1. Forum
  2. Nederlandse identiteit en positie op de wereldmarkt

Re: Nederlandse identiteit en positie op de wereldmarkt

Even nog aanvullend: ik denk alleen maar dat dit het beste werkt. Of dit echt zo is weet ik niet zeker. Maar het komt gewoon voort uit mijn persoonlijke mening dat kennis pas echt tot zijn recht komt wanneer deze ook praktisch ingezet kan worden.
  • Even nog aanvullend: ik denk alleen maar dat dit het beste werkt. Of dit echt zo is weet ik niet zeker. Maar het komt gewoon voort uit mijn persoonlijke mening dat kennis pas echt tot zijn recht komt wanneer deze ook praktisch ingezet kan worden.
  • Nee, het is naïef om te denken dat het vergaren van kennis om MBO (en het resultaat wat dat uiteindelijk oplevert op de (wereld)markt) anders verloopt dan op WO niveau. Sowieso, nieuwe kennis vergaren stopt niet bij de opleiding. Integendeel, het is de praktijk die constant vraagt om nieuwe ontwikkelingen dus het is ook niet meer dan logisch dat die ontwikkelingen ook grotendeels plaats vinden in diezelfde praktijk. En dat heeft weer niets met opleidingsniveau te maken. Je zou kunnen zeggen dat MBO en HBO opleidingen daar zelfs een streepje op voor hebben. Het is juist die ouderwets achterhaalde tweedeling tussen "hoger", "middelbaar" en "lager" onderwijs die maakt dat je als land steeds weer achter de feiten aanrent.
    In plaats daarvan moet er in onderwijs in zijn algemeenheid geïnvesteerd worden met een nauwere samenwerking en duidelijkere rolverdeling tussen de verschillende opleidingsniveaus, zodat er een snelle, correcte en meest praktische vertaalslag gemaakt kan worden van theorie naar praktijk. En daaropvolgend natuurlijk, een goede evaluatie van de praktijk naar de theorie voor soepele processen. Hieruit volgt de meest nuttige kennis: kennis die ook daadwerkelijk praktisch inzetbaar is en niet half theorie/half praktijk waar dan uiteindelijk helemaal niets mee gebeurt dankzij enorme discrepantie tussen de verschillende opleidingsniveaus.
  • Kennis vergaren is op bijvoorbeeld MBO-niveau anders dan op WO-niveau. Waar bij het MBO de nadruk ligt op het doen, leren en onthouden van wat reeds bekend is wordt bij WO opleidingen vooral de nadruk gelegd op het verwerven van "nieuwe" kennis en het actief uitvoeren van onderzoek. Ik denk als je dan op mondiaal niveau overeind wil blijven als kenniseconomie je moet zorgen dat je constant "nieuwe" kennis in de aanbieding hebt, zoals je als bedrijf overeind blijft als je constant "nieuwe" prodcuten aanbiedt. Investeren in hoger onderwijs is als innoveren voor een bedrijf: je zorgt dat je een stap vooruitkomt met je "product".
  • Hoe kom je daarbij? Kennis wordt op elk niveau vergaart en verspreidt, iets wat elke moderne manager je zou kunnen vertellen. Dat heeft helemaal niets met wetenschap te maken.
  • Tja bezuinigen op hoger onderwijs is naar mijn mening dan ook een van de domste dingen die men kan doen
    Ik ben benieuwd waarom je hier enkel hoger onderwijs benoemt.

    Omdat kennisexport voornamelijk afhankelijk is van hoger opgeleiden.

    Onzin natuurlijk, ook al mogen hoog opgeleiden dat nog zo graag denken. Om maar eens een praktisch voorbeeld te geven: Een Nederlandse baggeraar die het edele vak sloten verdiepen en uitdiepen uitvoert in Azië en Amerika staat natuurlijk niet zo chique. Laten we de expat ook vooral niet vergeten. Kennis verspreiding heeft niets met hoog of niet-hoog opgeleid te maken.
    Als die kennis in het land van herkomst (Nederland in dit geval) niet overgedragen wordt, dan heeft dit wel weer gevolg aangezien de kennis en knowhow (waarover dan ook) er sowieso niet is. Dat is waarom bezuinigingen in het onderwijs (en dus niet alleen hoger onderwijs) misschien problematisch kan zijn. Maar weer, dat heeft niets met hoog/niet-hoge opleidingen te maken.
    De hoeveelheid kennis die je hebt om te exporteren is wel weer afhankelijk van de hoger opgeleiden. Natuurlijk zijn lager opgeleide mensen belangrijk voor een economie. Maar als je voorop wilt lopen als kenniseconomie, en dus kennis wilt exporteren die in andere landen niet aanwezig is, eindig je toch negen van de tien keer bij wetenschappelijk onderzoek, uitgevoerd door academici. Zij vergaren "nieuwe" kennis.
  • Tja bezuinigen op hoger onderwijs is naar mijn mening dan ook een van de domste dingen die men kan doen
    Ik ben benieuwd waarom je hier enkel hoger onderwijs benoemt.

    Omdat kennisexport voornamelijk afhankelijk is van hoger opgeleiden.

    Onzin natuurlijk, ook al mogen hoog opgeleiden dat nog zo graag denken. Om maar eens een praktisch voorbeeld te geven: Een Nederlandse baggeraar die het edele vak sloten verdiepen en uitdiepen uitvoert in Azië en Amerika staat natuurlijk niet zo chique. Laten we de expat ook vooral niet vergeten. Kennis verspreiding heeft niets met hoog of niet-hoog opgeleid te maken.
    Als die kennis in het land van herkomst (Nederland in dit geval) niet overgedragen wordt, dan heeft dit wel weer gevolg aangezien de kennis en knowhow (waarover dan ook) er sowieso niet is. Dat is waarom bezuinigingen in het onderwijs (en dus niet alleen hoger onderwijs) misschien problematisch kan zijn. Maar weer, dat heeft niets met hoog/niet-hoge opleidingen te maken.
  • Tja bezuinigen op hoger onderwijs is naar mijn mening dan ook een van de domste dingen die men kan doen
    Ik ben benieuwd waarom je hier enkel hoger onderwijs benoemt.

    Omdat kennisexport voornamelijk afhankelijk is van hoger opgeleiden.
  • Tja bezuinigen op hoger onderwijs is naar mijn mening dan ook een van de domste dingen die men kan doen
    Ik ben benieuwd waarom je hier enkel hoger onderwijs benoemt.
  • Tja bezuinigen op hoger onderwijs is naar mijn mening dan ook een van de domste dingen die men kan doen, maar helaas denkt de meerderheid van Nederland alleen op korte termijn aan zichzelf. "Ik studeer niet, dus ik wil er ook niet voor betalen", terwijl een hoger opgeleide later de kosten van de maatschappij voor zijn studie ruimschoots terugbetaalt aan belastingen e.d.

    De geografische positie van ons land maakt het inderdaad een goede "doorvoerhaven", maar om daar nou van afhankelijk te blijven… Ik ben dan meer voor een kenniseconomie en dan ook met expertise buiten het hele watermanagement idee. Natuurlijk is het tof dat Nederlandse bedrijven over de hele wereld worden ingehuurd voor inpoldering, bagger- en bergingswerkzaamheden, maar ik zou het tof vinden als we met meer aan zouden kunnen komen.

    Het klinkt misschien een beetje hard, maar ik heb het gevoel dat de "arbeider" in Nederland geen geweldige toekomst tegemoet gaat. Globalisering en automatisering zullen de kosten voor "Nederlandse arbeid" onrendabel maken, en als er dan ook nog wordt bezuinigd op het hoger onderwijs, waardoor het voor meer mensen oninteressant wordt om (door) te studeren, vraag ik mij af wie dan onze economie moet gaan dragen in de toekomst.

    Ik kan nu nog geen samenhangend verhaal met een conclusie maken, maar zal later nog eens over alles nadenken zodat ik met iets meer aan kan komen dan deze overpeinzingen.
  • Wat identiteit betreft ben ik het eens met die stapelmarkt illustratie. Nederland is gewoon een heel klein landje dat zich in stand houdt door handel. Heb geen cijfers, maar volgens mij draait het grootste deel van de Nederlandse economie om handel.

    Verder gaat het trouwens helemaal niet heel slecht met Nederland. Laatst op het NOS gehoord dat Nederland het laagste of een van de laagste werkloosheidspercentages heeft van Europa (you don't want to live in Spain right now… 20% werkloosheid… tov 4% in NL).

    Verder is Nederland idd kennisexporteur maar ook heeft Nederland een goed vestigingsklimaat voor bedrijven. En dan gaat dat niet persé om belastingen, maar ook over infrastructuur enzovoort.

    Verder lijkt het me dat Nederland alleen maar overeind kan blijven als kenniseconomie. Tenzij iedereen (weer) bereid is om voor hongerloontjes te gaan werken.
  • Naar aanleiding van een idee uit het politiek NL topic een kwestie die ik zelf wel erg interessant vind, namelijk hoe mensen de identiteit van ons land zouden omschrijven en daarmee Nederland een plaats in de wereldmarkt geven.

    De reden dat ik er nu pas over begin is omdat er in de hedendaagse politiek veel paradoxen ontstaan die lijnrecht staan tegenover de Nederlandse identiteit die ik voor ogen had. Wij produceren maar weinig concrete producten en exporteren voor zover ik weet alleen maar kennis, toch wordt er hard bezuinigd op onderwijs en wordt studeren gezien als iets wat maar zo snel mogelijk gedaan kan zijn. Ook zijn wij van nature een multi-cultureel land (Amsterdam bevat volgens mij zelfs meer verschillende afkomsten dan welke stad ook in de wereld) en toch wordt er gediscrimineerd op moslims en andere ''kansloze'' immigranten (iedereen weet over wie ik het heb). Hier nog een leuk artikel van iemand die beweert dat we wel degelijk een belangrijke identiteit hebben, ook al is deze niet direct te omschrijven.

    Ik kwam laatst ook een artikel tegen (heb hem helaas niet meer terug kunnen vinden) op nu.nl over de verzwakking van Nederland op de wereldmarkt (met name kennismarkt). Nu kan ik natuurlijk niet zeggen dat dit in direct verband ligt met de onduidelijkheid over onze identiteit maar het lijkt me logisch dat een land eerst moet weten wat het is en wat het wilt alvorens het een sterke positie kan innemen op internationaal niveau.

    De stelling/vraag die ik aan jullie had is dan ook tweedelig, namelijk hoe zouden jullie Nederland als land identificeren en hoe zouden we ons in deze tijd het beste positioneren op de wereldmarkt?

    Voor zover ik het zie is onze doorvoer van producten nog steeds erg belangrijk, dit was het al sinds de Gouden Eeuw (Nederland als stapelmarkt), maja Nederland alleen als deurmat voor de rest van Europa helpt alleen niet echt voor het gevoel van nationaal belang. Ik heb altijd gevonden dat Nederlanders nuchter waren, ook al begin ik daar de laatste tijd ook steeds meer aan te twijfelen en besef ik dat deze eigenschap bij de meeste mensen bij lange na niet zo vanzelfsprekend is als bij mijzelf. Nederland als kennisexporteur leek mij ontzettend belangrijk. Imo moet er juist geïnvesteerd worden in hogere scholen en universiteiten, het niveau van onderwijs kan wel goed zijn maar met de huidige stand van zaken verliest het een deel van zijn menselijkheid, met name door het idee dat ze je er eigenlijk maar doorheen willen jagen. Ik had laatst The last lecture gezien van Randy Paush, opzich niet direct relevant maar hij beschrijft wel hoe gepassioneerd studenten daar aan de universiteit werken, en dat is niet zozeer omdat hun de studie leuker vinden maar omdat de universiteit en professoren daar zoveel waarde hechten aan educatieve programma's die niet alleen beroepsgerichte leerstof aanleren maar ook investeren in het ontwikkelen van een sterk teamverband en persoonlijke ontwikkeling. Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij andere studies in NL zit maar bij mijn studie is dit absoluut niet het geval

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren