1. Het Olympische Spelen 2012 topic

Re: Het Olympische Spelen 2012 topic

De Olympische Spelen zijn inmiddels begonnen, dus lijkt het me wel aangewezen om van zo'n groots sportevenement een topic te starten. Mochten jullie dus wat te zeggen hebben over de OS 2012, doe dat dan hier! Ook beeldmateriaal is zeker welkom, want je kan immers niet alles volgen voor de buis.

Wat vonden jullie van de openingsceremonie trouwens? :)
  • Misschien zijn de Belgen wel de Russen van West-Europa. Check deze minister: https://www.youtube.com/watch?v=wj7CtIPiK0M.

Toevallig feit: deze minister is onlangs gestorven. Dubbele hartaanval.

Enfin, over Gijs Van Hoecke: ik ben blij dat Vlaanderen hem steunt. 4 jaar alles geven voor de Spelen is enorm zwaar, en dan mag hij zich gerust eens lazarus drinken. Alleen is het jammer dat het BOIC niet uit mensen bestaat met gezond verstand en wat medeleven.
  • 9-2 gewonnen, damn! Als die geen goud winnen, dan weet ik het ook niet meer.

• Heeft QWOP multiplayer ja?

• Oh noes, ze komen terug! :'D
  • Bolt is gewoon de man. Hij is de absolute ster van de Olympische Spelen. En heeft nu ook gedaan wat zelfs Carl Lewis niet is gelukt.

nuff said.

• Wat een mannetje is het ook :D

En Hockey is geweldig :lol:
  • Ik krijg bijna medelijden met de Engelsen. _O-
  • Bam, 8-1 :lol:
  • Ach laat die Belg. Die knul heeft naar alle waarschijnlijkheid 4 jaar lang een spartaans leven geleid. Als het er dan niet van komt mag ie van zich laveloos zuipen. Ik zal mezelf ook vol laten lopen als ik hem was. Hij heeft wel een avondje beleeft als ik die grijns op zijn kop zie.

Misschien zijn de Belgen wel de Russen van West-Europa. Check deze minister: https://www.youtube.com/watch?v=wj7CtIPiK0M.

Overigens jammer van Martina. Had eigenlijk wel brons verwacht maar de Jamaicanen zijn te sterk. Nog steeds erg netjes dat hij zich heeft weten te plaatsen voor de finale van de 100 en 200 meter.
  • Martina viel stil toen hij op 3e plek liep, jammer.

Nederlands Hockey team vernederd Groot Brittannie op eigen bodem. 7-1
  • Gijs van Hoecke.

Baanwielrenner Gijs Van Hoecke (20) is vandaag door het olympisch Comité van zijn land naar huis gestuurd. De officials namen de maatregel nadat de jonge Belg na een avondje stappen door ploeggenoten naar een taxi moest worden gedragen. Van Hoecke wekte niet de indruk nog op eigen benen te kunnen staan. Foto's van het moment sierden een dag later enkele kranten in Engeland.

Van Hoecke had al aangegeven het voorval zeer te betreuren. 'Ik heb niet bijgedragen aan een positief imago voor de sport.' Hij vroeg wel begrip voor het feit dat hij zich even had laten gaan, na jaren van zeer zware training. 'De boog kan niet altijd gespannen staan.'

• Wie is dat :P?
  • Zilver erbij voor de dressuur. Van der Biezen en Van Gendt door in het BMX'en.

België laat overigens ook nog van zich horen.

:'D
  • Elco Van Der Geest is een Nederlander en veel slechter dan Grol die slechts brons haalde. Boonen is goed in Vlaamse eendagskoersen maar als sprinter zijn er renners die beter zijn (Cavendish, Greipel, Goss, Sagan).

De grootste kans op medailles bij jullie liggen in de atletiek. Helebaut haalde vier jaar geleden goud en op de estafette 400m hebben jullie de broertjes Borlée.

Maarja, het verschil tussen Nederland en België lijkt me dat wij ontzettend chauvinistisch zijn en altijd hopen op zoveel mogelijk medailles. Alles wordt ontzettend goed voorbereid. Nederland heeft een eigen trainingscentrum in hartje Londen, boven een shoppingmall, iets wat maar weinig andere landen hebben. Ook op tv, voorafgaand aan de Spelen wordt er al ontzettend veel aandacht aan besteed en er wordt telkens gekeken hoe we met de beschikbare middelen zoveel mogelijk medailles kunnen binnenhengelen.

Van België heb ik het idee dat iedereen maar wat aankloot. In België staat het hele land op zijn kop bij de Ronde van Vlaanderen en daarna komt er een tijd niks, zo is mijn indruk.

Heeft denk ik weinig met chauvinisme te maken, uiteindelijk moet iedere sporter zichzelf kwalificeren. Een heel groot verschil is het kapitaal van de nationale bonden. Dat is in Belgie een stuk lager, vooral in de voorbereiding heeft Nederland uitstekende faciliteiten klaarliggen voor de meeste sporten. Maar ook Nederland laat steken vallen bij bepaalde sporten, soms te weing coaches voor een equipe, etc.

Daarnaast zijn ook de selectienormen vaak erg streng in Nederland (waardoor vrijwel iedere sporter medaillekandidaat is) maar dit is vaak ook het geval in Belgie, daar lag bijvoorbeeld de marathon limiet ovoor vrouwen op 2:27:00, terwijl in NL op 2:27:30, terwijl weer in andere ( europese landen) die limiet boven de 2:30:00 lag. Het NOC NSF maakt die afweging om de sporters naar een hoger niveau te brengen. Maar de limiet wordt ook afgewogen op het huidige talent dat er rond loopt.

Een ander voorbeeld is de 100 meter sprint. Limiet IOC is 10:18 bij de mannen, Nederlandse limiet 10:11. Limiet in Belgie 10:15. Je moet hier maar eens rondsnuffelen

http://www.olympic.be/LinkClick.aspx?fi ... uage=nl-NL

http://nocnsf.nl/cms/showpage.aspx?id=4694

En een beetje de overkoepelende bonden erbij googlen.

Overigens, heel veel landen hanteren een strenger beleid, daarom staat nederland ook op 5 goud ipv bovenaan dat medaillelijstje. In nederland liggen de normen relatief gezien een stukje strenger dan in Belgie. Echter, dat maakt het niet makkelijker voor een Belg om zich olympisch te kwalificeren, vanwege het feit dat er simpelweg veel minder voorzieningen zijn voor de sporter. Daarnaast is een simpel iets als een inkomen voor Nederlanders vaak beter geregeld. Niet van iedere sport wordt je stinkend rijk uiteraard. Hoewel het bij de top in Belgie vast wel goed geregeld is, is het bij Nederland veel meer uitgesmeerd, zodat een sporter zich kan richten op zijn vak, ipv dat hij na 50 setjes van 10 bankdrukken nog even de vakken moet gaan vullen bij de lokale appie heijn, bij wijze van. Dat is ook een grote reden waarom de Nederlandse selectie een stuk groter is dan de Belgische, want op een gegeven moment zullen sporters moeten afhaken om financiele redenen. En dat begint al bij de jeugd.

Dus kan een land medailles kopen? Jawelzeker!
  • Die Willemijn Bos mag er wel zijn zeg. En ze komt uit Paterswolde? lolz, da's hier de straat uit, en dan geradeaus.

Maar terecht dat Nederland verwachtingen heeft. We zijn wereldtop in Hockey, Zwemmen, Judo (waar Elco dus kennelijk voor Belgie moet uitkomen om zich te plaatsen), Dressuur etc. Het enige is dat we het altijd van een kleine lichting moeten hebben. We hebben geen 10 Zwem kanonnen zoals die Amerikanen.

Ik denk dat Belgie op de Spelen een beetje zoals Nederland tijdens Eurovisie is. Daar doen wij helemaal geen fuck moeite voor en is zwaar amateuristisch qua benadering. Echter geef ik veel meer om sport dan om die zooi, so no complainin'.
  • Martina in de finale! :D
  • Elco Van Der Geest is een Nederlander en veel slechter dan Grol die slechts brons haalde. Boonen is goed in Vlaamse eendagskoersen maar als sprinter zijn er renners die beter zijn (Cavendish, Greipel, Goss, Sagan).

De grootste kans op medailles bij jullie liggen in de atletiek. Helebaut haalde vier jaar geleden goud en op de estafette 400m hebben jullie de broertjes Borlée.

Maarja, het verschil tussen Nederland en België lijkt me dat wij ontzettend chauvinistisch zijn en altijd hopen op zoveel mogelijk medailles. Alles wordt ontzettend goed voorbereid. Nederland heeft een eigen trainingscentrum in hartje Londen, boven een shoppingmall, iets wat maar weinig andere landen hebben. Ook op tv, voorafgaand aan de Spelen wordt er al ontzettend veel aandacht aan besteed en er wordt telkens gekeken hoe we met de beschikbare middelen zoveel mogelijk medailles kunnen binnenhengelen.

Van België heb ik het idee dat iedereen maar wat aankloot. In België staat het hele land op zijn kop bij de Ronde van Vlaanderen en daarna komt er een tijd niks, zo is mijn indruk.
  • WTF, dat spandoek: Dorian Crazypenis?! :lol:
  • Dorian wint de medal race ook, gewoon omdat het kan.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren