1. Zijn games à la 2005 nog origineel?

Re: Zijn games à la 2005 nog origineel?

Sluit me aan bij Vahid. Des te meer games, des te moeilijker het wordt om originele speeltypes te maken. Het is nu vooral aan de hardware makers imo. Zij moeten dingen ontwikkelen waar developers weer nieuwe dingen mee kunnen verzinnen. Bijvoorbeeld de Nintendo DS, die bied veel mogelijkheden. Dus ik denk dat we nog genoeg originele games kunnen verwachten. En laten we inderdaad geen artistiek en orgineel door elkaar halen!
  • Sluit me aan bij Vahid. Des te meer games, des te moeilijker het wordt om originele speeltypes te maken. Het is nu vooral aan de hardware makers imo. Zij moeten dingen ontwikkelen waar developers weer nieuwe dingen mee kunnen verzinnen. Bijvoorbeeld de Nintendo DS, die bied veel mogelijkheden. Dus ik denk dat we nog genoeg originele games kunnen verwachten. En laten we inderdaad geen artistiek en orgineel door elkaar halen!
  • Sega is gekilled door bestaande bekende licenties die voor de PS2 zouden uitkomen. Als er geen PS2 was geweest, waren die games voor de DC waarschijnlijk een groot suc6 geworden.

Sega is door niemand gekilled. Sega heeft zelfmoord gepleegd. :/

Over originaliteit gesproken…

Met de tijd wordt het steeds moeilijker om iets origineels te gaan verzinnen. Bijna alles is al uitgeprobeerd. Vroeger was bijna alles origineel qua gameplay, nu probeert men origineel met graphics te zijn. Nieuwe soort gameplay zie je niet vaak meer.

Zie titels zoals Okami en Killer 7 bijvoorbeeld. Qua gameplay zullen die twee spellen niet echt origineel zijn denk ik, maar artistiek zijn ze wel. En erg origineel qua uiterlijk ook.

Ook weet ik niet of de massa op originele gameplay wacht. De meeste originele spellen verkopen niet al te best…
  • Sega is gekilled door bestaande bekende licenties die voor de PS2 zouden uitkomen. Als er geen PS2 was geweest, waren die games voor de DC waarschijnlijk een groot suc6 geworden.
  • Orginaliteit kan dodelijk zijn, zie games als REZ en ICO zeer goeie games maar weinig verkopen, dus is t logisch dat bv kleine bedrijven voor de massa gaan.. en dat zijn dus games die zeker verkopen. Sega kwam altijd met orginele shit (zowel games als console's) games als REZ, Jet set Radio, Shenmue en (die game met die mic en die pratende vis) waren allemaal leuke goeie innovatieve games.. maar iedereen weet wat er met sega is gebeurd.
  • Er zullen wel weer nieuwe technieken ontwikkeld worden die we ons nu nog niet kunnen voorstellen. Voor de tv had ook niemand verwacht dat je via dat kastje de andere kant van de wereld kan zien, laat staan dat je er later een apparaat op kan aansluiten en zelf de beelden kan besturen.

Zoals geit al zegt wordt het misschien mogelijk de gameplay te manipulairen dmv hersengolven. Zou me niets verbazen als dat dusdanig ver wordt doorgevoerd dat je je echt in het spel waant en bijv. een potje voetbal beleeft zoals je dat ook in het echt zou doen.

En beetje net als die erotische serie die een tijd geleden weleens op RTL was. Virtual pleassures ofzo? :P

NB: Ik vond Metroid Prime niet bijzonder innovatief. De besturing was dan wel anders, maar kan nou niet bepaald zeggen dat ik de besturing beter vond dan in een normale FPS. Op mij kwam de besturing geforceerd over. Alsof Nintendo koste wat het kost iets nieuws moest bedenken.

Voor mij biedt de DS weer een heel scala aan nieuwe gameplay mogelijkheden en wie weet wat de nieuwe generatie consoles brengt…
  • Innovatie stagneert.

Kijk naar auto's, ze zijn nu zo goed dat er enorme investeringen nodig zijn voor relatief kleine verbeteringen. Zo zal het ook gaan bij games, op een gegeven moment zijn consoles Zo krachtig dat verdere verbetering geen zin meer heeft. Fotorealistische gfx, levensechte physics, perfecte AI. Dan kan technische innovatie geen bron meer zijn voor vernieuwende gameplay.
    Zijn nog wel wat mogelijkheden, VR, directe manipulatie van de gameplay dmv hersemgolven of irisbewegingen etc., maar hoelang men nog nieuwe dingen kan blijven verzinnen, dunno.
  • Mjoah de combinatie van spelelementen in MP is nieuw, de spelelementen op zich niet zo zeer. Het genre heet first person adventure, gossie, van welke genres zouden ze geleend hebben?

Het voelde wel fris aan, en is natuurlijk sowieso een extreem goede game maar daar gaat het niet om.

Op een gegeven moment is zo ongeveer alles wel een keer gedaan, het is normaal dat originaliteit schaarser wordt. Technische innovaties zullen nieuwe mogelijkheden met zich meebrengen, maar ook dat houdt een keer op lijkt me.

Dat het grootste deel van de games van beproefd concept zijn, zorgt er voor dat ik me des te meer verheug op de schaarse originele games als Spore bijvoorbeeld.

Ik denk juist van niet. De technologie staat niet stil, en ik denk dat naarmate de jaren voorbijgaan, en er weer nieuwe hardware komt er telkens nieuwe concepten zullen worden uitgebracht. Of concepten die verder bouwen op een bestaand concept, maar het toch anders aanpakken. Met de DS is er ook heleboel meer mogelijk dan met een andere handheld vroeger om maar iets op te noemen.

Originaliteit hoeft nooit te stoppen, het is gewoon de kunst om een goed concept te vinden die nog in geen andere game terug te vinden is en hopen dat dat concept aanslaat. Dan heb je een nieuwe/originele game.
  • Mjoah de combinatie van spelelementen in MP is nieuw, de spelelementen op zich niet zo zeer. Het genre heet first person adventure, gossie, van welke genres zouden ze geleend hebben?

Het voelde wel fris aan, en is natuurlijk sowieso een extreem goede game maar daar gaat het niet om.

Op een gegeven moment is zo ongeveer alles wel een keer gedaan, het is normaal dat originaliteit schaarser wordt. Technische innovaties zullen nieuwe mogelijkheden met zich meebrengen, maar ook dat houdt een keer op lijkt me.

Dat het grootste deel van de games van beproefd concept zijn, zorgt er voor dat ik me des te meer verheug op de schaarse originele games als Spore bijvoorbeeld.
  • Metroid Prime is geen volledig origineel concept.

Heb je Metroid Prime eigenlijk wel gespeeld? Volgens mij oordeel je gewoon van de screenshots. Alles voelde nieuw aan in dat spel imo.

Duidelijk jouw gevoel. Serieus, Metroid Prime blinkt niet uit qua orginaliteit.

Ik denk dat je pas naderhand beseft welke games vernieuwend zijn geweest en welke niet. Als je terug kijkt op oude generaties dan kun je de spellen zo opnoemen. Maar als ik kijk naar deze generatie dan weet ik echt niet wat je allemaal in het spelaanbod hebt zitten. Toch zullen er deze ronde ook zat orginele spellen geweest zijn die me een beetje ontgaan zijn. Als je bijvoorbeeld geen playstation 2 hebt dan speel je ook geen Singstar of met de eyetoy. Toch zijn dit 2 spellen die ontzettend leuk zijn en die in de toekomst misschien nog vervolgen krijgen.

Ook besef je je nu niet wat deze generatie bijvoorbeeld heeft verbeterd op het gebied van online gamen. Dat merk je pas bij de volgende generatie. Live was natuurlijk een vreselijk goed concept dat in de toekomst alleen maar beter uitgewerkt gaat worden.

Ik denk wel dat dit soort projecten veel commercieëler zijn geworden. Dat is denk ik een effect van de hevige concurentie. Kwaliteit is niet zo belangrijk meer, het is veel belangrijker dat je veel verkoopt. Het is echter niet zo dat orginaliteit minder verkoopt, het is misschien wel minder belangrijk geworden.

Heb je Metroid Prime eigenlijk wel gespeeld? Volgens mij oordeel je gewoon van de screenshots. Alles voelde nieuw aan in dat spel imo.

What the hell???? Nja goed bezig …

@ Crypton: Een game moet niet volledig origineel zijn, en inderdaad er kwam vroeger ook shit uit die een concept had die weinig origineel was, maar daar gaat het hier niet echt om. Het gaat er gewoon om dat ontwikkelaars te weinig moeite doen om een game echt nog origineel te maken. Buiten enkele zaken die je hierboven hebt opgenoemd dan.
  • Moet iets volledig origineel zijn dan? Ik vind dat er de laatste tijd teveel waarde wordt gehecht aan originaliteit. Ik zie liever een goed uitgewerkte game, dan een hele originele game. Ik zie nog liever een originele game die ook goed uitgewerkt is, maar dat is gewoon lastig. Neem nu bijv. Mario & Luigi. Op zich niet vernieuwend, maar door kleine toevoegingen zo geweldig qua gameplay.

Overigens vind ik dat gepiep over 'de goede, oude tijd' ook zo'n onzin. Er zijn best een aantal oude games die heel goed zijn, maar er wordt vaak te veel overdreven. Bijv. het feit dat games tegenwoordig te kort zouden zijn. Speel een klassieker (ik noem een Megaman 2 of Mario Bros. 3) en je bent binnen een uur of 3 klaar. Compleet uitgespeeld.

Dat is met originalteit net zo. Vroeger waren games misschien sneller origineel dan tegenwoordig, omdat het toen nog veel nieuwer was. Maar dat wil niet zeggen dat er toen ook al niet een heleboel simpele gekopieerde meuk uitkwam.

• Muah, het merendeel is niet origineel, maar dat is altijd al zo geweest. Mocht je er naar zoeken, dan denk ik dat je verbaasd staat over het aantal games dat wel een originele kant op slaat. Ik noem een Okami, Viewtiful Joe, Killer 7, Pikmin, Metroid Prime, Sing Star, Eyetoy, Super Monkey Ball, Wario Ware; allemaal games van deze generatie die imo zeer origineel zijn.

Metroid Prime is geen volledig origineel concept. De Eye-Toy is inderdaad wel origineel te noemen, SingStar mja mag er ook bij, de bongo's van Nintendo ook, maar zeg nu zelf ik vergelijking met vroeger (want dat was de vraag) is het toch wel weinig origineel.
  • Muah, het merendeel is niet origineel, maar dat is altijd al zo geweest. Mocht je er naar zoeken, dan denk ik dat je verbaasd staat over het aantal games dat wel een originele kant op slaat. Ik noem een Okami, Viewtiful Joe, Killer 7, Pikmin, Metroid Prime, Sing Star, Eyetoy, Super Monkey Ball, Wario Ware; allemaal games van deze generatie die imo zeer origineel zijn.
  • je vergeet denk ik de eyetoy, de headset, online gaming, de nintendo ds in het algemeen, de singstar microfoons.

Genoeg "origineels" dus wat hardware toevoegingen etc. betreft. Heel vernieuwende spellen qua gameplay hebben we ook gezien: monkey ball, antigrav (op zich geen topper wel vernieuwend) en er zijn vast meer games te noemen.

Ik vind trouwens wel dat je gelijk hebt en dat veel (grote?) ontwikkelaars voor de weg van de minste weerstand kiezen en blijven voortborduren op "oude" series. Echter gebeurt dit uitbrengen van sequels vaak genoeg met een kwalitatief groeiproces (soms langzaam soms wat sneller) ik heb er dus niet zoveel moeite mee, maar signaleer de ontwikkeling wel.
  • Je hoort heel wat gamers klagen over het feit dat de goede, oude tijd terug moet komen. Een tijd waarin elke uitgever met zoveel mogelijk originele concepten probeerde op de markt te komen. Ik denk hierbij ook terug aan het verschijnen van de eerste gun voor de spelconsole, en aan bijvoorbeeld Samba De Amigo voor de Sega Dreamcast (niet dat dit zo lang geleden is, maar goed).

De dag van vandaag krijgen we heel veel games die verder bouwen op games die al in de rekken liggen, maar weinig ontwikkelaars komen met een echt nieuw en origineel concept. Wat vinden jullie over de originaliteit van de games van tegenwoordig?
  • Ik noem een Okami en vergeet voor even al mijn zorgen omtrent het gebrek aan vernieuwing :)

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren