1. "Digitale distributie leidt over 10 jaar de gameindustr

Re: "Digitale distributie leidt over 10 jaar de gameindustr

Voor de schijfruimte hoef je het inderdaad niet te doen, althans totdat je dusdanig veel games aanbiedt dat er extra servers nodig zijn. Die kosten onderhoud en die kunnen wellicht niet opwegen tegen de opbrengsten van oudere games die geen reet meer verkopen.

Natuurlijk heb je zoiets als klantenservice, maar vanuit winstoogmerk is het zeker te rechtvaardigen.
  • Voor de schijfruimte hoef je het inderdaad niet te doen, althans totdat je dusdanig veel games aanbiedt dat er extra servers nodig zijn. Die kosten onderhoud en die kunnen wellicht niet opwegen tegen de opbrengsten van oudere games die geen reet meer verkopen.

    Natuurlijk heb je zoiets als klantenservice, maar vanuit winstoogmerk is het zeker te rechtvaardigen.
  • Rano had het volgens mij over een online (download) store.
    Waarom zou sony games uit haar store verwijderen?
  • Ik zie niet in waarom je games uit een store zou halen?

    Onafhankelijkheid van het voortbestaan van de downloadservice.
    Onafhankelijkheid van internet en hardwaregebonden accounts.
    Mogelijkheid tot (in)ruilen, verkopen, uitlenen.
    Verzamelaarsoogpunt.
    Grotere concurrentie tussen verschillende aanbieders.

    Ik zie zelf niet aan waarom je games NIET uit een store zou halen, als de prijs niet significant lager is. Voorlopig is dit absoluut zelden het geval, dus is er voor mij echt geen enkele reden om niet naar de winkel te waggelen behalve als de betreffende game nergens anders te krijgen is dan via digitale distributie.
  • Door middel van CE, SE of andere pakketten kunnen ze extra omzet genereren door fysieke verkoop.

    De postzegelverzamelaars zijn ook nog niet gestopt door de komst van email.
  • Helemaal mee eens. Behalve dat stukje over de handhelds…

    Dat vind ik altijd een beetje een non-argument. Ik heb zo'n tasje bij mn 3DS en daar kunnen 3 losse carts (2 bij 2 cm ofzo?) in de sluiting (en nog eentje in de handheld zelf). Het tasje maakt de 3DS nauwelijks groter dan ie is. En als je een 249 euro apparaat hebt wil je toch sowieso wel een vorm van bescherming lijkt me… Wanneer ben je meer dan 4 games nodig?
  • De waarheid achter digitale distributie is dat er voor de fabrikant veel schakels in het productieproces weggestreept kunnen worden en dat ze de consument in principe met een vorm van DRM kunnen platleggen.

    Het einde van ruilen, uitlenen, doorverkopen, meenemen. En alle winst gaat meteen naar de fabrikant. Worden wij er beter van? nee want dat games goedkoper worden is een utopie. Het is marktwerking, men heeft nou eenmaal een x bedrag over voor games en met digital only kun je in principe niet meer zeggen van 'fuck it, ik koop de disc wel ergens voor minder geld'.

    Steam is overigens goed, maar de new releases zijn niet goedkoper dan retail. Het zijn de bundles en aanbiedingen die aantrekkelijk zijn. Echter heb je nu al zo'n Crytek die zich van Steam terugtrekt.

    Betreffende handhelds is het een must omdat het vooral gemakkelijk is, je wilt geen extra tas met cartridges meenemen denk ik.
  • Store, portal, iCloud.. Er moet toch ergens een plek zijn waar je je games aanschaft?
  • Ik zie niet in waarom je games uit een store zou halen?
  • Dat kan dus alleen als elke console backwards compatible is. OF wanneer de shop tot in de eeuwigheid zal blijven bestaan en je licentie een levenlang geldig.

    Situatie:

    Uncharted 4 voor de PS3 wordt download only. Die koop ik. Vijf jaar na de release zijn we inmiddels bij de PS4 en nergens zijn meer nieuwe PS3's te koop. Vervolgens gaat mijn PS3 stuk. Ik koop 2e hands een werkende PS3 en wil de game daarop gaan downloaden. De game wordt echter niet meer in Store aangeboden omdat men alleen nog maar PS4 ondersteund en Uncharted 4 zojuist opnieuw uitgebracht voor 30 euro op de PSVita 2 met touchpad ondersteuning.

    Niet ondenkbaar. Ze willen je nu ook steeds opnieuw laten lappen voor steeds dezelfde games. Xbox Originals, PSX games, Virtual Console klassiekers. Kij,k een heruitgave van Mario Bros op de GBA was nog te verantwoorden: Een NES cartridge pastte nou eenmaal niet in een GBA. Maar digitaal is dat voor de fabrikant een stuk lastiger te verkopen. De enige manier om een game meermaals te verkopen zou dan nog zijn door de shop van een console maar een beperkte tijd up and running te houden. Ik denk dat ze dat soort shit proberen uit te halen. Anders zullen ze in de toekomst nauwelijks nog geld kunnen verdienen aan heruitgaves en remakes…
  • Games staan al tijden gekoppeld aan je account. Raak je je hardware kwijt, dan zal dit niet gelden voor de info op je account. Je zult de games dus gewoon weer gratis kunnen downloaden.

    Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de digitale distributie over 10 jaar de standaard is. Je ziet het nu al met Steam, iPhone, Android en tig andere stores, er wordt prima omzet gedraaid, groei is enorm. Heck, zelfs EA heeft aangegeven inmiddels online vrijwel evenveel of meer te verdienen dan met retail titels.

    Retail is over enkele jaren iets wat niet meer relevant is. Het zal voorlopig nog blijven, maar is niet meer de hoofdmoot van de omzet van bedrijven.
    We kunnen er niet meer om heen.

    Plus, het is veel gebruikersvriendelijker. Qua aanschaf en nog meer qua gebruik. Niet meer verwisselen van games, geen laadtijden door het medium (disc) en meer eenvoudig om bestaande content te sharen over diverse apparaten (denk PS3 / Vita, iPhone / iPad etc)
  • Oneens met de redenen die hierboven al worden genoemd, maar ik moet zeggen dat games op de HDD wel erg fijn is. Je start ze een stuk sneller op om even te spelen aangezien je niet hoeft te zoeken naar een disk. Toch hoop ik niet dat het download only wordt.

    Dat games op je HDD kan ik begrijpen, maar ik bedoel het meer in de zin van dat als je HDD/console crashed je met digitale distributie je game en wellicht je geld kwijt bent, maar met een schijfje je je spel weer in een nieuwe spelcomputer steken en klaar :p
  • Natuurlijk moeten er dingen veranderen. Dat blijkt ook uit het artikel. Nintendo, Sony en Microsoft moeten zich zo snel mogelijk aanpassen op digitale distributie.

    Als Sony, Nintendo, Microsoft de retailers uitschakelt kunnen de prijzen flink omlaag. Geen retailer, geen shipping, geen productie. Ik gok dat de prijs 25% van de huidige prijs kan zijn om net zo winstgevend te zijn.

    The Legend of Zelda: Skyward Sword voor €14,95 klinkt erg goed.

    Dat klinkt verdomd goed, maar dat zie ik de komende paar jaar echt niet op grote schaal gebeuren. Als je ziet dat nieuwe high-budget games via bijvoorbeeld Steam makkelijk de prijs van hun retail equivalent kosten en nog verkopen ook, vraag ik me af of de prijs überhaupt wel gaat dalen en de distributeur niet gewoon al het voordeel in eigen zak steekt.

    Pas als die prijzen significant lager worden dan retail, kan er gedacht worden om daadwerkelijk die kant op te gaan, en dat zal behoorlijk wat lef vragen van een aantal grote ontwikkelaars.
  • Op de PC is voor veel publishers online al de grootste afzetmarkt. Zie niet in waarom dat niet uiteindelijk ook voor consoles kan gelden.
  • Oneens met de redenen die hierboven al worden genoemd, maar ik moet zeggen dat games op de HDD wel erg fijn is. Je start ze een stuk sneller op om even te spelen aangezien je niet hoeft te zoeken naar een disk. Toch hoop ik niet dat het download only wordt.
  • Oneens.

    Dit komt door het feit dat waarschijnlijk veel mensen hun game op de console liever op disk hebben dan digitaal of op hun HD. Ook verwacht ik niet dat er voor I-apparaten miljoenen in een game wordt gepompt, en waar dan 40 euro ofzo gaat kosten. Tuurlijk, over 10 jaar is er groter geheugen op zo'n I-apparaat, maar ik zou geen spel van bv. 30 euro op mijn ipod/phone whatever willen.

    Ooit zal dit natuurlijk veranderen, dat spellen massaal digitaal verkocht gaan worden. Maar over 10 jaar? Ik betwijfel het. En stel, je hebt €200,- aan spellen gekocht online, en je HD gaat kapot (of je console), dan ben je dik de klos, zeker als je ze dan niet opnieuw zou kunnen downloaden, zonder dat dit geld kost.
  • Gezien het huidigw model kan retail niet uitgeschakeld worden, mits de prijzen van consoles flink omhoog gaan. Shops verdienen nu niet aan de hardware, maar wel lekker aan de software.

    Persoonlijk zou ik het wel heerlijk vinden. Gemak dient de mens. :)
  • Ik heb op "oneens" gedrukt, maar wil ik wel even nuanceren.

    Op handheld en PC? volmondig ja. Digitale distributie op handheld, telefoon, tablet en PC zal de boventoon voeren. Over 10 jaar verwacht ik dat het misschien nog de enige optie is die over is. De PSV en de 3DS zijn de laatste stuiptrekkingen van de "klassieke" handheld.

    Op console is 10 jaar nog te vroeg denk ik. Ik verwacht dat elke console van de volgende generatie nog een vorm van fysieke media heeft. Dus is er pas over een goede 5 tot 7 jaar ruimte voor de eerste "download-only" consoles. Dat laatste is imo nodig om het echt "leidend" te maken. En dat zullen echt niet al alle grote partijen zijn die het aandurven de sprong in het diepe te wagen…
  • Klinkt mooi, maar dan is een Virtual Console Nintendo 64 game van 1000 Wiipoints of een SNES game van 800 points ineens wel HEEL erg duur. Laat staan een DSi Ware game als Shantae die nu vrolijk 1200 punten kost. Het businessmodel zou dus volledig op de schop moeten.

    En ik zie ze eerlijk gezegd sneller die Zelda voor 29,99 in de store leggen dan dat ze SNES games voor twee euro p/s gaan verkopen. En 29,99 vind ik persoonlijk nog teveel geld voor een digitale game waar ik verder geen reet mee kan.
  • Natuurlijk moeten er dingen veranderen. Dat blijkt ook uit het artikel. Nintendo, Sony en Microsoft moeten zich zo snel mogelijk aanpassen op digitale distributie.

    Als Sony, Nintendo, Microsoft de retailers uitschakelt kunnen de prijzen flink omlaag. Geen retailer, geen shipping, geen productie. Ik gok dat de prijs 25% van de huidige prijs kan zijn om net zo winstgevend te zijn.

    The Legend of Zelda: Skyward Sword voor €14,95 klinkt erg goed.
  • Als je ziet dat Xbox On Demand titels als Kameo en Perfect Dark Zero op Xbox Live nog vrolijk 29,99 kosten dan mag het van mij nog wel even duren voor Sony en Microsoft over gaan op volledige digitale distributie. Want nu hebben ze nog enigzins concurrentie van de retail (en daar kosten die titels slechts 10-15 euro ofzo). Maar hebben ze die concurrentie niet, dan kunnen en zullen ze vragen wat ze willen. En als je kijkt naar de PSP GO shop en de Nintendo Virtual Console, dan weet je dat ze dat ook zullen doen. Ik weiger bovendien om 40-50 euro neer te tikken voor een nieuwe game die ik niet kan (in)ruilen, uitlenen of verkopen…

    Het grote geld op de i-devices wordt momenteel verdiend met kleinschalige games van hooguit 3 euro. Als daar een dure productie op zou verschijnen met een budget van miljoenen euro's dan zouden de prijzen omhoog schieten en vraag ik me af hoeveel bereidheid er is onder de bezitters. Zo'n Angry Birds of Cut the Rope is een impulsaankoop. Dat zijn titels van 15 euro of meer niet meer. En er is nog steeds een groot verschil in kwaliteit tussen die 'paar euro' games en grote producties als Modern Warfare, Uncharted en Zelda…

    De industrie wil natuurlijk heel erg graag deze kant op omdat ze zelf op de wijze veel meer overhouden aan hun games, zonder al die ketens er tussen. Maar zo lang de prijzen en voorwaarden voor ons gamers niet beter worden blijf ik gewoon stug fysieke media kopen en ben ik zelfs blij dat Nintendo wat achter de feiten aanloopt op dit vlak. Want dat ook Nintendo je leegzuigt als ze ooit volledig digitaal gaat blijkt wel uit de prijzen die 1st party launchgames en de oudste Wii Ware games vandaag de dag nog steeds kosten.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren