1. Waardoor is Japan haar dominantie kwijtgeraakt?

Re: Waardoor is Japan haar dominantie kwijtgeraakt?

Uh nee, dat zeg ik niet.

Ik ben gewoon van mening dat Brain Training en Layton gewoon meer baat hebben bij de huidige opzet (aangezien ze ook een bij een clubje DS games horen die daadwerkelijk goed gebruik maken van het touchscreen) dan dat ze op XBLA of PSN worden gekwakt. Als je Chinatown Wars had opgenoemd bijvoorbeeld (qua opzet vergelijkbaar met een console game) was een beter voorbeeld geweest.

Plus… puzzelgames doen het traditioneel goed op handhelds: waarom weggaan uit die sector als er duidelijk een grote markt is?
  • Uh nee, dat zeg ik niet.

    Ik ben gewoon van mening dat Brain Training en Layton gewoon meer baat hebben bij de huidige opzet (aangezien ze ook een bij een clubje DS games horen die daadwerkelijk goed gebruik maken van het touchscreen) dan dat ze op XBLA of PSN worden gekwakt. Als je Chinatown Wars had opgenoemd bijvoorbeeld (qua opzet vergelijkbaar met een console game) was een beter voorbeeld geweest.

    Plus… puzzelgames doen het traditioneel goed op handhelds: waarom weggaan uit die sector als er duidelijk een grote markt is?
  • Wat ik ook altijd wel apart van Japan vind ik dat ze spellen die hier gewoon als PSN of Xbox live spel gereleased zou worden voor de volle mep in de winkels gooien. Denk dan aan Brain Training of Professor Layton, dat zijn echt geen spellen die 30 euro waard zijn. Kennelijk verkoopt het wel, maar ik vraag me af waarom voor die prijs.
    Gezien de vraag ernaar en de constante kwaliteit (zeker in verband met Layton) vinden mensen het juist wel een retail release waard.

    Daarnaast, dit is overigens één van de meest voorkomende discussie op fora, het hele "deze game zou beter/net zo goed hebben gepresteerd op XBLA/PSN" maar mensen vergeten iets heel belangrijks: deze titels zijn voor specifiek ontwikkeld voor een bepaalde platform, zeker in het geval Braintraining en Layton. Vind het overigens ook slechte voorbeelden, aangezien de twee gebruik maken van een touchscreen. Plus, het zijn dus echte ideale handheld games. Dan zou het logischer zijn om ze in de App store te flikkeren voor een vrienden prijsje.

    Want zonder touchscreen zouden die games echt ONMOGELIJK zijn.
  • ik denk als yamuachi carte blanche had gekregen, dat er geen 1 standaard auto zou ingezeten hebben, en dat de game geen 3D ondersteunde.
    Dit lijken me eerder keuzes van sony geweest.
    Die 1000 auto's als marketing, en die 3d omdat sony dat natuurlijk aant pushen is.
  • Ik denk dat Yamauchi veel te veel macht heeft. Het uitstel heeft Sony veel geld gekost, en geloofwaardigheid. Een van de redenen dat GT her en der underperformed komt door het uitstel en de wederom vele niet waargemaakte beloften.

    De game is te laat en Sony heeft het allemaal maar van Yamauchi gepikt. De game kreeg 2 weken voor aanvang van release een datum. Het was een zootje.

    Tegelijkertijd heeft de studio sinds GT3 eigenlijk volgens pers en publiek geen AAA game meer afgeleverd. Het krediet houdt een keer op en dat moet je als bedrijf ingrijpen. De serie kan perfect zonder Yamauchi aan het hoofd verder. Ik zou de gameplay expertise van Polyphony mixen met de westerse expertise van design en interface, en efficiency. Dan heb je GT's die zo frequent komen als Halo's, en van dito kwaliteit.

    You won credits. Ok? click
    You won experience. Ok? click

    Ik bedoel WTF, het is niet zo dat ik nee kan zeggen en de credits niet wil hebben ofzo.
  • Japan commerciëler denken? :P

    Dat doen ze al jaren: zoals Scamco met hun locked DLC op de disc, Squre-Enix moet het al jaren hebben van de remakes en spin-offs op handhelds van Final Fantasy, Dragonquest en Kingdom Hearts. Nintendo met een Mario All Star heruitgave, Sega met jaarlijks drie Sonic games en ga zo maar door. Nu zijn die laatste niet op de DLC gericht, maar het is zeker allemaal zo commercieel als de neten.

    Op dat punt vind ik Capcom's idee met Dead Rising 2 eigenlijk best slim: Niet echt DLC, maar ze geven in de vorm van DR2 Case Zero een voorproefje op de echte game, zonder dat het een demo is.
  • simpel omdat ze hun games totaal niet op westerse gamers zijn gericht en zo alleen in Azië goed verkopen .
  • Buiten Nintendo om vallen er echter talloze Japanse studios, of ze raken achterop.
    Of Nintendo kopje onder was gegaan lijkt me sterk (handheld yo) maar dat de Wii ze heeft gered? Absoluut. Overigens, dat er veel Japanse studios omvallen? Dat is overdreven niet? Ik kan me serieus alleen Clover en Cing herinneren, voor de rest zijn het vooral (kleinere) westerse studios die hun deuren moeten sluiten. Ensemble, Pandemic, Budcat, Krome, Bizarre Creations…

    Maaaar ik ben het er overigens niet mee eens dat Japan niet meer op technisch/design gebied kan meekomen, ze zullen toch ooit (ooit moet je hier als het sleutelwoord zien) weer iets moeten doen waardoor ze meer relevant worden. Ik geloof zeker dat Japanners daar de kennis voor hebben, maar zich te hard vasthouden aan tradities.

    Nintendo zou het niet gered hebben maar hun games waren nog steeds heel erg goed, hoewel er de sleet op zat in de Gamecube jaren. Op de gerevitaliseerde Metroid serie na, wat toevallig door een Amerikaanse toko werd gemaakt. Het is overduidelijk dat ze het weer begrepen hebben sinds de Wii, alhoewel ik persoonlijk een epische Zelda mis. Twilight Princess was het net niet.

    Misschien moeten de Jappaners wel wat commerciëler gaan denken… Ik bedoel: die uitmelkpraktijken met DLC's bij veel te korte games lijkt bijna exclusief een westers fenomeen. Ik vind het onethisch maar het werkt.

    Het beste stuk van je post vind ik je verwijzing naar de Westerse Studios. Ja, dacht ik, ook bepaalde Westerse studios hebben problemen. Dan denk ik bijv. aan Raven Software en Id Software die echt geen schim meer zijn van vroeger.
  • Ligt aan je verwachtingspatroon. Ik vind Gearbox altijd al jantje modaal en Hells Highway is eigenlijk niet beter en niet slechter dan de rest van hun portfolio. Ik had een matig tot redelijke game verwacht en BiA 3 werd een matig tot redelijke game.

    Kijk je echter naar Square en Polyphony dan zijn deze echt veel harder gevallen. Van GT5 en FFXIII had ik veel, veel meer verwacht. En dit geldt ook voor RE5, Ninja Gaiden, Star Ocean, PES… De meest Jappen franchises van weleer. Intussen hebben we binnen afzienbare tijd een Uncharted, Gears of War en Mass Effect trilogie uit het westen mogen ontvangen. Veel efficienter.

    Last Guardian, het zal wel een goede game gaan worden, maar wederom eentje die niet '5 jaar development tijd goed' is. Is niet af te zetten tegen een Uncharted trilogie die binnen net zo'n tijdsbestek is gemaakt, ook economisch niet. Zakelijk zou je kunnen denken 'why bother' en dat Team ICO simpelweg afschieten. Sony zou dan nog gelijk hebben ook. Geldt ook voor Polyphony trouwens, ik had die Yamauchi absoluut op straat gezet. Dat laatste delay heeft het allemaal enigzins verbruid, GT PSP was al brak en met GT4 begon het verval al een beetje. Zet bijvoorbeeld Studio Liverpool op GT of huur Bizarre erbij, en je kunt praktisch om de 2 of 3 jaar een GT hebben die net zo veel verkoopt en kwalitatief vast wel voldoet.

    Kijk je naar lower budget en niet echt technisch demanding games als SFIV etc dan scoort Japan nog goed. Dit zijn ook de games die de kleinere teams nog in relatief korte tijd kunnen klaarstomen.
  • Even tussendoor: een paar noemen hier (terecht) dat Japanse developers moeite hebben met de grote ontwikkelingskosten en hun standaardneiging om eigen engines te ontwikkelen mede debet is aan de veel te lange ontwikkeltijd van games (The Last Guardian werd hier genoemd).
    Maar sommige langverwachte Westerse games zoals Mafia II en Alan Wake hebben ook last van dit kwaaltje. Zijn de oorzaken daar anders? Of ligt het meer aan de huidige generatie consoles? Misschien is de grootste wanprestatie nog wel geleverd door Brothers in Arms 3 - Hells Highway, zo even uit mijn hoofd.
  • volgens mij heeft het vooral te maken met de steeds meer middelen die men nodig heeft om een game te ontwikkelen.
    We zitten nu met multicore cpu's, dit vraagt veel ontwikkelingstijd als je er volledig gebruik van wilt maken.
    Japan moet hier concurreren met 2 continenten!!!
    Kijk nu naar GTA iv, daar heeft men een tijd met 800 mensen aan gewerkt!!
    dat kan men niet in japan.
    GT3 en GT4 bewezen dat polyphony technisch mssn wel de meest ervaren dev was van vorig jaar :P. Kijk eens hoe moeilijk ze het nu hebben. GT5 ziet er nog steeds super uit, maar ze hebben meer en meer tijd nodig.

    Ik blijf japan top vinden. Maar volgende generatie zullen ze het nog moeilijker krijgen.
    Voordeel van westerse landen is dat de games afgewogen worden op effectief/kwaliteit. In japan kan je dat woordje effectief weghalen.
    Financieel kunnen hun studio's het gewoon niet halen van de westerse studio's.

    Om even een voorbeeld te geven:
    Japan: handwerk
    Westen: machinaal
  • De Wii is een toevalstreffer die ook in het westen bedacht had kunnen zijn. Het leunt volledig op die control methode, is verder gewoon een Gamecube die voorheen niemand wilde hebben. De games op zich zijn op een aantal uitschieters na niet zo extreem succesvol. Continuiteit? I think not.

    De 2 HD consoles, met core games, zijn tezamen nog altijd meer in demand dan de goedkoper geprijsde Wii die op een veel breder genomen 'kids to adults' doelgroep is gericht. Die 2 aanbieders pikken in elkanders ruif en bieden praktisch hetzelfde aan, terwijl de Wii de vijver voor zichzelf had. De Wii 'dominantie' zegt mij allemaal niet zoveel. Ze hebben in essentie immers gewoon geen concurrentie (gehad).

    Misschien dat deze 2 aanbieders de volgende generatie vanaf day one motion controls gaan overnemen, ik verwacht dat Nintendo een fatsoenlijke online infrastructuur van hen gaat overnemen.

    Een Ps3 is officieel nog wel Japans, maar gebouwd door IBM, nVidia etc en trekt tegenwoordig vooral op westerse studios.
  • Tja, die thread gaat toevallig precies daarover, kan er ook niets aan doen dat ik hem ben gestart :P
  • Handhelds, tja. Ik weet niet wat daar van te denken. Hoge hardware sales, maar niemand lijkt buiten Japan de software legitiem te kopen. De weekly worldwide software charts staan in schril contrast met de DS hardware sales. Op de Handhelds is Japan nog wel heer en meester, maar de smartphones komen er aan. De Wii volgt min of meer het handheld principe, het richt zich op een dergelijke wijde doelgroep en leunt niet op tech of online play. Dat is waar Japan nog scoort.
    En deze denkwijze is dan ook fout.

    Het was een paar jaar geleden al bewezen dat vooral handheld games (Met budgets die nooit meer dan een paar ton bedragen) nooit topspots hoefden te bemachtigen in de charts en nog wisten ze makkelijk enorm veel units te verkopen. De eerste Scribblenauts is een voorbeeld, maar ook een CoD MW op de DS (lol) wist in Amerika alleen al 500k te verkopen. Lijkt niet veel, maar die heeft zijn productiebudget lang en breed terug verdient. Plus winst.

    Ja, piraterij heeft invloed op de DS en PSP. Maar de invloed wordt op bepaalde punten behoorlijk overdreven.
  • Als men werkelijk wilt verklaren waarom Japan eerst dominant werd en daarna weer minder dominant (is dat overigens wel écht zo? Is Nintendo soms geen Japans bedrijf meer? Hebben we het hier überhaupt wel over een echt economisch verschijnsel of over een symbolisch / cultureel verschijnsel? Of beide?), dan zul je met al die dingen rekening moeten houden.

    Pre-Wii was ook Nintendo niet meer echt zo relevant omdat ze bleven hangen in oude tijden. Ze hebben toevallig een schot in de roos gehad met die motion controls en dat heeft ze gered, op de 'oude' manier waren ze kopje onder gegaan. Buiten Nintendo om vallen er echter talloze Japanse studios, of ze raken achterop.

    Het gaat om de grote onafhankelijke softwarestudios als Capcom, Konami, Square etc. Die hebben veel terrein verloren en verloochenen hun afkomst te geforceerd waardoor er vaak een halfbakken product als FFXIII of RE5 uitkomt. Op het gebied van design en software verliezen ze van het westen.

    Op technisch gebied kan Japan gewoon niet meer mee. De Wii wordt gelukkig voor Nintendo hier (nog) niet op afgerekend.

    Leuke creatieve nonfictie die precies verwijst naar het profeetgedrag wat ik noemde.

    feit 1: Wii is de best verkochte deze generatie en heeft de anderen tot imitatie gedwongen.
    feit 2: De Wii komt van een Japans bedrijf.
    conclusie 1: Japan is irrelevant
    conclusie 2: Nintendo is doomed.


  • Ook het westen houdt vast aan tradities. Games als CoD zijn van buiten niet heel anders dan een eeuwenoude counter strike ofzo. Het is echter zo dat westerse games vaak een wat oudere doelgroep aanspraken en die doelgroep is tegenwoordig het grootst. Een Call of Duty was zelfs op de Ps2 en Xbox nog helemaal niet zo relevant, nu is het een van de grootste franchises.

    13 jaar geleden kon je op de PC al online gamen, dat is door blijven groeien terwijl Nintendo en ook Sony voorheen online als iets onnodigs afdeden. Japan en online play is daarentegen nog steeds een grote farce. Vraag een Ps3 bezitter over de MGS Konami ID en de PES netcode en hij zal gaan lachen.

    Handhelds, tja. Ik weet niet wat daar van te denken. Hoge hardware sales, maar niemand lijkt buiten Japan de software legitiem te kopen. De weekly worldwide software charts staan in schril contrast met de DS hardware sales. Op de Handhelds is Japan nog wel heer en meester, maar de smartphones komen er aan. De Wii volgt min of meer het handheld principe, het richt zich op een dergelijke wijde doelgroep en leunt niet op tech of online play. Dat is waar Japan nog scoort.
  • Buiten Nintendo om vallen er echter talloze Japanse studios, of ze raken achterop.
    Of Nintendo kopje onder was gegaan lijkt me sterk (handheld yo) maar dat de Wii ze heeft gered? Absoluut. Overigens, dat er veel Japanse studios omvallen? Dat is overdreven niet? Ik kan me serieus alleen Clover en Cing herinneren, voor de rest zijn het vooral (kleinere) westerse studios die hun deuren moeten sluiten. Ensemble, Pandemic, Budcat, Krome, Bizarre Creations…

    Maaaar ik ben het er overigens niet mee eens dat Japan niet meer op technisch/design gebied kan meekomen, ze zullen toch ooit (ooit moet je hier als het sleutelwoord zien) weer iets moeten doen waardoor ze meer relevant worden. Ik geloof zeker dat Japanners daar de kennis voor hebben, maar zich te hard vasthouden aan tradities.
  • Als men werkelijk wilt verklaren waarom Japan eerst dominant werd en daarna weer minder dominant (is dat overigens wel écht zo? Is Nintendo soms geen Japans bedrijf meer? Hebben we het hier überhaupt wel over een echt economisch verschijnsel of over een symbolisch / cultureel verschijnsel? Of beide?), dan zul je met al die dingen rekening moeten houden.

    Pre-Wii was ook Nintendo niet meer echt zo relevant omdat ze bleven hangen in oude tijden. Ze hebben toevallig een schot in de roos gehad met die motion controls en dat heeft ze gered, op de 'oude' manier waren ze kopje onder gegaan. Buiten Nintendo om vallen er echter talloze Japanse studios, of ze raken achterop.

    Het gaat om de grote onafhankelijke softwarestudios als Capcom, Konami, Square etc. Die hebben veel terrein verloren en verloochenen hun afkomst te geforceerd waardoor er vaak een halfbakken product als FFXIII of RE5 uitkomt. Op het gebied van design en software verliezen ze van het westen.

    Op technisch gebied kan Japan gewoon niet meer mee. De Wii wordt gelukkig voor Nintendo hier (nog) niet op afgerekend.

    Serieus, STELLING is Verplicht…

    Inhoudelijk reageren is dat ook.
  • Serieus, STELLING is Verplicht…
  • Wat ik ook altijd wel apart van Japan vind ik dat ze spellen die hier gewoon als PSN of Xbox live spel gereleased zou worden voor de volle mep in de winkels gooien. Denk dan aan Brain Training of Professor Layton, dat zijn echt geen spellen die 30 euro waard zijn. Kennelijk verkoopt het wel, maar ik vraag me af waarom voor die prijs.
    Gezien de vraag ernaar en de constante kwaliteit (zeker in verband met Layton) vinden mensen het juist wel een retail release waard.

    Daarnaast, dit is overigens één van de meest voorkomende discussie op fora, het hele "deze game zou beter/net zo goed hebben gepresteerd op XBLA/PSN" maar mensen vergeten iets heel belangrijks: deze titels zijn voor specifiek ontwikkeld voor een bepaalde platform, zeker in het geval Braintraining en Layton. Vind het overigens ook slechte voorbeelden, aangezien de twee gebruik maken van een touchscreen. Plus, het zijn dus echte ideale handheld games. Dan zou het logischer zijn om ze in de App store te flikkeren voor een vrienden prijsje.
  • Eigenlijk moeten we helemaal niet willen dat Japan 'verwestert' qua design. De Japanse studio's zorgen tenminste nog voor wat variatie. Als ze daar straks ook alleen nog maar dertien in een dozijn shooters en racers uitpoepen met fotorealistische graphics dan is de lol voor mij er heel snel af.

    Dat vind ik dus ook. Ik spreek dan ook echt als een groot liefhebber van typische Japanse games, wat dat dan ook betekent.

    Als variatie in houdt wat er momenteel uit Japan komt hoeft dat van mij niet echt hoor. En je doet nu net of het Westen alleen shooters en racers maakt, dat valt hartstikke mee.

    En wat Dural zegt, spellen als FF13 doen een goede stap in de richting, maar laten elder weer steken vallen. Volgens mij zijn ze nogal zoekende naar wat hier aan slaat, en ze hebben ons tegenwoordig gewoon nodig.

    Wat ik ook altijd wel apart van Japan vind ik dat ze spellen die hier gewoon als PSN of Xbox live spel gereleased zou worden voor de volle mep in de winkels gooien. Denk dan aan Brain Training of Professor Layton, dat zijn echt geen spellen die 30 euro waard zijn. Kennelijk verkoopt het wel, maar ik vraag me af waarom voor die prijs.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren