1. Suikoden-serie

Re: Suikoden-serie

Een grote fan van de serie hier. Suikoden 3 was voor mij wel het hoogtepunt van de hele serie, voornamelijk vanwege het verhaal. Het is eigenlijk de enige rpg die ik gespeeld heb waarbij alles dat je doet/beleeft, direct betrekking heeft op het plot. In veel rpg's zie je nl dat er veel tijd verknald wordt aan fetch-quest en meer van dat soort onzin. Zo niet in deze game. Alleen maar verhaal. Erg goed gedaan.

Ja, het battle-systeem was niet helemaal optimaal want ik had liever gehad dat je gewoon alle karakters afzonderlijk een commando kon geven. Aan de andere kant vond ik het skills-systeem wel een erg goede uitvinding en het is jammer dat Suikoden 4 daar niet verder mee is gegaan.

De reden die Konami in het verleden opgegeven heeft voor het niet uitbrengen van de game in Europa was dat de game erg slordig geprogrammeerd zou zijn. Hierdoor kostte het erg veel tijd om alles te vertalen en in de game terug te stoppen. Begrijpelijk, maar ik had dan liever gezien dat ze de game alleen in het Engels uitgebracht hadden. Maar goed, daar hebben we import voor natuurlijk.
  • Een grote fan van de serie hier. Suikoden 3 was voor mij wel het hoogtepunt van de hele serie, voornamelijk vanwege het verhaal. Het is eigenlijk de enige rpg die ik gespeeld heb waarbij alles dat je doet/beleeft, direct betrekking heeft op het plot. In veel rpg's zie je nl dat er veel tijd verknald wordt aan fetch-quest en meer van dat soort onzin. Zo niet in deze game. Alleen maar verhaal. Erg goed gedaan.

    Ja, het battle-systeem was niet helemaal optimaal want ik had liever gehad dat je gewoon alle karakters afzonderlijk een commando kon geven. Aan de andere kant vond ik het skills-systeem wel een erg goede uitvinding en het is jammer dat Suikoden 4 daar niet verder mee is gegaan.

    De reden die Konami in het verleden opgegeven heeft voor het niet uitbrengen van de game in Europa was dat de game erg slordig geprogrammeerd zou zijn. Hierdoor kostte het erg veel tijd om alles te vertalen en in de game terug te stoppen. Begrijpelijk, maar ik had dan liever gezien dat ze de game alleen in het Engels uitgebracht hadden. Maar goed, daar hebben we import voor natuurlijk.
  • Ik had hem in begin 2003 voor heel goedkoop geimporteerd. Had er veel reviews over gelezen en het leek me wel een leuk spel. Ik wilde het niet missen.

    Met Hugo was ik het verhaal begonnen. Het spel begint een beetje sloom, maar na een paar gebeurtenissen kon ik niet meer stoppen met spelen. Het vechten was op het begin een beetje wennen want ik had nog nooit met zo een battlesyseem gewerkt. Maar later wil je niks anders. Ook de stratego-achtige battles vond ik leuk om te doen. Ik snapte daar op het begin helemaal niets van. De verhalen van de hoofdpersonages lopen parallel met elkaar, dus sommige momenten zul je voor een tweede keer meemaken. Maar dan vanuit een andere oogpunt. Is grappig om te zien.

    Met de komst van dat kasteel werd het spel NOG leuker. Je kon personages daar naartoe sturen om ze later te gaan recruiten. Er is erg veel te doen daar, en het is leuk om te zien hoe dat kasteel(en de omgeving ervan) veranderd naarmate je meer mensen naar die plek gelokt hebt. Erg leuk gedaan, want elke personage heeft een andere ability. Zo openen sommige personages een restaurant of er wordt zo een mini akker gebouwd met allerlei fruit en groenten die als medicijnen kunnen werken. En nog veel meer… Dat wordt echt je thuisbasis.

    De graphics vind ik wel goed. Alleen vind ik de vijanden die je op het veld tegenkomt niet echt mooi geanimeerd. Ze ogen erg goedkoop. En de gevechten gaan soms een beetje te sloom. Maar dat neemt niet weg dat ik van dit spel erg genoten heb. Ik heb overigens niet alle personages gevonden…
  • De game is goed maar het vechtsysteem is niet goed uitgewerkt. Het Pair battle systeem is namelijk te gelimiteerd want je kan per 2 characters maar 1 command geven… dus niet 1 attack en de andere Heal. De Veldslagen vind ik het leukst, al kan dat in het begin wel een beetje wazig zijn het is eigenlijk extreem simpel want je kan maar een paar dingen doen.

    tis jammer dat ik de game niet meer heb maar ik moet hem maar weer eens ergens opgraven en spelen. Om heel eerlijk te zijn vond ik de game beter dan FFX, omdat ie veel moeilijker en dieper is. Maar Suikoden 3 is wel wat trager en de interesse viel daardoor soms wel ff bij mij weg.

    Het is mij een raadsel waarom Suikoden 3 hier niet is uitgebracht, misschien omdat deel 1 en 2 het niet zo goed deden. Maar doordat 3 wel heel veel geimporteerd is kan dat de reden zijn dat ze toch met 4 op de proppen gekomen zijn.
  • Goed spel. Is die wel in Amerika uitgekomen?
    Jazeker

    Kan er niet over uit waarom III niet hier wordt gereleased en IV wel, terwijl dat een ruk spel is in vergelijking.

    Iemand meer info waarom hij hier niet is uitgebracht behalve dan dat Konami er geen zin in had?
  • Goed spel. Is die wel in Amerika uitgekomen?
  • Mensen met een Playstation 2 zitten wat RPG´s betreft niet verkeerd, er zijn echter spellen die nooit in Europa zullen worden uitgebracht. Suikoden III is zo´n spel, maar is dit spel het importeren waard? Ik wil met deze recensie een idee geven van hoe het spel in elkaar zit zodat je voor jezelf uit kan maken of je die stap wil maken.


    De Geschiedenis
    Suikoden is een serie die begonnen is op de Playstation en daar twee delen op heeft gehad, deze zijn beide in Europa uitgebracht. Ook het vervolg van suikoden III is in Europa uitgebracht terwijl die het bij lange na niet haalt in vergelijking met alle voorgaande delen. Waarom Konami deeltje 3 hier niet heeft uitgebracht is mij echter een raadsel. Om aan deel 3 te beginnen is het niet nodig om de twee voorgaande delen gespeeld te hebben omdat het een op zich staand verhaal is met daarin slechts kleine verwijzingen. Om de twee op de Playstation verschenen delen te spelen moet je naast een dosis geluk ook een gevulde portemonnee hebben aangezien de spellen moeilijk te krijgen zijn en er veel vraag naar is.

    Het verhaal
    In wereld van Suikoden III zijn drie grote naties die met elkaar strijden om de macht, je hebt de snobistische Zexens, de verenigde clans van de Grasslands en Heilige koninkrijk van Harmonia. Deze partijen zijn na de laatste grote oorlog in een staat van voorzichtig staakt-het-vuren, maar door een reeks incidenten is deze instabiele vrede onder grote druk komen te staan. Tegelijk met deze incidenten steken geruchten over de legendarische held “the Flame Champion” en zijn helpers “the Flamebringer” de kop op. In de loop van het verhaal zul je met de verschillende hoofdkarakters de achtergronden van deze gebeurtenissen te weten komen, en ook wat het verband is met de Flame Champion.

    Trinity Sight system
    In Suikoden III zal je zelf kunnen kiezen met welk van de drie hoofdpersonen je het spel verder speelt. Het spel is opgedeeld in hoofdstukken en tussen de hoofdstukken door kan je telkens kiezen met welke verhaallijn je verder gaat, dit is het zogeheten “Trinity sight system”. Dit systeem is niet geheel nieuw, het is in Final Fantasy 6 ook al toegepast in een iets andere vorm, in Suikoden III zullen de verhaallijnen door elkaar lopen en zijn het geen op zichzelf staande verhaaldelen zoals in Final Fantasy 6. De lol is natuurlijk om het verhaal te spelen (de eerste keer dat je het spel doorspeelt) en karakter voor karakter te vorderen, alle hoofdstukken van één bepaald hoofdpersoon achter elkaar spelen houdt in dat je een heleboel spoilers van de overgebleven verhaallijnen zult tegenkomen. Alle hoofdpersonen hebben 3 hoofdstukken waarna de speler kan kiezen met welke hoofdpersoon de laatste twee hoofdstukken gespeeld zullen worden. Ook is er naast de drie hoofdpersonen de mogelijkheid om te spelen met een vierde karakter, dit is echter meer een soort uitgebreide side-quest dan dat het een apart verhaal is. Ook zijn er twee extra scenario’s vrij te spelen die niet absoluut nodig zijn. Deze zal je waarschijnlijk pas de tweede keer dat je het spel speelt unlocken.

    Hoofdpersonen

    Hugo
    Hugo is de zoon van het clanhoofd van Karaya, de krijger-stam van de 6 verschillende Grassland-clans, vergezeld door zijn vrienden, trekt hij vanuit zijn dorpje naar de hoofdstad van Zexen om een bericht over te brengen van zijn moeder aangaande de vredesbesprekingen. Door een samenloop van omstandigheden loopt dit niet zoals gepland en wordt Hugo al snel achterna gezeten door het leger van Zexen.

    Chris Lightfellow
    Door het overlijden van de vorige commandant is Chris nu aanvoerder van de Zexen knights. Door de inwoners van Zexen wordt zij gezien als een heldin, maar ze wil hier zelf niks van weten. De loyaliteit van de Zexen Knights wordt misbruikt door het bestuur van Zexen en hier gaat het geweten van Chris steeds harder tegenin.

    Geddoe
    Kapitein van een groep huurlingen die zich hebben verhuurd aan Harmonia en worden ingezet als twaalfde eenheid van de “Harmonian Southern Frontier Defense Force” om informatie te zoeken over de Flame Champion en zijn Fire Bringer. Geddoe is een mysterieus persoon en ook voor de rest van zijn groep is wat hij denkt meestal hij een raadsel.

    Beetje vreemd, maar wel lekker
    Het vechtsysteem van Suikoden III zal je even aan moeten wennen, de normale gevechten verlopen via het turn-based principe maar toch iets anders dan je gewend bent. Je groep bestaat namelijk uit maximaal zes personen en een zevende persoon ter ondersteuning, deze zes personen zijn opgedeeld in paren zodat je per tweetal je commando´s moet geven. Laat je één persoon van het paar bijvoorbeeld magie gebruiken dan zal de tweede persoon automatisch aanvallen, dit vergt enige gewenning en aanpassing maar is absoluut niet zo onhandig als het op het eerste oog lijkt. Deze gevechten zijn ook de bron waaruit je je ervaringspunten zal moeten halen om je personages op te waarderen.
    Ook zijn er naast de gewone gevechten nog twee andere soorten van gevechten, deze zal je echter niet vaak tegenkomen maar zijn wel van groot belang voor het verloop van het verhaal. Ten eerste heb je de “duel-match”, in dit duel zal je gelijk met de computer uit 3 verschillende acties moeten kiezen en wordt de uitkomst per ronde bepaald zoals in het bekende papier-steen-schaar spelletje. Voordat je je actie kiest zegt je tegenstander wel wat tegen zodat je kan bedenken welke keuze de tegenstander maakt, zo heb je nooit het idee dat je kans op winst van geluk afhangt want dat is dus niet zo.
    Als laatste heb je nog de veldslagen, hierin zal je je eenheiden als op een bordspel tegen elkaar uit moeten spelen en zullen de confrontaties weer via het turn-based principe verlopen. Om de overwinning in een veldslag te halen zal je echter meer strategisch moeten nadenken, blind aanvallen loopt meestal uit in een bittere nederlaag voor je team.

    108 Stars of Destiny
    In Suikoden III heb je naast de standaard bondgenoten van de hoofpersonages de mogelijkheid om personages te rekruteren en je bij te staan in je zoektocht naar de Flame Champion. Sommige van deze personages zullen zich in de loop van het verhaal bij je voegen, andere zal je een bepaald voorwerp moeten geven of aan andere voorwaarden voldoen terwijl andere na een gesprek zich direct bij je voegen. Deze personages zijn de 108 Stars of Destiny wat ook de rode draad is in de voorgaande twee delen. Deze Stars of Destiny kan je inzetten als leden van je groep, sommige als actief lid andere als ondersteuning. Al deze personages hebben verschillende eigenschappen hun eigen sterke en zwakke punten, ook zullen bepaalde combinaties van groepsleden samen een speciale krachtigere aanval kunnen doen.

    King of my castle
    In de loop van het spel zal je de beschikking krijgen over een kasteel waar je gerekruteerde Stars of Destiny heen gaan en sommige van hen een winkeltje beginnen of een mini-game aanbieden. Ook kan je in dit kasteel je gevonden kunstvoorwerpen tentoonstellen en je vaardigheden verbeteren. Het vierde karakter is de meester van dit kasteel en met hem kan je veel van de 108 Stars al vroeg naar je kasteel krijgen. Dit is een erg leuk aspect en in het kasteel valt steeds meer te doen als je meer mensen rekruteert. Als je niet met het vierde bij-karakter wenst te spelen kan dat ook, mar dan wordt het rekruteren van alle Stars een stuk lastiger.


    Standaard
    Qua graphics is Suikoden III geen hoogvlieger maar ook absoluut geen mindere van andere RPG´s met uitzondering van Final Fantasy X en X-2. De omgevingen zijn allemaal heel gedetailleerd en nergens heb je het idee dat een stad of dorp een bij elkaar geraapt zootje is. Het geluid is, op dat van het geweldige openingsfilmpje na, een beetje flets en er is geen compositie die er echt bovenuit steekt. De muziek stoort op geen enkel moment maar er zijn wel momenten dat het ontbreken van muziek enige irritatie opwekt, het is dan net datgene wat een cut-scene mist. Dit is zo ongeveer het enige minpunt aan het spel, op de standaard themes na is er niks echt groots aan te merken op Suikoden III.

    Conclusie
    Jammer genoeg is het spel, in tegenstelling tot de andere delen, nooit in Europa uitgebracht. Mensen die dit spel toch willen spelen zullen het moeten importeren maar voor de RPG fan is dat absoluut de moeite waard.

    Filmpjes (IGN)

    Published by: Konami
    Developed by: Konami
    Genre: RPG
    Number of Players: 1
    Release Date
    US: October 22, 2002
    Japan: July 11, 2002
    Europe: Unreleased

    =============================================

    Zijn er nog meer mensen die dit spel hebben of graag willen hebben? Dan kunnen we hier over de Suikoden serie praten. Mocht dit topic niet zijn toegestaan omdat ik dit al als memberrecensie heb gepost dan houdt het op natuurlijk.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren