicka (Zweden) kunnen we in ieder geval zeggen dat we wat in de melk te brokkelen hebben. Meer dan 10 jaar geleden spelen we een rol in de evolutie van de industrie. Vooral voor de ontwikkeling van sandboxspellen zijn Europese ontwikkelaars erg belangrijk geweest; belangrijker dan de Amerikanen, of de Japanners, die van dit type ontwerp schijnbaar helemaal niets moeten hebben.

    Dus marktleider? Denk het niet. Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar het lijkt me sterk dat Europese ontwikkelaars bij elkaar meer omzet draaien dan Amerikaanse en Japanse. Maar zeker op het gebied van creativiteit heeft Europa de laatste paar jaren steeds meer het initiatief genomen. Vooral op het gebied van schiet- en strategiespellen zijn ze eigenlijk al niet meer weg te denken.
  • ja sorry en beetje verkeerd ge-formuleerd en van het bf3 mw3 ding, het is zo OPM heeft bf3 meer punten gegeven, andere recesenten ook veel, ik denk wel dat we moeten stoppen ze te vergelijken
  • Toki Tori bitches! :7
  • Nog wat andere games uit Europa: Alan Wake, Total War, Crysis 2, Batman, Amnesia, Minecraft, Trine, Lego games, Football Manager, Dirt, Test Drive,…
  • Europese games zijn meestal grafisch zeer hoogstaand maar dan met omslachtige interfaces en exotische features. The witcher 2 is daar het perfecte voorbeeld van.

    Amerikanen spreken dan over 'euroyank'.

    Infamous is van suckerpunch en is dus amerikaans.


    http://www.gamerankings.com/browse.html

    Weinig Europese games….
    Daarnaast is de term 'goed' nogal subjectief en persoonlijk en heeft het niets te maken met de term marktleider.
    Dat is een historische lijst. Het is niet alsof Japan nu nog iets voorstelt.
    Europese games zijn wel in opmars.

    games uit europa:
    castlevania los, stalker, metro 2033, littlebigplanet, wipeout, motorstorm…


    killzone, beyond divinity, divine divinity en outcast uit de benelux.

    _O_
  • http://www.gamerankings.com/browse.html

    Weinig Europese games….
    Daarnaast is de term 'goed' nogal subjectief en persoonlijk en heeft het niets te maken met de term marktleider.
  • We zullen maar proberen om nog wat te maken van dit topic zeker. Ik ga er hier wel een draai aan geven.
    Qua afzetmarkt heeft hij misschien wel gelijk. Zowel uit Amerika/Canada, Europa als Japan komen heel wat topgames, wellicht is Amerika op kwantitatief vlak waarop ze triple A titels afleveren marktleider. Dice/EA is een beetje een dubbel verhaal, al is Dice wel gewoon een Europese studio. Ubisoft is een Frans bedrijf, maar heel wat van hun ontwikkelaars zijn dan weer gevestigd in Canada, wegens het gunstige fiscale beleid dat daar gevoerd wordt.

    Blizzard - Amerika, BioWare - Canada, Rockstar heeft studio's in Europa zoals Rockstar North (GTA III, Vice, San Andreas IV, V), maar ook in Amerika: Rockstar San Diego (Red Dead Redemption). Sowieso werken bij de grote Amerikaanse en Europese studio's een grote mix van ambitieus talent van overal in de wereld. Er wordt weinig gedacht in termen van continentale marktleiders in de gaming industrie. Lijkt me ook vrij zinloos. Wel valt het op dat er een stevige groei is van succesvolle games van ontwikkelaars die in Europa gevestigd zijn. In Europa zijn net als in Amerika ook veel talentvolle indie-ontwikkelaars aan de slag die zeer verdienstelijke games afleveren.

    Voor de grote games openen uitgevers tegenwoordig het liefst studio's in landen waar er speciaal voor de gaming industrie belastingaftrek, subsidies of andere fiscale voordelen gelden of waar de loonkosten betrekkelijk lager zijn (Oostblok). Zo kan je ook verklaren dat CD Projekt geen twee of drie miljoen exemplaren van The Witcher 2 moet verkopen om winstgevend te zijn. Terwijl dat gewoon een van de beste games van de afgelopen jaren is en technisch op veel vlakken zijn tijd ver vooruit is. Leg het ontwikkelingsbudget van een Mass Effect of Dragon Age game naast dat van The Witcher 2 en je zal zien dat de kosten bij BioWare veel hoger zijn, ondanks dat hun games moeten onderdoen. Aan zo'n Witcher 2 werken evengoed honderden personen, maar de loonkosten zijn in Polen heel wat lager. Dan is het vooral kwestie om getalenteerd personeel te vinden dat je niet uit andere landen moet importeren waar de loonsverwachting heel wat hoger ligt. Als je dan verder gaat denken, ga je kijken naar de specifieke scholing/universiteiten in die landen. Ik kan me best voorstellen dat er grote verschillen zijn qua te volgen leertrajecten voor toekomstige ontwikkelaars.
  • Beste games komen uit Amerika.

    Japan en Europa staan op een gedeelde 2e plaats. :O
  • zo doelloos topic dit….
  • Slaat compleet nergens op. Wat Jalf al zegt, als er hier iets gemaakt wordt waar men aan denkt dan was dat vroeger de shit, Another World, Flashback, Shadow of the Beast etc. In ieder geval komt er nu weinig uit Europa. Marktleider? :lol: :lol: :lol:
    En dat je met een droog gezicht kan zeggen dat BF3 "objectief beter" is… dan heb je dus eigenlijk dus geen idee waar je het over hebt.
  • Assassins Creed wordt ontwikkeld bij Ubisoft Montreal. Als je Battlefield ziet als Europese game omdat hij in Europa wordt ontwikkeld (Terwijl EA zelf Amerikaans is), dan zou je met die beredenering dus AC als Noord Amerikaanse game moeten zien (Terwijl Ubisoft Europees is).

    Ik ben het verder trouwens helemaal niet met je eens. Als je de industrie onderverdeelt in 3 regio's, vind ik Europa nog steeds flink zwakker dan Japan en de VS. We zijn op de goede weg (veel interessante indie studio's), maar er komen nog steeds maar weinig grote en klassieke games uit Europa. Vooral veel inwisselbaar spul dat na deze generatie niet relevant meer is.
  • dus ik zat er aan te denken, de meeste games die echt goed zijn worden gemaakt in europa of door een europese firma, bv bf3 werd gemaakt door DICE/zweden en de AC reeks door ubisoft/denk ik ook europees, dan hebben we nog andere games bv bfbc1 bfbc2, bf2, infamous 1 en 2 denk ik enzvoort. dit is mijn opinie

    maar wat denken jullie ervan, heb ik gelijk of niet (bf3 IS beter of MW3 ook in een objectief gezicht)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren