1. Forum
  2. Mobiele telefonie, vrije markt of niet?

Re: Mobiele telefonie, vrije markt of niet?

Rustig, de NMa zit er bovenop…. Komt goed
  • Rustig, de NMa zit er bovenop…. Komt goed
  • Rustig, de NMa zit er bovenop…. Komt goed
    Inderdaad. En heel toevallig is de directeur van t-mobile per 31 december opgestapt. En nu stapt ook nog heel toevallig de Financieel directeur van KPN op per 1 april. Is wel verdacht imo.
  • Ik sms nog voor 5 cent, lang leve prepaid. :)

    Nee, ik ben zeker niet blij met deze gang van zaken, als ik ooit nog eens een abonnement zou willen aanschaffen ben ik een berg geld kwijt. Goed dat de mededingingsautoriteit zich ermee gaat bemoeien, want kartelvorming kan deze markt niet gebruiken.
  • Haha gekke mensen, mobiel internet is geen eerste levensbehoefte en zal dat ook nooit worden.

    En laten we vooral privatisering terug gaan draaien, waarom waren we daar ook alweer mee begonnen?
  • En KPN gaat lekker door met het naaien van klanten.
  • Ik denk dat de stelling die je inneemt in je eerste post, Pokkel, een beetje overdreven is.

    Ga voor jezelf even na op hoeveel momenten je gebruik wilt maken van mobiel internet waar geen WiFi beschikbaar is.

    Ik denk dat je tot de conclusie komt dat er maar weinig momenten zijn dat je zonder WiFi zit.
  • Ik moest hier toch wel een beetje om lachen :')

    Als ik het goed begrijp is die troela van de VVD bereid om netneutraliteit af te schaffen om het betaalbaar te houden? Wtf? :r
  • In het buitenland is het gebruik van mobiel internet goedkoper maar ook daar betaal je flink wat geld als je onbeperkt gebruik wilt maken van mobiel internet.
    De stelling die ik wil poneren is: mobiele telefonie en mobiel internet zijn dermate geïntegreerd in ons dagelijks leven dat we ze best als onderdeel van de nationale infrastructuur kunnen beschouwen. Daarom zouden zij beter door de staat kunnen worden geleverd en onderhouden dan door particuliere instellingen.
    Hier ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Is mobiel internet echt zo belangrijk? Is het echt zo erg dat je een paar uurtjes per dag geen internet tot je beschikking hebt? Elke werkplek, school, uni, huis heeft tegenwoordig internet. In de trein kun je steeds vaker gratis gebruik maken van wi-fi. Ook in steeds meer cafés, restaurants en hotels kun je gratis gebruik maken van wi-fi spots. Blijft over: de tijd dat je in de bus zit of op reis bent. Daarnaast is mobiel internet zo traag als dikke stront. Dat moet je niet eens willen.

    Ik denk: veel plezier met het verhogen van mobiel internet. Ik ga daar geen geld aan verspillen en ik vind het overdreven om te stellen dat mobiel internet tegenwoordig geïntegreerd is in ons dagelijks leven.
  • Ik zou het niet erg vinden om iets meer voor internet te betalen, maar de dekking van T-Mobile in Hoofddorp en Amsterdam is zo slecht dat ik niet vind dat ze meer mogen vragen.

    Simpel. Dan stap je gewoon over.

    Heb ook een tijdje T-Mobile gehad, maar hun bereik in mijn stad was echt bagger, dus overgestapt naar KPN.
  • Ik zou het niet erg vinden om iets meer voor internet te betalen, maar de dekking van T-Mobile in Hoofddorp en Amsterdam is zo slecht dat ik niet vind dat ze meer mogen vragen.
  • Als we straks inderdaad alles via internet via de telefoon kunnen doen, dan kan het zo zijn dat er nieuwe soort providers gaan bestaan. Providers die dus net zoals thuis enkel internet aanbieden. Dus je betaald 1 bedrag voor bellen, sms en internet, maar dat gaat dan ook allemaal over dezelfde verbinding.

    We kunnen trouwens beter discussiëren over wat een oplossing zou kunnen zijn dan enkel het probleem analyseren.
  • In mijn ogen moeten 'nutsvoorzieningen' sowieso niet geprivatiseerd worden en naast telefonie valt internet daar ondertussen ook onder. Gebruik van Facebook wellicht iets minder, maar mail checken of voor je studie of bedrijf het één en ander opzoeken is zeker wel een 'noodzaak' tegenwoordig. Precies zoals je het zegt: het gaat hier om nationale infrastructuur. Juist het feit dat hier prijsverhogingen worden doorgevoerd om een zekere winst te kunnen realiseren, toont al dat de consument niet het hoogte belang heeft; iets wat (naar mijn mening) met telefonie en ondertussen ook internet wel zo zou moeten zijn, idealiter gezien.
  • Jaren en jaren hebben ze mobiel internet lopen promoten. Al vanaf diensten als WAP enzo. En nu ze dus achter de nadelen komen (Whatsapp vervangt smsen, VOIP vervangt bellen), moeten ze het ineens repareren met imo belachelijke maatregelen. Het zou inderdaad goed zijn wanneer de staat hier iets aan doet. Het feit dat ze het allemaal binnen een maand afzonderlijk van elkaar doorvoeren doet bovendien iets van afspraken vermoedden.

    Het zou mooi zijn dat de grote kabel internet bedrijven de handen ineenslaan en ook een landelijk dekkend netwerk opzetten waarmee je met een smartphone via wifi kunt inloggen en voor 20 euro onbeperkt per maand kunt skypen, whatsappen ect…
  • Dit hebben ze heel slim gedaan. Eerst geef je ze hetgeen wat ze willen hebben gratis, en wanneer ze verslaafd raken dan laat je ze er voor flink voor betalen en reken maar uit je winst.

    Vraag me af hoe providers dit hebben geregeld in Japan, waar bijna iedereen volgens mij 24/7 met hun telefoon op internet zit.
  • Snap dat ze ergens geld vandaan willen halen nu Whatsapp erg populair is, maar onbeperkt internet weghalen vind ik beetje achterlijk… Eerst helemaal reclame voor maken, en zodra het populair wordt, er een limiet en meer geld voor vragen…
  • Ik kan opzich best begrijpen dat ze de winst willen maximaliseren, maar hebben ze deze positie ook niet deels aan zichzelf te danken..? Jaren, maar dan ook echt jaaaren lang hebben die bedrijven kunnen doen en laten wat ze wouden met de kosten plaatje, en daar hebben ze wel meer dan één goed gebruik van weten te maken. En nog steeds vindt ik dat zo, de bedragen van een SMS'je zijn bij sommige providers through the roof, en dat terwijl je via een gratis app zoveel naar elkaar kan sturen als je wilt en het kost je geen rode cent…
    En dan heb ik het nog niet over de kosten als je in het buitenland zit en je wilt een berichtje sturen of even op internet. Dan kan je net zo goed een Wifi verbinding vinden en, alweer, via een app erop losgaan zonder dat het je bakken met geld kost…
  • 100% mee eens. De tarieven die gerekend werden over de bundel waren belachelijk hoog. Nu deze lucratieve business kapot gaat door whatsapp, skype e.d moest er dus iets anders verzonnen worden om winst te maximaliseren.
  • Wellicht een beetje vreemde titel maar ik ben momenteel niet helder genoeg om een andere te verzinnen.

    Recentelijk hebben de drie grootste (en enige?) providers gigantische prijsstijgingen doorgevoerd. Niet alleen het mobiel internetten is duurder geworden (en tevens mét datalimiet); er moet ook meer worden betaald vooreen sms en een belminuut.

    Het curieuze is dat ze alle drie na elkaar met vergelijkbare maatregelen kwamen. Je kunt niet meer onbeperkt gebruik maken van mobiel internet (dat overigens zo traag als dikke stront binnen komt) en je betaalt bij KPN belachelijk veel voor een sms.

    Volgens de providers zijn zij genoodzaakt deze maatregelen te nemen doordat door applicaties als Skype en Whatsapp de inkomsten op belminuten en smsjes teruglopen, en toont het feit dat ze dat alle drie doen de noodzaak hiervan aan. Volgens sommigen zijn er echter andere "krachten" aan het werk.

    Hoe je het ook wendt of keert: de consument is de pineut. Even in de trein facebook checken gaat veel geld kosten en zal je daarom misschien maar beter af moeten leren.

    De stelling die ik wil poneren is: mobiele telefonie en mobiel internet zijn dermate geïntegreerd in ons dagelijks leven dat we ze best als onderdeel van de nationale infrastructuur kunnen beschouwen. Daarom zouden zij beter door de staat kunnen worden geleverd en onderhouden dan door particuliere instellingen.







    Zo, dat ik dat over mijn (liberale(?)) lippen heb gekregen.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren