1. Q&A: Rainbow Six: Lockdown Multiplayer (PS2)

Re: Q&A: Rainbow Six: Lockdown Multiplayer (PS2)


dit artikel is ook te lezen op http://www.qlans.nl

Als fanatieke online gamer was ik erg sceptisch over Rainbow Six: Lockdown. De vorige Ubi Soft online titels waren op de Playstation 2 stuk voor stuk een stuk minder als op de XBox en kwamen vaak afgeraffeld over. Ze wisten me ongeveer 2 dagen bezig te houden, en vervolgens ging ik weer vrolijk verder met het spelen van SOCOM. Gelukkig besefte Ubi Soft dit zelf ook, en hebben ze mij beloofd om het dit keer beter te gaan doen, en hadden ze mij een uitgebreide en goedwerkende online mode beloofd.. Toen ik het spel afgelopen maandag vlak voor de release binnenkreeg heb ik dan ook meteen het spel kritisch bekeken, en geprobeerd zoveel mogelijk vragen te beantwoorden over de online mode. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben !

Q: Welke game modes zijn er, en wat houden ze precies in ?

A: Er zitten 5 Online game modes in Lockdown. Twee modes zijn gericht op Co-Op gameplay (CO-Op Mission en Co-Op Terrorist Hunt) en laten je met maximaal 4 spelers de Singleplayer missies doorlopen of laten je met zijn allen op terroristen jagen. Deze gamemodes werken erg goed en het is leuk voor een aantal keer, maar het zijn niet de gamemodes waar ik zo benieuwd naar ben !! Dat zijn namelijk de Team vs Team modes. dit zijn: Team Adversarial, Rivalry en Retrieval. Een korte beschrijving van elke gamemode:

Team Adversarial: Team Deathmatch… Je word op een map gedropt met je team en het is de bedoeling dat je het andere team verslaat of uitschakeld. Als je Respawn aan hebt (Respawn betekend dat als je doodgeschoten word, je na enkele seconden weer terugkomt op de map) gaat het erom welk team de meeste kills heeft gemaakt aan het eind van de ronde. Als je respawn uit hebt staan gaat het erom welk team als laatst overblijft. Als de rondetijd voorbij is, heeft het team gewonnen dat de meeste spelers overheeft. Dus als je als laatste speler tegenover een meerderheid staat, heeft campen weinig zin!

Rivalry: In rivalry strijden beide teams om 3 cruciale objecten op de map (aangeven door Alpha, Charlie en Bravo punten). Deze objecten worden aangeven tijdens het spelen, en het is de bedoeling dat jouw team deze punten een bepaalde tijd bezet houdt. Dit doe je door naar het object te lopen en doormiddel van het kruisje over te nemen. Vervolgens begint er een meter te lopen en is het de taak van het andere team om het object weer over te nemen. Het team als eerste 2 objecten heeft verovererd wint. Dit vind ik een erg leuke gamemode die ook erg makkelijk is op te pakken voor beginners!

Retrieval: In het midden van de map word een vlag geplaatst en het is de bedoeling dat de teams deze vlag oppakken en hem terugbrengen naar hun eigen basis. Wat de zaak er niet makkelijker op maakt is het feit dat degene die de vlag heeft word aangegeven op de map! Dus het is essentieel dat de vlagdrager goed beschermt word door de rest van het team. Het team dat aan het eind van de rond het meeste punten heeft wint.

Q: Welke wapens zijn er ?

Het aantal wapens weet ik niet exact maar volgens mij zijn het er een stuk of 20. Uiteenlopend van Uzi's, Shotguns, Snipers en Rifles. Daarnaast heb je Smoke Grenades, Flash Grenades, Detonation Units (erg coole dingen die je op deuren kan plaatsen en kan laten ontploffen) en Mijnen (doden je niet, maar verblinden je wel voor een halve minuut). De balans tussen de wapens is erg goed en ze hebben allemaal hun voor en nadelen. De sniper is erg sterk maar je kan er niet mee lopen en richten tegelijk. Ook loop je iets langzamer als je dit wapen in je hand hebt. Er is ook een zwaarder wapen wat als een bezetene kogels afvuurt, maar ook hiervoor geld dat je er langzamer mee loopt. Dit is absoluut een pluspunt en na een aantal dagen spelen lijkt de balans nagenoeg perfect! In Lockdown is het trouwens echt back to basic's en je zult geen rocketlaunchers, grenade launchers of voertuigen vinden. Het draait allemaal om teamplay en tactisch inzicht, zoals je verderop in dit artikel nog wel zal gaan lezen !

Q: Hoeveel maps zijn er, en hoe spelen ze ?

Dat zijn eigenlijk twee vragen, maar goed… Rainbow Six: Lockdown bevat 9 maps. Dit lijkt misschien vrij weinig, maar als je beseft dat je alle 3 de gamemodes op bijna al deze maps kan spelen, is er meer dan genoeg variatie in het spel. Een potje Rivalry is namelijk totaal anders op dezelfde map als een potje Retrieval omdat je doelstellingen totaal anders zijn en je op een hele andere manier speelt. De grote van de maps is erg uiteenlopend. Er zitten een aantal enorme maps bij die vergelijkbaar zijn met die van SOCOM II (Foxhunt) en ook een aantal kleinere maps ala Frostfire (om de vergelijking met SOCOM maar even door te trekken). Indoorlocaties spelen wel een veel grotere rol in Lockdown en je zal een hoop deuren en kamertjes tegengekomen. Het leuke hieraan is, is dat je deze deuren op een aantal verschillende manieren kan behandelen. Je kan ze open schieten met je wapen zodat je niet hoeft af te remmen. Je kan ze opblazen met granaten of explosieven. Je kan ze inslaan met een speciale moker of ze eruit blazen met een shotgun. Ow ja… je kan ze ook heel milieubewust gewoon openen :) Elke mogelijkheid heeft zijn voor-en-nadelen. Campers die achter een deur verschansen kan je heel effectief opblazen met een Detonation Unit en als je ze wil verassen kan je de deur inschieten en naar binnen stormen. Erg cool gedaan moet ik zeggen, en het voegt een hoop tactiek en strategie aan het spel toe.

Om weer even terug naar de maps te gaan; De kleinere maps leggen de nadruk op close combat en snel handelen en overleggen, terwijl de grote maps erg geschikt zijn voor uitgekiende tactieken en een goede taakverdeling onderling. Voor beide soorten maps geld echter; Rushen heeft enorm weinig zin. In Lockdown zijn 2 of 3 kogels fataal en verwacht dus ook geen TimeSplitters of SOCOM II taferelen. Nogmaals; Lockdown gaat voor realisme en tactiek en teamspel en daarom is dit spel ook zo geschikt voor clanwars en het aankomende toernooi.

Q: Wat voor opties heeft de Host van een spel ?

De host heeft de volgende opties als hij een eigen game start:

- Maps (maximaal 5 maps als keuze, random is natuurlijk ook een optie)
- Speelmode
- Aantal rondes (3 t/m 9)
- Rondetijd (4 tot max 10 minuten)
- Ranking (On or Off)
- Auto Teams: Yes or No (Dit betekend dat de teams automatisch eerlijk worden ingedeeld)
- Team Kills (Yes or No)
- Password

Als de room eenmaal gestart is werkt het lobby systeem hetzelfde als in games als SOCOM en Killzone. Je kan je wapens kiezen, een personage (die je overigens zelf kan ontwerpen !!) en eventueel je controls en dergelijke wijzigen. Iedereen moet eerst op groen gaan in een "Ranked Game" wil je kunnen starten. Als het een Unranked game is kan de host op elk moment het spel starten door op Start te drukken. Het probleem van mensen die niet op groen gaan, en het "force launchen" tijdens clanwars is dus heel slim opgelost in Lockdown. Ook kan de host spelers uit het spel schoppen (Kicken) indien ze zich misdragen tijdens het spel of enorm voor lag zorgen. Als dit gebeurt krijgt de desbetreffende speler dat duidelijk te zien, en hier kan dus geen misbruik van gemaakt worden tijdens het wedstrijden.

Hoe ziet de hele online opzet eruit ?

Voordat je online gaat met Lockdown moet je eerst langs de DNAS beveiliging en de gebruikersovereenskomst. Daarna kan je inloggen met je Ubi.com gebruikersnaam en kom je in het hoofdmenu;

Instant Action: Zonder moeilijk te doen word je meteen in een room gegooid om te spelen

Custom Game: Je kan hier een eigen room starten of een bestaande room uitzoeken in de speellobby

My Squad (De clanfuncties, hier verderop meer over)

Community

- Inbox (berichten van andere spelers)
- Rankings (de ranglijsten. je kan zowel kijken naar je eigen ranking als dat van je team)
- Friend list: Hier zie je of je vrienden online zijn, en kan je met 1 druk op de knop de room binnengaan waar je vriend op dat moment speelt)
- Ignore List: Hier staan de irritante personen die je online NIET tegen wil komen (Evil_Tuinhekje bijvoorbeeld)

Q&A: Je had het net over Clanfuncties, wat houden die precies in ?

In Lockdown worden clans volledig ondersteunt en krijg je erg veel opties. Hieronder de opties die je als clan hebt

- Ontwerp een eigen logo (Je hebt keuze uit Embleem, Logo, Patroon en kleuren, dus een eigen gemaakt ontwerp kan helaas niet)
- De clantag van je team (maximaal 4 tekens) word automatisch voor de naam van leden geplaatst
- Nieuwsberichten voor je clan
- De mogelijkheid om je teamleden verschillende ranks te geven (Member, Officer en Leader)
- Squad Battle: Je kan als leader een speciale room maken waarin alleen jou clan en de clan waartegen je speelt in kunnen. Dit werkt heel simpel. Je voert de Clantag in van je tegenstander en zij zien de room verschijnen en kunnen erin)
- Clanhistory: Alles wat je clan heeft gedaan qua leden en resultaten tegen andere clans staat hier netjes op een rij.

Clans spelen dus een grote rol in Lockdown en worden ten volste ondersteund.

Maar hoe zit het dan met de Lag tijdens het spelen ?

Net zoals bij SOCOM is de lag grotendeels afhankelijk van een aantal cruciale punten:

- Het aantal spelers in de room en hun verbindingen
- De verbindingsnelheid van de host
- De grote van de map en de hoeveel actie tegelijk tijdens een ronde


Natuurlijk is het op dit moment voor mij niet mogelijk om dingen te beloven omtrent de lag, maar tot nu toe is dit veel beter als ik had gedacht. Ik heb alleen nog maar met fransen en enkele britten gespeeld en dit liep bijzonder soepel zelfs op de kleinere maps. Vooral de hit-detection (registratie door de server van rake schoten) is beter als verwacht en 2 kogels is ook echt dood. Vooral de grote maps zijn fantastisch met shootouts op grote afstand en granatenregens over én weer.

Maar ook de kleine maps waarin je bijvoorbeeld in een groot huis tussen de pilaren shoot-outs hebt zijn erg gaaf. Toch heb ik ook in enkele rooms gezeten waar er wel lag aanwezig was, en dat zorgde ervoor dat kogels met een kleine vertraging uit mijn geweer kwamen. Andere spelers heb ik echter niet zien laggen of plotseling zien verdwijnen. Wat ik een enorm pluspunt vind aan deze game is dat het duidelijk is geweest van de ontwikkelaars om de gameplay zo soepel mogelijk te houden. Alle maps hebben dan ook een goede framerate en richten gaat altijd soepel en zonder stoten. Ik kan dus in ieder geval zeggen dat het spel uit zichzelf een goede en stabiele netwerk code heeft (simpel gezegd: het loopt als een tiet) MAAR het is zoals bij elke PS2 online game van groot belang in hoeverre er misbruik word gemaakt van Lag. Het opzettelijk downloaden met de PC tijdens het spelen, een slechte host en het aantal spelers hebben natuurlijk invloed op de kwaliteit van spelen. Dit kan je natuurlijk niet helemaal oplossen maar wel beperken door overleg over wie een spel gaat hosten en door het uitzetten van je PC. Al is de lag in Lockdown zeker anders als in SOCOM en lijk je niet direct voordeel te hebben als je zelf lagt.

Voor het Rainbow Six: Lockdown Clan Tournament gaan we er trouwens streng op toezien dat er geen opzettelijke lag word veroorzaakt tijdens wedstrijden.

Ok ok het klink allemaal erg gaaf, maar dit spel heeft toch ook minpunten ?

Natuurlijk heeft de online mode minpunten.. Een paar grote, en een paar kleintjes. Zijn ze onoverkomelijk ? Ik vind van niet.. oordeel zelf:

1: Laadtijden tussen de rondes.. Allemachtig die duren soms erg lang.. je zit vaak ruim een halve minuut te wachten voordat je aan de slag kan.. En het is helemaal frustrerend om te zien dat de tijd gewoon doorliep tijdens het laden !! Je ronde van 5 minuten duurt dan nog maar 4.30 minuten. erg slordig, maar iedereen heeft er last van.

2: Spectator Mode: Ja dat is echt een fantastische optie !! Als die er zou zijn… Als je dood word geschoten en Respawn staat uit kan je alleen kijken op de plek waar je gestoven bent. Dit kan soms enkele minuten duren en dat is best saai.. Tijdens clanwars is het nog niet zo'n ramp omdat je hiermee geen posities kan doorgeven via MSN en er dus nog minder gefraudeerd kan worden, maar in open rooms is het heel jammer. Het zou beter geweest zijn als de host van de room dit zou kunnen instellen.

3: Maps en Rondes: Die gaan per 1 ronde.. Dus na elke ronde ga je eerst terug naar de lobby.. moet iedereen weer op groen drukken en vervolgens krijg je weer de laadtijd voor je kiezen. In de praktijk irriteert dit alleen als je Respawn uit hebt staan, omdat je dan soms na een minuut spelen alweer in de lobby bent. Het is dus niet zoals met SOCOM dat je 1 map kiest en vervolgens 6 rondes op die map speelt. Als je het zo wilt doen moet je dus 5 keer dezelfde map kiezen wil je 5 rondes op die map spelen. Voor mij niet ideaal maar het zorgt wel voor veel variatie. Ik vind het in ieder geval een (klein) nadeel :)

4: Host staat vast.. Dit betekend dat als de host ermee op houdt de hele room ook stopt.. Gelukkig heb ik nog geen disconnects meegemaakt of het zien gebeuren dus hopen dat dat niet voor grote problemen gaat zorgen.

Als laatste nog een aantal steekwoorden met daarop een heel kort antwoord:

Aantal tegenstanders: 16 maximaal

Headset: natuurlijk kan je die gebruiken in zowel single als multiplayer en zowel in de lobby als tijdens het spelen.. Comms zijn gescheiden van de teams.

USB Keyboard: Jazeker

Graphics: Heel erg goed!! In mijn ogen een stuk mooier als grote concurrent SOCOM.

Sterfanimaties: Fantastisch !!! Rainbow Six Lockdown gebruikt de Havoc engine en dat betekent onder andere extreem realistische sterf animaties. Vooral granaat explosies zijn super. Deuren spatten uit elkaar en tegenstanders worden bruut tegen muren aangeblazen. Ook de shotgun is erg grappig van dichtbij !

Framerate: Erg stabiel op alle maps

LAN Optie: Absoluut ! (En het Lockdown toernooi gaat daar absoluut gebruik van maken, maar dat blijft nog even een grote verrassing :P)

En als laatste; Je kan met Lockdown met 2 spelers op 1 PS2 online!! Je kan dus met splitscreen online tegen anderen spelen met een vriend/broertje of desnoods buurvrouw. Dit heb ik nog niet getest dus ik weet niet hoe dit werkt in de praktijk.

Nou ik heb zoveel mogelijk dingen proberen te beantwoorden, maar ik kan altijd nog dingen vergeten zijn. Aarzel niet om die te stellen, want het is de bedoeling dat je zo goed mogelijk voorbereid aan het Rainbow Six: Clan Tournament gaat meedoen. Zou zonde zijn als je de tientallen prijzen niet won, omdat je slecht geinformeerd was toch ?

Groeten,

Bowromir

  • dit artikel is ook te lezen op http://www.qlans.nl

    Als fanatieke online gamer was ik erg sceptisch over Rainbow Six: Lockdown. De vorige Ubi Soft online titels waren op de Playstation 2 stuk voor stuk een stuk minder als op de XBox en kwamen vaak afgeraffeld over. Ze wisten me ongeveer 2 dagen bezig te houden, en vervolgens ging ik weer vrolijk verder met het spelen van SOCOM. Gelukkig besefte Ubi Soft dit zelf ook, en hebben ze mij beloofd om het dit keer beter te gaan doen, en hadden ze mij een uitgebreide en goedwerkende online mode beloofd.. Toen ik het spel afgelopen maandag vlak voor de release binnenkreeg heb ik dan ook meteen het spel kritisch bekeken, en geprobeerd zoveel mogelijk vragen te beantwoorden over de online mode. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben !

    Q: Welke game modes zijn er, en wat houden ze precies in ?

    A: Er zitten 5 Online game modes in Lockdown. Twee modes zijn gericht op Co-Op gameplay (CO-Op Mission en Co-Op Terrorist Hunt) en laten je met maximaal 4 spelers de Singleplayer missies doorlopen of laten je met zijn allen op terroristen jagen. Deze gamemodes werken erg goed en het is leuk voor een aantal keer, maar het zijn niet de gamemodes waar ik zo benieuwd naar ben !! Dat zijn namelijk de Team vs Team modes. dit zijn: Team Adversarial, Rivalry en Retrieval. Een korte beschrijving van elke gamemode:

    Team Adversarial: Team Deathmatch… Je word op een map gedropt met je team en het is de bedoeling dat je het andere team verslaat of uitschakeld. Als je Respawn aan hebt (Respawn betekend dat als je doodgeschoten word, je na enkele seconden weer terugkomt op de map) gaat het erom welk team de meeste kills heeft gemaakt aan het eind van de ronde. Als je respawn uit hebt staan gaat het erom welk team als laatst overblijft. Als de rondetijd voorbij is, heeft het team gewonnen dat de meeste spelers overheeft. Dus als je als laatste speler tegenover een meerderheid staat, heeft campen weinig zin!

    Rivalry: In rivalry strijden beide teams om 3 cruciale objecten op de map (aangeven door Alpha, Charlie en Bravo punten). Deze objecten worden aangeven tijdens het spelen, en het is de bedoeling dat jouw team deze punten een bepaalde tijd bezet houdt. Dit doe je door naar het object te lopen en doormiddel van het kruisje over te nemen. Vervolgens begint er een meter te lopen en is het de taak van het andere team om het object weer over te nemen. Het team als eerste 2 objecten heeft verovererd wint. Dit vind ik een erg leuke gamemode die ook erg makkelijk is op te pakken voor beginners!

    Retrieval: In het midden van de map word een vlag geplaatst en het is de bedoeling dat de teams deze vlag oppakken en hem terugbrengen naar hun eigen basis. Wat de zaak er niet makkelijker op maakt is het feit dat degene die de vlag heeft word aangegeven op de map! Dus het is essentieel dat de vlagdrager goed beschermt word door de rest van het team. Het team dat aan het eind van de rond het meeste punten heeft wint.

    Q: Welke wapens zijn er ?

    Het aantal wapens weet ik niet exact maar volgens mij zijn het er een stuk of 20. Uiteenlopend van Uzi's, Shotguns, Snipers en Rifles. Daarnaast heb je Smoke Grenades, Flash Grenades, Detonation Units (erg coole dingen die je op deuren kan plaatsen en kan laten ontploffen) en Mijnen (doden je niet, maar verblinden je wel voor een halve minuut). De balans tussen de wapens is erg goed en ze hebben allemaal hun voor en nadelen. De sniper is erg sterk maar je kan er niet mee lopen en richten tegelijk. Ook loop je iets langzamer als je dit wapen in je hand hebt. Er is ook een zwaarder wapen wat als een bezetene kogels afvuurt, maar ook hiervoor geld dat je er langzamer mee loopt. Dit is absoluut een pluspunt en na een aantal dagen spelen lijkt de balans nagenoeg perfect! In Lockdown is het trouwens echt back to basic's en je zult geen rocketlaunchers, grenade launchers of voertuigen vinden. Het draait allemaal om teamplay en tactisch inzicht, zoals je verderop in dit artikel nog wel zal gaan lezen !

    Q: Hoeveel maps zijn er, en hoe spelen ze ?

    Dat zijn eigenlijk twee vragen, maar goed… Rainbow Six: Lockdown bevat 9 maps. Dit lijkt misschien vrij weinig, maar als je beseft dat je alle 3 de gamemodes op bijna al deze maps kan spelen, is er meer dan genoeg variatie in het spel. Een potje Rivalry is namelijk totaal anders op dezelfde map als een potje Retrieval omdat je doelstellingen totaal anders zijn en je op een hele andere manier speelt. De grote van de maps is erg uiteenlopend. Er zitten een aantal enorme maps bij die vergelijkbaar zijn met die van SOCOM II (Foxhunt) en ook een aantal kleinere maps ala Frostfire (om de vergelijking met SOCOM maar even door te trekken). Indoorlocaties spelen wel een veel grotere rol in Lockdown en je zal een hoop deuren en kamertjes tegengekomen. Het leuke hieraan is, is dat je deze deuren op een aantal verschillende manieren kan behandelen. Je kan ze open schieten met je wapen zodat je niet hoeft af te remmen. Je kan ze opblazen met granaten of explosieven. Je kan ze inslaan met een speciale moker of ze eruit blazen met een shotgun. Ow ja… je kan ze ook heel milieubewust gewoon openen :) Elke mogelijkheid heeft zijn voor-en-nadelen. Campers die achter een deur verschansen kan je heel effectief opblazen met een Detonation Unit en als je ze wil verassen kan je de deur inschieten en naar binnen stormen. Erg cool gedaan moet ik zeggen, en het voegt een hoop tactiek en strategie aan het spel toe.

    Om weer even terug naar de maps te gaan; De kleinere maps leggen de nadruk op close combat en snel handelen en overleggen, terwijl de grote maps erg geschikt zijn voor uitgekiende tactieken en een goede taakverdeling onderling. Voor beide soorten maps geld echter; Rushen heeft enorm weinig zin. In Lockdown zijn 2 of 3 kogels fataal en verwacht dus ook geen TimeSplitters of SOCOM II taferelen. Nogmaals; Lockdown gaat voor realisme en tactiek en teamspel en daarom is dit spel ook zo geschikt voor clanwars en het aankomende toernooi.

    Q: Wat voor opties heeft de Host van een spel ?

    De host heeft de volgende opties als hij een eigen game start:

    - Maps (maximaal 5 maps als keuze, random is natuurlijk ook een optie)
    - Speelmode
    - Aantal rondes (3 t/m 9)
    - Rondetijd (4 tot max 10 minuten)
    - Ranking (On or Off)
    - Auto Teams: Yes or No (Dit betekend dat de teams automatisch eerlijk worden ingedeeld)
    - Team Kills (Yes or No)
    - Password

    Als de room eenmaal gestart is werkt het lobby systeem hetzelfde als in games als SOCOM en Killzone. Je kan je wapens kiezen, een personage (die je overigens zelf kan ontwerpen !!) en eventueel je controls en dergelijke wijzigen. Iedereen moet eerst op groen gaan in een "Ranked Game" wil je kunnen starten. Als het een Unranked game is kan de host op elk moment het spel starten door op Start te drukken. Het probleem van mensen die niet op groen gaan, en het "force launchen" tijdens clanwars is dus heel slim opgelost in Lockdown. Ook kan de host spelers uit het spel schoppen (Kicken) indien ze zich misdragen tijdens het spel of enorm voor lag zorgen. Als dit gebeurt krijgt de desbetreffende speler dat duidelijk te zien, en hier kan dus geen misbruik van gemaakt worden tijdens het wedstrijden.

    Hoe ziet de hele online opzet eruit ?

    Voordat je online gaat met Lockdown moet je eerst langs de DNAS beveiliging en de gebruikersovereenskomst. Daarna kan je inloggen met je Ubi.com gebruikersnaam en kom je in het hoofdmenu;

    Instant Action: Zonder moeilijk te doen word je meteen in een room gegooid om te spelen

    Custom Game: Je kan hier een eigen room starten of een bestaande room uitzoeken in de speellobby

    My Squad (De clanfuncties, hier verderop meer over)

    Community

    - Inbox (berichten van andere spelers)
    - Rankings (de ranglijsten. je kan zowel kijken naar je eigen ranking als dat van je team)
    - Friend list: Hier zie je of je vrienden online zijn, en kan je met 1 druk op de knop de room binnengaan waar je vriend op dat moment speelt)
    - Ignore List: Hier staan de irritante personen die je online NIET tegen wil komen (Evil_Tuinhekje bijvoorbeeld)

    Q&A: Je had het net over Clanfuncties, wat houden die precies in ?

    In Lockdown worden clans volledig ondersteunt en krijg je erg veel opties. Hieronder de opties die je als clan hebt

    - Ontwerp een eigen logo (Je hebt keuze uit Embleem, Logo, Patroon en kleuren, dus een eigen gemaakt ontwerp kan helaas niet)
    - De clantag van je team (maximaal 4 tekens) word automatisch voor de naam van leden geplaatst
    - Nieuwsberichten voor je clan
    - De mogelijkheid om je teamleden verschillende ranks te geven (Member, Officer en Leader)
    - Squad Battle: Je kan als leader een speciale room maken waarin alleen jou clan en de clan waartegen je speelt in kunnen. Dit werkt heel simpel. Je voert de Clantag in van je tegenstander en zij zien de room verschijnen en kunnen erin)
    - Clanhistory: Alles wat je clan heeft gedaan qua leden en resultaten tegen andere clans staat hier netjes op een rij.

    Clans spelen dus een grote rol in Lockdown en worden ten volste ondersteund.

    Maar hoe zit het dan met de Lag tijdens het spelen ?

    Net zoals bij SOCOM is de lag grotendeels afhankelijk van een aantal cruciale punten:

    - Het aantal spelers in de room en hun verbindingen
    - De verbindingsnelheid van de host
    - De grote van de map en de hoeveel actie tegelijk tijdens een ronde


    Natuurlijk is het op dit moment voor mij niet mogelijk om dingen te beloven omtrent de lag, maar tot nu toe is dit veel beter als ik had gedacht. Ik heb alleen nog maar met fransen en enkele britten gespeeld en dit liep bijzonder soepel zelfs op de kleinere maps. Vooral de hit-detection (registratie door de server van rake schoten) is beter als verwacht en 2 kogels is ook echt dood. Vooral de grote maps zijn fantastisch met shootouts op grote afstand en granatenregens over én weer.

    Maar ook de kleine maps waarin je bijvoorbeeld in een groot huis tussen de pilaren shoot-outs hebt zijn erg gaaf. Toch heb ik ook in enkele rooms gezeten waar er wel lag aanwezig was, en dat zorgde ervoor dat kogels met een kleine vertraging uit mijn geweer kwamen. Andere spelers heb ik echter niet zien laggen of plotseling zien verdwijnen. Wat ik een enorm pluspunt vind aan deze game is dat het duidelijk is geweest van de ontwikkelaars om de gameplay zo soepel mogelijk te houden. Alle maps hebben dan ook een goede framerate en richten gaat altijd soepel en zonder stoten. Ik kan dus in ieder geval zeggen dat het spel uit zichzelf een goede en stabiele netwerk code heeft (simpel gezegd: het loopt als een tiet) MAAR het is zoals bij elke PS2 online game van groot belang in hoeverre er misbruik word gemaakt van Lag. Het opzettelijk downloaden met de PC tijdens het spelen, een slechte host en het aantal spelers hebben natuurlijk invloed op de kwaliteit van spelen. Dit kan je natuurlijk niet helemaal oplossen maar wel beperken door overleg over wie een spel gaat hosten en door het uitzetten van je PC. Al is de lag in Lockdown zeker anders als in SOCOM en lijk je niet direct voordeel te hebben als je zelf lagt.

    Voor het Rainbow Six: Lockdown Clan Tournament gaan we er trouwens streng op toezien dat er geen opzettelijke lag word veroorzaakt tijdens wedstrijden.

    Ok ok het klink allemaal erg gaaf, maar dit spel heeft toch ook minpunten ?

    Natuurlijk heeft de online mode minpunten.. Een paar grote, en een paar kleintjes. Zijn ze onoverkomelijk ? Ik vind van niet.. oordeel zelf:

    1: Laadtijden tussen de rondes.. Allemachtig die duren soms erg lang.. je zit vaak ruim een halve minuut te wachten voordat je aan de slag kan.. En het is helemaal frustrerend om te zien dat de tijd gewoon doorliep tijdens het laden !! Je ronde van 5 minuten duurt dan nog maar 4.30 minuten. erg slordig, maar iedereen heeft er last van.

    2: Spectator Mode: Ja dat is echt een fantastische optie !! Als die er zou zijn… Als je dood word geschoten en Respawn staat uit kan je alleen kijken op de plek waar je gestoven bent. Dit kan soms enkele minuten duren en dat is best saai.. Tijdens clanwars is het nog niet zo'n ramp omdat je hiermee geen posities kan doorgeven via MSN en er dus nog minder gefraudeerd kan worden, maar in open rooms is het heel jammer. Het zou beter geweest zijn als de host van de room dit zou kunnen instellen.

    3: Maps en Rondes: Die gaan per 1 ronde.. Dus na elke ronde ga je eerst terug naar de lobby.. moet iedereen weer op groen drukken en vervolgens krijg je weer de laadtijd voor je kiezen. In de praktijk irriteert dit alleen als je Respawn uit hebt staan, omdat je dan soms na een minuut spelen alweer in de lobby bent. Het is dus niet zoals met SOCOM dat je 1 map kiest en vervolgens 6 rondes op die map speelt. Als je het zo wilt doen moet je dus 5 keer dezelfde map kiezen wil je 5 rondes op die map spelen. Voor mij niet ideaal maar het zorgt wel voor veel variatie. Ik vind het in ieder geval een (klein) nadeel :)

    4: Host staat vast.. Dit betekend dat als de host ermee op houdt de hele room ook stopt.. Gelukkig heb ik nog geen disconnects meegemaakt of het zien gebeuren dus hopen dat dat niet voor grote problemen gaat zorgen.

    Als laatste nog een aantal steekwoorden met daarop een heel kort antwoord:

    Aantal tegenstanders: 16 maximaal

    Headset: natuurlijk kan je die gebruiken in zowel single als multiplayer en zowel in de lobby als tijdens het spelen.. Comms zijn gescheiden van de teams.

    USB Keyboard: Jazeker

    Graphics: Heel erg goed!! In mijn ogen een stuk mooier als grote concurrent SOCOM.

    Sterfanimaties: Fantastisch !!! Rainbow Six Lockdown gebruikt de Havoc engine en dat betekent onder andere extreem realistische sterf animaties. Vooral granaat explosies zijn super. Deuren spatten uit elkaar en tegenstanders worden bruut tegen muren aangeblazen. Ook de shotgun is erg grappig van dichtbij !

    Framerate: Erg stabiel op alle maps

    LAN Optie: Absoluut ! (En het Lockdown toernooi gaat daar absoluut gebruik van maken, maar dat blijft nog even een grote verrassing :P)

    En als laatste; Je kan met Lockdown met 2 spelers op 1 PS2 online!! Je kan dus met splitscreen online tegen anderen spelen met een vriend/broertje of desnoods buurvrouw. Dit heb ik nog niet getest dus ik weet niet hoe dit werkt in de praktijk.

    Nou ik heb zoveel mogelijk dingen proberen te beantwoorden, maar ik kan altijd nog dingen vergeten zijn. Aarzel niet om die te stellen, want het is de bedoeling dat je zo goed mogelijk voorbereid aan het Rainbow Six: Clan Tournament gaat meedoen. Zou zonde zijn als je de tientallen prijzen niet won, omdat je slecht geinformeerd was toch ?

    Groeten,

    Bowromir

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren