1. Onderschatte muziek.

Re: Onderschatte muziek.

Wees blij dat die bands niet over-commercieel zijn, de kwaliteit gaat dan enkel maar achteruit.
  • Wees blij dat die bands niet over-commercieel zijn, de kwaliteit gaat dan enkel maar achteruit.
  • Onderschat:
    Hot hot heat, Snoop dogg

    Snoop lijkt me nou niet bepaald onderschat te noemen!

    Wat betreft Hot Hot Heat, geweldige band, en ik hoop dat ze blijven zoals ze nu zijn, want die show in Nighttown begin mei was gewoonweg te gek! (toen mocht ik zelfs nog ff onstage komen)
  • Onderschat:

    Coldplay, Linkin Park, Michael Jackson

    Meen je dat ?
    Michael Jackson is de fucking King of Pop, dan kun je niet onderschat zijn.
    Coldplay zie je de hele dag op TV, en zo goed zijn ze niet eens.
    Linkin Park heeft zooooo veel hits gehad. Die lui zijn ook zwaar overschat.
  • Hoe kan je Coldplay in godsnaam onderschat noemen? Ze zijn de hele dag op tv, staan in alle hitlijsten, verkopen een stadion uit… Coldplay kan je beter bij zwaar overschat zetten.
  • Onderschat:

    Coldplay, Linkin Park, Bloc Party, The Shins, Hot hot heat, Death cab for cutie, (zal ik em er bij zetten? nou vooruit)The postal service, Placebo, Michael Jackson, Snoop dogg, M-Flo en The Fiznet Floozy's

    Overschat:
    Usher, The qrbblrbl Shjoks, Dj bass, Mario(en dan niet super mario :P ), Jamie Cullem, Mraceio, 50 Cent, Eminem, Bizarre en nog wat andere neppe rappers.
  • Tja, aan een cijfer moet je ook niet te veel waarde hechten. Sommige mensen vinden het leuk dat er een getalletje achter staat, maar Pitchfork maakt die top 100 lijsten helemaal niet op basis van de cijfers die ze ooit gegeven hebben.

    Maar de Art Brut review van Pitchfork vind ik bijvoorbeeld erg cool om te lezen:

    http://pitchforkmedia.com/record-review ... roll.shtml

    Goeie CD, overigens.
  • Ik ben stiekem erg blij dat niet elke top40 luisterende engerd naar deze bands luistert. Dan zouden deze bands pas onderschat worden omdat men ze ziet als nog zo'n bandje van tv. Nu worden deze bands door de groepen die er naar luisteren geadoreerd en krijgen zij naar mijn idee de waardering die zij verdienen.

    Heel mooi gezegd.
  • Tja, aan een cijfer moet je ook niet te veel waarde hechten. Sommige mensen vinden het leuk dat er een getalletje achter staat, maar Pitchfork maakt die top 100 lijsten helemaal niet op basis van de cijfers die ze ooit gegeven hebben.

    Maar de Art Brut review van Pitchfork vind ik bijvoorbeeld erg cool om te lezen:

    http://pitchforkmedia.com/record-review ... roll.shtml
  • Ik weet niet… Ik ga nooit zeggen dat ze er niks van kennen, integendeel. Het is echter net daardoor dat je soms pretentieus wordt en denkt het alleenrecht te hebben om iets tot 'the best thing since sliced bread' te noemen.
    Ik zoek het graag wat dichter bij huis, in de Humo hier zijn de reviews korter, ludieker en vooral: ze geven geen cijfer. Annie kende ik ook van Humo, niet van pitchfork. Bijvoorbeeld bij de cd van Maxïmo Park zeiden ze dit als besluit:

    Dus nee, ‘A Certain Trigger’ zal géén muzikale revolutie ontketenen, en, ja, de plaat klinkt zo nu, dat we ze overmorgen misschien alweer zullen uitkotsen, maar dat zijn beslommeringen waarmee archivarissen of andere stofjasdragers hun dagen mogen vullen. Wij hebben een zwak voor deze catchy, compacte songs vol halfvergeten echo’s van ouwe platen die we toch nooit meer uit de kast zullen halen, en voor het dikke Noord-Engelse accent en de maatpakken van Smith.

    Ze houden erg van de plaat, maar gaan em toch niet nodeloos hypen. Ik vind dat enige nuance wel nodig is bij die stroom nieuwe indie-bands. Ze kunnen niet allemáál de nieuwe Smiths of Radiohead worden.
    Nuja, het is allemaal niet zo belangrijk vind ik. Zolang je maar muziek blijft luisteren :)
  • Ja idd, ik ben juist blij als ik weet dat mijn muzieksmaak niet tussen Watskeburt en the Candyshop staat :).
  • Ik vind dat Kid A in het genre zeker een 10,0 moet krijgen! Oké, ze zijn extreme Radiohead fans, maar dat ben ik ook. Daar kan ik me dan ook goed in vinden. Bovendien is het zo dat er geen enkel album is dat IEDEREEN wil aanhoren!

    Vergeet ook niet dat Pitchfork nog niet zo lang bezig is met recenseren. Veel oude bands zijn niet eens aan een recensie onderworpen. Ik ben het met je eens dat de meeste Indie bands van nu niet echt een boodschap willen overbrengen, maar het klinkt gewoon erg lekker. Punt. Het is leuke muziek waar ik met veel plezier naar luister. Misschien een klein generatie verschil? Alleen gaat de NME wel te ver met het hypen van deze bands…

    Als je bijvoorbeeld die top 100 albums van de 70's, 80's en 90's lijsten bekijkt zie je wel degelijk dat ze genoeg verstand van muziek hebben!

    http://www.pitchforkmedia.com/top/70s/
    http://www.pitchforkmedia.com/top/80s/
    http://www.pitchforkmedia.com/top/90s/
    http://www.pitchforkmedia.com/top/2000-04/

    Ook is het zo dat Pitchfork bands als Dungen, The Arcade Fire en Clap Your Hands Say Yeah heeft ontdekt…Pitchfork blijft voor mij de muziekbron nummer 1!
  • Darunia snapt het tenminste. Kom op: Kid A een 10??? o_0 Zijn ze helemaal debiel geworden. Een 10 staat voor kwaliteit die IEDEREEN wil aanhoren, een hoogtepunt in de geschiedenis, dat is Kid A (hoewel ik het wel een aardige Radiohead CD vind) duidelijk niet, veel te dubieus.

    Verder is het ronduit waardeloos dat op de homepage bij de nieuwste reviews niet gelijk het genre erbij vermeld staat en/of het cijfer.
    Het spijt me helaas Nibbler dat ik juist vind dat ze de Indie bands te serieus nemen. Je moet muziek naar hun genre beoordelen maar ik heb het gevoel dat ze toch een voorkeurtje voor Indie-rock hebben. Jeweetwel, van die pretentieloze woepidipeopie happy-kleurtjes-zonder- tekst-shit met hier en daar een simpel gitaarrifje. Franz Ferdinand is heus leuk op z'n tijd maar a.u.b. ook muziek met een boodschap graag.

    Als ik nog onderschatte muziek moet noemen: Crowded House. Hebben zeker wel leuke nummertjes gemaakt.
  • Ik neem alles wat Pitchfork zegt met een hele zak zout. Veel van de reviewers zijn nl nogal onverbeterlijke snobs en hebben snel de neiging tot hypen (of juist een cd de grond inboren). De reviews zijn vaak pretentieus en ook nog eens veel te lang en staan vol rants.
    Ik volg de site voor het nieuws, reviews lees ik niet vaak meer.
  • @Nibbler Ja dat klopt alleen vind ik dat Pitchfork alweer met hun beoordeling veel te hoog zit. Ik ben het zowat altijd oneens met Pitchfork. Op de site staat ook geen toplijst oid, daar ben ik wel benieuwd naar welke Cd's ze allemaal een 10 hebben gegeven.

    Grappig. Ik ben het eigenlijk vrijwel altijd eens met Pitchfork. Ook die jaarlijsten van de 70's, 80's, 90's en 00's heb ik helemaal doorgespit. Zo kom je zeker goede platen tegen waar je anders nooit van gehoord zou hebben. Als je de 10'en wilt zien moet je gewoon ff als zoekterm 10.0 geven:

    http://pitchforkmedia.com/cgi-bin/searc ... terms=10.0
  • Dat is speculeren, het kan best zijn dat hun final touch werd ingegeven door Interpol. Maar goed.

    @Nibbler Ja dat klopt alleen vind ik dat Pitchfork alweer met hun beoordeling veel te hoog zit. Ik ben het zowat altijd oneens met Pitchfork. Op de site staat ook geen toplijst oid, daar ben ik wel benieuwd naar welke Cd's ze allemaal een 10 hebben gegeven.
  • Daarom juist wel. Interpol was net iets eerder dan Franz Ferdinand (3 jaartjes oid) . Daarom denk ik juist dat de kans groot is dat ze een keer zo'n cd'tje van hun hebben gehoord (vooral die ene masterlijke uit 2002) en dat ze daardoor geinspireerd zijn geraakt.

    Na-uh. Aan de debuutplaat ben je als band al je hele muzikale leven bezig ( in het geval van FF de 2 songschrijvers), door de invloeden die zich opstapelen en loskomen. Die plaat ontstond niet op het moment dat de band begon. De kans is groot dat song-ideeën al lang daarvoor door de geesten van FF-leden zwalpten, en dat ze als band die samen begonnen te kneden. FF ontstond in 2001, TotBL van Interpol kwam in 2002 uit. Het is echt enorm onwaarschijnlijk dat de muzikale geest van FF plots werd beïnvloed toen dat album uitkwam. Ze waren zelf druk aan het muziek maken, optreden e.d. Hun Darts of Pleasure EP was er al in 2003, wat de kans nog veel kleiner maakt dat FF ooit goed naar Interpol heeft geluisterd. Het enige wat je kan vermoeden zijn gelijkaardige invloeden van de 2 bands.
  • Van Interpol toch? Pixies? Joy Division? (van 'jong' naar 'oud')

    M'n Pa zegt trouwens dat in zijn tijd ook veel van dat soort bandjes waren.

    Luister maar naar het album Entertainment! van Gang of Four… voila, daar is Franz Ferdinand!

    http://www.pitchforkmedia.com/record-re ... ment.shtml
  • Franz Ferdinand kan onmogelijk invloed van Interpol ondervonden hebben, ze maken in precies dezelfde periode muziek

    Daarom juist wel. Interpol was net iets eerder dan Franz Ferdinand (3 jaartjes oid) . Daarom denk ik juist dat de kans groot is dat ze een keer zo'n cd'tje van hun hebben gehoord (vooral die ene masterlijke uit 2002) en dat ze daardoor geinspireerd zijn geraakt.
  • Dat ze niet zo hoog in de hitlijsten staan is niet helemaal waar. Maar ze doen niet mee met Britney Spears of 50 cent voor de eerste plaats nee. Wat mij dan meteen zegt dat je totaal geen waarde moet hechten aan die hitlijsten, omdat er alleen maar pop/rnb rommel gedraaid wordt.

    De dag toen Kabouter Plop op nummer 1 kwam te staan in de hitlijsten, was de dag dat ik officieel geen aandacht meer schonk aan Lijsten en top zoveels.
    Ik heb ook geen idee wat er nu allemaal in de top 40 staat, ik ga mijn eigen smaak gewoon bijlangs en de rest zie ik wel.
  • In maart 2003 stond The Mars Volta 2x in het voorprogramma van de Red Hot Chili Peppers in Ahoy'. Helaas dat de akoestiek voor hun klote was, zodat het niet geweldig overkwam voor hun…

    Reacties van vele mensen was daarna: The Mars Volta was verschrikkelijk, wat een kutband, wat een freaks die geen goeie toon kunnen voortbrengen…

    Dat is wat ik veelal na het concert moest aanhoren van andere RHCP-fans. Ikzelf vond de band wel wat hebben en gaf het ook een kans door 1 van hun nieuwe nummers te luisteren… Een nieuwe wereld ging voor mij open! (bij wijze van spreke :P) Wat een fantastische band! Op album klonken ze zoveel beter en duidelijker dan toen in Ahoy' (zelfs flea, de bassist van rhcp, gaf later in een chatsessie toe dat de akoestiek toen kut was voor tmv)

    Sindsdien 1 van mijn favoriete bands, en aan mensen die maar bleven doorgaan dat ze The Mars Volta maar niks vonden, heb ik ze het album (De-loused in the Comatorium) eens laten horen… en nou zeggen ze wel opeens: wat een fantastische band!

    Nog hoor ik altijd verschillende meningen over The Mars Volta… veelal zijn het mensen die negatief reageren op een voorprogramma dat ze gezien hebben… Op die manier vind ik dat ze TMV flink onderschatten en dat ze de albums eens moeten gaan luisteren!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren