1. Monopoly

Re: Monopoly

Geen één bedrijf heeft een 100% monopoly positie. Wettelijk is dit ook niet toegestaan. Wat er wel aan de hand is dat bedrijven met het grootste promotie budget bijna altijd het meeste commerciële succes hebben. En dit zal zo blijven zolang mensen zich laten informeren door reclame.

Deze tactiek levert wel een bijdrage aan de positie die erg veel op een monoploy kan lijken.

Voorbeelden van bedrijven die niet zo goed waren in promotie/marketing:

Philips (P2000 video systeem, de eerste video ter wereld)
Corel (de eerste tekstverwerking en spreadsheet software ter wereld)
Sega (eerste 128 bit console met gratis online ondersteuning)

We weten hoe het met genoemde bedrijven nu toegaat. Triest eigenlijk…
  • Geen één bedrijf heeft een 100% monopoly positie. Wettelijk is dit ook niet toegestaan. Wat er wel aan de hand is dat bedrijven met het grootste promotie budget bijna altijd het meeste commerciële succes hebben. En dit zal zo blijven zolang mensen zich laten informeren door reclame.

    Deze tactiek levert wel een bijdrage aan de positie die erg veel op een monoploy kan lijken.

    Voorbeelden van bedrijven die niet zo goed waren in promotie/marketing:

    Philips (P2000 video systeem, de eerste video ter wereld)
    Corel (de eerste tekstverwerking en spreadsheet software ter wereld)
    Sega (eerste 128 bit console met gratis online ondersteuning)

    We weten hoe het met genoemde bedrijven nu toegaat. Triest eigenlijk…
  • Monopoly, tis een spel wat we wel allemaal kennen, en wel s gespeeld hebben. En we weten allemaal hoe gemeen het kan zijn, als iemand bijna alle straten, althans, de wat duurdere straten dan, in bezit heeft, en vooral als deze veel geld heeft om snel hotels op al zijn of haar straten te zetten, waardoor de andere spelers meer geld moeten betalen.
    maar genoeg over dit spel..

    Een monopoly-positie hebben op de/een markt houdt bijna hetzelfde in. Een goed voorbeeld is/was Microsoft, als het op OS-en kwam voor de PC. Bijna iedereen had Windows, want dit 'moest' of was het enige wat beschikbaar was. (of het werd gratis bijgeleverd, waardoor je het alsnog hebt). Hierdoor ontstaat er vrijwel geen kans voor concurrentie.
    Nintendo had hetzelfde op de handheld gebied. Hun Gameboy was de enige (grote/beschikbare) op de markt, en veel van de grote handheld spellen kwamen alleen op de gameboy.
    Dit geeft hen weer de vrijheid om de prijzen te verhogen, onnodige accesoires uitbrengen. Mensen dingen te laten forceren met hun product, want ze kunnen niets anders.

    Nou was het op mijn vorige vakantie opgevallen, dat ookal bestaan de xbox en de gamecube wel in Zuid-Afrika, alle groote winkels verkochten alleen PS2 spellen en accesoires (en Gameboy + NDS, maar overal was weer wel grootse reclame voor de PSP). Wat dus laat zien dat Sony daar een monopoly positie heeft met hun PS2.
    Nou, hoeveel bedrijven in de gaming wereld hebben een monopoly positie en (en wat voor een, en) wat voor invloed heeft dat?

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren