1. Forum
  2. Game winkel ideeën

Re: Game winkel ideeën

@K

de rede dat Replay gestopt is heeft er meer te maken mee gehad dat het intern niet goed ging. Zo schijnt de leiding het een en ander gedaan te hebben en was het algemeen bekend dat de meeste filiaal managers van Replay nogal vaak in de kassa zaten terwijl ze er niet moesten zijn.

OT:
het punt is dat je iets moet vinden wat je onderscheid, je zegt zelf al dat er een aantal winkels in de omgeving zitten, kijk naar hun aanbod en prijzen, denk je mee te kunnen gaan of niet?

Ook is het uiterst belangrijk om ( mocht je een winkel beginnen ) meteen met een goeie klapper beginnen, al geef je meteen 50% korting voor de eerste paar dagen, jammer dan dat je dikke verlies maakt. Het gaat er op dat moment om dat je de winkel op de kaart zet, regel meteen iets van een competitie en kijk naar de animo daarvoor.

Het is namelijk zo dat als jij de winkel goed op de kaart weet te zetten en meteen een goede indruk kan achterlaten je al zoveel kan helpen.

Wat tevens ook belangrijk is, is de locatie. Ga je net buiten het centrum zitten waar de huur minder is, maar je mogelijk minder mensen zult trekken, of ga je in het centrum zitten waar de huur meer is maar mensen wel langs je winkel lopen.
  • @K

    de rede dat Replay gestopt is heeft er meer te maken mee gehad dat het intern niet goed ging. Zo schijnt de leiding het een en ander gedaan te hebben en was het algemeen bekend dat de meeste filiaal managers van Replay nogal vaak in de kassa zaten terwijl ze er niet moesten zijn.

    OT:
    het punt is dat je iets moet vinden wat je onderscheid, je zegt zelf al dat er een aantal winkels in de omgeving zitten, kijk naar hun aanbod en prijzen, denk je mee te kunnen gaan of niet?

    Ook is het uiterst belangrijk om ( mocht je een winkel beginnen ) meteen met een goeie klapper beginnen, al geef je meteen 50% korting voor de eerste paar dagen, jammer dan dat je dikke verlies maakt. Het gaat er op dat moment om dat je de winkel op de kaart zet, regel meteen iets van een competitie en kijk naar de animo daarvoor.

    Het is namelijk zo dat als jij de winkel goed op de kaart weet te zetten en meteen een goede indruk kan achterlaten je al zoveel kan helpen.

    Wat tevens ook belangrijk is, is de locatie. Ga je net buiten het centrum zitten waar de huur minder is, maar je mogelijk minder mensen zult trekken, of ga je in het centrum zitten waar de huur meer is maar mensen wel langs je winkel lopen.
  • Ik zit zelf al zo een 10+ jaar in de gamesindustrie en kan je het ten zeerste afraden om een independant retail gamestore te openen. In de branche heb ik afgelopen jaren heel veel faillissementen en opheffingen gezien van kleine retailers. Dit waren retailers die al jarenlang meedraaiden. Ook merk ik dat startende jonge ondernemers, net als jij, het enorm moeilijk hebben.

    1) Je gaat nooit voor de prijzen kunnen inkopen als wat de gevestigde namen al doen. Bij de meeste groothandels dien je bij hen +- 200.000 euro per jaar af te zetten voor lagere inkoopprijzen.

    Hierdoor kan je minder makkelijk in je marge snijden. Je wilt sowieso geen adviesprijzen hanteren want er wordt gestreefd naar onderscheidend vermogen (goedkoper zijn) = minder (bruto)winst.

    2) E-tail. In de kleinere gemeenten is e-tail al enorm groot geworden. Bestaande Re en/of E-tailers hebben meestal goedkopere prijzen en daar kan je vooral in het beginfase niet tegenop.

    Sowieso maak je de eerste 1 of 2 jaar absoluut geen winst maar zonder een IJZERSTERK plan/concept zijn er geen goede vooruitzichten.

    3) De komst van de massaketens. Gamemania, imo, een enorm slechte gamezaak, heeft awards binnengehaald. Grote concerns richten de ogen op de videogame-branche. Free Records Shop met Gamemania, Bart Smit-concern met E-Plaza, binnenkort start Gamestop / Ebgames ook in Nederland. Al deze bedrijven zijn backed up door solide e-tailshops.

    Dit zijn miljarden // miljoenenbedrijven die het kunnen permitteren om wat geld te verliezen in de eerste jaren om o.a. bepaalde concurrentie uit te schakelen.

    Welke gamezaken zijn afgelopen jaren gestopt? Dr. Games, Replay, gameshop in tilburg (waarop ik de naam niet meer kom). Schijnlijk allemaal leuke game-zaken om te komen voor de doelgroep van dit forum maar zeer zeker niet financiel rendabel.

    52% van alle game-aankopen wordt door vrouwen gedaan! Je vergist je enorm in je doelgroep. Het geld ligt niet bij 12-25. Het geld ligt bij 25-50. De papa's, de mama's. De vrouw van, de vriendinnetje van. Natuurlijk heb je je core-gamers en die zullen er altijd zijn maar enkel deze is niet genoeg.

    Bottom Line. Een gamezaak is leuk, een jongensdroom voor velen maar Business is Business: Keihard. Het gaat allemaal om het maken van geld.

    If you got money to blow be my guest. But think it through. Ik vind het niet erg, als je een gameszaak wilt beginnen: 99% kans dat ik JIJ als klant erbij hebt maar first time money up front en daarna binnen 30 dagen strikt betalen.

    Succes!
  • In welk dorp/stad wil jij je winkel beginnen? :P
  • games kunnen testen
  • Ja daar heb je dan wel weer gelijk in. Het is meer van wat ik bij ons in het centrum zie rond lopen. Vaak alleen maar jongeren, maar goed dat zijn geen feiten.

    Moest je in mijn. Omgeving wonen, zou ik gerust voor je willen werken :p, maar hier zit er op 3 en 6km een Game Mania en dan komt er nog een saturn enzo erbij. Bummer :(
  • Ja daar heb je dan wel weer gelijk in. Het is meer van wat ik bij ons in het centrum zie rond lopen. Vaak alleen maar jongeren, maar goed dat zijn geen feiten.
  • Je zegt dat 'Over jongeren kan ik niet klagen in mijn woonplaats. Wonen er genoeg, daar maak ik mij eigen niet zo druk over. '. Hoe weet je dit? Is dat een gevoel, of heb je daar ook feiten over?
    Kijk eens bij het CBS. In hun programma Statline kun je de verdeling van leeftijd van gemeenten bekijken. Kijk eens of het echt zo is dat er genoeg jongeren zijn. Op een basis van enkele honderden jongeren kun je namelijk geen winkel openen vermoed ik (immers, een deel zal niet gamen, niet naar jouw winkel komen enz. Daarnaast zal ook het aantal aankopen per persoon per maand niet heel hoog zijn denk ik).

    In Nederlands is bijvoorbeeld (in 2009) 16,9% van de inwoners 12-25 jaar (ik vermoed jouw doelgroep). Als je alleen naar jongens kijkt (meisjes verwacht je waarschijnlijk minder) is dat 8,6%. Lijkt jouw gemeente hierop, is het meer, is het minder?
  • Ben momenteel bezig met het schrijven van een ondernemingsplan :). Maar er komt best veel bij kijken. Dat doe je niet 1,2,3. Maar goed. Een goed ondernemingsplan is een goede start.
  • Ik zou me eens gaan verdiepen in het schrijven van een ondernemersplan. Zonder dat document kan je je al niet inschrijven bij de Kamer van Koophandel, laat staan een lening krijgen bij de bank. Maar ok, een winkel starten is ook niet zo maar even gedaan. Succes!
  • In mijn omgeving zit: Intertoys, Dixons en Free Record Shop. Ongeveer 6 km verder zit Game mania. Daar maak ik me eigen meer zorgen om dan om die andere 3. Ik weet dat die andere 3 ook beperkt games verkopen, maar die beschikken vaak niet over de kennis. En ik wil ook niet opscheppen maar ik weet zeker dat ik wel over die kennis beschik. Niet dat ik alles weet, maar ik weet wel veel. En dat zou ik ook graag willen delen met mijn klanten.

    Over die lounge hoek. Dat gedeelte over hang jongeren had ik ook al in gedachten. Het moet niet zo zijn dat er dagelijks jongeren komen om alleen maar een beetje te chillen. Verder lees ik hier dinge over: ''ik vind het vet als het een hardcore winkel is'' tot ''maak de winkel niet te hardcore'' Ik zelf vind de 1e optie het mooiste maar ik kan zoals al gezegd werd niet iedereen tevreden stellen. Maar voor welke doelgroep zou ik dan kiezen? Laten we eerlijk zijn ik vind het leuk om mensen te helpen maar uiteindelijk draait het wel allemaal om geld. Zonder geld kan de winkel niet bestaan en ik niet leven.

    Mijn neef volgt een opleiding in marketingplan. Hij vertelden mij ook al dingen over SWOT analyses. Vind het wel pittig maar ben daar wel mee bezig.

    Over jongeren kan ik niet klagen in mijn woonplaats. Wonen er genoeg, daar maak ik mij eigen niet zo druk over.

    Mijn andere neef heeft een eigen bedrijf en wilde mij hier ook bij helpen. Hij zei: Stel jezelf de vraag Wat is er nou anders aan jou winkel dan al die anderen. Je moet het eigenlijk voor elkaar krijgen dat die groep klanten die normaal (bijvoorbeeld) naar de gamemania gaan, naar jou winkel komen. Omdat ze iets gehoord/gelezen/gezien hebben noem het maar op dat die winkel iets anders doet dan alle andere. De winkel moet dus eigenlijk opvallen. Vandaar dat ik ook aan het brainstormen was, maar moet zeggen dat het niet makkelijk is.
  • SWOT analyses achtervolgen me nu al tot aan het IGF :|

    En wat Owner zei is wel handig, medewerkers die weten wat ze verkopen. Die zijn in de meeste zaken als Game Mania of E-Plaza ver te zoeken. Terwijl dat toch ook winkels zijn die zich hebben gespecialiseerd in games.
  • Leuk idee hoor een eigen gamewinkel starten, maar denk dan wel aan het volgende:

    1) Hoe is de afzetmarkt? Woon je in een dorp/gemeente/streek waar meer dan de helft van de bewoners 65+ is dan zul je bijzonder weinig kunnen verkopen. Wonen er juist veel kinderen, dan is het bingo!
    2) Concurrentie? Welke (en wat voor) winkels zijn er al (in de buurt)? En hoe draaien deze? Zij zullen nooit met cijfers aan komen zetten, maar met een beetje research kan je wel inschatten hoe ze het doen.
    3) Winkelruimte! Uiteraard ook een belangrijk punt. Welke panden zijn beschikbaar en bieden die de ruimte wat jij wilt doen en zijn ze betaalbaar? En staan die panden op locaties waar veel mensen komen?

    Anyhoe, je had het over een aantal dingen die je in je winkel anders wil dan de meest huidige winkels. Prima idee natuurlijk, maar probeer per idee een SWOT-analyse te maken. SWOT? Dat staat voor Strengths, Weaknesses, Oppurtunities, Threats. Een mogelijke SWOT-analyse op je lounge idee:

    Strengths:
    - Klanten kunnen op ontspannen manier de games ontdekken die ze willen aanschaffen.
    - Gamers kunnen elkaar vinden in je winkel.

    Weaknesses
    - De lounge kost geld, de gebruikte ruimte voor een lounge kan je immers niet vullen met games.
    - Consoles en televisies kosten stroom, dus geld.
    - Personeel nodig om ruimte te onderhouden.

    Oppurtunities
    - Nieuwe klantenbinding door ontspannen omgeving.
    - Vaste klanten kunnen nieuwe mensen adviseren zonder de rol van verkoper op zich te nemen.

    Threats
    - Hangjeugd kan ook nieuwe, potientele klanten wegjagen.
    - Personeel is meer tijd kwijt aan onderhouden (en schoonhouden) van lounge dan runnen van winkel.

    Anyhoe, meer negatieve punten hoeft niet te betekenen dat het een slecht plan is. En misschien moet je onderstaande link eens doornemen:
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Marketingmix
  • Een webwinkel heb ik ook aan gedacht. Maar zijn die prijzen van mijn concurrenten dan niet zo laag dat ik onmogelijk iets verkoop? Ik bedoel wil ik winst maken dan moeten mijn prijzen ook niet te laag zijn toch. Tot zover erg bedankt voor jullie reacties.
  • Ik zou het je afraden. Hier in een dorp van 15.000 inwoners (gemeente van 20.000) heeft de intertoys de top1toys en een of ander cd-winkeltje er nog uitgeconcurreerd qua game-aanbod… Het is geen gouden business waar je de klanten overal vandaan haalt.
    Ik ken de markt echter niet, en laat je nooit iets afraden zonder die te leren kennen. Voor hetzelfde geld vind je een gat erin.

    Retro is overigens wel degelijk groot, als je het goed aanpakt. Het is een niche, zoals ik eerder al zei, maar wel een met een relatief grote en trouwe aanhang. Spellen die daar iets waard zijn worden alleen maar meer waard, het is een collectorsstuk.
    Of retro groot genoeg is voor een fysieke winkel, dat weet ik dus zoals ik al zei weer net niet. Online mag er veel te vinden zijn, er is ook als je wilt wat te verdienen.
  • Het idee om 2ehands te gaan verkopen had ik al in gedachten. Weet dat de game industrie daar niet blij mee is maar als ik zie hoeveel daar van verkocht word is daar blijkbaar toch wel vraag naar.

    Verder retro spul ja…ik zelf ben er dol op maar zitten daar nog veel mensen op te wachten? En op het internet is nog genoeg te krijgen, hoewel dit best prijzig is. Ook ik heb een twijfel over mijn idee. Om mij heen knallen de game mania's uit de grond en hoewel er dan letterlijk in mijn woonplaats geen game shop zit, zit de 1e game mania zo'n 6 km van mij af. De klanten uit mijn woonplaats moeten daar allemaal naar toe, zou er een winkel in hun woonplaats komen zullen ze er misschien wel een kijkje gaan nemen maar ze zijn al wel vertrouwd met de gamemania en niet met mijn winkel. De enige concurrenten die ik heb zijn de dixons, intertoys en de free record shop.

    Wat denken jullie, 100% voor gaan, of het sterk afraden er mee te beginnen? Wees niet bang om mij te kwetsen ik wil gewoon eerlijke antwoorden daar heb ik het meeste aan :).

    Woonplaats aantal inwoners: Kleine 40.000
  • zorg ook dat het er niet te ruig of "hardcore" uitziet, de gamers vinden dat misschien wel leuk, maar je moet ook de families kunnen aantrekken. Zij zijn nu ook een enorme bron van inkomsten geworden de laatste vijf jaar.

    Dit vind ik eigenlijk de belangrijkste tip die hier gegeven wordt, er vanuit gaande dat je graag ook wat geld eraan over wilt houden.
    Retro, arcadekasten, een lounge hoek, niche spul, action figures. Ja, het staat allemaal leuk in een gameshop, maar verdien je er wat mee? Nauwelijks.

    Je trekt mensen, en al die mensen die daar gebruik van maken kopen ook eerder een game bij jou -omdat ze zich prettig voelen in je winkel - dan bij bijvoorbeeld MediaMarkt.

    Belangrijkste reden waarom ik een winkel binnenstap is gewoon de prijs. Maar je winkel moet denk ik ook uitstralen dat gamen leuk is en niet iets om je voor te schamen (zeker nu met de opkomst van casual games).
  • 2e-hands is inderdaad de way to go, maar dat is ook een gedeelte wat ik bedoel met retro. Ik reken in dat geval de PS1 en -2 wel onder retro, en daar zit best nog een grote doelgroep bij.
    Ik betwijfel sowieso heel erg of het rendabel is een gameshop te beginnen, welk deel van de markt je dan ook wilt aanspreken. Tenzij je echt een enorme investering hebt waardoor je een keten kunt opstarten zie ik niet hoe je je staande moet houden, of er in ieder geval een salaris aan over kunt houden. Er is gewoon al zoveel.

    Als je dan niet kunt opboxen tegen de ketens zal je misschien iets in de niche-richting moeten proberen, en daar komt dan ook een webshop bij kijken (je zult die niche toch moeten trekken). Ik zie 'retro' online juist heel groot worden namelijk. Als je weet wat je koopt en verkoopt valt daar een redelijke winst in te halen, als je de mensen maar hebt.
    Een fysieke winkel is afwachten, ik wens hem in ieder geval succes.
  • zorg ook dat het er niet te ruig of "hardcore" uitziet, de gamers vinden dat misschien wel leuk, maar je moet ook de families kunnen aantrekken. Zij zijn nu ook een enorme bron van inkomsten geworden de laatste vijf jaar.
    Dit vind ik eigenlijk de belangrijkste tip die hier gegeven wordt, er vanuit gaande dat je graag ook wat geld eraan over wilt houden.
    Retro, arcadekasten, een lounge hoek, niche spul, action figures. Ja, het staat allemaal leuk in een gameshop, maar verdien je er wat mee? Nauwelijks.

    Ik zou een ruim aanbod van games aanbieden van deze generatie en de vorige generatie spelcomputers. Daarbij kun je een hoop verdienen op tweedehands. Besteed hier dus ook aandacht aan. Laat mensen hun games bij je in kunnen leveren. Geef ze hiervoor geen geld, maar een tegoedbon die ze kunnen spenderen in jouw winkel. Biedt aan om de games te polijsten. Af en toe leuke acties en een spaarsysteem is ook leuk!

    Je prijzen zullen waarschijnlijk hoger liggen dan die van een Mediamarkt of Bart Smit/E-Plaza. Klantenbinding wordt dus heel belangrijk.
    Maar zit je als je die dingen verkoopt niet gewoon vast aan de doelgroep van de al in overvloed bestaande gamewinkels? Het lijkt me best moeilijk om daar echt nog veel klanten vanaf te snoepen als je duurder bent, ook al geef je service (als men heeft gehoord dat de Wii 2 morgen uitkomt dan komt ie morgen uit en daarmee basta).
    Hij wilde dacht ik juist een echte gamewinkel maken, zullen moeders die snel voor hun kindje een Mario-spel zoeken daar echt op zitten te wachten voor een hogere prijs? Het lijkt mij ook het beste iedereen te trekken, maar die trek je denk ik toch op prijs, niet op expertise en klantenbinding.

    Dan lijkt inspelen op een niche me beter dan meegaan met alle anderen.
    Ja, het is ook zeker afhankelijk van wat hij precies wilt met de winkel.

    Twee jaar terug kwam hier in de stad een gameshop. In het begin had hij een enorm aanbod aan retro. NES, SNES, Megadrive, noem het maar op. Recht tegenover de gameshop zit echter de mediamarkt waar de prijzen van nieuwe games 5-10 euro lager ligt dan bij hem.
    Wat zag ik de afgelopen twee jaar gebeuren bij de gameshop. Het retro gedeelte werd steeds kleiner en kleiner, tot een paar schappen voor wat N64 en PSX games. En er kwam veel meer ruimte voor tweedehands games. Blijkbaar is daar toch het punt waar je onderscheid kunt maken met de grote jongens.

    Wil hij echt een 'echte' gameshop opzetten dan zijn dingen als retro, arcadekasten, action figures etc natuurlijk erg leuk. Maar toch denk ik dat het meer voor het oog is dan voor de verkoop.
  • Ik zou sowieso even goed naar de toekomst kijken (of wat is je doelstelling voor in de toekomst?). Op zich is er natuurlijk wel een markt voor een gamewinkel (hoewel dit natuurlijk puur afhangt van waar je zit, want ik denk dat je in grote steden te veel concurrentie hebt om iets te beginnen), maar Digital Distribution krijgt steeds een grotere rol in de game-industrie en daar liegen de cijfers dan ook niet om. En dat is natuurlijk totaal niet positief voor de winkels in deze branche. Ik ben dan ook wel benieuwd hoe je hier op in wilt spelen.

    Je zag het toen al met de release van de PSP Go. Toch wel een aantal winkels gingen de PSP boycotten om de reden dat de consument zijn of haar keuzevrijheid zou kwijtraken. Mij leek het meer een gebaar van 'ik wil mijn eigen ruiten nog niet ingooien' .
  • zorg ook dat het er niet te ruig of "hardcore" uitziet, de gamers vinden dat misschien wel leuk, maar je moet ook de families kunnen aantrekken. Zij zijn nu ook een enorme bron van inkomsten geworden de laatste vijf jaar.
    Dit vind ik eigenlijk de belangrijkste tip die hier gegeven wordt, er vanuit gaande dat je graag ook wat geld eraan over wilt houden.
    Retro, arcadekasten, een lounge hoek, niche spul, action figures. Ja, het staat allemaal leuk in een gameshop, maar verdien je er wat mee? Nauwelijks.

    Ik zou een ruim aanbod van games aanbieden van deze generatie en de vorige generatie spelcomputers. Daarbij kun je een hoop verdienen op tweedehands. Besteed hier dus ook aandacht aan. Laat mensen hun games bij je in kunnen leveren. Geef ze hiervoor geen geld, maar een tegoedbon die ze kunnen spenderen in jouw winkel. Biedt aan om de games te polijsten. Af en toe leuke acties en een spaarsysteem is ook leuk!

    Je prijzen zullen waarschijnlijk hoger liggen dan die van een Mediamarkt of Bart Smit/E-Plaza. Klantenbinding wordt dus heel belangrijk.
    Maar zit je als je die dingen verkoopt niet gewoon vast aan de doelgroep van de al in overvloed bestaande gamewinkels? Het lijkt me best moeilijk om daar echt nog veel klanten vanaf te snoepen als je duurder bent, ook al geef je service (als men heeft gehoord dat de Wii 2 morgen uitkomt dan komt ie morgen uit en daarmee basta).
    Hij wilde dacht ik juist een echte gamewinkel maken, zullen moeders die snel voor hun kindje een Mario-spel zoeken daar echt op zitten te wachten voor een hogere prijs? Het lijkt mij ook het beste iedereen te trekken, maar die trek je denk ik toch op prijs, niet op expertise en klantenbinding.

    Dan lijkt inspelen op een niche me beter dan meegaan met alle anderen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren