1. Ik blijf games kopen van uitgevers met een online pas.

Re: Ik blijf games kopen van uitgevers met een online pas.

34,99 dacht ik ;) verscheen op dezelfde dag als Prince of Persia Sands of Time. Ik kocht ze beide op een donderdag avond bij de Eplaza :D
  • 34,99 dacht ik ;) verscheen op dezelfde dag als Prince of Persia Sands of Time. Ik kocht ze beide op een donderdag avond bij de Eplaza :D
  • ik mis 'mij om het even' als derde optie

    Zal hem er even bijzetten!

    EDIT: kan niet :(
  • Ik blijf die games gewoon kopen. Ergens vind ik het wel logisch dat ontwikkelaars zo een graantje mee willen pikken van de 2e hands markt en bovendien is het een manier om piraterij terug te dringen.

    Wat ik wel vreemd vindt, is dat je een game (nog) niet zonder online pas kunt kopen. Ik speel mijn games bijna nooit online, dus zou het mooi vinden als ik in de winkel een versie kan vinden zonder online pas… die versie zou dan natuurlijk wel goedkoper moeten zijn.
    Mocht ik dan alsnog online willen, kan ik die pas altijd nog via PSN of XBL kopen.

    Ja maar dan zou je die game nog kunnen doorverkopen als er geen online pass bij zou zitten. Dat is nu niet echt de bedoeling van de uitgevers. ;)

    Je eerste alinea is correct wat betreft tweedehands games, piraterij gaat het echter zeker niet terug dringen, in tegendeel zelfs. Een gedeelte van de tweedehands kopers of gamers die hun game willen doorverkopen zal de game gewoon van het net halen en een versie zonder online activatie, drm en andere tralala kunnen spelen. Maar goed tegenwoordig richten ze zich voornamelijk op het tweedehands gebeuren als grote boeman.
  • Volgens mij ondervindt Nintendo sowieso minder schade van de 2e handsmarkt. Ik zie hier altijd bijzonder weinig 2e hands firstparty Wii en DS titels staan. Terwijl er alweer een aardige rij met Duke Nukem Forever, HomeFront en Brink. Ook games als Mario Kart, Layton en NSMBW (die hier in NL heel veel zijn verkocht), zijn niet veel 2e hands te koop…

    Die magie wil je na een tijdje gewoon weer opnieuw beleven <3
  • Ik blijf die games gewoon kopen. Ergens vind ik het wel logisch dat ontwikkelaars zo een graantje mee willen pikken van de 2e hands markt en bovendien is het een manier om piraterij terug te dringen.

    Wat ik wel vreemd vindt, is dat je een game (nog) niet zonder online pas kunt kopen. Ik speel mijn games bijna nooit online, dus zou het mooi vinden als ik in de winkel een versie kan vinden zonder online pas… die versie zou dan natuurlijk wel goedkoper moeten zijn.
    Mocht ik dan alsnog online willen, kan ik die pas altijd nog via PSN of XBL kopen.
  • Een ontwikkelaar in een interview met Eurogamer over de next gen consoles. Interessant artikel om de mening van ontwikkelaars te horen. De sneer van Edmund McMillen naar Kinect is vermakelijk leesvoer, btw.
    http://www.eurogamer.net/articles/2011-08-04-what-devs-want-from-the-next-gen-article
    I'm really hoping that we can do away with the physical media at some point - for me, that would be when I would welcome a new generation. Obviously I'd buy a PlayStation 4 and Xbox 720, but only because I have to!

    In five years or whatever, I see a future where all of our media is going to be subscription-based, and I don't see anything wrong with that - bring it on!
    Hier zitten alle ontwikkelaars/uitgevers eigenlijk op te wachten. Zou voor hun ideaal zijn, maar retail zal nog blijven bestaan, anders verliezen ze een te grote markt. In de toekomst zou het best kunnen dat alle games met online activatie gaan werken.
  • Voor de mensen die zeggen dat ze het begrijpen omdat de uitgevers ook maar winst willen maken, waar ligt de grens dan?
    De grens ligt bij de consument, zolang de games goed blijven verkopen zullen ze verder gaan met dit soort restricties. Het gaat niet stoppen met online accounts, in de nabije toekomst gaan er nog andere minder plezierige zaken bij games komen kijken. CoD Elite is daar mogelijke een voorbode van.

    Als de portefeuille minder gaat rinkelen, zullen uitgevers terug wat toegefelijker worden. Aangezien er niet echt een algemene wetgeving is voor de gaming-industrie kunnen ze zo ver gaan als ze willen op vele vlakken.
  • ik mis 'mij om het even' als derde optie

    aan de ene kant vind ik het een begrijpelijke en mits zo'n pas niet te duur is ook een redelijke oplossing voor een probleem dat al zou oud is als de weg naar Rome

    aan de andere kant zie ik liever dat ze de eerstehands koper belonen ipv de tweedehands koper afstraffen … geef er standaard een eenmalige code voor een DLC met mappacks en skins of zelfs complete spelmodes gratis bij
    koop je het spel dan tweedehands en ben je van plan het ook online te gaan spelen dan moet je het pakket haast wel aan gaan schaffen

    Ik weiger. Ze verkopen op deze manier een product meerdere keren aan klanten. Als het een nieuw product was, okay, maar het gaat hier om gebruikte producten. Stel je voor zeg, bij het kopen van een 2e hands auto nog eens een keer wat aan de fabrikant over moeten maken om de gehele auto te mogen gebruiken…

    -_-'

    ja maar als er iets is met die auto dan eis je niet dat die fabrikant er steeds gratis nieuwe banden onder blijft draaien of wel?

    laat ik het anders zeggen, je koopt een game tweedehands en de online zit vol cheaters of wat dan ook
    zeg je dan ja och, toch tweedehandsje of zeg je FIXIT!!!!! ?

    kost centjes hoor, kost ook tijd (die ze in het volgende project willen steken) en tijd kost ook centjes

    online gaming is niet gratis
  • En Beyond Good & Evil werd op de Cube/Xbox meteen voor € 30 verkocht.
  • Daar komt nog bij dat het juist de uitgevers zijn wiens games ik sowieso al nauwelijks full priced koop. Gewoon omdat ik ze vaak gewoon geen 55-60 euro waard vind en ook omdat ze na een maand of 3 vaak al behoorlijk zijn afgeprijsd.

    De enige westerse ontwikkelaars/uitgevers waar ik wel eens fullpriced games van koop zijn Rockstar en Activision. Ik kan me serieus niet heugen wanneer ik voor het laatst een een fullpriced game van Ubisoft of THQ heb gekocht. Van Ubisoft moet dat wel Beyond Good & Evil op de GameCube zijn geweest ofzo. Van EA heb ik nog wel eens wat RockBand games in huis gehaald.
  • Voor de mensen die zeggen dat ze het begrijpen omdat de uitgevers ook maar winst willen maken, waar ligt de grens dan?

    Stel nou dat je auto's alleen kan kopen en ook alleen maar starten door je DNA 'in te scannen'. Wil je hem wegdoen? Leuk, maar de auto kan alleen in Nederland rijden tenzij de koper zijn DNA weer registreert (de pass + gebruikers gegevens) bij de fabrikant van de auto, tegen een prijs natuurlijk. Pas dan kan de koper buiten Nederland de auto gebruiken.

    Zo maakt de fabrikant natuurlijk meer winst, dus het is begrijpelijk… toch?
  • Ik blijf games met een online pass gewoon kopen, hoewel ik liever geen online pass had gezien. Door alleen een online pass laat ik een goede game niet liggen. Het jammere hiervan is dat ik games minder makkelijk doorverkoop, ik kon bijv. Fifa 10 nog voor een redelijk bedrag verkopen. Met Fifa 11 gaat dat zeker niet meer lukken.

    Ik snap de uitgevers wel, zelf zou ik het ook doen als uitgever. Uitgevers willen winst en door winst zouden er beter games kunnen komen.
  • Vind een online pass wel prima en koop gewoon die games nog. Vind het niet fijn ofzo, maar het is zeker geen reden tot boycot. Ik koop mijn games bijna altijd nieuw en vind het niet vreemd dat een uitgever dit invoert.

    Vaak worden er na een release al vrij snel tweedehandsexemplaren verkocht, omdat die mensen er al klaar mee zijn. Als ze dan een tientje minder zijn kopen die mensen liever een tweedehands-versie waar de uitgever niets aan verdient. Nu kunnen ze beter toch gewoon voor de winkel-versie gaan.

    Vind wel dat uitgevers dit alleen voor anderhalf a twee jaar moeten laten gelden, niet voor eeuwig.

    Aan de andere kant laten nu veel mensen de games liggen omdat ze niet kunnen doorverkopen en de tweedehandskopers hebben misschien geen geld voor een nieuwe game. Dus kunnen ze inkomsten mislopen…
  • Ik blijf die games wel kopen, al ben ik geen voorstander van het systeem. Jalf haalt al aan dat het grootste probleem voor ons (tegelijk ook het grootste voordeel voor de uitgevers) het elimineren van de tweedehands markt is. Nu mensen moeten hun games dan maar opstapelen (ik ben geen verzamelaar, voor mij ligt het dan gewoon in de weg) of weggooien? Als je een misaankoop doet, tja pech je geld is weggegooid, verkopen gaat niet meer.
    Nu doe ik zelf zelden of nooit meer misaankopen omdat je tegenwoordig vrij goed te weten kan komen wat je koopt. Maar ik zal toch wat minder games gaan kopen, omdat ik ze steeds nieuw zal moeten aanschaffen. Met het uitgespaarde geld van tweedehands transacties, koop ik ook nieuwe games, en zo is het bij veel gamers.

    Enkele andere mogelijke problemen naast een regelmatig uitvallende internet verbinding.
    -Het inzamelen van gegevens door de uitgevers, semi-inbreuk op privacy, al onderteken je wel de gebruiksovereenkomsten.
    -Wat gebeurt er wanneer het bedrijf failliet gaat en de servers offline?
    -Wat gebeurt er als de gegevens gehacked worden, zeker niet onmogelijk als je naar de recente gebeurtenissen kijkt op dat vlak.

    Aan single player games waarvoor je online moet zijn, zijn bijna enkel nadelen. Zelfs al is dat enkel het keer op keer intypen van je gegevens.
    Er is wel één groot voordeel in mijn ogen. Aangezien de games niet meer tweedehands verkocht kunnen worden, zouden er potentieel meer verkocht kunnen worden (waarbij inkomsten naar uitgever gaan). Minder tweedehands 'waste' met andere woorden. Op deze manier gaan mensen kritischer staan t.o.v. games omdat ze of meer geld moeten uitgeven, of minder games zullen kopen.

    Vooral voor single player games zou dit zeer positief kunnen uitdraaien, omdat deze massaal worden doorverkocht. In de toekomst zou er dan zelfs terug plaats zijn voor RTS-games met uitgebreide single player campagnes/verhaal, al heb je op PC dan weer piraterij (ook op consoles, maar minder). Ontwikkelaars zouden zich terug meer kunnen gaan focussen op lange campagnes zonder tijd te moeten verspillen aan een obligatoire multiplayer. Verder vind ik automatische updates bij het inloggen wel handig.
    Voor de consument is dit een nadeel omdat hij meer geld zal kwijt zijn of minder games zal gaan spelen, anderzijds zullen er in bepaalde genre's terug langere/betere games kunnen uitkomen, waar dat in de huidige markt moeilijker ligt.

    Online accounts zijn niet alleen de toekomst, maar ook het heden. Verwacht je voor de volgende generatie consoles maar aan meer van dit fraais. Er is geen consumentenbeschermingsdienst dus ze kunnen hier zo ver in gaan als ze willen. Enige limitering is wat de consument met zijn geld doet. Gaming-industrie is op dat vlak een beetje The Wild West, met veel ruimte voor nieuwe ideeën en vooral de vrijheid voor de uitgevers om de gekste restricties, op welk moment dan ook in werking te stellen. Hoe meer bedrijven er volgen, hoe meer het onomkeerbaar zal worden. Daarna gaan ze weer naar een volgende stap, waarbij de vijs almaar wordt aangedraaid. DRM->DLC->online activatie->maandelijkse betaling->meer DLC->meer sequels->episodische games->kortere single player->verkapte games…weer nieuwe zaken om geld uit je zak te slagen.

    Experimenteren om een zo hoog mogelijke winst te maken, vrij logisch dat bedrijven dit proberen. De gaming-industrie was in het verleden erg amateuristisch op dat vlak, nu proberen ze daar op vele manieren een mouw aan te passen.

    Ideaal voor bedrijven als EA, Ubisoft en Activision, op deze manier houden ze de gamers in een knelgreep. Enkel gamers kunnen dit stoppen, door de games in kwestie massaal links te laten liggen, maar daarvoor is het al te laat.
    Dit is natuurlijk op vele vlakken wel een als-als-verhaal. Het kan alle kanten op gaan, ben zeer benieuwd wat ze met deze vrij recente ontwikkelingen gaan doen bij de nieuwe generatie consoles.
  • Ik kan me nog voorstellen dat je zo'n online pas voor lief neemt, maar absoluut niet dat je er 'blij mee bent'. Voor gamers brengt het alleen maar nadelen met zich mee.

    - Tegenvallende games niet meer binnen 24 uur ruilen omdat winkels niet kunnen checken of je de code al hebt gebruikt.
    - Lastiger doorverkopen of (in)ruilen van uitgespeelde games op websites als marktplaats en deze.
    - 2e hands markt zal klappen krijgen, waardoor er gameshops zullen verdwijnen.

    Of je daar blij mee moet zijn vraag ik me af.
  • Zolang de game in kwestie goed genoeg is, koop ik hem. Ik neem eventuele doorverkoop niet mee in mijn overweging een spel al dan niet aan te schaffen. Niet dat ik veel games van EA in huis haal, maar ik ga ze nu niet boycotten ofzo. Boycots werken toch voor geen kut in deze industrie omdat er altijd genoeg zwakwilligen zijn om het voor de uitgever in kwestie voldoende rendabel te maken.

    Dit is bij lange na niet zo schandalig als bijvoorbeeld het betalen voor 'DLC' die eigenlijk al in de retail versie zit, maar je gewoon extra voor moet dokken om het te gebruiken.
  • Een online pass vind ik helemaal geen gek idee, je gebruikt de servers, het kost geld om ze in de lucht te houden, dus je betaalt een beetje.
  • Volgens mij ondervindt Nintendo sowieso minder schade van de 2e handsmarkt. Ik zie hier altijd bijzonder weinig 2e hands firstparty Wii en DS titels staan. Terwijl er alweer een aardige rij met Duke Nukem Forever, HomeFront en Brink. Ook games als Mario Kart, Layton en NSMBW (die hier in NL heel veel zijn verkocht), zijn niet veel 2e hands te koop…
  • Ik speel nog steeds 95% singleplayer. En daar is het dus geen issue en kan ik gewoon 2e hands blijven kopen.

    Nu nog niet, maar dankzij copycats ben je in de toekomst constant online verbonden, ook in de singleplayer.

    ..en dan ga ik dus pas echt boycotten.

    Dan zeggen we bij de volgende PSN blackout:

    ''weet je nog de vorige keer dat dit gebeurde? Toen kon ik nog singleplayer games spelen op de ps3. Nu met de ps4 en die online pas kan enkel nog eieren bakken met mijn console. Nee die singleplayer games zonder pas, mooi was die tijd…''

    En dat loopt Nintendo binnen met hun last-gen netwerk :lol:
  • Ik speel nog steeds 95% singleplayer. En daar is het dus geen issue en kan ik gewoon 2e hands blijven kopen.

    Nu nog niet, maar dankzij copycats ben je in de toekomst constant online verbonden, ook in de singleplayer.

    ..en dan ga ik dus pas echt boycotten.

    Dan zeggen we bij de volgende PSN blackout:

    ''weet je nog de vorige keer dat dit gebeurde? Toen kon ik nog singleplayer games spelen op de ps3. Nu met de ps4 en die online pas kan enkel nog eieren bakken met mijn console. Nee die singleplayer games zonder pas, mooi was die tijd…''

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren