1. Forum
  2. De kunst van kritiek

Re: De kunst van kritiek

Ok dus als ik het niet met je eens ben is het fout, had ik toch gelijk toen ik dat topic gelijk dichtgooide.
?

Mooi dieptepunt om deze 'discussie' mee te beëindigen, genoeg stof tot nadenken als je niet begrijpt wat Henkie bedoelt iig.
  • Ok dus als ik het niet met je eens ben is het fout, had ik toch gelijk toen ik dat topic gelijk dichtgooide.
    ?

    Mooi dieptepunt om deze 'discussie' mee te beëindigen, genoeg stof tot nadenken als je niet begrijpt wat Henkie bedoelt iig.
  • Ok dus als ik het niet met je eens ben is het fout, had ik toch gelijk toen ik dat topic gelijk dichtgooide.
    ?
  • Ok dus als ik het niet met je eens ben is het fout, had ik toch gelijk toen ik dat topic gelijk dichtgooide.

    Het pc forum is sowieso niet het meest actieve forum. Als dat dan ook nog eens volstaat met alleen maar losse topics met losse vragen wordt het helemaal een zootje. Ik denk dat het prima overzichtelijk blijft in 1 topic en anders kan het ook altijd nog via pm.

    Een topic zoals jij dat voorstelt gaat niet werken. En wel om dezelfde reden als dat mensen niet eerst hun domme vraag googlen. Ze zijn lui. Ze gaan niet eerst een heel topic doorspitten om te kijken of hun specifieke probleem er tussen staat.
  • 3) Ik betwijfel het nut van een algemene FAQ, aangezien bij PC's met allerlei verschillende hardware, OS en software configuraties zelden twee keer hetzelfde probleem plaatsvindt die met dezelfde oplossing te verhelpen valt.

    Google disagrees.

    "Domme vragen" zoals jij ze noemt zijn redelijk snel te beantwoorden in een algemeen topic. Wanneer je zoals jij stelt een vraag hebt die lastig is doordat je een configuratie gebruikt die niet vaak voorkomt is het ook onwaarschijnlijk dat een IG member kennis heeft van de oplossing. Voor specifieke vragen is het veel makkelijker om eerst via de fabrikant en daarna bijvoorbeeld via Google naar een oplossing te zoeken.
  • +1 voor een mod die z'n fout toegeeft.

    Tja het zal op zich wel vol te houden zijn met een systeem, maar toch denk ik dat een algemeen topic minder handig werkt dan verschillende topics specifiek gericht op een bepaald probleem, en wel om de volgende redenen.

    1)Alvorens te kunnen reageren op een bepaald probleem moet ik eerst alle posts ná de probleemstelling doorlezen om te kijken of mijn oplossing misschien al is gesuggereerd. Groot verschil met het verschillende-topics systeem is dat ik nu ook berichten door moet lezen die niks met het probleem waar ik op wil reageren te maken hebben.

    2)De vragensteller loopt het risico ondergezaaid te raken in berichten gericht aan een ander. Niet om IG af te zeiken, maar ik het het idee dat 90% van de members bij een post met meer dan drie alinea's al een TL;DR post. In het jaar dat ik nu lid ben heb ik ook vaak genoeg gemerkt dat bij veel van dergelijke algemene "+1 topics " amper aandacht wordt besteedt aan posts, waar meer dan 3 nieuwe berichten tussenzitten

    3) Ik betwijfel het nut van een algemene FAQ, aangezien bij PC's met allerlei verschillende hardware, OS en software configuraties zelden twee keer hetzelfde probleem plaatsvindt die met dezelfde oplossing te verhelpen valt.

    Ik kan me voorstellen dat er nogal veel topics worden geopend met redelijk "domme" vragen. Daarom zou een FAQ met "Help! <ijn computer doet iets niet, hoe kan ik het eerste half uur nuttig besteden zonder mijn forumgenoten te vragen om allerlei voordehandliggende antwoorden en suggesties die ik eigenlijk zelf ook wel had kunnen bedenken als ik er eventjes aandacht aan had besteed" best wel kunnen werken. Een algemeen "mijn computer doet… niet" zonder ruimte voor losse topics is naar mijn mening een stap achteruit.
  • Er is ook nog zo'n quote functie, dan weet de lezer waarover je praat.
  • Volledig eens met Henkie, we hebben talloze topics op dit forum en ook zat algemene topics, in al die algemene topics worden mensen prima geholpen, terwijl er andere discussies gaande zijn. Kijk maar eens in de iDevices en Mac topics bijvoorbeeld. Daar is zelden iemand ongeholpen verbleven.

    Het is prima te doen een algemeen topic te gebruiken in plaats van voor iedere niet werkende printer een apart topic te maken.
  • Zucht.

    Nou vooruit dan maar.
    Ik vond jouw topic dermate vooringenomen dat een discussie me zinloos leek. Om een topic dat net open was gelijk maar af te serveren zonder enige argumentatie (gaat niet werken, is geen argument) vond ik nou niet echt geweldig. In de andere vergelijkbare topics gaat het gewoon prima. Als dat bij deze niet zo zal zijn kunnen we altijd kijken naar een andere oplossing.
    Ik vind het iig vrij storend als er voor iedere wissewasje een apart topic wordt geopend en dit is imo dan ook een prima oplossing.
  • Hoewel ik niet akkoord ga met de manier waarop je het probleem naar voren brengt, ga ik wel akkoord met het probleem zelf. Er is nooit een PC vragen en hulp topic geweest, en alles ging goed tot nu ineens Henkie zo'n topic maakt. Zoals je al zei, een PC is veel ingewikkelder dan console's en een oplossing vereist vaak meerdere posts.

    Al denk ik dat het een maat voor niks is, en dit topic zal dan ook meteen gesloten worden :(
  • Kritiek krijgen is lastig, kritiek geven soms nog veel moeilijker. Waarom vinden we het zo moeilijk om er soepel mee om te gaan? In veel gevallen is kritiek juist een kans om je prestaties te verbeteren. Maar dan moet je kritische kanttekeningen effectief verpakken en interpreteren. Een korte cursus over het geven en het ontvangen van kritiek.

    Hoe gaan we om met kritiek?
    Waarom vinden we kritiek lastig? Niet zelden worden we boos of emotioneel als we worden aangesproken op ons gedrag. In het omgaan met kritiek speelt onzekerheid vaak een rol. Effectieve kritiek heeft drie peilers.

    Regels voor het geven van kritiek
    Kritiek geven gaat een stuk makkelijker als je weet waarover je het wilt hebben en wat je wilt bereiken. Als je dat scherp hebt, probeer je de kritiek zó te brengen dat je gesprekspartner hem begrijpt. In heldere bewoordingen, neutraal geformuleerd zonder beschuldigingen

    Regels voor het ontvangen van kritiek
    Wie kritiek ziet als een kans om zijn prestaties te verbeteren, doet er juist zijn voordeel mee. Hoe? Door goed te luisteren, toelichting te vragen en vervolgens te wikken en wegen of je er iets mee gaat doen en wat precies.



    Bron

Dit topic is gesloten. Er kan niet meer gereageerd worden.