1. Formule 1: Seizoen 2010

Re: Formule 1: Seizoen 2010

FIA publiceert regels 2010

De FIA heeft de nieuwe regels voor 2010 vrijgegeven, hele grote veranderingen zijn er niet.

De kwalificatie-opzet wordt licht gewijzigd. De kwalificatie blijft 1 uur duren met 3 secties, in de eerste 2 secties vallen er nu echter 8 auto's af in plaats van 6. De FIA heeft hier toe besloten omdat er volgend jaar meer teams deelnemen.

Daarnaast wordt in de laatste kwalificatie-sectie nu ook met zo weinig mogelijk benzine gereden. Bijtanken is namelijk vanaf 2010 verboden.

Verder wordt het gebruik van bandenwarmers verboden en wordt het minimumgewicht van een auto van 600 kilogram naar 620 kilogram verhoogd.

KERS blijft toegestaan, dit terwijl de FOTA eerder besloot geen KERS meer te gebruiken. McLaren, Ferrari, en Williams hebben echter al aangegeven graag door te gaan met KERS. De overwinning van Hamilton met een KERS-auto in Hongarije zal ongetwijfeld aan deze beslissing hebben bijgedragen.
Bron : f1news

Abu Dhabi toch weer seizoensafsluiter in 2010

De Grand Prix van Abu Dhabi zal ook in 2010 de laatste race van het seizoen zijn. Dat werd bekend nadat de FIA de kalender voor volgend jaar bekendmaakte. In eerste instantie stond Brazilië als laatste race gepland, maar dat is dus nu gewijzigd.

De organisatie van de Grand Prix van Abu Dhabi liet eerder al weten graag de gastheer te zijn van de seizoensafsluiter. Dat lobbyen heeft blijkbaar gewerkt, want dat verzoek is ingewilligd. De data voor de races zijn niet veranderd, er is gewoon geruild.

De Grands Prix van Japan en Korea zijn beide met een week verschoven. De races stonden gepland op respectievelijk 3 en 17 oktober, maar dat is nu dus 10 en 24 oktober.
Bron : F1racing

Kalender 2010

14 mrt. 2010 Bahrein, Sakhir 28 mrt. 2010 Australië, Melbourne 04 apr. 2010 Maleisië, Sepang 18 apr. 2010 China, Shanghai 09 mei 2010 Spanje, Barcelona 16 mei 2010 Monaco, Monte Carlo 30 mei 2010 Turkije, Istanbul Park 13 jun. 2010 Canada, Montreal 27 jun. 2010 Europa, Valencia Stratencircuit 11 jul. 2010 Groot-Brittannië, Silverstone 25 jul. 2010 Duitsland, Hockenheim 01 aug. 2010 Hongarije, Hungaroring 29 aug. 2010 België, Spa Francorchamps 12 sep. 2010 Italië, Monza 26 sep. 2010 Singapore, Singapore 10 okt. 2010 Japan, Suzuka 24 okt. 2010 Zuid-Korea, Korean International Circuit 07 nov. 2010 Brazilië, Interlagos 14 nov. 2010 Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

FIA bevestigt invoering nieuw puntensysteem

De Formule 1 kent vanaf 2010 een nieuw puntensysteem. Dat heeft de FIA vandaag (donderdag) bekendgemaakt. De winnaar zal vanaf komend seizoen 25 punten scoren, de nummer twee twintig en de nummer drie vijftien. De gehele top-tien zal punten behalen. Dit is ingevoerd omdat de grid uitgebreid zal worden naar dertien teams.

Het oude systeem (10-8-6-4-3-2-1), dat sinds 2003 actief was, kreeg de nodige kritiek te verwerken, omdat de beloning voor een overwinning niet groot genoeg zou zijn. De winnaar scoorde immers slechts twee punten meer dan de nummer twee. Met het nieuwe systeem is dat vijf punten, wat een overwinning dus waardevoller zal maken. Jenson Button liet eerder op de dag al weten een voorstander te zijn van het plan, precies om die reden.

"Doordat de grid is uitgebreid naar dertien teams en na aanbeveling van de F1 Commissie, is besloten om een nieuw puntensysteem te introduceren in 2010", liet de FIA weten in een korte verklaring.

Het systeem is nu als volgt:

P1: 25 ptn.
P2: 20 Ptn.
P3: 15 ptn.
P4: 10 ptn.
P5: 8 ptn.
P6: 6 ptn.
P7: 5 ptn.
P8: 4 ptn.
P9: 2 ptn.
P10: 1 ptn.

Bron : f1racing

+

Button: "Nieuw puntensysteem is prima plan"

Jenson Button is voorstander van het nieuwe puntensysteem dat de FIA vanaf volgend jaar wil invoeren. Dit zegt de 29-jarige Engelsman tegenover BBC radio 5 live. De FIA wil een systeem invoeren, waarbij de winnaar 25 punten krijgt, de nummer twee twintig en de nummer drie vijftien. De gehele top-tien zou dan in de punten eindigen.

"Ik vind het een geweldig idee. Het is toch mooi dat je bij een overwinning vijf punten meer kunt pakken dan de nummer twee. Het is ook belangrijk, want we houden in de Formule 1 allemaal van winnen. Vorig seizoen won ik zes races, maar ik pakte iedere keer maar twee punten meer dan degene achter mij," aldus Button.

Button gaat volgend jaar zijn wereldtitel proberen te verdedigen bij het team van McLaren. "Op dit moment zit ik nog mijn winterpauze en ben ik dus nog niet officieel begonnen met de voorbereidingen voor volgend seizoen. In februari beginnen we met testen en daar kijk ik erg naar uit."

En dit zou natuurlijk mooi zijn :

Ecclestone: "Rentree van Schumacher zou magisch zijn"

Ondanks dat het inmiddels al bekend is waar coureurs als Fernando Alonso, Nico Rosberg, Robert Kubica en Jenson Button blijft het in de Silly Season gonzen van de geruchten. Hoofdrolspeler in dit geval is zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher, die in verband wordt gebracht met Mercedes GP. Velen, waaronder Formule 1-baas Bernie Ecclestone, zouden het geweldig vinden als de recordkampioen in 2010 weer op de startgrid zou staan.

"Persoonlijk moet ik zeggen dat ik het betwijfel of hij volgend seizoen zijn comeback zal maken, maar dat gezegd hebbende worden de geruchten steeds hardnekkiger," zo wordt de Brit geciteerd in de Britse krant The Times. "Het zou echter wel magisch zijn als hij zijn rentree zou maken. Je hebt gezien wat er gebeurde toen bekend werd dat hij Felipe Massa zou vervangen bij Ferrari. Of het nu daadwerkelijk gaat gebeuren weet ik niet. Als ik Michael was zou ik het niet doen, maar ik weet zeker dat hij weet dat hij weer goed voor de dag kan komen als hij het wel doet."
Bron : Formule1wereld

Wat zijn jullie verwachtingen van het nieuwe seizoen ????
  • Alonso moet hem gewoon pakken nu. Ik heb mijn rooie vlag + Alonso shirt al van stal gehaald. _O_
    Jij bent echt zo'n Duitser hè?

Denk eerder een italiaan, want anders gunt hij het Vettel wel ;)

:'D
  • Alonso moet hem gewoon pakken nu. Ik heb mijn rooie vlag + Alonso shirt al van stal gehaald. _O_
    Jij bent echt zo'n Duitser hè?
  • gisteren zei Mol nog dat de Red Bull het altijd moeillijk heeft op de circuits die tegen de klok in gaan en vandaag weer problemen…

Was me ook al opgevallen ja… Hopelijk niet een voorbode voor de laatste 2 races hoop ik. Zie het liefst Webber het WK pakken, daarna Hamilton of Vettel.. en eigenlijk helemaal niet Alonso.. 8|

Ik hoop dat Alonso hem pakt, maar wanneer Webber hem zou winnen zou ik dat ook helemaal niet erg vinden. Zo lang het maar niet Hamilton of Vettel is ^_^'.

Dat komt omdat je meer voor Ferrari bent dan voor de coureur neem ik aan? Want aan Alonso valt vrij weinig leuk te vinden vanuit mijn oogpunt… :blow:
  • Vettel is gewoon een brokkenpiloot. Begeeft zijn auto het niet, dan schakelt hij zichzelf wel uit. Wordt hij ooit kampioen, nah denk het niet.
  • Voor het eerst sinds tijden weer een F1 race live meegekeken. Jammer van Vettel. Wel mooi dat ik Button de race uit tieft!
  • Helaas niet gezien, maar wel blij met de uitslag. :) Had het echter wel verwacht. :P

• 1. Lewis Hamilton McLaren 1:29:04.268
    2. Mark Webber Red Bull +1.571
    3. Robert Kubica Renault +3.493
    4. Felipe Massa Ferrari +8.264
    5. Adrian Sutil Force India F1 +9.094
    6. Nico Rosberg Mercedes Grand Prix +12.359
    7. Michael Schumacher Mercedes Grand Prix +15.548
    8. Kamui Kobayashi Sauber +16.678
    9. Vitaly Petrov Renault +23.851
    10. Vitantonio Liuzzi Force India F1 +34.831
    11. Pedro de la Rosa Sauber +36.019
    12. Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso +39.457
    13. Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso +39.895
    14. Nico Hulkenberg Williams +1 Ronde
    15. Sebastian Vettel Red Bull +1 Ronde
    16. Heikki Kovalainen Lotus F1 +1 Ronde
    17. Lucas Di Grassi Virgin Racing +1 Ronde
    18. Timo Glock Virgin Racing +1 Ronde
    19. Jarno Trulli Lotus F1 +1 Ronde
    20. Sakon Yamamoto HRT F1 Team +2 Ronden
    Niet gefinisht
    21. Fernando Alonso Ferrari +7 Ronden
    22. Jenson Button McLaren +29 Ronden
    23. Bruno Senna HRT F1 Team +39 Ronden
    24. Rubens Barrichello Williams +44 Ronden

Was een mooie race !

• Nice, veel plezier! Wij hebben er ook nog aan gedacht, maar wij blijven toch thuis.
  • Tja Nederland he…

Anyway ik ga naar de GP van Spa van het weekend :D heb de goedkoopste kaartjes die er zijn want ik ben ook maar een armoedige student maar dat mag de pret niet drukken. Schijnt alleen wel slecht weer te worden wat natuurlijk heel leuk is als je thuis achter de tv zit maaaar ik weet niet of ik daar zo blij mee ben als ik een uur of 5 buiten in de regen moet staan hehe. Voordeel is dat ik in Maastricht studeer dus ik hoef tenminste niet zo enorm ver te reizen (uurtje of 2 als het goed is).
  • Eindelijk Shchumi weer voor Rosberg, gaat de goede kant op, misschien binnenkort een podiumplaats?

Ik vind het jammer. Niets ten nadelen van Schumi, maar Rosberg wordt wellicht wat benadeelt met de langere wielbasis. Hij kan er niet zo goed mee overweg. Ik vind het een domme actie van Brawn want Rosberg heeft de toekomst en stond tot vandaag 2de in het kampioenschap. Rosberg haalde ook steeds het podium, iets wat ik Schumi nog niet heb zien doen. Heb ook mijn twijfels over of hij het nog kan na 3 jaar afwezigheid en ouderdom gaat ook een rol spelen.

Hij verdedigde vandaag wel super tegen Button, dat kan ik niet ontkennen. Maar de pace naar voren ontbreekt nog, wie weet komt het nog. Al hoop ik dat Rosberg weer voor hem komt. Rosberg is een man van de toekomst, Schumi niet echt en is wel over de Hill.
  • Exclusief: Gemeente Noordoostpolder neemt iChallenge niet serieus

Exclusief: Gemeente Noordoostpolder neemt iChallenge niet serieus Het nieuwe beoogde autosportcentrum van Nederland, iChallenge, kampt met opstartproblemen. De initiatiefnemers van het megaproject iChallenge zijn niet te spreken over de gemeente Noordoostpolder. Dat blijkt uit brieven van de stichting IChallenge aan de burgemeester en de politieke partijen, die in handen zijn van F1Today.nl.

iChallenge wil allerlei durfsporten aanbieden in de gemeente zoals jetskiën, parachutespringen en diverse autosportvormen. Het park moet 400 banen opleveren en is goed voor zo'n 800.000 extra toeristen.

De gemeente heeft iChallenge beloofd voortvarend aan de slag te gaan met het plan, maar tot op heden is daar volgens de initiatiefnemers niets van terecht gekomen. Vorige week maandag heeft de gemeenteraad in een besloten vergadering gesproken over de kwestie.

Een bron vertelde aan de redactie van F1Today.nl het volgende: “Uit dit gesprek kwam voort dat er een nieuwe projectleider is aangesteld die de slechte communicatie tussen iChallenge en de gemeente moet gaan verbeteren.”

“Er zijn drie mogelijke locaties voor het park, maar de meest ideale is ook wel bekend. Wethouder Schutte heeft nogal wat tegengestribbeld door belangenverstrengeling. Op deze meest ideale locatie heeft zijn zoon een boerderij, die zal moeten worden uitgekocht. Dat zien zowel vader als zoon uiteraard niet zitten. Ik denk echter wel met de nieuwe stand van zaken dat er nu stappen gemaakt zullen worden.” (F1Today.nl)

Lekker zooitje, komt er weer eens iets leuks in NL, hebben we weer belangenverstrengelingen.
  • Ach ja Vettel is nog wel heel erg jong. Zie hem zeker nog wel een keer wereldkampioen worden.
  • Ja die actie kon echt niet, die was echt levensgevaarlijk! Ik snap niet waarom hij geen boete of zwarte vlag heeft gekregen hiervoor. Sinds wanneer is iemand de muur in rijden legaal?

Gewoon heerlijk toen Rubens Schumacher inhaalde!

Tja Vettel heeft misschien voor een aantal procent het geluk tegen, maar door domme acties verliest hij de overgebleven procenten ook om de race te winnen.
  • Ik moet vaker gaan kijken en dan echt hele races. Ik kreeg wel de indruk dat het wel gewoon een goede en talentvolle rijder is. Lees ook op verschillende sites dat hij wel erg vaak het geluk tegen heeft. En dat een Hamilton nu eindelijk eens een keer uitviel.

Wat ik vooral leuk vond is het deelnemers veld. Heleboel oude bekenden en heel veel vrij nieuwe racers. Zo'n Webber, Barichello, Trulli en Button reden allemaal ook in de tijd dat Schumi nog een legende was en alles won. Nu haalde Webber Schumacher in bij een blauwe vlag en dat vond hij leuk ook. En leuk om te lezend dat Schumi een smerige actie uithaalde bij Barichello terwijl ze jaren lang samen bij Ferrari hebben gereden.
  • Eerste plek: 25 punten
    Tweede plek: 18 punten
    Derde plek: 15 punten
    Vierde plek: 12 punten
    Vijfde plek: 10 punten
    Zesde plek: 8 punten
    Zevende plek 6 punten
    Achtste plek: 4 punten
    Negende plek: 2 punten
    Tiende plek: 1 punt

Tja Vettel wordt echt nooit geen wereldkampioen, vind het echt ene kluns
  • Geen reacties over de race van vandaag? Heb stukken zitten kijken maar was gestopt omdat Vettel heel veel uitliep op de rest en ik dacht dat hij wel zou winnen.. Wat is tegenwoordig het puntensysteem verdeling? Vroeger was het toch alleen eerste 6 punten en daarna 1ste 8 toch? Want ik las op fok dat Webber nu 1ste in het kampioenschap staat na deze zege. Terwijl Hamilton iets van 27-30 ofzo voorstond op de nummer 2 in het klassement voor de race uberhaupt nog moest beginnen?
  • Bijna het hele veld > Massa

Alonso is veel beter dan Massa, ondanks het een lul is, hij had er dus ook wel voorbij gekund. Ferrari wilde echter geen RedBull situatie, waarbij beide auto's schade zouden oplopen, want denk ook niet dat Massa Alonso zonder een gevecht er voorbij zou laten.

Denk trouwens dat Vettel nooit geen kampioen gaat worden, het is echt een net-niet coureur naar mijn mening. Kan me verder niet schelen of het ook door RedBull of zijn auto komt.
  • Bah, heb die Alonso nooit graag gehad!

Massa > Alonso

Wat een leuke teamspirit zal er nu wel niet zijn bij Ferrari :P

• Happy face!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren